Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Arqueologia | OT | 4 |
Història | OT | 4 |
Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics. Tanmateix, és convenient que haver cursat les assignatures d'Història Antiga obligatòries de cadascuna de les titulacions.
En aquesta assignatura explorarem la Història Antiga des d’una perspectiva bèl·lica, analitzant les característiques fonamentals de la guerra, el seu impacte en les societats i el debat historiogràfic que ha generat. A més, examinarem la gestió de les relacions entre diverses realitats estatals en contextos de contacte i conflicte. Ens centrarem especialment en el Pròxim Orient Antic, Egipte, Grècia i Roma, reflexionant sobre les dinàmiques de la pràctica imperialista i el paper de la guerra en la configuració del món antic.
En tots els temes del programa s’incidirà especialment en les anomenades veus oblidades de la història, com ara les dones, els infants, els estrangers, els esclaus i altres col·lectius sovint marginats o invisibilitzats en els relats tradicionals sobre la guerra i el poder. Aquesta mirada crítica permetrà ampliar la comprensió dels fenòmens bèl·lics i imperials des de perspectives socials diverses i complementàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 18, 21, 26, 28, 29, 32, 34, 35, 39, 40, 41, 43, 44 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
Tutories | 10 | 0,4 | 5, 8, 10, 17, 19, 22, 24, 30, 32, 33, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels materials del curs i lectura de bibliografia | 69 | 2,76 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 22, 24, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
La metodologia docent consistirà en la combinació de classes expositives, presentació de ressenyes i treballs, lectura de bibliografia especialitzada, pràctiques d'aula i resolució d'exercicis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació Contínua | 50% | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46 |
Examen | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 26, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 39, 40, 41, 42, 43, 44 |
L’avaluació es basarà en quatre elements: dues proves escrites, un treball i l’assistència a classe. La nota final s’obtindrà a partir de la suma ponderada dels següents components:
Element avaluable 1: Examen parcial dels blocs de Pròxim Orient Antic i Egipte – 25%
Element avaluable 2: Examen final dels blocs de Grècia i Roma – 25%
Element avaluable 3: Treball de classe amb ús crític de la intel·ligència artificial i enfocament en les veus oblidades – 40%
Element avaluable 4: Assistència a classe, verificada mitjançant controls aleatoris – 10%
Perquè una activitat d’avaluació pugui ser tinguda en compte en la nota final, caldrà obtenir una qualificació mínima de 4 tant als exàmens com al treball.
Per poder optar a la reavaluació, caldrà haver realitzat les tres activitats principals: els dos exàmens i el treball.
El professorat informarà, mitjançant Moodle o SIA, del procediment i de la data de revisió de cada activitat avaluativa en el moment de la seva realització o lliurament.
Irregularitats en l’avaluació: Qualsevol irregularitat que pugui suposar una alteració significativa de la qualificació comportarà un 0 en l’activitat afectada, amb independència de possibles mesures disciplinàries. En cas que es cometin diverses irregularitats dins d’una mateixa assignatura, la nota final serà un 0.
Qualificació de “No avaluable”: L’estudiant rebrà aquesta qualificació si no ha completat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Criteris lingüístics: En les activitats escrites es penalitzaran les faltes ortogràfiques, lèxiques i/o sintàctiques. La penalització podrà oscil·lar entre 0,1 i 0,2 punts per falta sobre la nota final. Les faltes reiterades podran tenir una penalització acumulativa.
Adaptacions per a la docència virtual: Si les proves no es poden realitzar presencialment, es mantindrà la mateixa ponderació, però el format s’adaptarà a les eines virtuals disponibles a la UAB. Les activitats i la participació es gestionaran a través de fòrums, wikis, debats o plataformes com Moodle i Teams. El professorat garantirà l’accessibilitat o proposarà alternatives viables.
Avaluació única: Aquesta assignatura preveu l’opció d’avaluació única. En aquest cas, es realitzaran igualment tres activitats (els dos exàmens i el treball), amb la següent ponderació: 30% + 30% + 40%. El sistema de recuperació, la qualificació de "No avaluable" i el procediment de revisió seran els mateixos que en l’avaluació continuada.
Ús de la intel·ligència artificial (IA): En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial com a part del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades, i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes eines han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una infracció de la integritat acadèmica i comportarà una qualificació de 0 no recuperable, o sancions majors en casos greus.
Abrahami, Ph. / Battini, L. (eds.), 2008: Les armées du Proche-Orient ancien (IIIe-Ier mil. Av. J.C.). Oxford.
Arrayás, I., 2024: Estudios sobre la integración de los territorios anatólicos en el Imperio romano: violencia, diplomacia y control social en tiempos tardohelenísticos. Zaragoza.
Arrayás, I., 2022: Reflexiones sobre la reorganización romana de Oriente y de Occidente tras los conflictos mitridático y sertoriano. La acción pompeyana en Anatolia, Siria e Hispania. Madrid.
Beard, M., 2012: El triunfo romano. Madrid.
Cadiou, Fr., 2018: L'armée imaginaire. París.
De Souza, Ph. (ed.), 2009: La guerra en el mundo antiguo. Madrid.
Everson, T., 2004: Warfare in Ancient Greece. Trupp.
Fuller, J.F.C., 2012: Las batallas decisivas del mundo antiguo. Barcelona.
Goldsworthy, A., 2012: En el nombre de Roma. Madrid.
Goldsworthy, A., 2011: César. Madrid.
Goldsworthy, A., La caída de Cartago. Las guerras púnicas. Barcelona.
Hanson, V.D., 1989: The Western Way of War. Nueva York.
Hanson, V.D., 2004: Matanza y cultura. Batallas decisivas en el auge de la civilización occidental. México.
Hanson, V.D. (ed.), 2012: El Arte de la Guerra en el Mundo Antiguo. De las guerras persas a la caída de Roma. Barcelona.
Heckel, W., 2010: Las conquistas de Alejandro Magno. Barcelona.
Kagan, D. / Viggiano, G. (eds.), 2017: Hombres de Bronce. Hoplitas en la Antigua Grecia.
Le Bohec, Y., 1989: L'armée romaine sous le Haut-Empire. París.
Le Bohec, Y., 2001: César, chef de guerre: César stratège et tacticien. París.
Le Bohec, 2021: Histoire des guerres romaines: Milieu du VIIIe siècle av. J.-C - 410 ap J.-C. París.
Lendon, J.E., 2011: Soldados y fantasmas. Barcelona.
Nadali, D. / Vidal, J., 2014: The Other Face of the Battle. The impact of war on civilians in the Ancient Near East. Münster.
Parker, G. (ed.), 2010: Historia de la guerra. Madrid.
Quesada, F., 2014: Armas de Grecia y Roma. Madrid.
Sabin, P.A.G et alii (eds.), 2007. The Cambridge History of Greek and Roman Warfare (2 vols.). Cambridge.
Van Wees, H., 2005: Greek Warfare: Myths and Realities. Londres.
Vidal, J. (ed.), 2010: Studies on War in the Ancient Near East. Münster.
Vidal, J. / Antela, B. (eds.), 2011: La guerra en la Antigüedad desde el presente. Zaragoza.
No és necessària la utilització de cap programari específic. Les activitats es podran realitzar amb eines habituals com Microsoft Word. També es permet l’ús de sistemes d’intel·ligència artificial com ChatGPT, Copilot o DeepSeek en les seves versions gratuïtes o de pagament, sempre amb criteri crític i indicant-ne l’ús quan sigui pertinent tal i com queda reflectit a l'apartat d'avaluació.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |