Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen
L'Orientació educativa és una pràctica pedagògica al servei del desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de cadascun dels joves en el seu procés de continuum formatiu a l’educació secundària.
El professional d’orientació educativa, en el centre i amb la comunitat educativa, requereix comptar amb unes competències globals i especifiques que fan possible, smultàniament, el treball d’equip dins la institució i l’atenció directa a l’alumnat al servei de la seva projecció i èxit educatiu.
Per aquesta raó, els objectius vehiculats a través d’aquesta assignatura que l’equip docent planteja als seus estudiants són:
1. Conèixer els principals models d’acció orientadora a la secundària i les seves possibilitats i limitacions així com els diferents agents que prenen part en el procés orientador, tant al centre com des d’una perspectiva de xarxa
2. Desenvolupar la capacitat de detecció, de serveis i recursos per a donar resposta a les necessitats d’orientació en el marc del Projecte educatiu de centre i en l’entorn educatiu
MÒDUL 1: Avaluació psicopedagògica
Avaluació individual i de grup.
Paper de l’avaluació psicopedagògica: Prevenció/Suport/Restauració
Observació/ Entrevistes / Informes /Registres d’avaluació
Avaluació i recursos per la intervenció a l’aula i als centres educatius
MÒDUL 2: Orientació professional des de l‘acció tutorial
Finalitat, objectius i continguts de l’orientació professional del segle XXI en centres educatius
Criteris metodològics i recursos pel desenvolupament del projecte professional de l’alumnat
Estratègies per a la integració de l’orientació professional en l’acció tutorial i el currículum
La nova llei de FP: implicacions per a l’orientació professional
Exemples de bones pràctiques d’orientació professional
MÒDUL 3: Comunicació i convivència en el centre educatiu.
La comunicació i participació com a cultura de centre.
Cultura preventiva i clima de centre.
Estratègies i recursos per la mediació escolar
Projecte de convivència
Protocols per a la millora de la convivència
MÒDUL 4: Entorn i treball en xarxa
Models d’orientació i assessorament psicopedagògic en xarxa: funcions de l’orientadora i l’orientador de centre i de zona.
Planificació i gestió dels serveis i recursos psicopedagògics
Treball en equip: Els equips docents – les tutores i tutors - l’orientador/a educatiu/va - els EAP
El rol de l’orientadora i l’orientador amb les famílies
Recursos i Equips psicopedagògics externs: col·laboració
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral / Expositiva. Pràctiques. Exemplificació i estudi de casos. | 97,5 | 3,9 | 2, 4, 10, 16, 9, 14, 15, 12, 13, 8, 17, 21, 23, 22, 5, 27, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories especialitzades presencials: grupals o individuals | 75 | 3 | 1, 6, 10, 21, 25, 26, 5, 27, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal. Lectures i comentaris de text. Realització d'activitats pràctiques i propostes didàctiques en grup | 202,5 | 8,1 | 1, 4, 6, 10, 11, 16, 9, 14, 15, 12, 13, 8, 18, 17, 20, 23, 22, 24, 25, 26, 7, 27, 3 |
En el màster es desenvolupa una metodología centrada en l’estudiant per tal de què el procés d’aprenentatge sigui significatiu, funcional i contextualitzat. Per aconseguir-ho es combinen diferents estratègies metodològiques, com són les pràctiques a l’aula, l’estudi de casos, role-plays o debats entre d’altres. Aquestes estratègies combinen la fonamentació teórica amb la seva aplicació a la pràctica i estan desenvolupades per professorat que majoritàriament combina la funció docent a la universitat amb la pràctica orientadora en centres educatius.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula individuals i/o grupals | 50% | 0 | 0 | 1, 6, 10, 11, 14, 15, 18, 17, 20, 21, 23, 24, 7, 5, 3 |
Treball del mòdul | 50% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 10, 11, 16, 9, 15, 12, 13, 8, 18, 20, 21, 23, 22, 25, 26, 5, 27, 19 |
L'avaluació es realitza de forma formativa i sumativa. L'avaluació formativa permet fer una seguiment de l'evolució en el procés d'ensenyament-aprenentatge i, l'avaluació sumativa, permet verificar els aprenentatges apresos i les habilitats desenvolupades mitjançant activitats d'avaluació teorico-pràctiques amb un plantejament transversal.
Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua. En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment
Cada mòdul tindrà dues evidències d'avaluació:
- Pràctiques d'aula, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. Les pràctiques d’aula podrán ser individuals o grupals.
- Treball del mòdul, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. El treball del mòdul consistirà en un anàlisi de cas amb una reflexió/aportació teòrica relacionada amb el cas. Serà individual i tindrà un màxim de 10 pàgines, inclosa la bibliografia.
Per superar el mòdul, cal que l'estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada evidencia d'avaluació. Per superar l'assignatura, cal que l'estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada mòdul.
La nota final del mòdul consistirá enel sumatori de les pràctiques d'aula i el treball de mòdul. La nota final de l’assignatura correspon al 21% de la nota del mòdul 1, al 29% de la nota del mòdul 2, al 26% de la nota del mòdul 3 i al 24% de la nota del mòdul 4.
Les dates de lliurament seran: 14 de febrer (mòdul 1), 7 de març (mòdul 2), 7 de febrer (mòdul 3) i 28 de febrer (mòdul 4).
Els resultats de l’avaluació es donaran a conèixer en el termini d’un mes des del seu lliurament.
L’estudiant que no superi l’assignatura podrà presentar-se a la recuperació. Per participar a la recuperació l’estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per participar al procés de recuperació cal que l’estudiant obtingui una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura. La data de recuperació serà el 16 de maig i consistirà en la resolució d’un cas pràctic relacionat amb totes les temàtiques tractades a l’assignatura (50%) i una prova escrita (50%). En aquest cas, la nota màxima que podrà obtenir serà d'un 5.
Les situacions individuals que no s'ajustin al plantejament descrit, hauran de comunicar-se per escrit al professorat implicat que valorarà si és possible habilitar alguna adaptació, sense perdre de vista la filosofia d'avaluació de l’assignatura
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament via el campus virtual. Es podran habilitar altres vies d'entrega, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i/o via campus virtual. No s'acceptaran treballs entregats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc treballs entregats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que s'entreguin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle. La no presentació de les evidències d'avaluació en el termini fixat a la guia docent es considera No avaluable.
D'acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Si un/a alumne/a no assisteix a un mínim del 80% de les sessions (aplicable a cada mòdul), suspendrà el mòdul i haurà de presentar-se a la recuperació.
En aquesta assignatura caldrà incloure la perspectiva de gènere i d’inclusió mitjançant la reflexió (auto)crítica sobre la pròpia subjectivitat i com afecta a la docència. També es tindrà en compta el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. Caldrà mostrar una actitud compatible amb la professió docent, com ara: compromís i responsabilitat amb els treballs, respecte, participació, escolta activa, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, etc. També és imprescindible fer un ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, tauleta tàctil,etc.) a l'aula. Aquests dispositius només es poden utilitzar per a la realització d'activitats relacionades amb l'assignatura.
Avaluació única
L'estudiant que a l'inici de curs s'aculli a fer l'avaluació única a través dels procediments facilitats per la facultat i n'informi al professorat, serà avaluat el 7 de març. L’avaluació única consistirà en una prova escrita (50%) i una entrevista vinculada als continguts de tota l'assignatura (50%). Per aprovar l'assignatura cal aprovar les dues proves amb un mínim d'un 5 per poder fer la nota mitjana.
El procés de recuperació segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada. La data de recuperació serà el 16 de maig.
Berrio G, N., Redondo C. y Mejía Toro, W. (2019). Evaluación psicopedagógica: Revisión sistemática. Pensando Psicología, 15 (26), 1-27.
Bonals, J. y Sánchez-Cano, M. (Coords.) (2007). La evaluación psicopedagógica. Barcelona: Graó.
Boqué, M.C. (2018). La mediación va a la escuela. Hacia un buen plan de convivencia en el centro. Ed. Narcea
Castiñeira, A.; Lozano, JM. (2014) El poliedro del liderazgo. Barcelona. Libros de cabecera.
Departament d’Educació (2019). Protocol de prevenció, detecció i intervenció davant conductes d’odi i discriminació.
Departament d’Ensenyament (2018). Competències bàsiques de l’àmbit personal i social. Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.
Echeita, G. y Calderón, I, (2014). Obstáculos a la inclusión: cuestionando concepciones y prácticas sobre la evaluación psicopedagógica. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 41, 67-98.
Grup de Recerca de superdotació i altes capacitats del COPC i; Grup de Recerca de superdotació i altes capacitats del COPEC. (2018). Guia per a la detecció i intervención educativa en els alumnes amb altes capacitats intel·lectuals. Guia actualitzada. Accessible a: https://www.pedagogs.cat/doc/guia_superdotacio.pdf
Institut Infància i Adolescència de Barcelona (2019). Informe de Dades clau de la infància i l’adolescència a Barcelona 2019. IIAB-IERMB i Ajuntament de Barcelona.
Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar. Govern Illes Balear. (s.d.). Millorem la convivència amb les pràctiques restauratives. https://www.caib.es/sites/convivexit/f/228561
Meirieu, Philippe; (2007). Frankenstein Educador.Barcelona. Laertes.
OECD (2018). Manual per a entorns d'aprenentatge innovadors. Barcelona: Editorial UOC
Ritacco, J. y Amores, F.J. (2011). Buenas prácticas educativas ante el fracaso escolar en programas de apoyo y refuerzo en contextos de exclusión social. Revista de currículum y formación del profesorado, Vol 15, n 3, pp 117-137.
Van Manen, Max.(1998). El tacto en la enseñanza. Barcelona. Paidós.
Fonts documentals:
L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments. Aprenentatge i formació continuats. Departament d’Enseyament, web xtec, secció orientació educativa.
De l’escola inclusiva al sistema inclusiu, Materials per a l’atenció a la diversitat. Departament d’Ensenyament, web xtec.
Ara és demà, Debat sobre el futur de l’Educació a Catalunya (2017), Document 1/2017 Consell Escolar de Catalunya
Reptes de l’Educació a Catalunya.Anuari 2018, Director Jordi Riera, n.86, Fundació Jaume Bofill.
Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del nuevo milenio en los paises de la OCDE (2010), OCDE y Instituto de Tecnologías Educativas
No s'utilitza
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.