Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Tenint en compte els aprenentatges dels mòduls anteriors, s'aprofundirà en l’estudi del disseny de diferents projectes i propostes didàctiques que permetin treballar la integració contextualitzada de l'ensenyament de les ciències i de les matemàtiques. Així mateix, es posarà l'èmfasi en la manera d'avaluar aquestes propostes tot adoptant un enfocament de recerca qualitativa aplicada.
En finalitzar el mòdul, s’espera que l’estudiantat sigui capaç de:
• Comprendre el paper dels contextos en projectes i propostes didàctiques per a la integració de l'ensenyament de les ciències i matemàtiques.
• Identificar elements clau de la comunicació i del raonament matemàtic i científic per desenvolupar projectes i la resolució de problemes en context.
• Aplicar criteris i processos d’avaluació a projectes i propostes didàctiques per promoure un ensenyament contextualitzat de les ciències i de les matemàtiques.
• Dissenyar propostes educatives competencials amb un focus en la millora de projectes i propostes didàctiques per a l'ensenyament contextualitzat de les ciències i de les matemàtiques.
Aquest mòdul abordarà de manera transversal alguns dels principals processos relacionats amb l'educació científica i matemàtica com són el treball pràctic, els projectes escolars, les tecnologies per a l'aprenentatge, la comunicació a l'aula, la resolució de problemes i l'avaluació.
Alguns dels temes centrals seran:
• Contextualització i la interdisciplinarietat en l'ensenyament de les ciències i de les matemàtiques.
• Indagació científica basada en la modelització en contextos rellevants.
• Comunicació matemàtica orientada a la promoció del raonament matemàtic al voltant de continguts específics del currículum.
• L'avaluació formativa, formadora i qualificadora al llarg del procés d'aprenentatge de les ciències i de les matemàtiques.
• Ús d'eines digitals en el disseny de projectes contextualitzats en ciències i matemàtiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals / expositives per part del professorat | 18 | 0,72 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA50, SA51, SA52, CA64 |
Pràctiques d'aula | 18 | 0,72 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA50, SA51, SA52, CA64 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles | 16 | 0,64 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA51, CA64 |
Tutories | 10 | 0,4 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA50, SA51, SA52, CA64 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 60 | 2,4 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA50, SA52, CA64 |
Lectura d'articles i fons documentals | 28 | 1,12 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA52, CA64 |
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
• Classes magistrals / expositives per part del professorat
• Lectures d'articles i fons documentals
• Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis
• Presentació / exposició oral de treballs
• Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'un projecte interdisciplinari (incloent el disseny d'una pregunta d'avaluació competencial) – Presentació del treball en grups | 45% | 0 | 0 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA50, SA51, SA52 |
Document de reflexió individual en base a les propostes de millora rebudes de l'avaluació d'un projecte (fonamentant també algunes de les reflexions en referents teòrics analitzats al llarg del mòdul). | 45% | 0 | 0 | CA65, KA65, SA50, SA51, SA52 |
Participació a classe i en un fòrum al moodle (Mínim 80% d'assistència) | 10% | 0 | 0 | CA64, CA65, KA63, KA64, KA65, SA50, SA51, SA52 |
Per accedir a l'avaluació caldrà l'assistència a un 80% de les sessions del mòdul. Es valorarà la participació i implicació de l’estudiantat en les activitats proposades i en el desenvolupament de la dinàmica de treball.
Es proposen tres activitats d'avaluació:
Recuperació: Per recuperar les activitats d’avaluació contínua, caldrà lliurar un informe justificatiu dels canvis incorporats a les activitats a partir de les aportacions del professorat. La nota màxima que es pot treure en la tasca de recuperació és de cinc (5,0). El termini de lliurament pel Campus Virtual serà el dia 5 de juny de 2025.
Avaluació única: Es lliurarà un sol document amb les tres activitats d’avaluació contínua del mòdul:
Les activitats es lliuraran i defensaran oralment el dia 22 de maig de 2025 de 17:30 a 20:00. La recuperació de l'avaluació única consistirà en el lliurament d'un informe justificatiu dels canvis incorporats a les activitats a partir de les aportacions del professorat durant la defensa oral. El termini de lliurament de la recuperació es farà a través del Campus Virtual i serà el dia 5 de juny de 2025.
Còpia o plagi. La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota del mòdul, perdent la possibilitat de recuperar l’avaluació de l’activitat. Es considerarà que una activitat o treball està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Ús de la intel·ligència artificial. El mal ús de la intel·ligència artificial per a la realització d’activitats d’avaluació constitueix un frau acadèmic i també es penalitzarà amb un 0 com a nota del mòdul, perdent la possibilitat de recuperar l’avaluació de l’activitat. Es considerarà que en una activitat d’avaluació s’ha fet un mal ús de la intel·ligència artificial quan s’inclogui un nombre significatiu d’afirmacions incorrectes o esbiaixades, no s’incloguin les fonts originàries, es citin treballs inexistents o de manera incorrecta, o bé s’evidenciïn incoherències d’estil en l’ús del llenguatge. En cas que hi hagi la sospita de plagi o de frau acadèmic l’activitat d’avaluació queda subjecta a una defensa oral per part de l’estudiant.
Caro, A., & Planas, N. (2021). Estudio exploratorio con futuras maestras sobre lenguas matemáticas para enseñar la relación entre área y volumen. Avances de Investigación en Educación Matemática, 19, 117–131. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i19.361
Carrillo, J., Climent, N., Gorgorió, N., Prat, M. y Rojas, F. (2008). Análisis de secuencias de aprendizaje matemático desde la perspectiva de la gestión de la participación. Enseñanza de las Ciencias, 26(1), 67-76.
Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. XXVI Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales. http://uhu.es/26edce/actas/docs/conferencias/pdf/26ENCUENTRO_DCE-ConferenciaPlenariaInaugural.pdf
Couso, D., Domènech Casal, J., Simarro Rodríguez, C., López Simó, V., & Grimalt-Álvaro, C. (2022). Perspectives, Metodologies i Tecnologies en el desplegament de l’educació STEM. Ciències: Revista Del Professorat de Ciències de Primària i Secundària, 44, 56–71. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.470
Gómez Zaccarelli, F., Cándido Vendrasco, N. y Arriagada Jofré, V. (2024). Discusiones y argumentación en la enseñanza de las ciencias: prácticas y desafíos docentes. Enseñanza de las Ciencias, 42(2), 25-43. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5958
Grimalt-Álvaro, C., López-Simó, V. & Tena, È. How Do Secondary-School Teachers Design STEM Teaching–Learning Sequences? A Mixed Methods Study for Identifying Design Profiles. Int J of Sci and Math Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s10763-024-10457-3
Hernández-Sabaté, A., Joanpere, M., Gorgorió, N., & Albarracín, L. (2015). Mathematics learning opportunities when playing a tower defense game. International Journal of Serious Games, 2(4), 57-71.
Klein, P.D; Kirkpatrick, L.C. (2010). Multimodal Literacies in Science: Currency, Coherence and Focus. Research in Science Education, 40, 87-92.
Lin, F-L., y Rowland, T. (2016). Pre-Service and In-Service Mathematics Teachers’ Knowledge and Professional Development. En, A. Gutierrez, G. C. Leder, y P. Boero, The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education (pp. 483-520). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Millar, R. (2009). Analysing practical activities to assess and improve effectiveness: The Practical Activity Analysis Inventory (PAAI). Centre for Innovation and Research in Science Education, Department of Educational Studies, University of York, Heslington, York.
Morell, M., & Planas, N. (2024). Calidad de la enseñanza de la divisibilidad en un aula trilingüe de secundaria. Números-Revista de Didáctica de las Matemáticas, 117.
NCTM (2015). De los Principios a la Acción. Para Garantizar el éxito matemático para todos. NCTM.
Niss, M. & Højgaard, T. (2011). Competencies and Mathematical Learning Ideas and inspiration for the development of mathematics teaching and learning in Denmark. KOM project. IMFUFA, Roskilde University, Denmark.
Pérez Torres, M., Couso, D., & Márquez, C. (2021). ¿Cómo diseñar un buen proyecto STEM? Identificación de tensiones en la co-construcción de una rúbrica para su mejora. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 18(1), 1–21. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1301
Pimm, D. (201 ). Speaking mathematically: Communication in the mathematics classroom. Routledge Revivals.
Planas, N., & Pimm, D. (2024). Mathematics education research on language and on communication including some distinctions: Where are we now?. ZDM Mathematics Education 56, 127–139. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01497-0
Planas, N., Alfonso, J.M., Arnal-Bailera, A., & Martín-Molina, V. (2024). Mathematical naming and explaining in teaching talk: Noticing work with two groups of mathematics teachers. ZDM Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01576-w
Planas, N., García-Honrado, I., & Arnal-Bailera, A. (2018). El discurso matemático del profesor: ¿Cómo se produce en clase y cómo se puede investigar? Enseñanza de las Ciencias, 36(1), 45-60. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2240
Ponte, J. P., & Chapman, O. (2006). Mathematics teachers' knowledge and practices. In A. Gutierrez & P. Boero (Eds.), Handbook of reaserch on the psychology of mathematics education: Past, present and future (pp. 461-494). Roterdham: Sense.
Roca, M.; Márquez, C.; Sanmartí, N. (2013). Las preguntas de los alumnos: Una propuesta de análisis. Enseñanza de las Ciencias, 31, 1, 95-114.
Sala, G. & Font, V. (2019). Papel de la modelización en una experiencia de enseñanza de las matemáticas basada en indagación. Avances de Investigación en Educación Matemática, num. 16, 73-85. DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v0i16.283
Sala, G., Barquero, B., Barajas, M., & Font, V. (2016). Què amaguen aquestes ruïnes? Disseny d’una unitat didàctica interdisciplinary per una plataforma virtual. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), núm. 3.
Sanmartí Puig, N., & Márquez Bargalló, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice. Revista De Educación Científica, 1(1), 3–16. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020
Sanmartí, N. (2016). Trabajo por proyectos: ¿filosofía o metodología? Cuadernos de Pedagogía, 472.
Sanmartí, N. (2020). Avaluar és aprendre. Xarxa Competències bàsiques. Generalitat de Catalumya. Departament d’Educació.
Sanmartí, N., & Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice. Revista de educación científica, 1(1), 3-16.
Scott, P., Ametller, J. (2006). Teaching science in a meaning fulway: striking a balance between opening up and closing down classroom talk. School Science Review, 88(324), 77-83.
Smith, M. y Stein, M. K. (2016). 5 prácticas para orquestar discusiones en matemáticas. NCTM.
Tena, È., & Couso, D. (2023). ¿Cómo sé que mi secuencia didáctica es de calidad? Propuesta de un marco de evaluación desde la perspectiva de Investigación Basada en Diseño. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 20(2). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2801
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. The Autodesk Foundation, California.
No es requeriex cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |