Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Contemporània d'Espanya III, el Franquisme i la Democràcia

Codi: 100344 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Domenech Sampere
Correu electrònic:
francescxavier.domenech@uab.cat

Equip docent

Marti Marin Corbera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

L’assignatura d’Història Contemporània d’Espanya III. El Franquisme i la Democràcia té com a objectiu
formar l'estudiantat en aquesta matèria, tot subministrant-li els recursos i instruments necessaris per
tal que adquireixin un coneixement sòlid dels processos i dels fenòmens polítics, institucionals,
econòmics, socials i culturals desenvolupats a la societat espanyola des de la configuració de la
dictadura franquista fins a la consolidació de la democràcia actual. D’aquesta forma, es cobreix l’últim
tram de la matèria d’Història Contemporània d’Espanya.
En el contingut de l’assignatura es tindran particularment en compte les diferents perspectives, interpretacions i els
debats historiogràfiques que se’n deriven.


Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts d'informació per a la recerca històrica de l'Espanya contemporània.
  5. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  6. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  7. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  8. Reconèixer els conceptes històrics clau de la societat espanyola actual.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Treballar en equip respectant tots els punts de vista.
  12. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

  1. La configuració de la dictadura franquista
  2. L'Espanya autàrquica
  3. Guerra mundial, guerra freda i consolidació del franquisme
  4. Creixement econòmic i canvi social en un món en transformació
  5. De la plenitud a la crisi del franquisme
  6. La transició de la dictadura a la democràcia
  7. Les primeres dècades de la democràcia: característiques i línies de tensió socials i polítiques.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
clases teòriques 39 1,56 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
seminaris i pràctiques dirigides 11 0,44 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
tutories 15 0,6 1, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura, redacció, preparació 52 2,08 1, 2, 3, 4, 6, 12

Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics.
Estudi personal.

Activitats Dirigides:

Classes teòriques 39h  Identificar els conceptes històrics clau de la societat espanyola del període.
Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts d’informació per la investigació històrica de l’Espanya Contemporània.
Desenvolupar la capacitat d’anàlisi i síntesi.
Raonar críticament.


Seminaris i pràctiques dirigides 11h Analitzar documentació històrica.

 

Supervisades

Tutories 15 h. Resoldre dubtes, aprofundir coneixements.

 

Autònomes

Estudi personal 35h

Lectura de textos. Redacció de treballs. Recerca d'informació bibliogràfica. 17h.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
examens 70% (35 i 35) 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12
treballs i comentaris de text 30% 30 1,2 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de comentaris de text i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. En aquest sentit, en el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats). En el mateix sentit, l'alumnat Erasmus que demani avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud. 

Les evidències avaluatives es desglossaran en: A) un o dos examens que valdrà el 50 % de la nota final  (i s’haurà d’aprovar per tal de poder superar el conjunt de l’assignatura) B) Un treball que serà proposat pel professor i que que valdrà entre el 30% i el 35% de la nota final. C) Un comentari de text o pràctiques que equivaldran al 20% o 15% de la nota final. 

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única

Aquesta es basarà en tres activitats consistents en un treball i dos exercicis escrits, que representaran el 50%, el 25% i el 25% de la qualificació final. És recomanable que l'estudiant continuï assistint a classe encara que s'aculli a l'avaluacióúnica. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Ús de la Intel·ligència Artificial

L’ús de la intel·ligència artificial a l’aula i en la realització dels treballs fora de la mateixa estarà restringit a la cerca i elaboració d’informació. En cap cas, pot substituir el treball de l’alumne.

 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

Bibliografia general

X. DOMÈNECH SAMPERE, Lucha de clases, franquismo y democracia. Obreros y empresarios (1939 – 1979), Akal, Madrid, 2022.

M. MARÍN I CORBERA, Història del Franquisme a Catalunya, Eumo, Vic, 2006.

J.Mª MARIN, C. MOLINERO, P. YSÀS; Historia política de España 1939-2000, Istmo, Madrid, 2001.

C. MOLINERO, P. YSÀS; El règim franquista. Feixisme, modernit­zació i consens, 2ª edició, Eumo, Vic, 2003.

C. MOLINERO, P. YSÀS; La anatomía del franquismo. De la supervivencia a la agonía, 1945-1977, Crítica, Barcelona, 2008.

J. NADAL, A. CARRERAS, C. SUDRIÀ (comp.); La economía española en el siglo XX. Una perspectiva histórica, Ariel, Barcelona, 1987.

B. de RIQUER; La dictadura de Franco, Historia de España. Vol. 9, Crítica/Marcial Pons, Barcelona, 2010.

X.M. NÚÑEZ SEIXAS (coord.); España en democracia, 1975 – 2011, Historia de España. Vol. 10, Crítica/Marcial Pons, Barcelona, 2017.

N. SESMA; Ni una, ni grande, ni libre. La dictadura franquista (1939-1977), Crítica, Barcelona, 2024.

P. YSÀS; Disidencia y subversión. La lucha del régimen franquista por su supervivencia, 1960-1975, Crítica, Barcelona, 2004.

 


Programari

P.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt