Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cura i Gènere

Codi: 45067 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
3500086 Filosofies de la Cura OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Begoña Saez Tajafuerce
Correu electrònic:
begonya.saez@uab.cat

Equip docent

Laura Benitez Valero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura


Objectius

S'estudiarà el concepte de cura a la tradició feminista i dels estudis de dones, gènere i queer des d'una perspectiva interseccional i en al·lusió a casos concrets del món i de la vida contemporanis que remetin a experiències individuals i col·lectives actuals.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA05 (Competència) Avaluar els efectes de les desigualtats de gènere en la implementació de les pràctiques de les cures.
  2. CA06 (Competència) Revisar de manera crítica les solucions pròpies aportades a problemes pràctics davant de situacions de discriminació per raó de gènere.
  3. KA07 (Coneixement) Seleccionar els elements conceptuals que expliquen les interrelacions teòriques entre l'ètica de la cura i l'ètica feminista.
  4. KA08 (Coneixement) Descriure els principals estereotips de gènere que condicionen les pràctiques de la cura en l'àmbit públic i privat.
  5. KA09 (Coneixement) Identificar pràctiques de cura reals que demostrin desigualtats de gènere.
  6. SA08 (Habilitat) Comparar estratègies d'introducció de la perspectiva de gènere en les pràctiques de la cura.
  7. SA09 (Habilitat) Proposar pràctiques de cura des de la perspectiva dels col·lectius LGBTIQ+.
  8. SA10 (Habilitat) Dissenyar estratègies de comunicació responsable i en clau de gènere per transmetre coneixements sobre la cura.

Continguts

En el nostre plantejament, abordarem el problema de l'atenció des d'una perspectiva de gènere, considerant cinc dimensions clau:

1. Genealogies feministes de la cura

2- Orientació feminista/femenina de l'ètica

3- Relacions de poder al voltant de la cura: vulnerabilitat i interdependència.

4- La regulació i distribució de l'atenció

5- Escenaris futurs de la interacció entre cures i gènere


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
debat síncron i asíncron/presentació de vídeo i comentaris 37 1,48 CA06, SA10, CA06
Tipus: Supervisades      
mapa conceptual/assaig/ressenya bibliogràfica 25 1 KA07, KA08, KA09, KA07
Tipus: Autònomes      
respondre cuestionari/lectura crítica comparada 87,5 3,5 CA05, SA08, SA09, SA10, CA05

La modalitat de la docència és virtual i, per tant, tant la metodologia com l'avaluació s'hi ajusten. 

Les activitats proposades en aquesta assignatura tenen com a objectiu aprendre a treballar per problemes desenvolupant diferents tipus de capacitats: lectura, comentari, discussió de grup, escriptura creativa, debats i propostes. Totes les activitats tenen com a objectiu proporcionar eines i acompanyar la reflexió personal o col·lectiva.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
escrita 50% 0,5 0,02 CA06, SA08, SA10
oral 40% 0 0 KA07, KA08, KA09
treball en grup 10% 0 0 CA05, CA06, KA07, SA09, SA10

El procés d‟avaluació es basa en el treball personal de l‟estudiant i pressuposa l‟autenticitat de l‟autoria il‟originalitat dels exercicis realitzats. La manca d'autenticitat a l'autoria o d'originalitat a les proves d'avaluació; la còpia o el plagi; l'intent fraudulent d'obtenir un resultat acadèmic millor; la col·laboració, l'encobriment o l'afavoriment de la còpia, o l'ús de material, programari o dispositius no autoritzats durant l'avaluació, entre d'altres, són comportaments irregulars a l'avaluació que poden tenir conseqüències acadèmiques i disciplinàries greus.

Aquestes conductes irregulars poden resultar en la suspensió (nota D/0) en les activitats avaluables que es defineixin al pla docent -incloses les proves finals- oa la qualificació final de l'assignatura, ja sigui perquè s'han utilitzat materials, programari o dispositius no autoritzats durant les proves, com ara xarxes socials o cercadors d'informació a internet, perquè s'han copiat fragments de text d'una font externa (internet, apunts, llibres, articles, treballs o proves d'altres estudiants, etc.) sense la citació corresponent, o perquè s'ha dut a terme qualsevol altra conducta irregular.

L'assignatura només es pot aprovar mitjançant el seguiment i la superació de l'avaluació continuada (AC). La qualificació final de l'assignatura és la nota obtinguda a l'AC.

L'avaluació continuada consisteix en la realització de totes les PACS proposades.

* En cas de fer l'exercici del primer bloc i no poder continuar, prèvia notificació al professor/a, es podrà considerar la possibilitat de tenir un No Presentat

* A partir de la realització de les dues primeres PACS, la nota final de l'assignatura serà la que resulti de la mitjana de tots els exercicis, també les no lliurades, en funció del % sobre el pes de la nota.

* El calendari de lliurament és el que proposa el pla docent. En cas de no poder lliurar un exercici en el termini previst, per causes excepcionals, s'hauran de comunicar al professor/a i es consideraran personalment.


Bibliografia

La bibliografia de cada bloc de l'assignatura es penjarà del CV a l'inici del primer semestre del curs. 


Programari

No cal programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt