Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4318290 Arxivística i Governança de la Informació | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es requereixen requisists previs.
L1. Documents fotogràfics.
L2. Documents gràfics.
L3. Documents audiovisuals.
L1. Documents fotogràfics.
Bloc 1. Fotografia
Bloc 2. Imatge digital
Bloc 3. La gestió de l'arxiu
L2. Documents gràfics.
Bloc 4. Documents gràfics
L3. Documents audiovisuals
Bloc 5. Films
Bloc 6. Vídeo
Bloc 7. Documents sonors
Bloc 8. Vídeo i àudio digital
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
L1, L2 i L3. Classes participatives i interactives. Presencials. | 20 | 0,8 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, CA27 |
L1, L2 i L3. Classes participatives i interactives. Virtuals | 20 | 0,8 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, CA27 |
Tipus: Supervisades | |||
L1, L2 i L3. Casos pràctics. | 15 | 0,6 | SA34, SA34 |
L1, L2 i L3. Exercicis pràctics a l'aula o virtuals. | 15 | 0,6 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, CA27 |
Tipus: Autònomes | |||
L1, L2 i L3. Exercicis per lliurar durant el curs | 10 | 0,4 | CA28, KA39, KA40, KA41, SA33, CA28 |
L1, L2 i L3. Lectures de textos i articles recomanats | 20 | 0,8 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA33, SA34, CA27 |
La metodologia del mòdul és comuna a les tres línies formatives. Es combinaran classes presencials i classes virtuals, guiades pel professor però amb un alt grau de participació dels alumnes, amb treballs concrets supervisat i l'estudi autònom de la bibliografia. La llengua emprada durant la docència serà el català.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
L1, L2. Examen final (estudi de cas) | 30% | 15 | 0,6 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33 |
L1, L2. Examen parcial (qüestionari) | 10% | 5 | 0,2 | CA28, KA39, KA40, KA41 |
L1, L2. Exercicis pràctics | 10% | 5 | 0,2 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, SA34 |
L3. Examen final (estudi de cas) | 30% | 15 | 0,6 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, SA34 |
L3. Examen parcial (qüestionari) | 10% | 5 | 0,2 | CA28, KA39, KA40, KA41 |
L3. Exercicis pràctics | 10% | 5 | 0,2 | CA27, CA28, KA39, KA40, KA41, SA32, SA33, SA34 |
El sistema d'avaluació tindrà en compte diversos aspectes. D'una banda es realitzaran diversos exercicis pràctics amb un pes del 10 percent de la nota entre totes les activitats. Finalment, l'estudiant haurà d'efectuar un examen parcial en forma de qüestionari i un examen final que consistirà en desenvolupar un cas pràctic.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió.
Avaluació única
Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única s'han de presentar a l'examen que consistirà en una part pràctica (40%), una part teòrica (40%), i una de lectures, on s'haurà de demostrar que s'han llegit les lectures obligatòries (20%).
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. En cap cas es podrà fer una activitat de reavaluació pel valor del 100% de la nota final.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagiaportat l’estudiant equivalguin aun màxim d’una quarta part de la qualificació total del’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del
procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
ADELSTEIN, Peter Z. IPI Media Storage Quick Reference. Image Permanence Institute, 2004. https://s3.cad.rit.edu/ipi-assets/publications/msqr.pdf
AGIRREAZALDEGI-BERRIOZABAL, Teresa. Claves y Retos de la Documentación digital en televisión. En El profesional de la información, ISSN 1386-6710, Vol. 16, Nº 5 (2007), págs. 433-442 https://www.researchgate.net/publication/28808272_Claves_y_retos_de_la_documentacion_digital_en_television
AMO, Alfonso del. Inspección técnica de materiales en el archivo de una filmoteca. Filmoteca Española. 2ª edición electrónica, noviembre de 2007. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:bf5c05a7-1b26-4490-8de3-f7610bc1d7a2/inspeccion-tecnica-new.pdf
AMO, Alfonso del. Clasificar para preservar. Conaculta Cinetecanacional : Filmoteca Española, 2006. (P. 46). https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:3c3760a4-e887-4c78-a4ca-e8e2423746ee/clasificarparapreservar.pdf
ASSMANN, Ilse, Kevin Bradley, and Shubha Chaudhuri. "Ethical Principles for Sound and Audiovisual Archives." IASA Special Publication No 6 (2011). https://www.iasa-web.org/ethical-principles
BIGOURDAN, Jean-Louis, Coffey, Liz, & Swanson, Dwight. (n.d.). The home film preservation guide. The National Film Preservation Foundation, 2004. http://www.filmforever.org/
BIGOURDAN, Jean-Louis, et al. The preservation of magnetic tape collections: A perspective. Final report to National Endowment for the Humanities Division of Preservation and Access (NEH GRANT # PA-50123-03). Rochester, NY: Image Permanence Institute, Rochester Institute of Technology. December, 2006. https://mid-coast.com/Downloads/NEH_TapeFinalReport.pdf
BOADAS, J.; Iglésias, D. Equipamientos y materiales para la instalación de un archivo audiovisual : el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI), a Restauración & Rehabilitación. Revista Internacional del Patrimonio Histórico , núm. 89 (2004) http://www.girona.cat/sgdap/docs/instalaciones.pdf
BOGART, Jonh W.C Van. Magnetic Tape Storage and Handling: A Guide for Libraries and Archives. Washington, D.C: The Commission on Preservation and Access; St. Paul, Minn.: National Media Laboratory, 1995. https://www.clir.org/wp-content/uploads/sites/6/pub54.pdf
BONET, Montse; FERNÁNDEZ QUIJADA, David. El reto de la digitalización del archivo sonoro en los servicios públicos de radiodifusión. En El profesional de la información, ISSN 1386-6710, vol. 15, n.º 5 (2006), pp. 390-397 http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2006/septiembre/8.pdf
BRADLEY, Kevin. Risks Associated with the Use of Recordable CDs and DVDs as Reliable Storage Media in Archival Collections - Strategies and Alternatives. Paris: UNESCO, 2006. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001477/147782E.pdf
BREEN, Majella, and International Association of Sound Archives. Task Force to establish selection criteria of analogue and digital audio contents for transfer to data formats for preservation purposes. International Association of Sound and Audiovisual Archives, 2003. https://www.iasa-web.org/task-force
BROWN, Adrian. Selecting File Formats for Long-Term Preservation. The National Archives, 2008. http://www.nationalarchives.gov.uk/documents/selecting-file-formats.pdf
BRYLAWSKI, Sam, et al. ARSC guide to audio preservation. Association for Recorded Sound Collections, Council on Library and Information Resources, National Recording Preservation Board, 2015. https://www.arsc-audio.org/guidelines/ARSC_Guide_Audio_Preservation_5_27.pdf
CALDERA SERRANO, Jorge; ARRANZ ESCACHA, Pilar. Documentación audiovisual en televisión. Barcelona: UOC, 2012
CALDERA SERRANO, J., & RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, E. (2005). Propuesta de un sistema de información documental para las televisiones locales. Anales de Documentación, 8, 21–36. https://www.researchgate.net/publication/27339722_Propuesta_de_un_sistema_de_informacion_documental_para_las_televisiones_locales
CALDERA SERRANO, Jorge; NUÑO MORAL, María Victoria. Diseño de una base de datos de imágenes para televisión. Gijón: Trea, 2004.
CALDERA SERRANO J. (2003). Reflexiones sobre el concepto de documentación audiovisual y de imagen en movimiento en los Sistemas de Información de las televisiones. Revista General de Información y Documentación, 13(2), 193-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=838239
CALDERA SERRANO, Jorge; NÑO MORAL, M. Victoria. Etapas del tratamiento documental de imagen en movimiento para televisión. En: Revista general de información y documentación, ISSN 1132-1873, Vol. 12, Nº 2, 2002, pags. 375-392 https://core.ac.uk/download/pdf/38822307.pdf
CALDERA SERRANO, Jorge. Incidencia angular y planos en la descripción dela imágenes en movimiento para los servicios de información de las empresas televisivas. En Biblos, Revista Electrónica de Bibliotecología, Archivología y Museología, vol. 4, n.º 13 (julio-septiembre 2002) http://eprints.rclis.org/archive/00002344/01/B13-02.pdf
CALDERA SERRANO, Jorge. La documentación audiovisual en las empresas televisivas. Biblios: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, ISSN-e 1562-4730, Nº. 15, 2003 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=743212
CALDERA SERRANO, Jorge; NÑO MORAL, M. Victoria. Criterios de selección de imágenes en los archivos de televisión. En Revista general de información y documentación, vol. 10, n.º 2 (2003),pp. 13-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=170097
CASEY, Mike. Media Preservation and Digitization Principles. (2022). https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/27446/casey_principles_final_20220326_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CASEY, Mike. Why media preservation can't wait: the gathering storm. (2015). https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/27255/casey_iasa_journal_44_part3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CASEY, Mike; GORDON, Bruce. Sound Directions : Best Practices for Audio Preservation. Trustees of Indiana University : President and Fellows of Harvard University, 2007. http://www.dlib.indiana.edu/projects/sounddirections/papersPresent/sd_bp_07.pdf
COBO BARRI, Enric; GONZÁLEZ RUIZ, David; SAAVEDRA BENDITO, Pau; Zapatero Masjuan; Enric. Els arxius de les televisions locals: anàlisi de les dades i plans d’acció. A Lligall: Revista d'Arxivística Catalana, núm. 44 (2021), p. 116-131. https://www.girona.cat/sgdap/docs/Saavedra_TV_locals_LLigall_2021.pdf
CONESA SANTAMARÍA, A. (2001). Recomendaciones de la F.I.A.T. / I.F.T.A. para la selección de materiales de preservación [en línea]. Alicante : Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes : Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales : Filmoteca Española. (VI Seminario/Taller de Archivos Fílmicos). http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01327220899682166533802/index.htm
EDMONSON, Ray. Filosofía y principios de los archivos audiovisuales. Paris, 2004. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001364/136477s.pdf
FOLK, Mike; BARKSTROM, Bruce R. Attributes of file formats for long-term preservation of scientific and engineering data in digital libraries. National Computational Sciences Alliance, Universitat d'Illinois, Estats Units d'Amèrica. https://www.researchgate.net/publication/228726593_Attributes_of_file_formats_for_long-term_preservation_of_scientific_and_engineering_data_in_digital_libraries
GIMÉNEZ RAYO, Mabel. Documentación audiovisual en televisión : la selección del material. Gijón: Trea, 2007
GONZÁLEZ AGUILAR, Óscar. Traços de llum. La col·lecció Duran de daguerreotips. MNACTEC, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura. 2016. [en línia]. https://mnactec.cat/es/investiga/publicacion-detalle/tracos-de-llum-la-colleccio-duran-de-daguerreotipsHARRISON, Helen P (ed.). Audiovisual archives: a practical reader. General Information Programme and UNISIST. Paris : UNESCO, 1997. http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001096/109612eo.pdf
HARRISON, Harriet W. The FIAF Cataloguing Rules For Film Archives. München : London : New York : Paris: Fédération Internationale des Archives du Film (FIAF), 1991. http://www.fiafnet.org/es/publications/fep_cataloguingRules.cfm
HIDALGO GOYANES, Paloma.”Archivos audiovisuales: Preservar y difundir la memòria colectiva”. Boletín de ANABAD, 2009, nº 2, abril-junio, p.149-160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8263893
HIDALGO GOYANES, Paloma. La documentación audiovisual de las televisiones.La problemática actual y el reto de la digitalización. En Documentación de las Cienciasde la Información, 2005, vol, 28, 159-171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1222906
HIDALGO GOYANES, Paloma. La selección de documentos audiovisuales en televisión: la selección en TVE. En Documentación de las Ciencias de la Información, n.º 26 (2003), pp. 233-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=963380
IASA-TC 03. La salvaguarda del patrimonio sonoro: Ética, principios y estrategia de preservación Versión 3, Diciembre 2005. Asociación Internacional de Archivos Sonoros y Audiovisuales. http://www.iasa-web.org/sites/default/files/downloads/publications/TC03_Spanish.pdf
IASA-TC 04. Guidelines on the Productionand Preservation of Digital Objects. International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA) Technical Committee. August 2004. Edited by Kevin Bradley. Available for order in English, Spanish, and Italian from http://www.iasa-web.org/pages/Default.htm
IASA-TC 05. Manejo y almacenamiento de soportes de audio y de vídeo. Edited by Dietrich Schüller and Albrecht Häfner. Spanish translation, 2015 https://www.iasa-web.org/tc05-es/manejo-almacenamiento-soportes-audio-video
International Association of Sound and Audiovisual Archives. Reglas de Catalogación de IASA. IASA, 1999 (Madrid: ANABAD, 2005).
JIMÉNEZ, Ángels; FUENTES, Mª Eulália; GONZÁLEZ, Alfons. Los archivos audiovisuales en los medios de comunicación digital. En Scire: Representación y organización del conocimiento, ISSN 1135-3716, Vol. 9, Nº 2, 2003 , págs. 99-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1005143
JONG, Annemieke de. Digital Preservation Sound and Vision: Policy, Standards and Procedures. January 2016. https://publications.beeldengeluid.nl/pub/388
JONG, Annemieke de. Metada in the audiovisual production environament. An introduction. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 2003. https://publications.beeldengeluid.nl/pub/80
LÓPEZ de QUINTANA, Eugenio. Transición y tendencias de la documentación en televisión: digitalización y nuevo mercado audiovisual. El profesional de la información, v.16, nº5, septiembre-octubre 2007, p. 397-408 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2381331
MILANO, Mary, ed. The IASA cataloguing rules: a manual for the description of sound recordings and related audiovisual media. No. 5. International Association of Sound and Audiovisual Archives, 1999.
RAUSELL KÖSTER, Claudia, 2006: "Narración y descripción: la naturaleza y función del plano y sintagma en el discurso audiovisual". Zer. Revista de estudios de comunicación nº 20. Vol. 11. Bilbao: Universidad del País Vasco. Mayo. pp. 11-24. http://www.ehu.es/zer/zer20/zer20_5_rausell.pdf
RODRÍGEUZ BRAVO, Blanca. El documento audiovisual en las emisoras de televisión: selección, conservación y tratamiento. En Biblios: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología,ISSN 1562-4730, Nº. 20, 2004 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1063951
ROG, Judith; VAN WIJK, Caroline. Evaluating file formats for long-term preservation. National Libray of the Netherlands, 2007. http://www.kb.nl/hrd/dd/dd_links_en_publicaties/publicaties/KB_file_format_evaluation_method_27022008.pdf
SAAVEDRA BENDITO, Pau. Los documentos audiovisuales.Gijón : Trea, 2011
SAAVEDRA BENDITO, Pau ... [et al]. Les taules d'avaluació i tria dels documents de televisió: una eina per a la conservació del patrimoni audiovisual. A Lligall: Revista d'Arxivística Catalana, núm. 42 (2019), p. 70-97. https://www.girona.cat/sgdap/docs/Saavedra_Lligall_taules_2019.pdf
SAAVEDRA BENDITO, Pau. Els fons de les televisions locals en arxius públics. A Lligall: Revista d'Arxivística Catalana , núm. 37 (2014), p. 181-197. https://www.girona.cat/sgdap/docs/Saavedra_lligall_2014.pdf
SAAVEDRA BENDITO, Pau. L'Observatori Permanent d'Arxius i Televisions Locals (OPATL): un projecte de cooperació. 11s Jornades Imatge I Recerca: Antoni Varés. Girona, 2010. https://www.girona.cat/sgdap/docs/saavedra_OPATL.pdf
ULLATE ESTANYOL, Margarida; de Bara, Adela. «La conservació i la restauració dels documents sonors: fets tangibles i intangibles». UNICUM, 2015, Núm. 14, p. 129-146, https://raco.cat/index.php/UNICUM/article/view/305555.
VALLE GASTAMINZA, Félix de; García Jiménez, Antonio. Tesauros e información audiovisual. Estudio de caso. Documentación de las Cienciasde la Información 165. 2003, 26 165-180. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/619ca543a08dbd1b8f9ff3da?lang=ca
WHEELER, Jim. Videotape Preservation Handbook 2002. http://www.amianet.org/resources/guides/WheelerVideo.pdf
WIEGAND, Laura M. (coord.); JIMÉNEZ, Mona; PLATT, Liss. Videotape Identification and Assessment Guide. Texas Commission on the Arts, 2004. http://www.arts.state.tx.us/video/pdf/video.pdf
VITALE,Tim. History, Science, Preservation and Storage of Cellulose Nitrate Film. v26, revised June 2009. Localizadoen VideoPreservationWebsite. http://videopreservation.conservation-us.org/library/history_storage_of_cellulose_nitrate_film_v26.pdf
WRIGHT, Richard: PrestoPrime: Digital Preservation of Audiovisual Materials. https://www.girona.cat/sgdap/docs/80w5p8gwright_english.pdf
WRIGHT, Richard. Preserving moving pictures and sound. Glasgow: Digital Preservation Coalition, 2012. https://digitalpreservation.is.ed.ac.uk/bitstream/handle/20.500.12734/52512/DPC_TechWatch_MovingPicsSound_Wright.pdf?sequence=1
La fotografia en paraules: traducció al català dels descriptors del Tesaure d’Art i Arquitectura del Getty Institute (2013-2019): https://www.iefc.cat/noticia/traduccio-tesaure-getty/
SEPIADES. Recommendations for cataloguing photographic collections, European Commission on Preservation and Access, Amsterdam, 2003: https://www.ica.org/ica-network/expert-groups/paag/survival-kit-standards/survival-kit-standards-sepiades/
Graphic Atlas (Image Permanence Institute): http://www.graphicsatlas.org/
Dew Point Calculator: http://www.dpcalc.org/
Portal Clifford (fotògrafs del s. XIX a Espanya): https://www.fotoconnexio.cat/clifford/
Fotoconnexió: https://www.fotoconnexio.org/es/
La Tècnica del Bromoli. Museu Marítim de Barcelona: https://www.youtube.com/watch?v=OJfikYk5GNI
Guia de digitalització. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Arxivística i gestió documental. Eines, núm. 9, 2020. http://xac.gencat.cat/web/.content/xac/00_home_xac/noticies/2020_Guia_Digitalitzacio/Guia-Digitalitzacio-dArxius_2020.pdf
Catàleg de formats electrònics admesos per la Xarxa Municipal d’Arxius de la Diputació de Barcelona (2018). https://www.diba.cat/documents/99058/249188075/Cataleg+de+formats_v+2.0.pdf/2d562470-5b73-471f-a94f-98057d375800
Oficina de Patrimoni Cultural. Diputació de Barcelona. Fer fotografia digital amb dispositius mòbils. 2020. https://www.diba.cat/opc/-/37-dret-a-la-propia-imatge
Portal Alaberm. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura: https://www.fotografiacatalunya.cat/ca
Pla Nacional de Fotografia. https://cultura.gencat.cat/ca/departament/plans-i-programes/ambit-sectorial/pla-nacional-fotografia/
NARA (National Archives and Records Administration). Taula de formats: https://www.archives.gov/records-mgmt/policy/transfer-guidance-tables.html#digitalphotographs
Legalment. Blog del 'advocat Josep Matas. https://www.legalment.net/category/fotografia/
Grup FotoDoc. Universitat Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/grupofotodocucm/el-grupo
Jornades depatrimoni gràfic. 2023. https://www.bnc.cat/Visita-ns/Activitats/Jornades-de-Patrimoni-Grafic/Jornades-de-Patrimoni-Grafic-2023
VideoPreservation Website. Timothy Vitale and Paul Messier. http://videopreservation.stanford.edu/index.html
Sustainability of Digital Formats: Planning for Library of Congress Collections. http://www.digitalpreservation.gov/formats/
Europeana - https://www.europeana.eu/es
Microsoft Teams
Xnview
Irfanview
Bulkfilerename
Format Factory
MD5Summer
Google Lens
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |