Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Anàlisi i Presentació de Resultats en la Intervenció Psicosocial

Codi: 45432 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Marisela Montenegro Martinez
Correu electrònic:
marisela.montenegro@uab.cat

Equip docent

Maria Beatriz San Roman Sobrino
Caoutar Amsih Keskessou

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

  • Relacionar les dimensions teòriques i pràctiques de la intervenció psicosocial.
  • Comprendre i analitzar casos concrets d'intervenció psicosocial.
  • Sistematitzar els resultats propis, obtinguts dels procediments de recerca i intervenció.
  • Desenvolupar habilitats comunicatives per exposar temes i casos.
  • Participar en la construcció d'un coneixement col·laboratiu.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA21 (Competència) Definir el procediment de recollida i anàlisi de dades empíriques en un procés concret d'intervenció psicosocial.
  2. CA22 (Competència) Integrar de manera crítica i reflexiva perspectives actuals d'intervenció en la definició operativa i procedimental d'una problemàtica psicosocial.
  3. CA23 (Competència) Definir els procediment per protegir èticament i legalment els participants d'una intervenció psicosocial.
  4. CA24 (Competència) Adaptar el disseny i el procediment de l'anàlisi d'una intervenció psicosocial a les necessitats de les organitzacions interventores.
  5. KA23 (Coneixement) Definir amb arguments apropiats les tècniques de recollida de material empíric adequades a la perspectiva teòrica i als objectius de la intervenció.
  6. KA24 (Coneixement) Relacionar amb coherència la perspectiva de recerca i les tècniques de recerca en una intervenció psicosocial concreta.
  7. SA16 (Habilitat) Aplicar de manera crítica perspectives i conceptes d'intervenció psicosocial a l'anàlisi de problemàtiques socials concretes.
  8. SA17 (Habilitat) Construir eines de recollida de material empíric coherents amb els objectius i els principis epistemològics i metodològics d'una intervenció psicosocial concreta.

Continguts

En aquesta assignatura, obligatòria per a l'especialitat d'Intervenció Psicosocial i Comunitària, els i les estudiants adquireixen habilitats en l'anàlisi de projectes i programes d'intervenció psicosocial. Aquest objectiu s'aconsegueix partint del treball d'anàlisi del material recollit per l'estudiantat en els projectes propis que desenvolupen en les pràctiques externes del màster.

 Continguts:

  • Descripció dels eixos fonamentals d'anàlisis de la pràctica de la intervenció psicosocial: teòric, epistemològic, metodològic, procedimental i relacional.
  • Anàlisi i discussió de resultats de recerca a partir de diferents metodologies qualitatives: anàlisi temàtica i del discurs, anàlisi de dades etnogràfiques i anàlisis de processos de recerca-acció.
  • Exposició, per part dels i les estudiants, dels seus projectes d'intervenció vinculats a les pràctiques externes.
  • Anàlisi de l'activitat professional a partir dels models teòrics i metodològics implementats en les diferents experiències pràctiques de l'estudiantat.
  • Definició dels processos de síntesi, discussió i elaboració de conclusions a partir del material qualitatiu recaptat en els projectes propis i elaboració de recomanacions que es deriven.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i discussions grupals 13 0,52 CA21, CA23, KA23, KA24, SA17, CA21
Presentacions orals a càrrec d'estudiants 17 0,68 CA22, CA24, KA23, KA24, SA16, CA22
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de material empíric 25 1 CA22, CA24, KA24, SA16, CA22
Planificació de la recollida del material empíric 15 0,6 CA21, CA23, KA23, KA24, SA17, CA21
Tipus: Autònomes      
Elaboració i desenvolupament de treballs 80 3,2 CA21, CA22, CA23, CA24, KA23, KA24, SA16, CA21

La metodologia de les sessions presencials es desenvoluparà a través de dues modalitats:

  • Seminaris sobre eines d’anàlisi de dades qualitatives i desenvolupament d’habilitats per a la sistematització i discussió dels materials empírics recollits en els projectes propis de les i els estudiants.
  • Exposició per part de les i els estudiants de les anàlisis teòriques i metodològiques de les seves activitats al Centre de pràctiques. En cas que, per motius excepcionals, no s'hagin dut a terme, cal consultar el cas concret amb la coordinació del Mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe individual: anàlisi del material recollit en la investigació / intervenció 50 % 0 0 CA21, CA22, CA23, CA24, KA23, KA24, SA16, SA17
Presentació oral en classe: anàlisi de les pràctiques del Màster 30 % 0 0 CA22, CA24, KA23, KA24, SA16
Seguiment del treball final de l'assignatura 20 % 0 0 CA22, CA23, KA24, SA16, SA17

Evidències:

  • Ev1. Informe individual: presentació de l’anàlisi del material recollit en la investigació / intervenció, en un treball que inclogui mètode, procediment, anàlisi i resultats preliminars.
  • Ev2. Presentació oral en classe sobre les pràctiques del Màster, incloent-hi (1) Descripció de les pràctiques, (2) Anàlisi dels elements teòrics i metodològiques identificats a l’activitat a les pràctiques i (3) Preguntes per a reflexionar. Exposició presencial individual o en duos (sempre que coincideixi el Centre de pràctiques).
  • Ev3 Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre que es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).

Avaluació única: Es realitzarà en el segon període avaluatiu de l'assignatura. S'avaluaran tots els continguts. Es lliurarà un treball escrit (individual) de presentació de l'anàlisi del material recollit en la recerca / intervenció en un treball redactat (incloent-hi el mètode, procediment, anàlisi i resultats preliminars) (Ev1); es farà una exposició oral individual o en duos (sempre que coincideixi el Centre de pràctiques) sobre les pràctiques del màster a partir del guió proposat (Ev2), i es lliurarà individualment l'informe sobre l'aprofitament de l'assignatura (Ev3).

Qualificacions (tant per l'avaluació continuada com per l'avaluació única):

  • Assignatura superada: L'assignatura es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
  • Avaluable: Es considerarà Avaluable l'estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total de l'assignatura.
  • No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l'estudiant hagi presentat diverses proves el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.
  • Reavaluació: No hi ha reavaluació


Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101. doi:10.1191/1478088706qp063oa

Burman, E., & Parker, I. (Eds,) (1993). Discourse analytic research. Repertoires and readings of texts in action. Routledge.

Estrada-Maldonado, S., Lenta, M. y Di Iorio, J. (2019). Dialogues between feminist ethics and experiences of community social psychology. Pesquisas e Praticas Psicossociais, 14(3) e-3448. http://seer.ufsj.edu.br/revista_ppp/article/view/e3448

Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Polity Press.

Fairclough, N. (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. Discurso & Sociedad, 2(1), 170-185.

Galaz, C. J., & Rubilar Donoso, M. G. (2019). Experiencias profesionales en intervención psicosocial: el ejercicio narrativo como metodología de reflexividad y vigilancia epistemológica. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 9(1). http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr10125

Iñiguez, L. y Antaki, Ch. (1994): El análisis del discurso en Psicología Social. Boletín de Psicología, 44, 57-75.

Romero Bachiller, C. y Montenegro, M. (2018). Políticas públicas para la gestión de la diversidad sexual y de género: un análisis interseccional. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 17(1), 1-14. doi: 10.5027/psicoperspectivas-Vol17-Issue1-fulltext-1211.

Van Dijk, T. y Athenea Digital (2001). El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Atenea Digital, 1, 18-24. Disponible en http://blues.uab.es/athenea/num1/vandijk.pdf

Velasco Maíllo, H. M., & Díaz de Rada, Á. (2018). La lógica de la investigación etnográfica: un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Trotta.


Programari

L'eina fonamental de comunicació serà el Campus virtual. S'afavorirà l'ús de Programari Lliure sempre que sigui possible.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda