Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha
L'objectiu general d'aquest mòdul és proporcionar als estudiants un coneixement expert dels models actuals d'investigació en estrès i afrontament que els permeti analitzar i avaluar aplicacions en el camp de la salut, així com dissenyar protocols d'investigació en aquest camp.
Contingut
Models d'estudi de l'estrès (psicològic, psicosocial i transaccional)
Metodologia d'avaluació de l'estrès (objectiu, auto-informe i mesuraments longitudinals ecològics).
L'estrès i el risc de malaltia.
L'estrès i les malalties cròniques.
L'estrès i la discapacitat.
L'estrès i el treball.
L'estrès i el rendiment cognitiu.
Les estratègies de maneig de l'estrès.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari teòric i de treball col·laboratiu | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 5, 4, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball col·laboratiu | 7,5 | 0,3 | 1, 6, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectures i tasques assignades | 105 | 4,2 | 6, 3, 4 |
Aquest mòdul es desenvoluparà en dues parts, a la primera es farà una actualització de la recerca en el camp de l’estrès, l’afrontament i la salut. En aquestes sessions, una part del temps estarà dedicada a l’exposició del professorat, una altra al debat de lectures facilitades prèviament al moodle i el temps restant (la meitat aproximadament) a la realització d’exercicis individuals o en grup.
La segona part del mòdul es portarà a terme amb una metodologia col·laborativa que consistirà en desenvolupar, en grup, un projecte de recerca en l'àmbit de l'estrès, l’afrontament i la salut. Les sessions consistiran en reunions de grup tutoritzades pel professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev 2. Treball col·laboratiu | 30% | 0 | 0 | 2, 6, 3, 5, 4 |
Ev 1. Porfoli de l'estudiant | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 5 |
Ev 3. Presentació del treball col·laboratiu. | 30% | 0 | 0 | 6, 7 |
Bibliografia bàsica:
Fernández-Castro, J. (2020). Libérate del Estres. Barcelona: RBA.
Fiona Jones & Jim Bright (2001). Stress. Mith, theory and Research. Harlow (UK): Pearson-Prentice Hall.
Margaret E. Kemeny (2003). The Psychobiology of Stress. Current directions in psychological science, 12(4),
124-129Bibli
Michael P. O'Driscoll (2013). Coping with stress: a challenge for theory, research and practice. Stress anHealth: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 29(2), 89-90. doi:10.1002/smi.2489
Bibliografia complementària:
Avia, M.D. y Vázquez, C. (1998). Optimismo inteligente. Madrid: Alianza editorial.
Taylor, S.H. (2007). Psicología de la Salud (7ª Edición). México: McGraw-Hill.
Álava, M. J. (2003). La inutilidad del sufrimiento. Madrid: La esfera de los libros.
Brannon, L. y Feist (2001). Psicología de la Salud. Madrid: Paraninfo.
Fernández-Abascal, E.G. (Ed.) (2009). Emociones Positivas. Madrid: Pirámide.
Fernández-Abascal, E.G. y Palmero, F. (Eds.) (1999). Emociones y Salud. Barcelona: Ariel.
Fernandez-Castro, J., Rovira, T., Doval, E., Edo, S. (2009). Optimism and perceived competence: The same or different constructs? Personality And Individual Differences, 46(7), 735-740.
Gil-Monte, P. y Juncota, J.M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: El síndrome de quemarse. Madrid: Síntesis.
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. y Deus, J. (2003). Instrumentos de evaluación en Psicología de la Salud. Madrid: Alianza.
Lazarus, R.S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. New York, US: Springer Publishing Company.
Marks, D.F. (2002). Freedom, Responsibility and Power: Contrasting Approachesto Health Psychology . Journal of Health Psychology, 7(1), 5-19.
Morrison,V. y Bennett (2008). Psicología de la Salud. Madrid: Pearson.
Murray, M. and Campbell C. (2003). Living in a material World: Reflecting on some assumptions of Health. Psychology. Journal of Health Psychology, 8(2), 231-236.
Ogden, J. (2005) Health Psychology. London: McGraw- Hill Education
Robles, H. y Peralta, M.I. (2007). Programa parael control del estrés. Madrid: Pirámide.
Sapolsky, R. M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? La guía del estrés. Madrid: Alianza.
Smith, Jonathan (1993). Understandig stress and coping. New York: MacMillan Publising compañero.
Taylor, S.E. (1991). Health Psychology. New York: McGraw-Hill.
Taylor, S.E. and Stanton, A. (2007). Coping Resources, Coping Processes, and Mental Health. Annu. Rev. Clin. Psychol. 3:377-401
Valdés, M. (2016). El estrés. Desde la biología hasta la clínica. Barcelona: Siglantana.
Vázquez, C., Hervás, G. (2009). La Ciencia del bienestar : fundamentos de una psicología positiva. Madrid: Alianza
WEB:
http://cancer.ucsf.edu/people/folkman_susan.php (Comprehensive cancer center. University of California)
http://www.star-society.org/index.html (Stress and Anxiety Research Society)
http://www.deakin.edu.au/research/acqol/index.htm (Australian center on quality of life)
L'estudiantat ha de disposar de TEAMS i dels programes d'anàlisi de dades utilitzats en aquest màster.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |