Logo UAB

Eines per a l’Acció Comunitària

Codi: 43659 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Alejandra Muñoz Mendoza
Correu electrònic:
carolina.munoz@uab.cat

Equip docent

(Extern) Mariona Lladonosa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els prerequisits per a cursar el Mòdul d'Eines per a l'acció comunitària són haver cursat prèviament els mòduls teòrics del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3 i 4.


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és aportar eines als alumnes per a l'anàlisi, disseny, dinamització i implementació d'accions comunitàries. Els continguts abordats se centren en la planificació del procés d'acció comunitària i en el coneixement de metodologies per a la intervenció, possibilitant el desplegament de les accions comunitàries, la seva organització, dinamització i el treball conjunt que d'això es deriva. Es realitzarà èmfasi en les accions comunitàries desenvolupades per actors socials.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA13 (Competència) Revisar habilitats personals o d'equip, necessàries per aplicar eines de dinamització i acció comunitària.
  2. CA14 (Competència) Crear eines de dinamització comunitària innovadores, que motivin la participació col·lectiva.
  3. KA13 (Coneixement) Reconèixer els fonaments i les aplicacions de l'acció comunitària com a mètode d'intervenció social de naturalesa política, orientat a l'abordatge col·lectiu de problemes socials concrets.
  4. KA14 (Coneixement) Distingir, des dels punts de vista conceptual i empíric, metodologies i eines d'acció comunitària i identificar-ne la pertinència als contextos territorials on s'apliquen.
  5. SA13 (Habilitat) Analitzar la pertinència de metodologies de dinamització i acció comunitària concretes, considerant els contextos territorials, els recursos i les necessitats dels actors interessats.
  6. SA14 (Habilitat) Estructurar alternatives de solució o àrees de millora per aplicar eines d'acció comunitària en el diagnòstic, el disseny, l'execució i l'avaluació d'aquests processos.

Continguts

• L'avaluació d'objectius de procés i dels objectius de projecte.
• Disseny de l'estratègia de relació amb els actors.
• Elaboració de la programació comunitària.
• Planificació i dinamització dels espais de coordinació, tècnics i veïnals.
• El diagnòstic comunitari com a estratègia per a la dinamització.
• La recerca-acció-participativa en l'acció comunitària.
• L'anàlisi de xarxes comunitàries.
• Tècniques de mapatge per a l'acció comunitària.
• Les metodologies participatives per a l'acció comunitària.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Visites d'estudi de cas, classes magistrals, exercicis pràctics en grup a l'aula i debats 50 2
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 22,5 0,9
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles / capítols llibre / informes d'interès, visualització de material audiovisual, revisió bibliogràfica, estudi personal 102,5 4,1

L'assignatura es fonamenta i aplica segons la "Metodologia de casos empírics" i més específicament, en "l'Anàlisi de casos amb finalitats formatius o pedagògics". L'eix central són els "estudis de casos pràctics", on els alumnes realitzaran visites presencials (de camp) a diferents territoris de Catalunya, per a conèixer experiències concretes de polítiques i programes, socials i comunitaris, liderades per administracions públiques i per diversos actors de la societat civil.

Els Estudis de cas pràctics pròpiament tal, inclouen una sessió de contextualització, les visites de camp, a més d'una una sessió d'anàlisi i tancament, on s'orienta els treballs finals que els alumnes hauran de lliurar.

En cada estudi de cas, es combinen classes magistrals amb les visites de camp, lectures, exercicis pràctics en grup, acompanyament per a la realització d'exercicis treballs d'avaluació.

De forma prèvia a les visites, els alumnes podran rebre lectures i material audiovisual complementari, amb l'objectiu d'aportar elements teòrics i d'anàlisi a posar en pràctica o contrastar en la visites

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball d'avaluació del Cas 7.1 50% 25 1 CA13, CA14, KA13, KA14, SA13, SA14
Treball d'avaluació del Cas 7.2 50% 25 1 CA13, CA14, KA13, KA14, SA13, SA14

El sistema d'avaluació constarà de dos activitats avaluatives.  A la finalització dels dos Casos pràctics, els alumnes hauran de presentar un treball sobre els continguts abordats. La nota vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se en: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe i en el marc de les visites d'estudi de cas.

Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.

L'assistència a les activitats programades en aquesta assignatura (un seminari i dues estudis de cas pràctic) és obligatòria, l'absència a alguna d'elles haurà de ser justificada i no podrà ser superior al 20%.

Es considerarà que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions programades en el mòdul. No es podrà avaluar als alumnes que no assisteixin a les visites de cas.


Bibliografia

  • Aisa, F.; Vidal, M., El Raval, Un espai al marge, Ed. Marge, B-2006
  • Artigues, J; Mas, F.; Suñol, X, El Raval, Història d'un barri servidor d'una ciutat, Ed Associació Veïns Districte Vè, B-1980
  • Fernández González, M., Matar al Chino, Ed. La llevar-Virus, B-2014
  • Subirats, J, Rius, J, Del Xino al Raval, Ed. Ajuntament de Barcelona, B-2008
  • Delgado, Manuel (2004). De la ciudad concebida a la ciudad practicada. Archipiélago. Cuadernos de Crítica de la Cultura núm.62.
  • Delgado, Manuel (2010). El idealismo del espacio público. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global Nº 111., pp. 113-120.
  • Delgado, Manuel (2002). Etnografía del espacio público. REVISTA de ANTROPOLOGÍA EXPERIMENTAL, número 2.

Programari

Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt