Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen
L'objectiu de l'assignatura és apropar als futurs professors de ciències al coneixement de la didàctica de les ciències, i a les didàctiques específiques de cada disciplina. Per tal que puguin ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la física i la química integrant els coneixements disciplinaris i els de la didàctica de les ciències tot tenint en compte els coneixements d’altres àrees com són l’epistemologia, el llenguatge i la comunicació, la psicologia i la pedagogia.
El Mòdul “Didàctica de la Física i la Química” s’estructura en 2 parts: “Aprenentatge i ensenyament de la Física i la Química” (9cr) i “Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de Física i la Química” (6cr).
Aprenentatge i ensenyament de la Física i la Química (9cr)
Introducció a la Didàctica de les Ciències (3cr)
- Ensenyar ciències en el segle XXI. Evolució de la Didàctica de les Ciències
- Quina ciència ensenyar?. Finalitats de l'ensenyament de les Ciències a l'ESO. Selecció de continguts i contextos. L'ensenyament de les ciències com a desenvolupament de la competència científica.
- Què és la ciència? Reflexions sobre l'epistemologia de les ciències
- Com ensenyar ciències? Organització i seqüenciació de les activitats. L’aprenentatge de les ciències com un procés de modelització
- Models didàctics i idees prèvies
- L’avaluació i la regulació dels aprenentatges
Didàctica de la Química (3cr)
- Finalitats de l'ensenyament de la Química.
- Les grans idees de la Química (substàncies «espècie química», canvi químic, model cinètico-molecular). Identificació de models claus del currículum (model cinètic, model atomicomolecular i model atòmic clàssic). Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar.
- Escenaris d'aprenentatge i recursos
- La didàctica de la química en l’ensenyament i aprenentatge del canvi químic
- L'aigua, les dissolucions iels ions
- Electricitat i canvi químic
- Modelització, indagació i argumentació en química escolar
- El treball de laboratori en Química
Didàctica de la Física (3cr)
- Els models i conceptes clau de la física escolar: què i perquè
- Idees i formes de raonar dels alumnes en física
- Modelització, indagació i argumentació en física escolar
- Fets paradigmàtics, problemes reals i controvèrsies socio-científiques com a contextos rellevants per a l’ensenyament de la Física.
- Treball experimental i utilització de TICs en física
Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de la Física i la Química (6cr)
Innovació docent
- El currículum. Objectius d'aprenentatge, programació i avaluació.
- Diversitat de tipologies d'unitats didàctiques competencials segons l'enfocament: progressions, projectes, indagació, ABP, modelitzadores, etc.
- Contextos i transferència de coneixement.
- El desenvolupament de competències transversals: pensament crític, cognitivo-lingüístiques, digital, auto-regulació, etc.
Iniciació a la recerca en didàctica de la Física i la Química
- La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa
- L’observació a l’aula: objectius, models d’observació i instruments
- Bases metodològiques per a la innovació i la recerca educativa
- Tendències actuals de la recerca en la didàctica de les ciències
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades | 97,5 | 3,9 | 2, 8, 4, 5, 6, 9, 7, 10, 12, 14, 13, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 11, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) | 75 | 3 | 2, 8, 4, 5, 6, 9, 7, 10, 12, 14, 13, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 11, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. | 202,5 | 8,1 | 2, 8, 4, 5, 6, 9, 7, 10, 12, 14, 13, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 11, 19 |
Les hores que s'indiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o de les necessitats docents.
En les activitats d’aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure el màxim la participació de tot l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de didàctica de la física | 20% | 0 | 0 | 2, 8, 4, 5, 6, 9, 7, 10, 12, 14, 13, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 11, 19 |
Avaluació de didàctica de la química | 20% | 0 | 0 | 2, 8, 4, 5, 6, 9, 7, 10, 12, 14, 13, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 11, 19 |
Avaluació d'Innovació educativa i iniciació a la recerca | 40% | 0 | 0 | 2, 8, 4, 5, 6, 9, 7, 10, 12, 14, 13, 15, 3, 16, 1, 17, 18, 11, 19 |
Avaluació d'introducció a la didàctica de les ciències | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 9, 7, 16, 1, 11 |
Didàctica de la Física
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant mancances, proposant millores, etc tot relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 17/01/2025. Tasca recuperable.
Didàctica de la Química
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant mancances, proposant millores, etc tot relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs,etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 17/01/2025. Tasca recuperable.
Es considerarà no avaluable quan no s'hagin entregat 2/3 parts de les activitats d'avaluació (en proporció al pes de la nota)
Bibliografia general
COUSO, Digna; JIMÉNEZ-LISO, Rut; et al (Coord) (2020) Enseñando ciencia con ciencia. Madrid: Fundación Lilly; FECYT. Disponible online en: https://ddd.uab.cat/record/220343
DOMÈNECH, Jordi (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 28 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Premi Marta Mata de Pedagogia 2018. Rosa Sensat.
DOMÈNECH, Jordi (2022) Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá. 75 acciones lingüísticas para ensñar a pensar Ciencias. Graó: Barcelona
DOMÈNECH, Jordi (2023) Aprenentatge Basat en Projectes per a STEM. Breu manual pràctic. Rosa Sensat: Barcelona.
DRIVER, Rosalin et al. (1991). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ed. Morata/MEC.
FERNÁNDEZ, Juan. (2021) Educar en la Complejidad. Barcelona: Plataforma Actual
FURMAN, Melina (2022) Enseñar Distinto. Clave Intelectual.
GRAU, Ramon. (2010.) Altres formes de fer ciència. Alternatives a l’aula de secundària. Associació de Mestres Rosa Sensat.
HARLEN, Winnie. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Ed. Rosa Devés (www.innovec.org.mx)
IZQUIERDO, Mercè., ALIBERAS, Joan., (2004). Pensar, actuar i escriure a la classe de ciències. Per un ensenyament de les ciències racional i raonable. Cerdanyola. Publicacions de la UAB.
JIMENEZ- ALEIXANDRE, Maria Pilar (coord). (2003) Enseñar ciencias. Graó.
LÓPEZ-SIMÓ, V., COUSO., D. (2023). Didàctica de la Física a l'Educació Secundària. Servei de Publicacions UAB.
MORALES, Mariana FERNANDEZ, Juan (2022) La evaluación formativa. Biblioteca de Innovación Educativa SM.
RUIZ-MARTÍN, Hector (2021) Cómo aprendemos. Barcelona: Graó
SANMARTÍ, Neus (2010) Diez ideas sobre evaluación. Barcelona: Graó
SANMARTÍ, Neus. (2002) Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Sintesis Educacion.
Didàctica de la Física
McDERMOTT, Lillian , SHAFFER, P.eter and the Physics Education Group at the University of Washington (2002). Tutorials in Introductory Physics, First edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
ROGERS, Ben (2018). The Big Ideas in Physics and How to Teach Them. A David Fulton Book.
VIENNOT, Laurence. (2001) Reasoning in Physics. The part of common sense. Dordrect: Kluwer Academic Publishers.
VIENNOT, Laurence. (2003) Teaching in Physics. Dordrect: Kluwer Academic Publishers.
Didàctica de la Química
CAAMAÑO, Aureli, (2002). La enseñanza de la Química. A : Jiménez, M.P. ed. Enseñar ciencias. Barcelona : Ed. Graó
IZQUIERDO, Mercè., (2006). La enseñanza de la química frente a los retos del tercer milenio. Educación Química,17 (X), 286-299
MARTÍN, Maria Jesús., GÓMEZ, Miguel Angel., GUTIÉRREZ,Maria Sagrario., (2000). La Física y la Química en secundaria. Madrid: Narcea
Documents oficials
Curriculum secundària www.xtec.cat
https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_ESO.pdf
Informe PISA http://www.gencat.net/educacio/csda/publis/quaderns.htm
Revistes d’Ensenyament de les Ciències
Alambique. http://alambique.grao.com
Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. http://www.raco.cat/index.php/ensenanza
Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. http://crecim.uab.cat/revista_ciencies/revista/index.htm
Projectes curriculars (disponibles al CDEC, www.xtec.es/cdec o la biblioteca d’Humanitats, UAB)
IZQUIERDO, M. (Coord.). Competències 12-15. Disponible a: https://formacio.cesire.cat/ciencies1215/
Projecte Advancing Phisics. IOP. http://advancingphysics.iop.org/
Projecte 21st Century Science. The University of York & Nuffield Foundation. http://www.21stcenturyscience.org/
Projecte Física i Química Salters i Salters Horners. The University of York, Nuffield Foundation, Salters Institute and Horners Co.
Salters Advanced Chemistry www.salters.co.uk/institute/curriculum_advanced.html
Salters Horners Advanced Physics www.salters.co.uk/institute/curriculum_horners.html
Disponible en català a: http://www.xtec.es/cdec/formacio/pagines/salters_f.htm
Projecte IDEAS, Nuffield Foundation & School of Education, Kings’ CollegeLondon.
Original: www.kcl.ac.uk/schools/sspp/education/research/projects/ideas.html
Disponible en català a: http://phobos.xtec.cat/cdec/
No hi ha programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |