Logo UAB

Documents Fotogràfics, Gràfics i Audiovisuals

Codi: 44752 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318290 Arxivística i Governança de la Informació OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
David Gonzalez Ruiz
Correu electrònic:
david.gonzalez.ruiz@uab.cat

Equip docent

Pablo Enrique Saavedra Bendito

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereixen requisists previs.


Objectius

L1. Documents fotogràfics. 

  • Identificar els principals procediments fotogràfics per així poder determinar les seves propietats i necessitats de conservació específiques. 
  • Conèixer les mesures de conservació preventiva aplicables a cada objecte fotogràfic per garantir-ne la conservació a llarg termini.
  • Aprendre a dissenyar, executar i supervisar un projecte de digitalització.
  • Assimilar les principals directrius per la gestió de la fotografia nativa digital.
  • Proporcionar els coneixements bàsics sobre la legislació vigent que afecta als documents fotogràfics. Es presentaran línies d'actuació a adoptar durant la gestió de l'ingrés, la selecció o la comunicació pública dels documents. 
  • Aplicar mètodes de descripció i recuperació dels documents fotogràfics.
  • Conèixer estratègies per la dinamització del patrimoni fotogràfic. 

 

L2. Documents gràfics.

  • Identificar les principals tipologies de documents gràfics.
  • Conèixer els principals sistemes d'instal·lació i les mesures de conservació preventiva.
  • Conèixer la legislació vigent en matèria de drets d'autor i accés a la informació.
  • Aplicar criteris de valoració econòmica.  

 

L3. Documents audiovisuals.

  • Conèixer l'evolució de la tecnologia per a l'enregistrament de la imatge i el so.
  • Identificar els diferents suports i formats.
  • Aprendre els mètodes per a la conservació dels materials.
  • Aplicar els estàndards específics per al tractament arxivístic dels documents audiovisuals.
  • Conèixer les característiques tècniques dels fitxers de vídeo i àudio digital i identificar els diferents formats.
  • Aprendre a gestionar la informació relacionada amb els documents audiovisuals en l'entorn digital.

  


Resultats d'aprenentatge

  1. CA27 (Competència) Planificar la gestió arxivística dels documents fotogràfics, gràfics i audiovisuals d'una organització.
  2. CA28 (Competència) Avaluar les condicions de conservació dels documents fotogràfics, gràfics i audiovisuals d'un fons o col·lecció.
  3. KA39 (Coneixement) Descriure els materials fotogràfics, gràfics i audiovisuals d'un fons o col·lecció.
  4. KA40 (Coneixement) Identificar la valoració tècnica i documental dels materials fotogràfics, gràfics i audiovisuals.
  5. KA41 (Coneixement) Reconèixer l'entorn tecnològic de creació dels materials fotogràfics, gràfics i audiovisuals d'un fons o col·lecció.
  6. SA32 (Habilitat) Determinar els contextos de producció de documents fotogràfics, gràfics i audiovisuals d'un fons o col·lecció.
  7. SA33 (Habilitat) Aplicar tècniques i eines de gestió, preservació, organització i explotació de documents, fons i col·leccions fotogràfiques i audiovisuals.
  8. SA34 (Habilitat) Utilitzar metodologies de gestió de centres especialitzats.

Continguts

L1. Documents fotogràfics. 

 Bloc 1. Fotografia

  • Procedència dels fons
  • Procediments fotogràfics
  • Instal·lació i conservació
  • Catalogació i classificació

Bloc 2. Imatge digital

  •  Conceptes bàsics
  • Formats gràfics
  • Metadades

Bloc 3. La gestió de l'arxiu

  • Legislació vigent i propietat intel·lectual
  • L'ingrés
  • Reproducció i ús
  • La consulta
  • Polítiques de difusió

 

L2. Documents gràfics.

 Bloc 4. Documents gràfics

  • Gravats
  • Procediments fotomecànics
  • Cartells
  • Cartografia

 

L3. Documents audiovisuals 

Bloc 5. Films

  • Formats i suports
  • Instal·lació i conservació
  • Catalogació i classificació

Bloc 6. Vídeo

  • El vídeo analògic
  • Arxius de televisió
  • Anàlisi i descripció de la imatge en moviment

Bloc 7. Documents sonors

  • Reproducció i enregistrament del so
  • Conservació

 Bloc 8. Vídeo i àudio digital

  • Vídeo digital
  • Àudio digital
  • Metadades i preservació

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
L1, L2 i L3. Classes participatives i interactives. Presencials. 20 0,8 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, CA27
L1, L2 i L3. Classes participatives i interactives. Virtuals 20 0,8 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, CA27
Tipus: Supervisades      
L1, L2 i L3. Casos pràctics. 15 0,6 SA34, SA34
L1, L2 i L3. Exercicis pràctics a l'aula o virtuals. 15 0,6 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, CA27
Tipus: Autònomes      
L1, L2 i L3. Exercicis per lliurar durant el curs 10 0,4 CA28, KA39, KA40, KA41, SA33, CA28
L1, L2 i L3. Lectures de textos i articles recomanats 20 0,8 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA33, SA34, CA27

 

La metodologia del mòdul és comuna a les tres línies formatives. Es combinaran classes presencials i classes virtuals, guiades pel professor però amb un alt grau de participació dels alumnes, amb treballs concrets supervisat i l'estudi autònom de la bibliografia. La llengua emprada durant la docència serà el català.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
L1, L2. Examen final (estudi de cas) 30% 15 0,6 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33
L1, L2. Examen parcial (qüestionari) 10% 5 0,2 CA28, KA39, KA40, KA41
L1, L2. Exercicis pràctics 10% 5 0,2 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, SA34
L3. Examen final (estudi de cas) 30% 15 0,6 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, SA34
L3. Examen parcial (qüestionari) 10% 5 0,2 CA28, KA39, KA40, KA41
L3. Exercicis pràctics 10% 5 0,2 CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, SA34

 

El sistema d'avaluació tindrà en compte diversos aspectes. D'una banda es realitzaran diversos exercicis pràctics amb un pes del 10 percent de la nota entre totes les activitats. Finalment, l'estudiant haurà d'efectuar un examen parcial en forma de qüestionari i un examen final que consistirà en desenvolupar un cas pràctic. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió.

 

Avaluació única

Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única s'han de presentar a l'examen que consistirà en una part pràctica (40%), una part teòrica (40%), i una de lectures, on s'haurà de demostrar que s'han llegit les lectures obligatòries (20%).

Recuperació

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. En cap cas es podrà fer una activitat de reavaluació pel valor del 100% de la nota final.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de no avaluable

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagiaportat l’estudiant equivalguin aun màxim d’una quarta part de la qualificació total del’assignatura.

Irregularitats en les activitats davaluació

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del
procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).


Bibliografia

 

Bibliografia.
 

ADELSTEIN, Peter Z.  IPI Media Storage Quick Reference.  Image Permanence Institute, 2004. https://s3.cad.rit.edu/ipi-assets/publications/msqr.pdf

AGIRREAZALDEGI-BERRIOZABAL, Teresa. Claves y Retos de la Documentación digital en televisión. En El profesional de la información, ISSN 1386-6710, Vol. 16, Nº 5 (2007), págs. 433-442 https://www.researchgate.net/publication/28808272_Claves_y_retos_de_la_documentacion_digital_en_television

ÁLVAREZ MARTÍNEZ, Patricia; GONZÁLEZ RUIZ, David; PARDO NAVARRO, Isabel. L'avaluació, tria i eliminació de fons fotogràfics i digitals. Jornades Imatge i Recerca (12es: 2012: Girona). http://www.girona.cat/sgdap/docs/y176opxalvarez-gonzalez-pardo-com-text.pdf

AMO, Alfonso del. Inspección técnica de materiales en el archivo de una filmoteca. Filmoteca Española. 2ª edición electrónica, noviembre de 2007. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:bf5c05a7-1b26-4490-8de3-f7610bc1d7a2/inspeccion-tecnica-new.pdf

AMO, Alfonso del. Clasificar para preservar. Conaculta Cinetecanacional : Filmoteca Española, 2006. (P. 46). https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:3c3760a4-e887-4c78-a4ca-e8e2423746ee/clasificarparapreservar.pdf 

ASSMANN, Ilse, Kevin Bradley, and Shubha Chaudhuri. "Ethical Principles for Sound and Audiovisual Archives." IASA Special Publication No 6 (2011). https://www.iasa-web.org/ethical-principles

BALDOMÀ, Montserrat. Exposar fotografia. Lligall, [en línia], 2019, Núm. 42, p. 134-58. https://raco.cat/index.php/lligall/article/view/360074

BIGOURDAN, Jean-Louis, Coffey, Liz, & Swanson, Dwight. (n.d.). The home film preservation guide. The National Film Preservation Foundation, 2004. http://www.filmforever.org/ 

BIGOURDAN, Jean-Louis, et al. The preservation of magnetic tape collections: A perspective. Final report to National Endowment for the Humanities Division of Preservation and Access (NEH GRANT # PA-50123-03). Rochester, NY: Image Permanence Institute, Rochester Institute of Technology. December, 2006. https://mid-coast.com/Downloads/NEH_TapeFinalReport.pdf

BOADAS, Joan; CASELLAS, Lluís Esteve; SUQUET, Mari Àngels. Manual para la gestión de fondos y coleccionesfotográficas. Biblioteca de la imagen. CCG Ediciones. Ajuntament de Girona, 2001

BOADAS, J.; Iglésias, D. Equipamientos y materiales para la instalación de un archivo audiovisual : el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI), a Restauración & Rehabilitación. Revista Internacional del Patrimonio Histórico , núm. 89 (2004) http://www.girona.cat/sgdap/docs/instalaciones.pdf

BOGART, Jonh W.C Van. Magnetic Tape Storage and Handling: A Guide for Libraries and Archives. Washington, D.C: The Commission on Preservation and Access; St. Paul, Minn.: National Media Laboratory, 1995. https://www.clir.org/wp-content/uploads/sites/6/pub54.pdf

BONET, Montse; FERNÁNDEZ QUIJADA, David. El reto de la digitalización del archivo sonoro en los servicios públicos de radiodifusión. En El profesional de la información, ISSN 1386-6710, vol. 15, n.º 5 (2006), pp. 390-397 http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2006/septiembre/8.pdf

BRADLEY, Kevin. Risks Associated with the Use of Recordable CDs and DVDs as Reliable Storage Media in Archival Collections - Strategies and Alternatives. Paris: UNESCO, 2006. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001477/147782E.pdf

BREEN, Majella, and International Association of Sound Archives. Task Force to establish selection criteria of analogue and digital audio contents for transfer to data formats for preservation purposes. International Association of Sound and Audiovisual Archives, 2003. https://www.iasa-web.org/task-force

BROWN, Adrian. Selecting File Formats for Long-Term Preservation. The National Archives, 2008.  http://www.nationalarchives.gov.uk/documents/selecting-file-formats.pdf

BRYLAWSKI, Sam, et al. ARSC guide to audio preservation. Association for Recorded Sound Collections, Council on Library and Information Resources, National Recording Preservation Board, 2015. https://www.arsc-audio.org/guidelines/ARSC_Guide_Audio_Preservation_5_27.pdf

CALDERA SERRANO, Jorge; ARRANZ ESCACHA, Pilar. Documentación audiovisual en televisión. Barcelona: UOC, 2012

CALDERA SERRANO, J., & RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, E. (2005). Propuesta de un sistema de información documental para las televisiones locales. Anales de Documentación, 8, 21–36. https://www.researchgate.net/publication/27339722_Propuesta_de_un_sistema_de_informacion_documental_para_las_televisiones_locales

CALDERA SERRANO, Jorge; NUÑO MORAL, María Victoria. Diseño de una base de datos de imágenes para televisión. Gijón: Trea, 2004.

CALDERA SERRANO J. (2003). Reflexiones sobre el concepto de documentación audiovisual y de imagen en movimiento en los Sistemas de Información de las televisiones. Revista General de Información y Documentación, 13(2), 193-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=838239

CALDERA SERRANO, Jorge; NÑO MORAL, M. Victoria. Etapas del tratamiento documental de imagen en movimiento para televisión. En: Revista general de información y documentación, ISSN 1132-1873, Vol. 12, Nº 2, 2002, pags. 375-392 https://core.ac.uk/download/pdf/38822307.pdf

CALDERA SERRANO, Jorge. Incidencia angular y planos en la descripción dela imágenes en movimiento para los servicios de información de las empresas televisivas. En Biblos, Revista Electrónica de Bibliotecología, Archivología y Museología, vol. 4, n.º 13 (julio-septiembre 2002) http://eprints.rclis.org/archive/00002344/01/B13-02.pdf

CALDERA SERRANO, Jorge. La documentación audiovisual en las empresas televisivas. Biblios: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, ISSN-e 1562-4730, Nº. 15, 2003 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=743212

CALDERA SERRANO, Jorge; NÑO MORAL, M. Victoria. Criterios de selección de imágenes en los archivos de televisión. En Revista general de información y documentación, vol. 10, n.º 2 (2003),pp. 13-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=170097

CARRASCAL, Andreu; GIL, Rosa Maria. Los documentos de arquitecturay cartografía. Qué son y cómo se tratan. Gijón: Ediciones Trea S. L., 2008

CASEY, Mike. Media Preservation and Digitization Principles. (2022). https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/27446/casey_principles_final_20220326_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CASEY, Mike. Why media preservation can't wait: the gathering storm. (2015). https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/27255/casey_iasa_journal_44_part3.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CASEY, Mike; GORDON, Bruce. Sound Directions : Best Practices for Audio Preservation. Trustees of Indiana University : President and Fellows of Harvard University, 2007. http://www.dlib.indiana.edu/projects/sounddirections/papersPresent/sd_bp_07.pdf 

CENTRE DE RECERCA I DIFUSIÓ DE LA IMATGE. Guia per la descripció de documents fotogràfics i audiovisuals. [en línia]. https://www.girona.cat/sgdap/cat/recurs_guia_descripcio.php#prettyPhoto

COBO BARRI, Enric; GONZÁLEZ RUIZ, David; SAAVEDRA BENDITO, Pau; Zapatero Masjuan; Enric. Els arxius de les televisions locals: anàlisi de les dades i plans d’acció. A Lligall: Revista d'Arxivística Catalana, núm. 44 (2021), p. 116-131. https://www.girona.cat/sgdap/docs/Saavedra_TV_locals_LLigall_2021.pdf 

CONESA SANTAMARÍA, A. (2001). Recomendaciones de la F.I.A.T. / I.F.T.A. para la selección de materiales de preservación [en línea]. Alicante : Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes : Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales : Filmoteca Española. (VI Seminario/Taller de Archivos Fílmicos). http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01327220899682166533802/index.htm

CORRALES BURJALÉS, Laura. Les estampes i els gravats als arxius. Notes per a la seva conservació, classificació i descripció. Lligall, 2021, Núm 44, p. 132-160.
 
COVARSÍ ZAFRILLA, Laura. Guía para el salvamento de fotografías tras la inundación. GE-IIC, 2023.  https://www.ge-iic.com/2023/01/31/boletin-geiic-febrero-2023/
 
DAWSON, John (coord.). Guía completa de grabado e impresión. Técnicas y materiales. Madrid: H. Blume. Ediciones, 1982
 
DOMÈNECH, S.; RUIZ, M.; TORRELLA, R.; Barcelona fotografiada : 160 anysde registre i representació : guia dels fons i les col·leccions de l'arxiu fotogràfic de l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. Barcelona: Ajuntament, 2007 https://ajuntament.barcelona.cat/arxiumunicipal/arxiufotografic/sites/default/files/barcelona_fotografiada.pdf

EDMONSON, Ray. Filosofía y principios de los archivos audiovisuales. Paris, 2004. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001364/136477s.pdf

FOLK, Mike; BARKSTROM, Bruce R. Attributes of file formats for long-term preservation of scientific and engineering data in digital libraries. National Computational Sciences Alliance, Universitat d'Illinois, Estats Units d'Amèrica. https://www.researchgate.net/publication/228726593_Attributes_of_file_formats_for_long-term_preservation_of_scientific_and_engineering_data_in_digital_libraries

GIMÉNEZ RAYO, Mabel. Documentación audiovisual en televisión : la selección del material. Gijón: Trea, 2007

GONZÁLEZ AGUILAR, Óscar. Traços de llum. La col·lecció Duran de daguerreotips. MNACTEC, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura. 2016. [en línia]. https://mnactec.cat/es/investiga/publicacion-detalle/tracos-de-llum-la-colleccio-duran-de-daguerreotips 
 
GONZÁLEZ RUIZ, David. Directriu tècnica pel tractament de la fotografia digital. Sistema Municipal d’Arxius de l’Ajuntament de Barcelona, 2016. [https://media-edg.barcelona.cat/wp-content/uploads/2016/10/20160915_DirectriuFotosDigitals_vdef.pdf

HARRISON, Helen P (ed.). Audiovisual archives: a practical reader. General Information Programme and UNISIST. Paris : UNESCO, 1997. http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001096/109612eo.pdf 

HARRISON, Harriet W. The FIAF Cataloguing Rules For Film Archives. München : London : New York : Paris: Fédération Internationale des Archives du Film (FIAF), 1991. http://www.fiafnet.org/es/publications/fep_cataloguingRules.cfm

HERRERA GARRIDO, Rosina. Conservación y restauración de fotografía. Madrid: Síntesis, 2022

HIDALGO GOYANES, Paloma.”Archivos audiovisuales: Preservar y difundir la memòria colectiva”. Boletín de ANABAD, 2009, nº 2, abril-junio, p.149-160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8263893 

HIDALGO GOYANES, Paloma. La documentación audiovisual de las televisiones.La problemática actual y el reto de la digitalización. En Documentación de las Cienciasde la Información, 2005, vol, 28, 159-171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1222906

HIDALGO GOYANES, Paloma. La selección de documentos audiovisuales en televisión: la selección en TVE. En Documentación de las Ciencias de la Información, n.º 26 (2003), pp. 233-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=963380

IASA-TC 03. La salvaguarda del patrimonio sonoro: Ética, principios y estrategia de preservación Versión 3, Diciembre 2005. Asociación Internacional de Archivos Sonoros y Audiovisuales. http://www.iasa-web.org/sites/default/files/downloads/publications/TC03_Spanish.pdf  

IASA-TC 04. Guidelines on the Productionand Preservation of Digital Objects. International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA) Technical Committee. August 2004. Edited by Kevin Bradley. Available for order in English, Spanish, and Italian from http://www.iasa-web.org/pages/Default.htm

IASA-TC 05. Manejo y almacenamiento de soportes de audio y de vídeo. Edited by Dietrich Schüller and Albrecht Häfner. Spanish translation, 2015 https://www.iasa-web.org/tc05-es/manejo-almacenamiento-soportes-audio-video

International Association of Sound and Audiovisual Archives. Reglas de Catalogación de IASA. IASA, 1999 (Madrid: ANABAD, 2005).

IGLESIAS FRANCH, David. La fotografía digital en los archivos. Qué es y cómo se trata. Gijón: Ed. Trea, 2008.

JIMÉNEZ, Ángels; FUENTES, Mª Eulália; GONZÁLEZ, Alfons. Los archivos audiovisuales en los medios de comunicación digital. En Scire: Representación y organización del conocimiento, ISSN 1135-3716, Vol. 9, Nº 2, 2003 , págs. 99-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1005143 

JONG, Annemieke de. Digital Preservation Sound and Vision: Policy, Standards and Procedures. January 2016. https://publications.beeldengeluid.nl/pub/388 

JONG, Annemieke de. Metada in the audiovisual production environament. An introduction. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 2003. https://publications.beeldengeluid.nl/pub/80

KLIJN, Edwin; LUSENET, Yola de. Tracking the reel world. European Commission on Preservation and Access, 2008. https://openlibrary.org/books/OL33336500M/Tracking_the_reel_world
 
LAVÉDRINE, Bertrand. (re)Conocer y conservar las fotografías antiguas. París: Éditionsdu Comité des travauxhistòriques et scientifiques, 2010.

LÓPEZ de QUINTANA, Eugenio. Transición y tendencias de la documentación en televisión: digitalización y nuevo mercado audiovisual. El profesional de la información, v.16, nº5, septiembre-octubre 2007, p. 397-408 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2381331 

MATAS, Ariadna; MATAS, Josep. Regulació legal de la fotografia a la Unió Europea. Imatge i Recerca : Jornades Antoni Varés (17es : 2022 : Girona). https://www.girona.cat/sgdap/cat/jornades_actes_fitxa?acta=11245&pag=0&ordre=titol&cerca=2022&descriptors=0
 
MAYNÉS TOLOSA, Pau. Fotografia. La conservació de col·leccions fotogràfiques. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 2005. https://cultura.gencat.cat/web/.content/dgpc/museus/08.recursos/publicacions/publicacions_antigues/fotcons.pdf
 
MESTRE VERGES, Jordi. Identificación y conservación de fotografías. Trea, 2014. 

MILANO, Mary, ed. The IASA cataloguing rules: a manual for the description of sound recordings and related audiovisual media. No. 5. International Association of Sound and Audiovisual Archives, 1999. 

PINTANEL BASSETS, Miquel Àngel. Les cartel·les de les exposicions. la necessitat d’unificar criteris sobre processos fotogràfics. III Jornada sobre la fotografia en museus, arxius i biblioteques. Museu Marítim Barcelona, 2015. [https://issuu.com/arxiufotograficmmb/docs/cartel.les_exposicions_foto_ma_pint]

RAUSELL KÖSTER, Claudia, 2006: "Narración y descripción: la naturaleza y función del plano y sintagma en el  discurso audiovisual".  Zer. Revista de estudios de comunicación nº 20. Vol. 11. Bilbao: Universidad del País Vasco. Mayo. pp. 11-24. http://www.ehu.es/zer/zer20/zer20_5_rausell.pdf

REILLY, J.M. Care and Identification of 19th Century Photographic Prints. Rochester: Eastman Kodak Company (NY), 1986.
 
RIEGO, Bernardo. La Introducción de la Fotografía en España. Un reto científico y cultural. Girona. Ed.Curbet, CRDI. Girona, 2000.
 
RITZENTHALER, Mary Lynn;VOGT-O'CONNOR, Diane. Photographs: Archival Care and Management. Chicago : Society of American Archivists, 2006.

RODRÍGEUZ BRAVO, Blanca. El documento audiovisual en las emisoras de televisión: selección, conservación y tratamiento. En Biblios: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología,ISSN 1562-4730, Nº. 20, 2004 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1063951

ROG, Judith; VAN WIJK, Caroline. Evaluating file formats for long-term preservation. National Libray of the Netherlands, 2007. http://www.kb.nl/hrd/dd/dd_links_en_publicaties/publicaties/KB_file_format_evaluation_method_27022008.pdf

SAAVEDRA BENDITO, Pau. Los documentos audiovisuales.Gijón : Trea, 2011

SAAVEDRA BENDITO, Pau ... [et al]. Les taules d'avaluació i tria dels documents de televisió: una eina per a la conservació del patrimoni audiovisual. A Lligall: Revista d'Arxivística Catalana, núm. 42 (2019), p. 70-97. https://www.girona.cat/sgdap/docs/Saavedra_Lligall_taules_2019.pdf

SAAVEDRA BENDITO, Pau. Els fons de les televisions locals en arxius públics. A Lligall: Revista d'Arxivística Catalana , núm. 37 (2014), p. 181-197. https://www.girona.cat/sgdap/docs/Saavedra_lligall_2014.pdf

SAAVEDRA BENDITO, Pau. L'Observatori Permanent d'Arxius i Televisions Locals (OPATL): un projecte de cooperació. 11s Jornades Imatge I Recerca: Antoni Varés. Girona, 2010. https://www.girona.cat/sgdap/docs/saavedra_OPATL.pdf

SANTOS FELGUERA, M. Santos; GONZÁLEZ RUIZ, David; COVARSÍ ZAFRILLA, Laura. Bromolis,fotografia pictorialista de Joaquim Pla Janini. Barcelona: MMB, 2022. https://biblioteca.mmb.cat/lib/item?id=chamo:24029&theme=MMB
 
SCHÜLLER, Dietrich. Audio and video carriers: Recording principles, storage and handling, maintenance of equipment, format and equipment obsolescence. Amsterdam: European Commission on Preservation and Access, 2007. https://comav.be/uploads/files/NFO-audio_and_video_carriers.pdf
 
TERMENS GRAELLS, Miquel. Preservación Digital. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2013

ULLATE ESTANYOL, Margarida; de Bara, Adela. «La conservació i la restauració dels documents sonors: fets tangibles i intangibles». UNICUM, 2015, Núm. 14, p. 129-146, https://raco.cat/index.php/UNICUM/article/view/305555.

VALLE GASTAMINZA, Félix de; García Jiménez, Antonio. Tesauros e información audiovisual. Estudio de caso. Documentación de las Cienciasde la Información 165. 2003, 26 165-180. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/619ca543a08dbd1b8f9ff3da?lang=ca

WHEELER, Jim. Videotape Preservation Handbook 2002. http://www.amianet.org/resources/guides/WheelerVideo.pdf

WIEGAND, Laura M. (coord.); JIMÉNEZ, Mona; PLATT, Liss. Videotape Identification and Assessment Guide. Texas Commission on the Arts, 2004. http://www.arts.state.tx.us/video/pdf/video.pdf 

VITALE,Tim. History, Science, Preservation and Storage of Cellulose Nitrate Film. v26, revised June 2009. Localizadoen VideoPreservationWebsite. http://videopreservation.conservation-us.org/library/history_storage_of_cellulose_nitrate_film_v26.pdf

WRIGHT, Richard: PrestoPrime: Digital Preservation of Audiovisual Materials. https://www.girona.cat/sgdap/docs/80w5p8gwright_english.pdf

WRIGHT, Richard. Preserving moving pictures and sound. Glasgow: Digital Preservation Coalition, 2012. https://digitalpreservation.is.ed.ac.uk/bitstream/handle/20.500.12734/52512/DPC_TechWatch_MovingPicsSound_Wright.pdf?sequence=1

 
 
Webgrafia.
 

La fotografia en paraules: traducció al català dels descriptors del Tesaure d’Art i Arquitectura del Getty Institute (2013-2019): https://www.iefc.cat/noticia/traduccio-tesaure-getty/

SEPIADES. Recommendations for cataloguing photographic collections, European Commission on Preservation and Access, Amsterdam, 2003: https://www.ica.org/ica-network/expert-groups/paag/survival-kit-standards/survival-kit-standards-sepiades/

Graphic Atlas (Image Permanence Institute): http://www.graphicsatlas.org/

Dew Point Calculator: http://www.dpcalc.org/

Portal Clifford (fotògrafs del s. XIX a Espanya): https://www.fotoconnexio.cat/clifford/

Fotoconnexió: https://www.fotoconnexio.org/es/

La Tècnica del Bromoli. Museu Marítim de Barcelona: https://www.youtube.com/watch?v=OJfikYk5GNI

Guia de digitalització. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Arxivística i gestió documental. Eines, núm. 9, 2020. http://xac.gencat.cat/web/.content/xac/00_home_xac/noticies/2020_Guia_Digitalitzacio/Guia-Digitalitzacio-dArxius_2020.pdf

Catàleg de formats electrònics admesos per la Xarxa Municipal d’Arxius de la Diputació de Barcelona (2018). https://www.diba.cat/documents/99058/249188075/Cataleg+de+formats_v+2.0.pdf/2d562470-5b73-471f-a94f-98057d375800

Oficina de Patrimoni Cultural. Diputació de Barcelona. Fer fotografia digital amb dispositius mòbils. 2020. https://www.diba.cat/opc/-/37-dret-a-la-propia-imatge

Portal Alaberm. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura: https://www.fotografiacatalunya.cat/ca

Pla Nacional de Fotografia. https://cultura.gencat.cat/ca/departament/plans-i-programes/ambit-sectorial/pla-nacional-fotografia/

NARA (National Archives and Records Administration). Taula de formats: https://www.archives.gov/records-mgmt/policy/transfer-guidance-tables.html#digitalphotographs

Legalment. Blog del 'advocat Josep Matas. https://www.legalment.net/category/fotografia/

Grup FotoDoc. Universitat Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/grupofotodocucm/el-grupo

Jornades depatrimoni gràfic. 2023. https://www.bnc.cat/Visita-ns/Activitats/Jornades-de-Patrimoni-Grafic/Jornades-de-Patrimoni-Grafic-2023

VideoPreservation Website. Timothy Vitale and Paul Messier. http://videopreservation.stanford.edu/index.html

Sustainability of Digital Formats: Planning for Library of Congress Collections. http://www.digitalpreservation.gov/formats/

Europeana - https://www.europeana.eu/es
 
The Netherlands Institute for Sound and Vision - https://www.beeldengeluid.nl/en
 
 
Institut national de l’audiovisual (INA) - https://www.ina.fr/
 
British Pathé Limited - https://www.britishpathe.com/
 
 
Memoriav recommendations digital archiving of film and vídeo - https://memoriav.ch/en/dafv/
 
The British Library Sound Archive - https://sounds.bl.uk/
 
The National Film and Sound Archive of Australia - https://www.nfsa.gov.au/
 
 
Indiana University Libraries Moving Image Archive - https://libraries.indiana.edu/moving-image-archive
 
The Association of Moving Image Archivists (AMIA) - https://amianet.org/
 
Southeast Asia-Pacific Audiovisual Archive Association (SEAPAVAA) - https://seapavaa.net/
 
FIAF (Federación Internacional de Archivos Fílmicos) - https://www.fiafnet.org/
 
IASA (International Association of Sound and Audiovisual Archives) - https://www.iasa-web.org/
 
FIAT/IFTA (Federación Internacional de los Archivos de Televisión (FIAT/IFTA) - https://fiatifta.org/
 
Observatorio Europeo del Audiovisual - https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/
 
EBU/UER (Unión Europea de Radiodifusión) - https://www.ebu.ch/home
 
ARSC (Association for Recorded Sound Collections) - https://www.arsc-audio.org/index.php
 
ARSC Guide to Audio Preservation - https://www.clir.org/pubs/reports/pub164/
 
 

Programari

 

Microsoft Teams

Xnview

Irfanview

Bulkfilerename

Format Factory

MD5Summer

Google Lens


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda