Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Polítiques Sociolaborals

Codi: 100502 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions laborals OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Lidia Andrés Delgado
Correu electrònic:
lidia.andres@uab.cat

Equip docent

Marcela Arqueros Wood

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Docent grup 1 de teoria i de pràctiques d'aula: Marcela Arqueros Wood.

Docent grup 51 de teoria i de pràctiques d'aula: Lidia Andres Delgado.

"La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible".


Objectius

Polítiques Sociolaborals és una assignatura orientada al coneixement i l’anàlisi de les polítiques públiques que incideixen en el mercat laboral i la vida quotidiana. Proporciona una visió complementària de l’assignatura Economia del treball.

Es tracta d’analitzar els problemes i dilemes que es generen a l'entorn de la vida laboral, de conèixer les polítiques públiques que es desenvolupen com a resposta a aquesta problemàtica, d’analitzar els efectes que generen aquestes polítiques en el funcionament de l’activitat laboral i de les condicions de vida de la població.

Els objectius explícits a destacar de l’assignatura són:

  • 1 Coneixement i avaluació de les problemàtiques que justifiquen l’aplicació de polítiques sociolaborals
  • 2 Coneixement de les característiques i punts crítics de les principals polítiques sociolaborals, aprenent a conceptualitzar els seus objectius i mecanismes
  • 3 Aprendre a avaluar els efectes d’aquestes polítiques, com interactuen amb l’entorn en el qual s’apliquen, i com interaccionen entre elles
  • 4 Aprendre a discutir els continguts, objectius i impactes de les propostes polítiques a fi de poder fer un anàlisi racional de les mateixes
  • 5 Aprendre a comparar diferents models de polítiques sociolaborals

Competències

  • Analitzar adequadament les situacions específiques de conciliació de la vida familiar i laboral, i aplicar la normativa corresponent.
  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Contextualitzar els esdeveniments socials des d'un punt de vista global (geogràfic, històric, econòmic, ecològic, sociopolític o cultural).
  • Contrastar la igualtat entre homes i dones en els llocs de treball i solucionar les qüestions sorgides amb la Llei d'igualtat.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter dinàmic i canviant de les relacions laborals en l'àmbit nacional i internacional.
  • Distingir les necessitats especials d'inserció laboral de diferents grups de treballadors (amb discapacitats físiques o psíquiques, immigrants, etc.).
  • Elaborar, implementar i avaluar estratègies territorials de promoció socioeconòmica i inserció laboral.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball, i les dinàmiques i les polítiques de les relacions laborals.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar econòmicament les polítiques que emmarquen la realitat laboral.
  2. Analitzar la globalització econòmica en l'àmbit nacional i internacional.
  3. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  4. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  5. Classificar les polítiques de temps de treball.
  6. Classificar les polítiques d'ocupació, generals i específiques. Avaluar la igualtat entre homes i dones al mercat laboral.
  7. Comprendre les polítiques d'ocupació, generals i específiques.
  8. Comprendre l'oferta i la demanda d'ocupació.
  9. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  10. Conèixer l'estructura del mercat laboral.
  11. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  12. Definir les polítiques d'igualtat.
  13. Descriure les polítiques de la seguretat social.
  14. Distingir les polítiques migratòries.
  15. Entendre les dades relatives a l'oferta i a la demanda de feina.
  16. Explicar l'estructura del mercat laboral.
  17. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  18. Identificar els aspectes institucionals del mercat laboral per poder relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball i les seves dinàmiques.
  19. Identificar i distingir les polítiques d'incidència laboral.
  20. Identificar la posició del mercat laboral espanyol en el context de la globalització.
  21. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  22. Produir textos escrits sobre temes relacionats amb les competències anteriors, i defensar-los oralment.
  23. Reconèixer els aspectes institucionals del mercat laboral.
  24. Reconèixer les polítiques econòmiques que emmarquen la realitat laboral.
  25. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  26. Resoldre i debatre les polítiques d'incidència laboral com ara les dels sindicats i les d'organitzacions patronals.
  27. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  28. Treballar de manera autònoma.
  29. Treballar en equip.
  30. Valorar i contrastar la segmentació i la discriminació en el mercat de treball.

Continguts

 L'objectiu de l'assignatura és estudiar, des d'una perspectiva econòmica, les principals polítiques d'intervenció en el mercat laboral i els seus espais relacionats evidenciant les diferents opcions i els seus efectes.

 1ª part. El paper de la política sociolaboral

 1.  L'activitat laboral

 Polítiques sociolaborals i necessitats humanes. Naturalesa de l'activitat laboral. Espais d’activitat social: mercat, sector públic, família i col·lectivitat. Mecanismes d’encaix: negociació, cooperació, polítiques.

 2.  El paper del sector públic

 Visions sobre el paper de l'Estat i justificacions per l'intervenció pública. Nivells i formes d'intervenció. La globalització i els nous marcs regulatoris. Models nacionals d’ocupació.

 2ª part. Les polítiques d'ocupació

 3.  Polítiques macroeconòmiques

     El concepte de plena ocupació. Polítiques keynesianes i neoliberals. Globalització i ocupació. Condicionants socials de les polítiques de plena ocupació.

 4.  Polítiques passives d'ocupació

     Models de protecció contra l’atur. Efectes econòmics. Del "welfare al workfare". El debat sobre la renda universal garantida.

 5.  Polítiques actives d’ocupació

     Intermediació. Orientació. Formació. Subvencions. Polítiques de mobilitat. Iniciatives locals d’ocupació i economia social.

 3ª  part. Altres polítiques laborals

6.  Les polítiques de temps de treball

     La jornada laboral i l’ocupació. El debat sobre la conciliació de la vida laboral i familiar. Polítiques de temps de treball.

7.  Les polítiques migratòries

     Migracions internacionals i mercat laboral. Models migratoris. Polítiques de regulació de fluxos.

 8.  Les polítiques d'igualtat

      Discriminacions i desigualtats al mercat laboral en termes de gènere. Polítiques d'igualtat.

 4ª part: Polítiques socials amb impacte laboral

9. La Seguretat Social i el mercat de treball

    Sistemes de Seguretat Social. Impactes laborals dels diferents sistemes. El debat actual sobre el sistema de pensions.

10. Polítiques d'autonomia personal

     La llei de dependència.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASSES TEÒRIQUES 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 23, 24, 26, 30
PRÀCTIQUES D'AULA 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30
Tipus: Autònomes      
ESTUDI 60 2,4 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30
LECTURES I ALTRES ACTIVITATS 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30
TREBALL EN GRUP 30 1,2 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

METODOLOGIA DOCENT

El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l'alumnat, el qual aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on cal dirigir els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en tres grans grups:

Activitat dirigida: l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes teòriques i a les pràctiques d'aula. Les classes teòriques són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat amb l’alumnat, atès que estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat.

Activitats supervisades: l'alumnat, amb la supervisió de manera puntual del professorat, adquireix de manera autònoma els coneixements de la matèria (tutories).

Activitats autònomes: l'alumnat s'organitza de manera autònoma (estudi, consultes documentals, treballs, ...) per tal d'assolir l'objectiu de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
DUES PROVES 60% 0 0 1, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30
PARTICIPACIÓ 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
TREBALL EN GRUP 30% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

AVALUACIÓ

L’avaluació es realitza al llarg del curs tant individualment com en activitats en grup.

 

AVALUACIÓ INDIVIDUAL: 2 proves escrites i participació en classe

S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.

L’avaluació individual es porta a terme mitjançant:

  • 2 proves escrites
  • Participació en classe

La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (30% cadascuna), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cada prova, i un 10% de participació en classe.

La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representa un 70% de la nota final de l’assignatura.

 

AVALUACIÓ EN GRUP: presentació oral

S’avalua el treball realitzat en grup i l’assoliment de les competències associades. Per fer aquesta avaluació es tindrà en compte:

  • La documentació lliurada per l'alumnat del seu treball en grup
  • La presentació oral en classe del treball en grup

La qualificació obtinguda representa un 30% de la nota final de l’assignatura, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.

 

NO AVALUABLE

L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitatsrealitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar qualificar l'alumnat com a no avaluable.

 

 

REAVALUACIÓ

En el cas que no s’obtingui la nota final de 5,0 fent el promig de la nota individual i de la nota en grup o de no haver obtingut una nota mínima de 4.0 en alguna de les dues proves, l’alumnat pot fer la prova de reavaluació.

La prova de reavaluació suposa el 60% de la nota final de l'assignatura si no s'ha superat cap de les dues proves escrites, o del 30% en el cas de no haver superat una de les proves escrites. És necessari obtenir una qualificació de com a mínim de 4,0 sobre 10 en la revaluació, ja sigui d'una de les proves o de les dues proves, per aprovar l’assignatura.

 

CASOS ESPECIALS

En els cassos en els que l’alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professorat de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació única es porta a terme mitjançant:

  • 2 proves escrites, cadascuna de les proves té per objecte una part del temari de l'assignatura. De manera que la prova 1 compren els temes 1 a 5 del temari i la prova 2 els temes 6 a 10. Les proves es realitzaran el mateix dia i aquest dia serà l'indicat per la facultat per a realitzar l'examen de l'assignatura del mes de juny.
  • Treball pràctic amb un pes sobre la nota final del 30%, que s'ha de presentar el mateix dia que es realitzin les proves.

La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves escrites (35% cadascuna) i del treball pràctic (30%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova i en el treball pràctic.

En el cas que no s’obtingui la nota final de com a mínim 5,0, s'aplicarà el mateix sistema de reavaluació que per l'avaluació continuada, però amb la diferència de que la prova de reavaluació suposa el 70% de la nota final de l'assignatura.

Així mateix, s'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per a l'avaluació continuada quan sigui el cas.

 

CONDUCTES FRAUDULENTES

“L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la reavaluació. L'alumnat que presenti una pràctica on hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació".

 

ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o les activitats indicades pel professorat. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos degravetat.

 

 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

BANYULS, J., CANO, E., PITXER, J.V. SANCHEZ, A. (2005) Economia Laboral i Polítiques d’Ocupació. Universitat de València.

CAMPBELL, R. i MC CONNELL (2010)  Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid.

RECIO, A. (1997) Trabajos, personas, mercados  FUHEM Icaria, Barcelona.

ROHR, M. (2025) Análisis económico de las políticas sociolaborales. Ed. Tirant Lo Blanch.

Al llarg dels curs es proporcionarà, quan calgui, bibliografia especialitzada per cada tema. Aquest material el trobareu al Campus Virtual de l'assignatura.

 

 


Programari

Programari d'Office, TEAMS i d'altres programaris quan siguin necessàris.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda