Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 44719 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maite Comalat Navarra
Correu electrònic:
maite.comalat@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

El mòdul té com a objectiu capacitar l'alumnat en les tècniques de gestió, organització i dinamització de biblioteques escolars, a partir del coneixement del corpus teòric i l'anàlisi d'entorn.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA21 (Competència) Adoptar criteris de qualitat per avaluar plans, projectes i accions de foment de la lectura en el marc del centre de pràctiques.
  2. CA22 (Competència) Desenvolupar projectes orientats per l'ètica i els drets humans (justícia social, igualtat de gènere, etc.) en la pràctica professional i que facin un ús escrupolós de les TIC en processos de gestió i difusió cultural en l'entorn de les pràctiques.
  3. CA23 (Competència) Posar en pràctica la formació i la professió aprofitant activament el treball en equip i tenint en compte la rellevància de la cura de la comunicació i les relacions interpersonals en el marc del desenvolupament de projectes amb la comunitat educativa i/o la biblioteca pública.
  4. KA21 (Coneixement) Identificar l'aportació de la biblioteca escolar als continguts, les habilitats i les competències que prescriu el currículum educatiu en les diferents etapes educatives.
  5. KA22 (Coneixement) Reconèixer tasques de gestió, planificació i mediació de la biblioteca incloent-hi l'organització d'activitats, tallers o productes de difusió (guia de lectura, selecció de recursos, etc.).
  6. SA32 (Habilitat) Aplicar les TIC amb sentit en els processos de gestió i difusió de la col·lecció, els recursos i els serveis en el context del centre on es duen a terme les pràctiques formatives.
  7. SA33 (Habilitat) Valorar llibres i recursos d'acord amb criteris de qualitat (textual, comunicativa i lingüística), tenint en compte aspectes com ara la diversitat i la inclusió per incorporar-los a la col·lecció de la biblioteca o a llistes de recomanacions.
  8. SA34 (Habilitat) Desenvolupar estratègies de creativitat i emprenedoria en el context real del centre de pràctiques, tenint en compte l'equilibri entre necessitat de l'entorn i interès personal.

Continguts


El període de pràctiques consisteix en una estada de 100 hores en una biblioteca  escolar d'un centre educatiu o en una secció infantil d'una biblioteca pública, treballant sota la guia d'un tutor. Paral·lelament a l'estada, l'alumne ha d'assistir a reunions i seminaris per posar en comú l'experiència de treball i reflexionar sobre diferents aspectes de la gestió de la unitat: identificació, anàlisi del context, organització dins el centre, adequació de l'espai i de la col·lecció, serveis presencials i serveis virtuals per als diferents tipus d'usuaris, activitats de promoció de la lectura, de la informació i de la biblioteca, mètodes de planificació i avaluació. Al campus virtual s'activaran fòrums i/o altres activitats perquè l'alumnat pugui compartir la seva experiència.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 125 5 CA21, KA21, KA22, CA21
Tipus: Autònomes      
Estada al centre 100 4 CA22, CA23, SA32, SA33, SA34, CA22

Durant el primer semestre, es farà una sessió informativa per presentar l'assignatura, el calendari de les tutories i de l'estada al centre. En aquesta sessió es presenta l'oferta de centres, es recullen propostes i s'explica el procés de sol·licitud de preferències. 

La sol·icitud de centre caldrà fer-la, a través d'una tasca oberta al campus virtual, abans de finals del mes de gener per tal de fer tots les gestions administratives. Si la sol·licitud no es presenta en aquest termini s'entendrà que l'alumnat renuncia a realitzar les pràctiques.

Durant el segon semestre es faran tres tutories, una abans de començar l'estada i dues durant el període de pràctiques. Les pràctiques es duen a terme entre els mesos d'abril i maig (aproximadament unes 12,5 hores a la setmana). Si no s'inicien en el termini establert es qualificaran com a no presentades.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a les sessions presencials i participació en els fòrums 10% 0 0 CA21, KA21, KA22, SA34
Autoinforme sobre les tasques realitzades i l'aprenentatge personal 10% 0 0 CA23
Estada de pràctiques 35 % 0 0 CA22, CA23, KA22, SA32, SA33, SA34
Treball de pràctiques (anàlisi i reflexió sobre el centre de pràctiques i la seva relació amb la LIJ i la promoció de la lectura) 45% 0 0 CA21, CA22, KA21, KA22, SA33, SA34

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats indicades i la nota final s'obtindrà a partir de la mitjana ponderada d'aquestes activitats. Per poder aplicar aquesta avaluació serà necessari obtenir com a mínim un 4 en totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul i el treball final. El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.

La revisió de la qualificació es durà a terme a partir d'una tutoria individual. En el cas de la nota final sigui inferior a 5 només es pot presentar a recuperació el treball de pràctiques.

L’alumnat que no lliuri les activitats d’avaluació o que el percentatge de lliurament no superi el 20% constarà com a NO avaluable.

Avaluació única

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
 
 

Bibliografia


Programari

No s'utilitza cap programari específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.