Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els propis de les assignatures obligatòries del Grau en Història.
L'objectiu de l'assignatura és proporcionar als estudiants, d'una banda, els principals eixos analítics que els permetin situar en el temps la situació de les dones i el seu paper en la vida social i política, parant especial atenció a les etapes i característiques de la lluita per l'afirmació dels drets individuals de les dones com a ciutadanes, un dels fils fonamentals del procés cap a la modernitat a les societats occidentals. D'altra banda l'objectiu de l'assignatura és dotar als estudiants dels recursos instrumentals per desenvolupar les seves capacites cognitives en torn a la qüestió.
1. Introducció a la història de les dones
1.1. Història de les dones vs. història amb perspectiva de gènere
1.2. Fonts i metodologies per a l’estudi de les dones
1.3. Feminisme historiogràfic: corrents i debats
2. Il·lustració i pensament sobre les dones
2.1. La Il·lustració deficient
2.2. La Il·lustració conseqüent
3. Dones en les revolucions
3.1. Les dones en la Revolució Americana
3.2. Les dones en la Revolució Francesa 3.3. La Comuna de París
4. Percepció social del femení al segle XIX
4.1. Discursos i imaginaris sobre les dones
4.2. Sexualitat femenina: adúlteres, nimfòmanes i prostitutes
5. El treball de les dones
5.1. La nova “dona treballadora”
5.2. Regulació i pràctiques del treball femení
5.3. Feminisme i moviment obrer: el conflicte classe-gènere
6. La primera onada del feminisme: la inclusió de les dones
6.1. Feminisme utilitarista: John Stuart Mill
6.2. Sufragisme: orígens del moviment i escenaris de lluita
7. Dones i guerres al segle XX
7.1. La Primera Guerra Mundial
7.2. Dones i la Revolució Russa
7.3. La Segona Guerra Mundial
7.4. La postguerra i les seves conseqüències per a les dones
8. Segona onada del moviment feminista
8.1. El feminisme existencialista de Simone de Beauvoir
8.2. El feminisme liberal de Betty Friedan
8.3. El feminisme radical de Kate Millett
9. Tercera onada del feminisme
9.1. Diversitat i crítica al subjecte universal del feminisme
9.2. Tensions internes i llegats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 49,7 | 1,99 | 1, 3, 10 |
Seminaris | 1,3 | 0,05 | 4, 7, 9, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 5, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 75 | 3 | 2 |
La metodologia docent i les activitats formatives poden ser diverses i avaluades en la part i proporció que consideri adequada el professorat. Per exemple:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Práctiques | 1 treball/seminari (30%) | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Proves teòriques escrites | 2 parcials (70%) | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 11 |
La matèria s'avaluarà aplicant els següents procediments:
CONTINUADA
-Examen 1 (40%)
-Examen 2 (40%)
-Realització treballs, comentaris, pràctiques: 20%
ÚNICA
-Examen 1 (40%)
-Examen 2 (40%)
-Realització d'un treball: 20%
*L'avaluació única no suposa cap canvi en relació amb el model de docència general. Per tant, cal separar docència d'avaluació. L'estudiant pot continuar assistint a classe encara que s'aculli a l'avaluació única.
*Les dates de realització de les proves a l'aula seran comunes per l'avaluació continuada i comuna.
*Les dates de lliurament de treballs, comentaris o práctiques seran comunicades a l’alumnat a l’inici del curs.
*En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (CV o correu electrònic) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Altres:
-L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
-Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
-Per participar al procés de recuperació l’estudiant deu haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.
-La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat (S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada)
-En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).
-En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Igualment, aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
-Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
-Els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
-No s’acceptaran modificacions en el calendari de realització de les proves avaluables o en les dates de lliurament, excepte en cas de justificació degudament acreditada i per causa de força major.
Revisió
L'alumnat tindrà dret a revisarels resultats de les proves realitzades. La professora establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació realitzades.
Aguado, Ana & Ortega, Teresa (eds.), Feminismos y antifeminismos. Culturas políticas e identidades de género en la España del siglo XX, PUV, Valencia, 2011
Anderson, Bonnie & Zinsser, Judith; Historia de las Mujeres: una historia propia. Barcelona, Crítica, 1991
Bard, Christine (ed.), Un siglo de antifeminismo, Biblioteca Nueva, Madrid, 2000
Bock, Gisela, La mujer en la historia de Europa, Barcelona, Crítica, 2001
Borderías, Cristina (ed.), La Historia de las mujeres: perspectivas actuales, Barcelona, Editorial Icaria, 2009
Bridenthal, Renate; Stuard, Susan Mosher; Wiesner, Merry E., Becoming Visible. Women in European History, Houghton Mifflin Co., Boston, 1998 (3ª ed.)
Burguera López, Mónica & Espigado Tocino, Gloria (coords.); Saber y crear en femenino. Género, cultura y modernidad entre los siglos XVI-XX, Comares, 2023
Capel, Rosa Mª (Comp.), Mujer y sociedad en España (1700-1975), Instituto de la Mujer, Madrid, 1986
Caine, Barbara & Sluga, Glenda, Género e Historia. Mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920, Narcea, Madrid, 2000
Duby, Georges y Perrot, Michelle (dirs.), Historia de las mujeres en Occidente. Madrid, Taurus, 1992, 5 vols
Fauré, Christine (dir.), Enciclopedia histórica y política de las mujeres. Europa y América, Akal, Madrid, 2010
Gallego, Henar, Feminidades y masculinidades en la historiografía de género. Granada, Comares, 2018
Garrido, Elisa (ed.) et al.: Historia de las mujeres en España, Madrid, Síntesis, 1997
Llona González, Miren & Díaz Freire, José Javier (coords.); Tras la estela de los feminismos históricos, Comares, 2023
Morant, Isabel (dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina, Madrid, Cátedra, 2005-2006, 4 vols
Nash, Mary, Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Alianza, Madrid, 2004 (reed. 2012)
Offen, Karen, Feminismos europeos, 1700-1950. Una historia política, Madrid, Akal, 2015
Pérez Garzón, Juan Sisinio, Historia del feminismo, La Catarata, Madrid, 2011
Pérez Garzón, Juan Sisinio, Historia del feminismo. La revolución d elas mujeres: de la Ilustración a la globalización, La Catarata, Madrid, 2024
Ramos, Mª Dolores, Mujeres e Historia. Reflexiones sobre las experiencias vividas en los espacios públicos y privados, Atenea, Málaga, 1993
Rose, Sonya O.: ¿Qué es historia de género?, Alianza, Madrid, 2012
Scott, Joan, Género e Historia, Méjico, Fondo de Cultura Económica, 2008
Tavera, Susanna, et al. (dirs.): Mujeres en la historia de España: enciclopedia biográfica. Barcelona, Planeta, 2000
Thébaud, Françoise: Escribir la historia de las mujeres y del género, Oviedo, KRK, 2014
"Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Boletín de novedades bibliográficas del Instituto de las Mujeres (marzo 2025): https://www.inmujeres.gob.es/CentroDoc/ServiciosCentroDoc/docs/2025/BoletinMarzo2025.pdf
REVISTES
Arenal
Clio
Cuestiones de Género
Feminismo/s
Gender & History
Australian Feminist Studies
Feminist Studies
Canadian Woman Studies-Les Cahiers de la Femme
Analize
Nouvelles Questions Féministes
BASES DE DADES CONSULTABLES
Base de datos sobre "Trabajo y Mujeres"
International Federation For Research in Women's History
Merlí. Directori de recursos educatius en línia
The Women's Library. Fawcett Library-Guildhall
Women's Diverse Voices and Meanings:Feminism in Culture and Society
REVISTES EN LÍNIA
Arenal. Revista de Historia de las Mujeres
Intersections. Gender, History and Culture in Asian Context
Jenda. A Journal of Culture and African Women's Studies. Africa Resource Center
Journal of South Asia Women Studies
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |