Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Introducció a la Lingüística
Codi: 100228
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
FB |
1 |
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura |
FB |
1 |
Llengua i Literatura Espanyoles |
FB |
1 |
Estudis Anglesos |
FB |
1 |
Estudis d'Anglès i Català |
FB |
1 |
Estudis d'Anglès i Espanyol |
FB |
1 |
Estudis de Català i Espanyol |
FB |
1 |
Estudis d'Anglès i Francès |
FB |
1 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
FB |
1 |
Equip docent
- Sergio Balari Ravera
- Joaquim Llisterri Boix
- Gemma Repiso Puigdelliura
- Elena Ciutescu
- Jingtao Zhu
- Natalia Jardón Pérez
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha requisits específics per fer l'assignatura. En els grups en què l'assignatura s'imparteix en català i en castellà és recomanable de poder llegir l'anglès per poder accedir a la bibliografia. Hi ha grups en què la docència és íntegrament en anglès.
Objectius
L'assignatura d'Introducció a la lingüística té per objectiu introduir l'estudiant en l'estudi científic del llenguatge.
Competències
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura
- Demostrar capacitat per al treball autònom, per a l'autoanàlisi i per a l'autocrítica.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Llengua i Literatura Espanyoles
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar tipològicament els principals fenòmens de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmens similars d'altres llengües.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis Anglesos
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Comprendre i produir textos acadèmics escrits i orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini funcional efectiu (C1).
- Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats.
- Descriure i analitzar sincrònicament i de manera comparada les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de l'anglès i la seva evolució històrica.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Utilitzar l'anglès escrit i oral per a fins acadèmics i professionals relacionats amb l'estudi de la lingüística, la filosofia del llenguatge, la història, la cultura i la literatura angleses.
- Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i organització d'informació.
Estudis d'Anglès i Català
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i Espanyol
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis de Català i Espanyol
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i Francès
- Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i de Clàssiques
- Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües.
- Identificar els fonaments del llenguatge humà, els principis, els mètodes i els resultats de l’anàlisi estructural de les llengües.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual.
- Analitzar les propietats estructurals de les llengües d'acord amb els mètodes de la teoria lingüística.
- Comprendre i aplicar els coneixements i competències adquirits a partir de textos bàsics i avançats de lingüística i de gramàtica anglesa.
- Comprendre textos acadèmics especialitzats sobre lingüística general i gramàtica anglesa.
- Construir textos normativament correctes
- Construir textos normativament correctes.
- Descriure, identificar i contrastar les estructures bàsiques de les llengües.
- Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
- Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
- Elaborar un discurso organizado y correcto, oralmente y por escrito, en la lengua correspondiente.
- Explicar els fonaments dels processos de comunicació i interpretació lingüístics.
- Explicar els fonaments i els principis del llenguatge, així com les propietats i les característiques de les llengües naturals.
- Explicar els fonaments i principis del llenguatge, així com les propietats i característiques de les llengües naturals.
- Expressar continguts i arguments de manera raonada en discursos (orals i escrits) de caràcter formal.
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics.
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
- Expressar-se en anglès oralment en un registre acadèmic i fent servir la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de la lingüística i la gramàtica angleses.
- Expressar-se en anglès per escrit en un registre acadèmic i fent servir la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de la lingüística i la gramàtica angleses.
- Identificar, descriure i analitzar les principals propietats morfològiques i sintàctiques de la llengua anglesa.
- Identificar els components bàsics de les estructures del llenguatge i analitzar i comparar les estructures fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques de les llengües.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
- Organitzar amb eficàcia i rendibilitat la part autònoma de l'aprenentatge
- Organitzar amb eficàcia i rendibilitat la part autònoma de l'aprenentatge.
- Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
- Produir textos especialitzats no extensos sobre lingüística general i gramàtica anglesa.
- Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
Continguts
1. Introducció. La diversitat i la universalitat del llenguatge. Aspectes biològics del llenguatge. L'adquisició del llenguatge. Gramàtica universal i gramàtica particular. Gramaticalitat i acceptabilitat.
2. L’estructura del llenguatge
2.1 Morfologia i sintaxi. Les unitats de l'anàlisi morfològica. Tipologia morfològica. Les categories gramaticals. Estructura argumental, ordre de paraules, cas i concordança. L'estructura sintàctica com a estructura jeràrquica; proves de constituència. L'estructura funcional de la frase. Relacions a distància: el moviment.
2.2. Semàntica i pragmàtica. El significat dels mots i el significat de les oracions. El principi de composicionalitat. Referència i condicions de veritat. Estructura informativa: la interpretació dels enunciats en context.
2.3. Fonètica i fonologia. La transcripció fonètica i l’Alfabet Fonètic Internacional. Les unitats de l'anàlisi fonològica. Els trets distintius. La síl·laba. Processos fonològics. Processos suprasegmentals.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals i discussió de problemes en grup a l'aula |
36
|
1,44 |
1, 7, 11, 13, 20, 27
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Resolució de problemes |
28
|
1,12 |
1, 7, 11, 13, 20, 27
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Cerca d'informació i estudi |
60
|
2,4 |
6, 9, 14, 16, 21, 24
|
La metodologia seguida a l'assignatura se centra en l'aprenentatge per resolució de problemes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exercici escrit o oral (2) |
30% |
12
|
0,48 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
|
Exercici escrit (1) |
30% |
12
|
0,48 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27
|
Prova escrita |
40% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27
|
L'avaluació serà continuada i la nota final s'establirà a partir de l'avaluació de dos exercicis fets a casa, que es lliuraran en el moment que determini el professor, i dels resultats d'una prova escrita realitzada a classe a final de curs. La prova final cobreix els contiguts de tot el curs, inclosos els dels exercicis. D'acord amb el Pla de Bolonya, els dos exercicis i la prova final han de ser de caràcter diferent. La prova final es farà sense apunts ni ordinador i la data de la seva realització s'anunciarà a principi de curs i es farà constar al Campus Virtual.
La nota mínima per aprovar és un 5. En el seu moment, el professor indicarà als alumnes el procediment i la data de revisió. Per acord de la Comissió de Docència del 13 de març del 2015, per optar a la recuperació cal que l'estudiant hagi obtingut una nota final entre 3,5 i 4,9 i la nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és un 5. La recuperació consistirà en una prova escrita sobre els continguts del programa de l’assignatura.
No es contempla d'ús de la IA per a la realització de cap dels exercicis. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest ítem d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els ítems d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. El plagi comporta un zero a l'avaluació de l'ítem avaluat. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del30% de les activitats d’avaluació.
L’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i qualsevol altra informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura al Campus Virtual.
Avaluació única – L'avaluació única constarà dels mateixos ítems que l'avaluació continuada, amb un calendari únic que s'anunciarà oportunament.
Bibliografia
Akmajian, A., Farmer, A. K., Bickmore, L., Demers, R. A. i Harnish, R. M. (2017). Linguistics: An introduction to language and communication. Cambridge MA: The MIT Press.
Akmajian, A., Demers, R. A. i Harnish, R. M. (1984). Lingüística: una introducción al lenguaje y a la comunicación (V. Demonte i M. Mora, Trad.). Madrid: Alianza.
Brown, Keith (ed.) (2006) Encyclopaedia of Language and Linguistics. Amsterdam: Elsevier. (Disponible en línia a la UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010400377406709)
Fasold, R. W. i Connor-Linton, J. (Ed.). (2014). An introduction to language and linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107707511
Finegan, E. (2015). Language: Its structure and use. Cengage Learning.
*Fromkin, V. (Ed.). (2000). Linguistics: An introduction to linguistic theory. Oxford: Blackwell.
Hayes, Bruce (2011) Introductory Phonology. Malden, Mass./Oxford: Wiley-Blackwell.
Jackendoff, Ray (1994) Patterns in the Mind. Language and Human Nature. Nova York: Basic Books.
Larson, Richard (2010) Grammar as Science. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
O’Grady, W., Archibald, J., Aronoff, M. i Rees-Miller, J. (Ed.). (2017). Contemporary linguistics: An introduction (7a ed.). Bedford/St. Martin’s, Macmillan Learning.
O’Grady, W., Archibald, J. i Katamba, F. (Ed.). (2011). Contemporary linguistics: An introduction (2a ed.). Harlow: Pearson Longman.
Sandoval, J. B. i Denham, K. K. (2021). Thinking like a linguist: An introduction to the science of language. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316874967
Yule, G. (2008). El lenguaje. Madrid: Akal.
Yule, G. (2020). The study of language. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108582889
Programari
https://filcat.uab.cat/einaling/
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
3 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
4 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
5 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
6 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
3 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
4 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
5 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
6 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |