Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història d'Amèrica Contemporània

Codi: 100349 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Figuerola Garreta
Correu electrònic:
jordi.figuerola@uab.cat

Equip docent

David Martinez Fiol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap prerequisit especial.


Objectius

L’assignatura d’Història Contemporània d’Amèrica té com a objectiu formar sobre l'evolució històrica recent d'Amèrica .

Subministrar els recursos i els instruments necessaris per tal d'adquirir un coneixement sòlid, tenint en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfics, sobre els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i culturals de l’Amèrica contemporània.


Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  2. Coordinar el treball de caràcter interdisciplinari amb altres equips.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts d'informació per a la recerca històrica de l'Espanya contemporània.
  5. Identificar i utilitzar fonts d'informació per a la recerca històrica panhispànica.
  6. Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i transcriure, resumir i catalogar informació generada a l'època colonial.
  7. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  8. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

TEMA 0 - HISTÒRIA DAMÈRICA CONTEMPORÀNIA: UNA PRESENTACIÓ

TEMA 1 - ELS PROCESSOS D’INDEPENDÈNCIA AMERICANA I LA FORMACIÓ DE LES NOVES REALITATS POLÍTIQUES

TEMA 2 - ELS ESTATS AMERICANS: EVOLUCIÓ, CONSOLIDACIÓ I CONFLICTES

TEMA 3 - L’ECONOMIA AGRO-EXPORTADORA I L’ORDRE OLIGÀRQUIC

TEMA 4 - ENTRE LA REVOLUCIÓ I LA SUBMISSIÓ: EL POPULISME

TEMA 5 - REVOLUCIÓ I DICTADURES: AMÈRICA DURANT LA GUERRA FREDA.

TEMA 6- TEMPS DE CANVIS I RUPTURES: CAP AL PRESENT.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques dirigides pel professor 45 1,8 5, 8, 9, 10
Pràctiques d'aula, seminaris. 7,5 0,3 1, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i treball historiogràfic 75 3 3, 6

Les classes teòriques estan dirigides a analitzar críticament el passat, la naturalesa del discurs històric i la funció social de la ciència històrica, a més de descriure les estructures socials i polítiques d’Amèrica Llatina i avaluar l’evolució històrica dels diferents models polítics dels països americans contemporanis. Sempre acompanyat de debats que serveixin per a la resolució de dubtes i de discussions sobre els continguts específics de la matèria i sobre els problemes metodològics, conceptuals i factuals que sorgeixin.

Les activitats supervisades són tutories que representen sessions per resoldre dubtes i mantenir discussions sobre continguts específics de la matèria, alhora que es supervisen els diferents exercicis d’autoaprenentatge que es facin.

Les activitats autònomes representen l’estudi personal per a la integració dels coneixements adquirits (realització d’esquemes, mapes conceptuals, resums, lectura de textos, redacció de treballs, preparació de comentaris orals i recerca de informació bibliogràfica).

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova 1 35% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova 2 35% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Recuperació 100% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Treballs i activitats 30% 0 0 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11

La matèria s’avaluarà mitjançant dues proves de síntesi i diferents treball i comentaris que són els que donaran la nota final del curs.

Aquests treballs i comentaris seran ressenyes, resums i/o comentaris analítics sobre els textos i altres documents proposats (quadres, gràfics, mapes, imatges...)

S’avaluarà tota la matèria del curs continguda en les explicacions a classe, lectures obligatòries del programa i, en el seu cas, altres lectures obligatòries que es poden indicar durant el curs.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Hi haurà una recuperació per a aquells/es alumnes que no tinguin l'aprovat al conjunt del curs amb la suma de les diferents notes. Es farà la recuperació a través d'una prova de síntesi sobre la matèria examinada en les anteriors proves de síntesi, de la qual, independentment del seu resultat, només hi constarà el 5 en l'acta com a nota en el cas d'haver-la superat.

-Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).

Per participar al procés de recuperació s’exigeix haver obtingut una qualificació mínima de 3 en la mitjana de l'assignatura.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Avaluació única: per als estudiants que s'acullin a l'avaluació única, tindrà lloc un sol examen de síntesi durant la setmana que habiliti la Facultat. En cas de suspendre-la s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format(mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [***cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat]. En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’ha d’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiantha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.”


Bibliografia

Els llibres que poden considerar-se com a manual serien:

Joan del Alcázar, Núria Tabanera, Josep M. Santacreu, Antoni Marimon. Historia contemporánea de América. PUV. Universitat de València, 2003.

Manuel Lucena. Breve historia de Latinoamèrica. De la independència de Haití a los caminos de la socialdemocracia. Cátedra. Madrid 2007.

T. Halperin. Historia contemporánea de America Latina. Alianza editorial. Madrid 1998.

 

Hi ha tota una altra bibliografia i enllaços que s'aniran donant drant el curs i a través del campus virtual de l'assignatura.


Programari

Aquesta assigantura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre matí-mixt