Logo UAB

Eines per a la Comprensió de la Realitat Social

Codi: 43657 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Alejandra Muñoz Mendoza
Correu electrònic:
carolina.munoz@uab.cat

Equip docent

Ernesto Morales Morales
(Extern) Carme Montserrat
(Extern) Joaquim Brugué

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els prerequisits per a cursar el Mòdul d'Eines per a la comprensió de la realitat social són haver cursat prèviament els mòduls teòrics del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3 i 4.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és que els alumnes realitzin exercicis concrets d'anàlisis de la realitat social contemporània, a través d'eines d'observació i estudi sistemàtics que contribueixin a millorar polítiques i programes social-comunitaris.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA09 (Competència) Crear recursos propis per aplicar tècniques de dinamització participatives, que abordin la complexitat de polítiques socials i d'accions comunitàries concretes.
  2. CA10 (Competència) Adaptar eines de treball en equip generant sinergies que promoguin la definició de responsabilitats, la coordinació de tasques i la col·laboració mútua.
  3. KA09 (Coneixement) Reconèixer les principals respostes teòriques per entendre la realitat social, emfatitzant el rol de les polítiques socials d'escala local.
  4. KA10 (Coneixement) Identificar el disseny institucional, els models organitzatius i la interconnexió de polítiques socials d'escala local, distingint els actors relacionats i els seus rols.
  5. SA09 (Habilitat) Analitzar casos concrets de polítiques socials i accions comunitàries des d'una perspectiva de realitat social complexa.
  6. SA10 (Habilitat) Analitzar alternatives de solució i/o àrees de millora que enforteixin l'abordatge de la complexitat, per part de polítiques socials i d'accions comunitàries.

Continguts

• Enfocaments per a l'anàlisi de la realitat social contemporània.
• Polítiques socials i anàlisis de la realitat social a nivell local.
• Disseny institucional i models d'organització comarcal i municipal.
• Relació entre projectes, programes i plans socials comarcals i municipals en el desplegament de les polítiques socials.
• Relació entre polítiques socials, encàrrec polític, posicionament professional i demandes de la població.
• Límits i oportunitats de l'acció comunitària a partir de la seva relació amb les polítiques definides de manera supramunicipal.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Visites d'estudi de cas, classes magistrals, exercicis pràctics en grup a l'aula i debats 50 2
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 22,5 0,9
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles / capítols llibre / informes d'interès, visualització de material audiovisual, revisió bibliogràfica, estudi personal 102,5 4,1

L'assignatura es fonamenta i aplica segons la "Metodologia de casos empírics" i més específicament, en "l'Anàlisi de casos amb finalitats formatius o pedagògics". L'eix central són els "estudis de casos pràctics", on els alumnes realitzaran visites presencials (de camp) a diferents territoris de Catalunya, per a conèixer experiències concretes de polítiques i programes, socials i comunitaris, liderades per administracions públiques i per diversos actors de la societat civil.

Les activitats comencen amb un Seminari específic sobre la Metodologia de casos, on els alumnes podran conèixer els seus fonaments, característiques i aplicacions, com un marc previ a les visites de camp. Posteriorment, es realitzen els Estudis de cas pràctics pròpiament tal, que inclouen una sessió de contextualització, les visites de camp, a més d'una una sessió d'anàlisi i tancament, on s'orienta els treballs finals que els alumnes hauran de lliurar.

En cada estudi de cas, es combinen classes magistrals amb les visites de camp, lectures, exercicis pràctics en grup, acompanyament per a la realització d'exercicis treballs d'avaluació.

De forma prèvia a les visites, els alumnes podran rebre lectures i material audiovisual complementari, amb l'objectiu d'aportar elements teòrics i d'anàlisi a posar en pràctica o contrastar en la visites.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball d'avaluació Seminari de Lectura 20% 10 0,4 KA09, KA10, SA09
Treball d'avaluació de la visita de cas 5.1 40% 20 0,8 CA09, CA10, KA09, KA10, SA09, SA10
Treball d'avaluació de la visita de cas 5.2 40% 20 0,8 CA09, CA10, KA09, KA10, SA09, SA10

El sistema d'avaluació constarà de tres activitats avaluatives.  A la finalització del Seminari i de cada Caso pràctic, els alumnes hauran de presentar un treball sobre els continguts abordats. La nota vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se en: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe i en el marc de les visites d'estudi de cas.


Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.

L'assistència a les activitats programades en aquesta assignatura (un seminari i dues estudis de cas pràctic) és obligatòria, l'absència a alguna d'elles haurà de ser justificada i no podrà ser superior al 20%.

Es considerarà que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions programades en el mòdul. No es podrà avaluar als alumnes que no assisteixin a les visites de cas.


Bibliografia

Alinsky, S. Tratado para radicales.


Programari

Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda