Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement de l'anglès a nivell de lectura especialitzada.
Aquest mòdul pretén introduir a l'alumnat en els temes d'adquisició i digitalització d'imatges i vídeo, introduint també la digitalització 3D i el modelatge de sòlids. Aquesta assignatura se centra en l'estudi de documents humanístics i culturals per mitjà de l'anàlisi i reconeixement d'imatges (visió per ordinador) i a la creació de models geomètrics 3D que permetin crear representacions virtuals d'objectes o edificis arqueològics, històrics, artístics. S'estudia el funcionament dels escàners 2D i 3D i s'introdueix a l'alumnat en les eines informàtiques per a l'anàlisi i reconeixement d'imatges.
INTRODUCCIÓ A LA VISIÓ PER COMPUTADOR I A L'APRENENTATGE AUTOMÀTIC. Introducció a la visió per computador i a l'aprenentatge automàtic. Teoritzar sobre l'ús de tecnologies multimèdia i enfocaments basats en la intel·ligència artificial per augmentar l'accessibilitat i comunicabilitat de la digitalització de dades humanístics i culturals i dels programes de visió per ordinador. Es mostren exemples de projectes en què l'aplicació de la visió per computador ha facilitat l'extracció d'informació social i cultural de documents humanístics.
ANÀLISI D'IMATGES. FOTOGRAFIA DIGITAL. Introducció a les diferents tecnologies de la fotografia digital. Es mostren exemples d'aplicació de les diferents tècniques a l'anàlisi, classificació i reconeixement de fotografies.
DIGITALITZACIÓ I RECONEIXEMENT DE DOCUMENTS. Introducció a les diferents tècniques d'anàlisi, classificació, cerca i reconeixement d'imatges de documents. Reconeixement de text imprès: Optical Character Recognition. S'analitzen els problemes pràctics que es deriven de l'aplicació de la digitalització i la visió per computador en el camp de les humanitats i els estudis culturals. Pràctiques amb escàner 2D i eines informàtiques per reconeixement de text. Resolució de problemes pràctics relacionats amb la digitalització i processament de documents.
DIGITALITZACIÓ 3D. Explicació de les diferents tecnologies de digitalització 3D. Pràctiques amb escàner 3D i Fotogrametria. Resolució de problemes pràctics relacionats amb la digitalització d'objectes arqueològics, artístics i històrics .
RECONEIXEMENT DE PATRONS. Introducció a l' ús de Xarxes Neurals i ParenentatgeProfund
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació de les tecnologies digitals | 36 | 1,44 | 8, 7, 6, 22, 16, 19, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball pràctic amb eines hardware i software | 25 | 1 | 1, 4, 13, 12, 9, 15, 20, 18, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura especialitzada, resolució d'exercicis i treball pràctic aplicant les tècniques informàtiques | 81 | 3,24 | 1, 2, 3, 4, 24, 8, 7, 6, 14, 5, 13, 10, 11, 22, 12, 9, 15, 20, 18, 21, 16, 19, 17, 23 |
Activitats dirigides: classes teòriques amb explicació de les tècniques informàtiques i dels seus fonaments teòrics i metodològics. Seminaris de discussió crítica de textos especialitzats
Activitats supervisades: Presentació d’equipaments informàtics. Pràctiques amb aquests equipaments. Tutories individualitzades per tal de fer el seguiment de les activitats i treballs encomanats, i per aplicar els coneixements i competències adquirits en el treball final del mòdul.
Activitats autònomes: cerca de documentació, elaboració de bases de dades, exercicis d' aplicació de les tècniques d’anàlisi estudiades, lectura de textos, redacció de treballs.
Aprenentatge basat en problemes. Aprenentatge basat en casos d'estudi. Pràctiques d'aula. Seminaris. Tallers. Debats. Elaboració de treballs. Estudi personal
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a conferències i activitats complementàries | 5% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 24, 8, 7, 6, 5, 13, 11, 22, 12, 18, 21, 16, 19, 17, 23 |
Assistència i participació activa a classe | 5% | 0 | 0 | 1, 4, 8, 7, 6, 5, 13, 11, 22, 12, 9, 15, 20, 18, 21, 16, 19, 17, 23 |
Lliuraments informes i treballs escrits | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 24, 8, 7, 6, 14, 5, 13, 10, 11, 22, 12, 9, 15, 20, 18, 21, 16, 19, 17, 23 |
Prova individual sobre els temes explicats a classe | 35% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 24, 8, 7, 6, 14, 5, 10, 11, 22, 12, 15, 20, 18, 21, 16, 19, 17, 23 |
Realització de treballs pràctics | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 24, 8, 7, 6, 14, 5, 13, 10, 11, 22, 12, 9, 15, 20, 18, 21, 16, 19, 17, 23 |
Aquesta assignatura no permet Avaluació unica.
Prova individual sobre els temes explicats a classe (35% de la nota final).
Informes i treballs escrits (individuals o en grup). Poden ser estudis prospectius que avaluïn la necessitat d' aplicar qualsevol tecnologia digital en l’àmbit de les humanitats o estudis de patrimoni cultural, o informes descrivint els resultats de les sessions pràctiques, incidint en els aspectes positius i negatius de les tècniques i mètodes aplicats (20 % de la nota final).
Realització de treballs pràctics (individuals o en grup), aprofundint en l’aplicació de hardware o eines software explicades a classe (35% de la nota final).
Participació a classe (presencial o telemàtica), assistència a tutories (presencials o telemàtiques) (5% de la nota final).
Participació a conferències programades per la coordinació del màster i altres activitats complementàries (5% de la nota final).
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet la prova individual sobre els temes explicats a classe i no hagi lliurat més del 50 % dels informes i treballs pràctics.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Bentkowska-Kafel, A., & MacDonald, L. (Eds.). (2018). Digital techniques for documenting and preserving cultural heritage. ISD LLC.
Katsushi Ikeuchi y Daisuke Miyazak, 2007, Digitally Archiving Cultural Objects, Springer
Kelley and Wood, 2018, Digital Imaging of Artefacts: Developments in Methods and Aims (Access Archaeology), Archaeopress
McDonald, 2006, Digital Heritage: Applying Digital Imaging to Cultural Heritage. Butterworth-Heinemann Publ.
Volker Märgner, Umapada Pal, Apostolos Antonacopoulos, Volker Märgner, Umapada Pal , Apostolos Antonacopoulos, 2018, Document Analysis and Text Recognition:Benchmarking State-of-the-Art Systems (Series in Machine Perception and Artificial Intelligence Book 82). World Scientific Publishing Company
Richard Szeliski, Computer Vision: Algorithms and Applications, Springer (Texts in computer Science) 2011. (http://szeliski.org/Book)
D.Doermann, K.Tombre. Handbook of Document Image Processing and Recognition. Springer-Verlag London, ISBN: 978-0-85729-860-7, 2014.
Belhi, A., Foufou, S., Bouras, A., & Sadka, A. H. (2017, July). Digitization and preservation of cultural heritage products. In IFIP International Conference on Product Lifecycle Management (pp. 241-253). Springer, Cham.
Böhler, W., & Marbs, A. (2004, June). 3D scanning and photogrammetry for heritage recording: a comparison. In Proceedings of the 12th International Conference on Geoinformatics (pp. 291-298). Gavle University Press, Sweden.
Ch’nh y Gaffney Visual Heritage in the Digital Age. Springer 2017
Frischer, B., Dakouri-Hild, A., editors. Beyond Illustration. 2D and 3D Digital Technologies as Tools for Discovery in Archaeology. 2008. ArchaeoPress
Morita, M. M., & Bilmes, G. M. (2018). Applications of low-cost 3D imaging techniques for the documentation of heritage objects.
Pavlidis, G., Koutsoudis, A., Arnaoutoglou, F., Tsioukas, V., & Chamzas, C. (2007). Methods for 3D digitization of cultural heritage. Journal of cultural heritage, 8(1), 93-98.
Pieraccini, M., Guidi, G., & Atzeni, C. (2001). 3D digitizing of cultural heritage. Journal of Cultural Heritage, 2(1), 63-70.
Pintus, R., Pal, K., Yang, Y., Weyrich, T., Gobbetti, E., & Rushmeier, H. (2016, February). A survey of geometric analysis in cultural heritage. In Computer Graphics Forum (Vol. 35, No. 1, pp. 4-31).
Remondino. Campana. 3D Recording and Modelling in Archaeology and Cultural Archaeology. 2014. ArchaeoPress
Scopigno, R., Cignoni, P., Pietroni, N., Callieri, M., & Dellepiane, M. (2017, January). Digital fabrication techniques for cultural heritage: A survey. In Computer Graphics Forum (Vol. 36, No. 1, pp. 6-21).
Stanco y Battiato Digital Imaging for Cultural Heritage Preservation. CRC Press 2017
Soler, F., Melero, F. J., & Luzón, M. V. (2017). A complete 3D information system for cultural heritage documentation. Journal of Cultural Heritage, 23, 49-57.
Wachowiak, M. J., & Karas, B. V. (2009). 3D scanning and replication for museum and cultural heritage applications. Journal of the American Institute for Conservation, 48(2), 141-158.
Wittur. Computer Generated 3d-Visualizations in Archaeology. 2013. ArchaeoPress
Zhou, Geng, Wu. Digital Preservation Technology for Cultural Heritage. 2012. Springer
- Tesseract (OCR).
- Autodesk Recap.
- Regard3D.
- Agisoft Metashape.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |