Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
Estudis Anglesos | OT | 3 |
Estudis Anglesos | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 |
Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Francès | OT | 0 |
Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És requisit per fer aquest curs d'haver seguit un curs de lingüística general i de poder llegir l’anglès.
L’objectiu d’aquesta assignatura és d’introduir l’estudiant en un camp empíric de la lingüística: l’adquisició del llenguatge. Considerarem tant l’adquisició del llenguatge en els casos de desenvolupament típic com en el cas de la patologia. Al final del curs, l’alumne ha de ser capaç d’emprendre una recerca original en el camp.
1. Introducció
1.1. El llenguatge com a característica de l’espècie humana. Assumpcions sobre el coneixement del llenguatge. El problema de Plató, o problema lògic de l’adquisició del llenguatge. Un cas de probresa d'estímul: els criolls.
2. L’adquisició de la morfosintaxi en nens amb un desenvolupament típic
2.1. Característiques generals de l’adquisició de la primera llengua (L1).
2.2. L’adquisició de la sintaxi i la morfologia. Primeres produccions. Ordre de paraules.
2.3. Fenòmens d’aparent opcionalitat: els infinitius d’arrel i la producció opcional de clítics de tercera persona. Notes sobre el Desordre del Desenvolupament del Llenguatge.
2.4. L’adquisició de la sintaxi: les passives. Estructures relacionades.
3. L'adquisició del lèxic
3.1. Bootstrapping fonològic
3.2. L'adquisició del significat: noms vs verbs.
3.3. Biaixos en el significat de les paraules.
4. L'adquisició de les paraules lògiques i la pragmàtica
4.1 Implicatures.
4.2. Quantificadors.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11 |
Discussió de la bibliografia | 45 | 1,8 | 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de problemes i preparació de treballs escrits | 43,5 | 1,74 | 1, 2, 7, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 30 | 1,2 | 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11 |
L'assignatura segueix la metodologia de l'aprenetatge per resolució de problemes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi original | 30% | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 7, 12 |
Prova escrita | 40% | 1,5 | 0,06 | 7, 8, 12 |
Prova oral | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
L'avaluació consta de 3 ítems, una prova oral (i), una anàlisi original (ii) i una prova escrita (iii). L’ítem (iii) és imprescindible per accedir a la recuperació. Ni (i) ni (ii) no es reavaluaran. No es contempla cap ús de la IA en l'elaboració dels exercicis.
D'acord amb la política de la facultat, cal tenir entre un 3,5 i un 4,9 per poder anar a la recuperació i la nota màxia a la recuperació és un 5. El professor informarà els estudiants de les condicions i el moment de la revisió. El plagi implicarà automàticament un 0. Seran 'NO avaluables' els alumnes que no hagin fet (iii).
Avaluació única - L'avaluació única constarà dels mateixos ítems d'avaluació que l'avaluació continuada, en un calendari que es farà públic en el seu moment.
Aravind, A., De Villiers, J., de Villiers, P. A., Lonigan, C. J., Phillips, B. M., Clancy, J., ... & Valiente, C. (2017). Children’s quantification with every over time. Glossa, 10(X), 1.
Arosio, F., Pagliarini, E., Perugini, M., Barbieri, L., & Guasti, M. T. (2016). Morphosyntax and logical abilities in Italian poor readers: The problem of SLI under-identification. First Language, 36(3), 295-315.
Arosio, F., Foppolo, F., Pagliarini, E., Perugini, M., & Guasti, M. T. (2017). Semantic and pragmatic abilities can be spared in Italian children with SLI. Language Learning and Development, 13(4), 418-429.
Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6–9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258.
Gavarró, Anna, Maya Leela, Luigi Rizzi & Julie Franck (2015). Knowledge of the OV parameter setting at 19months: Evidence from Hindi-Urdu. Lingua, 154: 27-34.
Gavarró, Anna, Vicenç Torrens & Ken Wexler (2010). Object clitic omission: two language types. Language Acquisition, 17(4): 192-219.
Gervain, J., Nespor, M., Mazuka, R., Horie, R., & Mehler, J. (2008). Bootstrapping word order in prelexical infants : A Japanese – Italian cross-linguistic study. Cognitive Psychology, 57, 56–74.
Guasti, M. Teresa (2017). Language Acquisition. The Growth of Grammar. Cambridge, Mass.: The MIT Press. Segona edició.
Halberda, J. (2003). The development of a word-learning strategy. Cognition, 87(1).
Katsos, N., Cummins, C., Ezeizabarrena, M. J., Gavarró, A., Kuvač Kraljević, J., Hrzica, G., ... & Noveck, I. (2016). Cross-linguistic patterns in the acquisition of quantifiers. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(33), 9244-9249.
Levi, Yonata &Jeannette Schaeffer (eds.) (2002) Language Competence Across Populations. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Noveck, I. A. (2001). When children are more logical than adults: Experimental investigations of scalar implicature. Cognition, 78(2), 165-188.
Pagliarini, E., Bill, C., Romoli, J., Tieu, L., & Crain, S. (2018). On children’s variable success with scalar inferences: Insights from disjunction in the scope of a universal quantifier. Cognition, 178, 178-192.
Skordos, D., Myers, A., & Barner, D. (2022).Quantifier spreading and the question under discussion. Cognition, 226, 105059.
Stiller, A. J., Goodman, N. D., & Frank, M. C. (2015). Ad-hoc implicature in preschool children. Language learning and development, 11(2), 176-190.
De Villiers, Jill, & Tom Roeper (eds.) (2011)Handbook of Generative Approaches to Language Acquisition. Berlín: Springer.
Child Language Data Exchange System http://childes.psy.cmu.edu
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |