Logo UAB

Recerca, Formació, Avaluació i Equitat

Codi: 45009 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313815 Recerca en Educació OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Pilar Pineda Herrero
Correu electrònic:
pilar.pineda@uab.cat

Equip docent

Xavier Úcar Martínez
Ingrid Agud Morell

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits


Objectius

Aquest mòdul és obligatori de l’especialitat de Desigualtats, Recerca Socioeducativa i Transformaciói és optatiu de la resta d’especialitats.  

En aquest mòdul es desenvolupen les competències necessàries per a investigar sobre la formació i l'avaluació des de l'òptica de l'equitat educativa. S'aborden els principals programes de formació per al treball com a estratègia per a potenciar l'equitat educativa. A través de l'anàlisi recursos teòrics i metodològics, s'aborda l'avaluació de programes de formació i d'intervenció socioeducativa, i la seva contribució a la investigació sobre desigualtats educatives. En aquest sentit, es fa especial èmfasi en el disseny de plans que permetin avaluar programes formatius en el marc d'un projecte d'investigació.

 
Descriptors: Formació per al treball. Formació i gènere. Equitat educativa i ocupació. Avaluació de la formació per al treball. Avaluació de programes d'intervenció socioeducativa. Avaluació participativa


Resultats d'aprenentatge

  1. CA26 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en el disseny i l'aplicació del pla d'avaluació.
  2. CA27 (Competència) Investigar en els àmbits socioeducatius valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. CA28 (Competència) Actuar en la investigació socioeducativa avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  4. KA25 (Coneixement) Identificar els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació socioeducativa.
  5. KA26 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en els diversos camps de la investigació socioeducativa.
  6. KA27 (Coneixement) Delimitar problemes i donar respostes a les necessitats socioeducatives mitjançant plantejaments innovadors.
  7. SA17 (Habilitat) Seleccionar el disseny i la metodologia més coherent amb els objectius de l'avaluació en investigació socioeducativa.
  8. SA18 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el pla d'avaluació en investigació socioeducativa amb les diferents tècniques i instruments de recollida d'informació.

Continguts

Bloc 1: L’avaluació de programes de formació i d’ intervenció socioeducativa com a eina per millorar l’equitat.

-        Avaluació de programes educatius:

-        Avaluació de programes de formació pel treball

-         Avaluació de la intervenció socioeducativa

 

Bloc 2: Formació, treball i equitat educativa

-        Modalitats de formació i treball: formació al llarg de la vida, FP, formació ocupacional i formació continua

-        Perspectives per a l’anàlisi de l’equitat en la formació: edat, gènere, nivell sociocultural, ocupació/situació laboral.

-        Estudis sobre formació, treball i equitat

 

Bloc 3: Recerca Participativa i Equitat

-       Recerca participativa, equitativa i justa: de “donar veu” a construir diàlegs.

-       Mirada interseccional a la recerca participativa: condicionants en funció de l’edat, gènere, entorn socioeconòmic, origen, etc.  

-       Disseny de recerques participatives. Exemples pràctics.

 

 

    


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 38 1,52
Tipus: Supervisades      
Treball individual 75 3
Tipus: Autònomes      
Lectures i exercicis 37 1,48

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor
  • Lectura d’articles i fons documentals
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació i assistència 0,3 0 0 CA27
Pràctiques i lectures 2,7 0 0 CA26, CA28, KA25, KA26, KA27
Treball individual 3 0 0 CA26, CA27, CA28, SA17, SA18

AVALUACIÓ CONTINUA 

Assistència i participació en les sessions

5%

Pràctiques durant el desenvolupament del mòdul

45%

Treball individual de mòdul

50%

 

 

L'avaluació continua del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. 

La nota final serà el promig ponderat de les activitats d'avaluació previstes. Per poder aplicar aquest criteri caldrà obtenir com a mínim un 4 en totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul i en el treball final del mòdul.

Les activitats d'avaluació es lliuraran al finalitzar cada un dels tres blocs de continguts de l'assignatura.

El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual i segons el calendari de tutories fixat

Recuperació: Prova individual escrita, data:16 de gener

 

El plagi serà motiu de no superació de l’assignatura.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Prova individual teórico-pràctica, escrita i oral.

Pes de la nota:100%

Recuperació: Prova individual teórico-pràctica, escrita i oral

La prova individual es realitzarà el 9 de gener. El 16 de gener es farà la recuperació.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continua.

 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

ARNAU, L. (2013). Desempleo y orientación para la carrera: aplicación y evaluación de un programa de adaptación a los cambios profesionales en la adultez. Educación XXI, 16(1), 191-206

CASTILLO, S.; CABRERIZO, J. (2003) Evaluación de programas de intervención socioeducativa. Madrid: Pearson. Prentice Hall.

CEDEFOP (2011). Learning while working. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

CHACÓN, S., SANDUVETE, S., PORTELL, M. I  ANGUERA, M. T. (2013). Reporting a  program evaluation: Needs, program plan, intervention, and decisions.  International Journal of Clinical and Health Psychology, 13, 58-66.

CHIABURU, D.S., &  MARINOVA, S.V. (2005). What predicts skill transfer? An exploratory study of goal orientation, training self-efficacy, and organizational supports. International Journal of Training and Development 9(2), 110-123.

 COUSINS, B. J. & CHOUINARD, J.A. (2012). Participatory evaluation up close. An integration of research-based knowledge. Charlotte, North Carolina. Information Age Publishing. Inc (IAP)

 COUSINS, B. J. (Ed.) (2020) Collaborative approaches to evaluation. Principles in use. Los Angeles: SAGE (ISBN: 9781544344645)

 DAIGNEAU, P-M.; JACOB, S. (2009). Toward Accurate Measurement of Participation: Rethinking the Conceptualization and Operationalization of Participatory Evaluation. En: American Journal of Evaluation, 30 (3), pp. 330-348.

GERLACH, A. (2018). Thinking and Researching Relationally: Enacting Decolonizing Methodologies With an Idigenous Early Chilchood Program in Canada. International Journal of Qualitative Methods, 17, 1-8.

HORDGE-FREEMAN, E. (2018). “Bringing Your Whole Self to Research”: The Power of the Researcher’s Body, Emotions, and Identities in Ethnography. International Journal of Qualitative Methods, 17, 1–9.

LIEBEL, M. (2017). Children without childhood? Against the postcolonial capture of childhood in the Global South. In A. Invernizzi, M. Liebel, B. Milne & R. Budde (Eds.) ‘Children out of Place’ and Human Rights – In Memory of Judith Ennew (pp. 79-97). London, UK: Springer.

MARSICK, P. (2012) Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa. Madrid: Wolters Kluwer

MACMILLAN, J.H. y SCHUMACHER, S. (2005). Investigación educativa. Madrid : Pearson

 NÚÑEZ LÓPEZ, H. (2015). Evaluación participativa en la acción comunitaria. Aproximaciones teórica y metodológica. Madrid. Editorial Popular.

 NÚÑEZ. H.; ÚCAR, X. (2020) Roles and functions of the community manager within the framework of Collaborative Approaches to Evaluation (CAE): Case analysis of the Galibar community development plan (Spain). P. 135-161. In Bradley Cousins, J. (Ed.) Collaborative approaches to evaluation. Principles in use. Los Angeles: SAGE (ISBN: 9781544344645)

 PINEDA, P. (2010). Evaluation of training in organizations: a proposal for an integrated model. Journal of European Industrial Training, 34, pp. 673-693

 PINEDA, P., BELVIS. E., MORENO, V., DURAN, M. & ÚCAR, X. (2011). Evaluation of training effectiveness in the Spanish health sector. Journal of Workplace Learning, 23, pp. 125-188

 RADEMAKER, L.L. & POLUSH, E. Y. (2022). Evaluation and action-research. An integrated framework to promote data literacy and ethical practices. Oxford University Press

REBOLLOSO, E. y otros (2008) Evaluación de programas de intervención social.Madrid. Síntesis

ROSSI, P.H. y FREEMAN, N.E. (1989). Evaluación. Un enfoque sistemáticopara programas sociales. México: Trillas.

 SANDERS, J.R. (1998). Estándares para la evaluación de programas. Bilbao: Mensajero.

 SARRAMONA, J. (1994): "Evaluación de programas de formación", en CASTILLEJO, J.L. y otros: Teoría de la educación. Madrid: Taurus, p.p. 269-283.

 SULTANA, R. G. (2008).From policy to practice.A systemic change to lifelong guidance in Europe.Cedefop Panorama series, 149.SHAW, I. (2003) La evaluación cualitativa. Introducción a los métodos cualitativos. Barcelona: Paidós.

SPIVAK, G. (1988). Can the subaltern speak? In, C. Nelson & L. Grossbert (Ed), Marxism and the Interpretation of Culture (pp. 66-111). Urbana and Chicago, USA: University of Illinois Press.

STAKE, R.F. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.

 ÚCAR, X.; PONCE, E. (2001)  (Coord.) Carmel Amunt. Análisis i propostes de futur per un barri. Carmel Amunt/Generalitat de Catalunya/Ajuntament de Barcelona/UAB. Barcelona.

  VÁSQUEZ, Jorge. 2013. “Adultocentrismo y juventud: Aproximaciones foucaulteanas”. En: Revista Sophia: Colección de Filosofía de la Educación. Nº 15. Quito: Editorial Universitaria Abya-Yala.


Programari

No cal programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda