Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Relacions laborals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Docent grup 1 de teoria i de pràctiques d'aula: Marcela Arqueros Wood.
Docent grup 51 de teoria i de pràctiques d'aula: Lidia Andres Delgado.
"La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible".
Polítiques Sociolaborals és una assignatura orientada al coneixement i l’anàlisi de les polítiques públiques que incideixen en el mercat laboral i la vida quotidiana. Proporciona una visió complementària de l’assignatura Economia del treball.
Es tracta d’analitzar els problemes i dilemes que es generen a l'entorn de la vida laboral, de conèixer les polítiques públiques que es desenvolupen com a resposta a aquesta problemàtica, d’analitzar els efectes que generen aquestes polítiques en el funcionament de l’activitat laboral i de les condicions de vida de la població.
Els objectius explícits a destacar de l’assignatura són:
L'objectiu de l'assignatura és estudiar, des d'una perspectiva econòmica, les principals polítiques d'intervenció en el mercat laboral i els seus espais relacionats evidenciant les diferents opcions i els seus efectes.
1ª part. El paper de la política sociolaboral
1. L'activitat laboral
Polítiques sociolaborals i necessitats humanes. Naturalesa de l'activitat laboral. Espais d’activitat social: mercat, sector públic, família i col·lectivitat. Mecanismes d’encaix: negociació, cooperació, polítiques.
2. El paper del sector públic
Visions sobre el paper de l'Estat i justificacions per l'intervenció pública. Nivells i formes d'intervenció. La globalització i els nous marcs regulatoris. Models nacionals d’ocupació.
2ª part. Les polítiques d'ocupació
3. Polítiques macroeconòmiques
El concepte de plena ocupació. Polítiques keynesianes i neoliberals. Globalització i ocupació. Condicionants socials de les polítiques de plena ocupació.
4. Polítiques passives d'ocupació
Models de protecció contra l’atur. Efectes econòmics. Del "welfare al workfare". El debat sobre la renda universal garantida.
5. Polítiques actives d’ocupació
Intermediació. Orientació. Formació. Subvencions. Polítiques de mobilitat. Iniciatives locals d’ocupació i economia social.
3ª part. Altres polítiques laborals
6. Les polítiques de temps de treball
La jornada laboral i l’ocupació. El debat sobre la conciliació de la vida laboral i familiar. Polítiques de temps de treball.
7. Les polítiques migratòries
Migracions internacionals i mercat laboral. Models migratoris. Polítiques de regulació de fluxos.
8. Les polítiques d'igualtat
Discriminacions i desigualtats al mercat laboral en termes de gènere. Polítiques d'igualtat.
4ª part: Polítiques socials amb impacte laboral
9. La Seguretat Social i el mercat de treball
Sistemes de Seguretat Social. Impactes laborals dels diferents sistemes. El debat actual sobre el sistema de pensions.
10. Polítiques d'autonomia personal
La llei de dependència.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASSES TEÒRIQUES | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 23, 24, 26, 30 |
PRÀCTIQUES D'AULA | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI | 60 | 2,4 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30 |
LECTURES I ALTRES ACTIVITATS | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30 |
TREBALL EN GRUP | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
METODOLOGIA DOCENT El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l'alumnat, el qual aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on cal dirigir els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en tres grans grups: Activitat dirigida: l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes teòriques i a les pràctiques d'aula. Les classes teòriques són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat amb l’alumnat, atès que estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat. Activitats supervisades: l'alumnat, amb la supervisió de manera puntual del professorat, adquireix de manera autònoma els coneixements de la matèria (tutories). Activitats autònomes: l'alumnat s'organitza de manera autònoma (estudi, consultes documentals, treballs, ...) per tal d'assolir l'objectiu de l'assignatura. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
DUES PROVES | 60% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30 |
PARTICIPACIÓ | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
TREBALL EN GRUP | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
AVALUACIÓ
L’avaluació es realitza al llarg del curs tant individualment com en activitats en grup.
AVALUACIÓ INDIVIDUAL: 2 proves escrites i participació en classe
S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.
L’avaluació individual es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (30% cadascuna), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cada prova, i un 10% de participació en classe.
La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representa un 70% de la nota final de l’assignatura.
AVALUACIÓ EN GRUP: presentació oral
S’avalua el treball realitzat en grup i l’assoliment de les competències associades. Per fer aquesta avaluació es tindrà en compte:
La qualificació obtinguda representa un 30% de la nota final de l’assignatura, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.
NO AVALUABLE
L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitatsrealitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar qualificar l'alumnat com a no avaluable.
REAVALUACIÓ
En el cas que no s’obtingui la nota final de 5,0 fent el promig de la nota individual i de la nota en grup o de no haver obtingut una nota mínima de 4.0 en alguna de les dues proves, l’alumnat pot fer la prova de reavaluació.
La prova de reavaluació suposa el 60% de la nota final de l'assignatura si no s'ha superat cap de les dues proves escrites, o del 30% en el cas de no haver superat una de les proves escrites. És necessari obtenir una qualificació de com a mínim de 4,0 sobre 10 en la revaluació, ja sigui d'una de les proves o de les dues proves, per aprovar l’assignatura.
CASOS ESPECIALS
En els cassos en els que l’alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professorat de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació única es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves escrites (35% cadascuna) i del treball pràctic (30%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova i en el treball pràctic.
En el cas que no s’obtingui la nota final de com a mínim 5,0, s'aplicarà el mateix sistema de reavaluació que per l'avaluació continuada, però amb la diferència de que la prova de reavaluació suposa el 70% de la nota final de l'assignatura.
Així mateix, s'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per a l'avaluació continuada quan sigui el cas.
CONDUCTES FRAUDULENTES
“L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la reavaluació. L'alumnat que presenti una pràctica on hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació".
ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o les activitats indicades pel professorat. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos degravetat.
BIBLIOGRAFIA RECOMANADA
BANYULS, J., CANO, E., PITXER, J.V. SANCHEZ, A. (2005) Economia Laboral i Polítiques d’Ocupació. Universitat de València.
CAMPBELL, R. i MC CONNELL (2010) Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid.
RECIO, A. (1997) Trabajos, personas, mercados FUHEM Icaria, Barcelona.
ROHR, M. (2025) Análisis económico de las políticas sociolaborales. Ed. Tirant Lo Blanch.
Al llarg dels curs es proporcionarà, quan calgui, bibliografia especialitzada per cada tema. Aquest material el trobareu al Campus Virtual de l'assignatura.
Programari d'Office, TEAMS i d'altres programaris quan siguin necessàris.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |