Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317520 Estudis Territorials i Planejament | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver cursat prèviament matèries relacionades amb metodologia d'investigació (quantitativa i qualitativa).
En aquest mòdul del màster es tracten continguts avançats pel que fa a l'instrumental metodològic normalment emprat en l'estadística i en mètodes d'investigació qualitatius. A banda dels aspectes formals d'obligat coneixement i aplicació en tot treball de recerca, l'assignatura s'orienta vers el treball efectiu i pràctic amb instruments metodològics de tipus tant quantitatiu com qualitatiu, i subratlla l'enfocament social i territorial. Es treballa amb mètodes d'anàlisi estadístic multivariant, gestió de bases de dades, aplicació de mètodes quantitatius i qualitatius, diagnosi i proposta territorial.
A més dels continguts esmentats, aquest mòdul té un apartat en el que es treballa la metodologia amb la que s'han d'elaborar els Treballs Finals de Màster
Elaboració del Treball Final de Màster (professor Jordi Nadal)
En aquestes primeres sessions del mòdul es donaran les pautes per elaborar el Treball Final de Màster
4 sessions de 2 hores:
Metodologia qualitativa (professor Miguel Solana)
L'objectiu d'aquestes sessions serà conèixer l'ús i les limitacions de les principals tècniques d'anàlisi qualitativa enfocades als estudis territorials i l'elaboració de propostes d'ordenament i planificació. Les sessions combinaran aspectes teòrics amb la realització de pràctiques amb programes de software d'anàlisi qualitativa. En les sessions es treballaran els següents aspectes:
8 sessions de 2 hores (professor Miguel Solana):
4 sessions de 2 hores:
Metodologia quantitativa (professors Joaquín Recaño)
Eines numèriques i espacials per l'anàlisi de la segregació residencial i les desigualtats socioeconòmiques en àrees urbanes.
L'objectiu d'aquest mòdul és introduir als alumnes en diferents tècniques i metodologies d'anàlisi numèric i espacial que els hi seran de gran utilitat a l'hora d'abordar l'anàlisi dels espais urbans.
Eines informàtiques d'anàlisi de la informació qualitativa (CAQDAS).
8 sessions de 2 hores (professor Joaquín Recaño):
4 sessions de 2 hores
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions orals del professorat, sessions de seminari, pràctiques de classe a l'aula i classes magistrals amb suport de TIC i debat en grup | 14,5 | 0,58 | CA08, KA10, SA31, CA08 |
Realització de pràctiques de càlcul i interpretació d'indicadors territorials i demogràfics | 14 | 0,56 | CA07, KA08, KA37, SA31, CA07 |
Tipus: Supervisades | |||
Discussió de lectures de llibres i articles i tutories en grup/individualitzades | 118 | 4,72 | CA10, KA10, SA05, SA06, CA10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de llibres, articles i altres materials docents, estudi de la bibliografia, elaboració de treballs i presentacions sobre lectures i pràctiques | 63,5 | 2,54 | CA09, SA05, SA07, CA09 |
La metodologia de treball combinarà: classes presencials (exposició metodològica per part del professor); sessions de seminari (discussions i debats a partir de presentacions prèvies); pràctiques amb el programari informàtic (pràctiques de càlcul a l'aula d'informàtica); tutories en grup i individualitzades; comentari de lectures de bibliografia; i treball autònom de l'estudiant.
Distribució de les tasques:
L'assignatura està dividida en tres blocs: mètodes qualitatius, mètodes quantitatius i metodologia per elaborar el Treball final de màster
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Desenvolupament treball final de màster | 16% | 5 | 0,2 | CA07, CA08, KA08, KA10, SA05, SA31 |
Mètodes qualitatius | 42% | 5 | 0,2 | CA09, CA10, KA09, KA10, SA05, SA06, SA07 |
Mètodes quantitatius | 42% | 5 | 0,2 | CA08, CA09, KA08, KA37, SA05, SA07, SA31 |
Aquest mòdul està dividit en tres parts:
Cal superar cada una de les tres parts. La primera en base al treball participatiu i les dues segones amb pràctiques i una prova d'avaluació
Avaluació continua
Tècniques d'elaboració de TFM 16% del pes de la nota final
Mètodes qualitatius 42% del pes de la nota final
Mètodes quantitatius 42% del pes de la nota final
Avaluació única
Tècniques d'elaboració de TFM 16% del pes de la nota final
Mètodes qualitatius 42% del pes de la nota final
Mètodes quantitatius 42% del pes de la nota final
No avaluable
L'alume/a que no entregui un mínim del 30% de les activitats avaluables de l'assignatura tindrà la qualificació final de No avaluable
Recuperació
L'alumne/a que tingui una nota final de l'assignatura inferior a 5 i superior a 3,5, sempre i quan hagi entregat un mínim de 2/3 parts de les activitats avaluables, podrà recuperar les activitats no superades i entregar-les en la data fixada per al seu lliurament.
Queden excloses les activitats presencials (exposicions orals, individuals o en grup, sortides de camp i qualsevol altre que només tingui sentit haver-la realitzat en el seu moment)
Ayllón Pino, Bruno (2010), "Consejos prácticos para realizar una buena investigación" a Enara Echart Muñoz,
Rhina Cabezas Valencia, José ángel Sotillo Lorenzo (coords.), Metodología de investigación en cooperación
para el desarrollo. Madrid: Catarata, pp. 57-74.
Babbie, Earl (2010, 12è edició), The practise of social research. Wadsworth.
Brunet, Ignasi, Pastor, Imma, & Belzúnegui, Angel (2002). Tècniques d'investigació social: Fonaments
epistemològics i metodològics. Barcelona: Pòrtic.
Bryman, Alan (2004), Social research methods (2nd ed.). Nova York: Oxford University Press.
Corbetta, Piergiorgio (2007), Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
Clifford, Nicholas; Cope, Meghan; Gillespie, Thomas (2003), Key methods in Geography. Londres: Sage.
Cloke, Paul et al. (2004), Practising human geography. Londres: Sage.
5
Cloke, Paul et al. (2004), Practising human geography. Londres: Sage.
Cresswell, John W.; Plano Clark, Vicky (2018), Designing and conducting mixed methods research. Thousand
Oaks: Sage.
Echart Muñoz, Enara et al. (2010) (coords.), Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo.
Madrid: Catarata.
Estruch, Joan (1992), "El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema" a Técniques qualitatives en Ciències
Socials. Cicle de conferències. Barcelona: Societat Catalana de Sociologia, pp. 7-16.
Farthing, Stuart (2016), Research design in urban planning,. A student's guide. Londres: Sage.
Flowerdew, Robin; Martin, David (eds), Methods in Human Geography: a guide for students doing research
projects. Londres: Logman.
Kitching, Rob; Tate, Nicholas J. (2000), Conducting research into Human Geography. Theory, methodology
and practice. Harlow: Prentice Hall.
Quivy, Raymond; Van Campenhoudt, Luc (2007), Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder
Metodologia qualitativa
Bustos, Raquel; García, Javier; Chueca, Diego (2018) Guía práctica para facilitar la participación ciudadana.
Una selección de herramientas presenciales y digitales para el trabajo colectivo. Departamento de Relaciones
Ciudadanas e Institucionales. Gobierno de Navarra.
Callejo, Javier (2001), El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Ariel: Barcelona.
Calvey, David (2017), Covert research. The art, politics and ethics of undercover fieldwork. Londres: Sage.
Charmaz, Kathy (2006), Constructing grounded theory. A practical guide through qualitative analysis. Londres:
Sage.
Cook, Ian (1997), "Participant Observation" a Robin Flowerdew, David Martin (eds) Methods in Human
Geography - a guide for students doing a research project. Essex: Longman, pp. 127-150.
Denzin, Norman K., & Lincoln, Yvonna S. (Eds.). (2000), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks:
Sage.
Guasch, Oscar (1997), Observación participante. Madrid: CIS.
Gutiérrez Brito, Jesús (2008), Dinámica del grupo de discusión. Madrid: CIS.
Harper, Douglas (2002), "Talking about pictures: a case for photo elicitation", Visual Studies 17(1): pp. 13-26.
Harper, Douglas (2012), Visual sociology. Londres: Routledge.
Friese, Susanne (2014), Qualitative data analysis with Atlas.ti. Londres: Sage.
Hay, Iain (ed.) (2005), Qualitative research methodsin Human Geography. Oxford: Oxford University Press.
Kusenbach, Margarethe (2003), "Street Phenomenology: The Go-Along as Ethnographic ResearchTool",
Ethography 4 (3): 455-485.
Limb, Melanie; Dwyer, Claire (eds) (2001), Qualitative methodologies for geographers. Londres: Arnold.
Michael Meyer; Sylvain Maresca. (2015), Compendio de fotografía para uso de sociólogos. Barcelona:
Bellaterra.
6
Montañés Serrano, Manuel (2009), Metodología y técnica participativa. Teoría y práctica de una estrategia de
investigación participativa. Barcelona: Editorial UOC.
Muñoz Justicia, Juan; Sahagún Padilla, Miguel (2017), Hacer análisis cualitativo con Atlas.ti.
https://manualatlas.psicologiasocial.eu/atlasti7.pdf
Pujadas Muñoz, Juan J. (1992), El método biogràfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales.
Madrid: CIS.
Rose, Gillian (2008), "Using photographs as illustrations in Human Geography", Journal of Geography in
Higher Education, 32 (1), pp. 151-160.
Richards, Lyn (2005), Handling qualitative data. A practical guide. Londres: Sage.
Salmons, Janet (2016), Doing qualitative research online. Londres: Sage.
Lewins, Ann; Silver, Christina (2014), Using software in Qualitative Research. A step-by-step guide. Londres:
Sage.
Silverman, David (Ed) (1997), Qualitative research: Theory, method and practice. Londres: Sage.
Trinidad, Antonio et al. (2006), Teoría fundamentada "grounded theory". La construcción de la teoría a través
del anàlisis interpretacional. Madrid: CIS.
Valles, Miguel S. (1999), Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica
profesional. Madrid: Síntesis.
Valles, Miguel S. (2002), Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS.
Metodologia quantitativa
Anselin, Luc (1995). Localindicators of spatial association-LISA. Geographical analysis, 27(2), 93-115.
Bardina, Xavier i Farré, Mercè (2005). Estadística: un cursintroductori per a estudiants de ciències socials i
humanes. Volum 2 descriptiva exploratòria bivariant. Introducció a la inferència. Bellaterra: Servei de
Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col•lecció Materials 166.
Bayona, Jordi (2007). La segregación residencial de la población extranjera en Barcelona:¿ una segregación
fragmentada? Scripta Nova: Revista Electrónica de geografía y ciencias sociales, (11), 235.
Deurloo, Marinus i Musterd, Sako. Ethnic Clusters in Amsterdam, 1944-96: A Micro-area Analysis. Urban
Studies. 1998, vol. 35, nº 3, p. 385-396.
Ebdon, David (1982) Estadística para geógrafos. Barcelona: Oikos Tau. pp 18-23, 28-33, 51-68, 129-142,
168-175, 182-212, 240-249.
Eggerickk, Thierry i Poulain, Michel (1996) "De la variabilité des paramètres démographiques pour les petites
populations", Espace, populations, sociétés, 14 (1) 93-102
Garrocho, Carlos i Campos-Alanís, Juan (2013). Réquiem por los indicadores no espaciales de segregación
residencial. Papeles de población, 19(77), 269-300.
López Roldan, Pedro i Fachelli, Sandra (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra
(Cerdanyola del Vallès):Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1ª edición. Edición
digital: http://ddd.uab.cat/record/129382
Marqués, Felicidad i Asensio (2009), Estadística descriptiva a través de EXCEL. México D.F.: RC Libros.
7
Martori Joan Carles i Karen Hoberg (2004). Indicadores cuantitativos de segregación residencial: El caso de la
población inmigrante en Barcelona. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, (8),
169. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-169.htm
Martori, Joan Carles i Hoberg, Karen (2008). Nuevas técnicas de estadística espacial para la detencción de
clusters residenciales de población inmigrante, Scripta-Nova, Vol. XII, núm. 263.
http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-263.htm
Martori, Joan Carles; Hoberg, Karen, & Surinach, Jordi (2006). Población inmigrante y espacio urbano:
Indicadores de segregación y pautas de localización. EURE (Santiago), 32(97), 49-62.
https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612006000300004
Martori, Joan Carles (2007). La segregación residencial en Barcelona. Llibre Blanc de l'Habitatge a Barcelona.
Massey, Douglas S. i Denton, Nancy A. (1988). The dimensions of residential segregation. Social forces, 67
(2), 281-315
Raso, José M.; Martín Vide, Javier i Clavero, Pedro (1987) Estadística bàsica para Ciencias Sociales.
Barcelona: Ariel. pp.77-92, 256-257
Recaño, Joaquín i Esteve, Albert (2006). (Re-) visitando García Faria: Un estudio de los factores espaciales y
medioambientales de la mortalidad en la Barcelona de finales del siglo XIX. Revista de Demografía Histórica,
24(1), 121-180.
Sánchez , Cristina i Domínguez , Màrius (2001), "Anàlisi de l'estructura social de les comarques catalanes a
partir de dades censals", Revista Catalana de Sociología, 14, p.193-213.
Sánchez, Joan E. i Moreno David (1997), Perfil sòcio-econòmic dels municipis catalans. Instruments per a la
gestió, Barcelona, Fundació CIREM.
Instituto Nacional de Estadística
Centre d'Estudis Demogràfics
Institut d'Estadística de Catalunya
https://spatial.uchicago.edu/
Disponible a les aules d'informàtica de la facultat:
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |