Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història i Gènere als Segles Contemporanis

Codi: 100371 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Fernandez Garcia
Correu electrònic:
elena.fernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

Els propis de les assignatures obligatòries del Grau en Història.

 


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és proporcionar als estudiants, d'una banda, els principals eixos analítics que els permetin situar en el temps la situació de les dones i el seu paper en la vida social i política, parant especial atenció a les etapes i característiques de la lluita per l'afirmació dels drets individuals de les dones com a ciutadanes, un dels fils fonamentals del procés cap a la modernitat a les societats occidentals. D'altra banda l'objectiu de l'assignatura és dotar als estudiants dels recursos instrumentals per desenvolupar les seves capacites cognitives en torn a la qüestió.


Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les qüestions clau que permetin abordar l'estudi dels fenòmens històrics des d'una perspectiva de gènere.
  2. Aprendre de manera autònoma.
  3. Avaluar i resoldre críticament problemàtiques històriques pròpies de la història del gènere
  4. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  5. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  6. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  7. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  8. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  9. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  10. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  11. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  12. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

1. Introducció a la història de les dones

1.1. Història de les dones vs. història amb perspectiva de gènere

1.2. Fonts i metodologies per a l’estudi de les dones

1.3. Feminisme historiogràfic: corrents i debats

2. Il·lustració i pensament sobre les dones

2.1. La Il·lustració deficient

2.2. La Il·lustració conseqüent

3. Dones en les revolucions

3.1. Les dones en la Revolució Americana

3.2. Les dones en la Revolució Francesa 3.3. La Comuna de París

4. Percepció social del femení al segle XIX

4.1. Discursos i imaginaris sobre les dones

4.2. Sexualitat femenina: adúlteres, nimfòmanes i prostitutes

5. El treball de les dones

5.1. La nova “dona treballadora”

5.2. Regulació i pràctiques del treball femení

5.3. Feminisme i moviment obrer: el conflicte classe-gènere

6. La primera onada del feminisme: la inclusió de les dones

6.1. Feminisme utilitarista: John Stuart Mill

6.2. Sufragisme: orígens del moviment i escenaris de lluita

7. Dones i guerres al segle XX

7.1. La Primera Guerra Mundial

7.2. Dones i la Revolució Russa

 

7.3. La Segona Guerra Mundial

7.4. La postguerra i les seves conseqüències per a les dones

8. Segona onada del moviment feminista

8.1. El feminisme existencialista de Simone de Beauvoir

8.2. El feminisme liberal de Betty Friedan

8.3. El feminisme radical de Kate Millett

9. Tercera onada del feminisme

9.1. Diversitat i crítica al subjecte universal del feminisme

9.2. Tensions internes i llegats

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 49,7 1,99 1, 3, 10
Seminaris 1,3 0,05 4, 7, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 5, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 75 3 2

La metodologia docent i les activitats formatives poden ser diverses i avaluades en la part i proporció que consideri adequada el professorat. Per exemple:

  • Assistència a les classes teòriques
  • Lectura comprensiva de textos
  • Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics
  • Preparació i realització de presentacions orals
  • Estudi personal

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Práctiques 1 treball/seminari (30%) 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Proves teòriques escrites 2 parcials (70%) 3 0,12 3, 4, 5, 11

La matèria s'avaluarà aplicant els següents procediments:

 CONTINUADA

-Examen 1 (40%)

-Examen 2 (40%)

-Realització treballs, comentaris, pràctiques: 20%

 ÚNICA

-Examen 1 (40%)

-Examen 2 (40%)

-Realització d'un treball: 20%

*L'avaluació única no suposa cap canvi en relació amb el model de docència general. Per tant, cal separar docència d'avaluació. L'estudiant pot continuar assistint a classe encara que s'aculli a l'avaluació única.

*Les dates de realització de les proves a l'aula seran comunes per l'avaluació continuada i comuna.

*Les dates de lliurament de treballs, comentaris o práctiques seran comunicades a l’alumnat a l’inici del curs.

*En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (CV  o correu electrònic) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Altres: 

-L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

-Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).

-Per participar al procés de recuperació l’estudiant deu haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.

-La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat (S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada)

-En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).

-En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.  Igualment, aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

-Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

-Els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

-No s’acceptaran modificacions en el calendari de realització de les proves avaluables o en les dates de lliurament, excepte en cas de justificació degudament acreditada i per causa de força major.

Revisió

L'alumnat tindrà dret a revisarels resultats de les proves realitzades. La professora establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació realitzades.


Bibliografia

Aguado, Ana & Ortega, Teresa (eds.), Feminismos y antifeminismos. Culturas políticas e identidades de género en la España del siglo XX, PUV, Valencia, 2011 

Anderson, Bonnie &  Zinsser, Judith;  Historia de las Mujeres: una historia propia. Barcelona, Crítica, 1991

Bard, Christine (ed.), Un siglo de antifeminismo, Biblioteca Nueva, Madrid, 2000

Bock, Gisela, La mujer en la historia de Europa, Barcelona, Crítica, 2001

Borderías, Cristina (ed.), La Historia de las mujeres: perspectivas actuales, Barcelona, Editorial Icaria, 2009  

Bridenthal, Renate;  Stuard, Susan Mosher; Wiesner, Merry E., Becoming Visible. Women in European History, Houghton Mifflin Co., Boston, 1998 (3ª ed.)

Burguera López, Mónica &  Espigado Tocino, Gloria (coords.); Saber y crear en femenino. Género, cultura y modernidad entre los siglos XVI-XX, Comares, 2023

Capel, Rosa Mª (Comp.), Mujer y sociedad en España (1700-1975), Instituto de la Mujer, Madrid, 1986 

Caine, Barbara & Sluga, Glenda, Género e Historia. Mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920, Narcea, Madrid, 2000

Duby, Georges y  Perrot, Michelle (dirs.), Historia de las mujeres en Occidente. Madrid, Taurus, 1992, 5 vols 

Fauré, Christine (dir.), Enciclopedia histórica y política de las mujeres. Europa y América, Akal, Madrid, 2010 

Gallego, Henar, Feminidades y masculinidades en la historiografía de género. Granada, Comares, 2018

Garrido, Elisa (ed.) et al.: Historia de las mujeres en España, Madrid, Síntesis, 1997 

Llona González, Miren & Díaz Freire, José Javier (coords.); Tras la estela de los feminismos históricos, Comares, 2023

Morant, Isabel (dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina, Madrid, Cátedra, 2005-2006, 4 vols

Nash, Mary, Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Alianza, Madrid, 2004 (reed. 2012)  

Offen, Karen, Feminismos europeos, 1700-1950. Una historia política, Madrid, Akal, 2015

Pérez Garzón, Juan Sisinio, Historia del feminismo, La Catarata, Madrid, 2011

Pérez Garzón, Juan Sisinio, Historia del feminismo. La revolución d elas mujeres: de la Ilustración a la globalización, La Catarata, Madrid, 2024

Ramos, Mª Dolores, Mujeres e Historia. Reflexiones sobre las experiencias vividas en los espacios públicos y privados, Atenea, Málaga, 1993

Rose, Sonya O.: ¿Qué es historia de género?, Alianza, Madrid, 2012 

Scott, Joan, Género e Historia, Méjico, Fondo de Cultura Económica, 2008

Tavera, Susanna, et al. (dirs.): Mujeres en la historia de España: enciclopedia biográfica. Barcelona, Planeta, 2000 

Thébaud, Françoise: Escribir la historia de las mujeres y del género, Oviedo, KRK, 2014

"Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html

Boletín de novedades bibliográficas del Instituto de las Mujeres (marzo 2025): https://www.inmujeres.gob.es/CentroDoc/ServiciosCentroDoc/docs/2025/BoletinMarzo2025.pdf

 

REVISTES

Arenal
Clio
Cuestiones de Género
Feminismo/s
Gender & History
Australian Feminist Studies
Feminist Studies
Canadian Woman Studies-Les Cahiers de la Femme
Analize
Nouvelles Questions Féministes

 

BASES DE DADES CONSULTABLES

American Women's History

Ariadne 

Base de datos sobre "Trabajo y Mujeres" 

BIESES

Dona i Literatura

El Voto femenino en España 

Feminism and Women Studies 

IIEDG

International Federation For Research in Women's History 

Merlí. Directori de recursos educatius en línia 

Mujeres en Red 

Papeles de Emma Goldman

The Women's Library. Fawcett Library-Guildhall 

Women in Politics

Women Wacth. ONU

Women's Diverse Voices and Meanings:Feminism in Culture and Society 

 

REVISTES EN LÍNIA

Arenal. Revista de Historia de las Mujeres 

Asparkia 

Clepsydra 

Clio 

Cuestiones de Género

Feminismo/s 

Feminist Collections 

Feminist Studies 

Gender&History 

http://sfx.calstate.edu:9003

Intersections. Gender, History and Culture in Asian Context

Jenda. A Journal of Culture and African Women's Studies. Africa Resource Center 

Journal of South Asia Women Studies

http://www.asiatica.org/publications/jsaws/

A Feminist History Journal 

N.Paradoxa 


Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt