Experiències Professionals en Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física
Codi: 43892
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física |
OB |
2 |
Equip docent
- (Extern) - Aida Castellà
- (Extern) - Andrea Pérez
- (Extern) - Anna Merayo
- (Extern) - Beatriz Galilea
- (Extern) - Catarina Sousa
- (Extern) - Jaume Martí
- (Extern) - Pere Alastrué
- (Extern) - Vicenç Raluy
- (Extern) Anna Verdaguer
- (Extern) Eduardo Amblar
- (Extern) Joan A. Rovira
- (Extern) Jordi Renom
- (Extern) Josep Font
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Objectius
L’objectiu d’aquest mòdul és que l’estudiant conozca diferents experiències professionals en l’àmbit de la psicologia de l’esport i de l’activitat física. En el mòdul que s’interpreta al voltant de 15 professionals amb experiència acreditada, fent un coneixement a l’alumnat diferents aspectes rellevants en la seva tracció, com: els seus estudis i formació; la seva tracció professional, destacant els aspectes més rellevants del CV relacionats amb la disciplina; la dedicació professional relacionada actualment amb la disciplina, detallant el tipus de tarea, el temps de dedicació; l’enfoc teòric i metodològic; el detalle d’altres experiències professionals més impactants o innovadores; o les satisfaccions / insatisfaccions en la pràctica professional.
Competències
- Analitzar els factors psicològics que influeixen en la iniciació, el rendiment i l'abandonament esportius.
- Aplicar intervencions psicològiques amb entrenadors i famílies en nens en edat escolar i en l'àmbit del rendiment esportiu i l'activitat física en relació amb la salut.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Conèixer els principals models d'intervenció en la iniciació esportiva i en psicologia de l'esport.
- Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d'esportistes en edat escolar.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament intervencions en psicologia de l'esport dutes a terme des d'enfocaments teòrics diferents.
- Analitzar les conseqüències de la pràctica esportiva en la salut i el benestar dels esportistes i practicants d'activitat física.
- Avaluar els efectes d'intervencions psicològiques i identificar deficiències en el disseny de les intervencions.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d'esportistes en edat escolar.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Seleccionar les tècniques d'intervenció més adequades per fer intervencions psicològiques en l'àmbit de l'esport i de l'activitat física.
- Sintetitzar el paper dels diferents processos psicològics en el rendiment i en l'abandonament esportiu d'esportistes adults.
- Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Continguts
Diferentes profesionales explicarán su experiencia a partir del siguiente guión:
- Estudios y formación.
- Trayectoria profesional, destacando los aspectos más relevantes del CV relacionados con la disciplina.
- Dedicación profesional actual relacionada con la disciplina, detallando el tipo de tarea, el tiempo de dedicación.
- Enfoque teórico y metodológico.
- Detalle de aquellas experiencias profesionales más impactantes o innovadoras.
- Satisfacciones / insatisfacciones en la práctica profesional.
- Detallar un estudi de cas real aplicant la tècnica d’intervenció preferida.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Clases magistrales y presentación de trabajos. |
35
|
1,4 |
2, 8, 6, 4, 11, 10
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories sobre els treballs |
10
|
0,4 |
8, 7, 1, 3, 5
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectura d'articles i informes d'interès. Elaboració de treballs i informes |
98
|
3,92 |
7, 1, 6, 4, 5, 11, 10
|
La metodologia de l'assignatura es basarà en el desenvolupament coordinat d'una sèrie d'activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran l'estudiant cap a l'assoliment dels resultats d'aprenentatge.
Activitats dirigides:
Les sessions de docència dirigida de l'assignatura consistiran en classes magistrals virtuals sincròniques per part dels professors i en la presentació d'informes per part dels alumnes.
Activitats supervisades:
Seguiment dels treballs dels alumnes de forma virtual.
Activitats autònomes:
Estudi. Confrontació del material proporcionat a la classe magistral amb els capítols dels manuals de la matèria i amb els articles recomanats. Elaboració d'esquemes i resums. Elaboració escrita d'informes sobre les experiències professionals presentades a les sessions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Intervencions en les sessions |
20% |
3
|
0,12 |
6, 5, 9, 11
|
Lliurament de treballs / informes |
40% |
2
|
0,08 |
2, 8, 1, 6, 4, 5
|
Portafoli de l'estudiant |
40% |
2
|
0,08 |
7, 3, 9, 11, 10
|
L'avaluació d'aquesta assignatura es durà a terme a partir de 3 evidències d'aprenentatge.
EV1: Informe-resum sobre les exposicions a classe, amb un valor del 40% de la qualificació final
EV2: Portafoli de l'estudiant, amb informes i treballs sol·licitats sobre les experiències professionals presentades a classe. Té un valor del 40% de la qualificació final.
EV3: Intervenció en les sessions presencials, amb un valor del 20% de la nota final.
Bibliografia
Anderson, M. B. (2000). Doing sport psychology. Champaign, Il.: Human Kinetics.
Cox, R.H. (2009). Psicología del deporte. Conceptos y sus aplicaciones (6ª Ed). Madrid : Ed. Panamericana.
Dosil, J. (2006) (Ed.). The sport psychologist´s handbook. John Wiley & Sons: Chichester.
Horn, T. (2008) (Ed.). Advances in sport psychology. Champaign, Il.: Human Kinetics.
Rotella, B. y Cullen, B. (1999). El golf es el juego de la confianza. Madrid: Tutor.
Weinberg, R.S. y Gould,D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico (4ª Ed). Madrid:Editorial Panamericana.
Williams, J.M. & Krane, V. (2015). (Eds.) Applied Sport Psychology. (7 Ed.). McGraw Hill. Nueva York.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TEm) Teoria (màster) |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |