Logo UAB

Eines i Habilitats per a la Intervenció Psicosocial i Comunitària

Codi: 45431 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
José Luis Lalueza Sazatornil
Correu electrònic:
joseluis.lalueza@uab.cat

Equip docent

Esther Arozarena Cañamares
Marisela Montenegro Martinez
Caoutar Amsih Keskessou
Remedios Rubio García

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat d'aquesta assignatura està inscrit a l'itinerari d'intervenció psicosocial del màster.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura obligatòria per a l'especialitat d'Intervenció Psicosocial i Comunitària és que l'estudiantat conegui els marcs de comprensió principals des dels quals es planifiquen i executen les intervencions en el camp psicosocial. Així mateix, s'exploren els marcs teòrics, legals i polítiques públiques que regeixen les actuacions i els diferents plans i programes respecte de les problemàtiques relacionades amb el cicle de vida, els sistemes d'ordenament social i la convivència.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA06 (Competència) Desenvolupar els aspectes més rellevants de les perspectives teòriques idònies per a la intervenció psicosocial en un camp de treball específic.
  2. CA07 (Competència) Integrar de forma clara en l'exposició els marcs teòrics rellevants per a abordar una problemàtica específica.
  3. KA05 (Coneixement) Identificar perspectives teòriques idònies per a la intervenció psicosocial en un camp de treball específic.
  4. KA06 (Coneixement) Valorar de manera crítica els supòsits i limitacions de les perspectives teòriques que s'han fet servir en la intervenció psicosocial en un camp de treball específic.
  5. SA05 (Habilitat) Participar de manera activa en equips de treball l'objectiu dels quals sigui l'anàlisi de perspectives teòriques en el camp de la intervenció psicosocial.

Continguts

  • Perspectives teòriques i metodològiques al camp de la intervenció psicosocial i comunitària.
  • Aproximació als fenòmens, problemàtiques i necessitats socials des de les perspectives sistèmiques, participatives i construccionistes.
  • Anàlisi dels models de transformació social a través de la intervenció psicosocial i comunitària.
  • Marcs teòrics, legals i polítics en àrees com la inclusió social, la interculturalitat, les relacions de gènere, el cicle vital.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions (incloent participació de professionals) 30 1,2 CA06, CA07, KA05, CA06
Tipus: Supervisades      
Tutoria de revisió prèvia al lliurament del treball 7,5 0,3 CA06, CA07, KA05, KA06, CA06
Tipus: Autònomes      
Construcció personal del marc teòric del TFM 82,5 3,3 CA06, CA07, KA05, KA06, CA06
Treball d'anàlisi en equip 30 1,2 CA06, CA07, KA05, KA06, SA05, CA06

Les sessions presencials d'aquesta assignatura s'organitzen, per una banda, en relació amb els marcs teòrics i models d'intervenció social i comunitària; i, per altra banda, es treballarà entorn de la descripció de la pràctica professional a càrrec de professionals de diferents àrees, organitzant cada sessió al voltant d'una àrea d'intervenció, incloent-hi exposició, tallers i debats. Així, aquestes sessions seran conduïdes per un/a professional de l'àrea corresponent: un psicòleg dels serveis socials, la directora d'un centre residencial d'acció educativa, la psicogerontòloga d'una institució residencial de persones grans, els responsables del seguiment del pla de dinamització comunitària d'un barri i el responsable d'un programa d'inclusió educativa intercultural.

L'alumnat, organitzat en equips, farà una anàlisi dels models d'intervenció a partir de diversos eixos, sobre la base de la participació dels/les diferents professionals.

Cada estudiant construirà el marc teòric del TFM a partir de la selecció dels models estudiats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1. Anàlisi en equip dels models d'intervenció 30% 0 0 CA06, KA06, SA05
Ev2. Desenvolupament del marc teòric d'un àmbit d'intervenció 50% 0 0 CA06, CA07, KA05, KA06
Ev3. Seguiment del TFM 20% 0 0 CA06, CA07, KA05, KA06

EV1. Anàlisi en equip dels models d’intervenció exposats per cada professional a través dels eixos epistemològic, teòric, metodològic, tecnològic i relacional. Es lliura cada setmana a partir de la tercera classe.

EV2. Treball personal de desenvolupament del marc teòric d’un àmbit d’intervenció. Aquest treball servirà de base pel futur article que el/la discent presentarà en finalitzar el màster. Es lliura al final del quadrimestre.

EV3. Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura. Inclou la planificació del treball final, la revisió de l'esborrany i la revisió de la versió final (en tots els casos sempre que es lliurin com a mínim deu dies abans de la data de lliurament marcada a Moodle).

Qualificacions (tant per l'avaluació continuada com per l'avaluació única):

  • Assignatura superada: L'assignatura es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana igual o superior a 5 en cadascuna de les tres evidències d'avaluació.
  • Avaluable: Es considerarà Avaluable l'estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total de l'assignatura.
  • No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l'estudiant hagi presentat diverses proves el pes total en relació amb el conjunt de l'assignatura sigui inferior al 40%.
  • Reavaluació: No hi ha reavaluació

 Avaluació única: Es realitzarà el dia reservat a les tutories finals de l'assignatura. S'avaluaran tots els continguts. Es lliurarà u n treball personal de desenvolupament del marc teòric d’un àmbit d’intervenció (Ev2) i es realitzarà un examen oral orientat a esposar els eixos d’análisi de cadascuna de les sesiones de classe (Ev1). Igualment, es requerirà el seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor en relació a la consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

Berroeta, H. (2014). El quehacer de la Psicología Comunitaria: Coordenadas para una cartografía.Psicoperspectivas,13(2),19-31.https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13- Issue2-fulltext-352

Estrada-Maldonado, S. Lenta, M. y Di Iorio, J, (2019). Dialogues between feminist ethics and experiences of community social psychology. Pesquisas e Praticas Psicossociais, 14(3) e-3448 http://seer.ufsj.edu.br/revista_ppp/article/view/e3448 

Martínez Guzmán, A (2014). Cambiar metáforas en la Psicología Social de la acción pública:de intervenir a involucrarse. Athenea Digital14(1): 3-28. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenead/v14n1.793

Maya, I; García, M. y Santoyana, F.J. (2007) Estrategias de la intervención psicosocial. Madrid: Pirámide.

Montenegro, M. (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona

Montenegro, M.; Balasch, M. y Callén, B. (2009). Evaluación e intervención psicosocial. Editorial UOC.

Moreno Camacho, M. A., & Molina Valencia, N. (2018). La Intervención Social como Objeto de Estudio: Discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E investigación Social, 18(3), e-2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055

Paz, Ana y Unás, Viviam (2007). Fisuras en los discursos de la intervención social. Revista de Ciencias Sociales, 1, 217-237.

Sáenz, J. D., (2007). Temas de reflexión en la intervención social. Revista de Ciencias Sociales, (1), 1-30.


Programari

No cal programari específic per aquesta assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda