Fenòmens Socials i Canvi d’Època. Noves Estratègies per a Nous Problemes i Noves Polítiques
Codi: 43656
Crèdits: 6
2024/2025
| Titulació |
Tipus |
Curs |
| 4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària |
OB |
0 |
Equip docent
- Ricard Gomà Carmona
- Ismael Ivan Blanco Fillola
- (Extern) Arnau Monterde
- (Extern) Fernando Pindado
- (Extern) Iolanda Bianchi
- (Extern) Quim Brugué
- (Extern) Yanina Welp
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul és analitzar l'evolució i els canvis que està experimentant la nostra societat, prestant una atenció especial a aquells que afecten a les dinàmiques de cohesió social. Tanmateix, es tracta també de discutir com aquestes transformacions -aquest canvi d'època- afecten al contingut i a les formes de les polítiques públiques. Concretament, ens interessarem en observar com la nova realitat social reclama intervencions de proximitat, basades en el treball comunitari i en dinàmiques participatives.
Resultats d'aprenentatge
- CA01 (Competència) Justificar de manera crítica la capacitat de resposta de les polítiques socials i les accions comunitàries davant la complexitat i els problemes socials actuals.
- CA02 (Competència) Proposar solucions innovadores per millorar les respostes que les polítiques socials i les accions comunitàries ofereixen als problemes socials actuals, emfatitzant l'àmbit microcomunitari.
- KA01 (Coneixement) Identificar conceptes i eines per abordar el conflicte, orientant-lo cap a la promoció i la millora de polítiques socials i accions comunitàries.
- KA02 (Coneixement) Descriure diferents aproximacions teòriques que aborden el conflicte i el canvi social i que permeten orientar polítiques socials i accions comunitàries.
- SA01 (Habilitat) Determinar, en el marc imperant de complexitat, conflicte i canvi, els principals problemes socials actuals i desafiaments futurs, considerant casos concrets.
- SA02 (Habilitat) Analitzar les respostes de les polítiques socials i les accions comunitàries davant problemes socials actuals, identificant avanços, dificultats i àrees de millora.
Continguts
• Complexitat, conflicte social contemporani i canvi d'època.
• Escales d'impacte dels canvis socials i polítics a nivell global-local, micro-macro.
• Relació entre conflicte, ciutadania i polítiques socials: noves formes d'acció social i comunitària.
• Respostes actuals als problemes complexos: des de les polítiques socials i l'acció comunitària.
• Formes emergents d'acció social i gestió del comuna.
• Resistències i oportunitats per al canvi.
Activitats formatives i Metodologia
| Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| Tipus: Dirigides |
|
|
|
| Classes magistrals, debats |
30
|
1,2 |
|
| Tipus: Supervisades |
|
|
|
| Tutories |
15
|
0,6 |
|
| Tipus: Autònomes |
|
|
|
| Lectures, visualització de material audiovisuals |
80
|
3,2 |
|
Els alumnes de forma prèvia a les classes magistrals reben lectures prèvies i / o material audiovidual. La lectura d'aquests materials de forma prèvia a la classe juntament amb els continguts treballats en la sessió, permetran realitzar preguntes, obrir el debat i la reflexió compartida en el desenvolupament de les classes.
Un cop finalitzada la classe, els alumnes disposaran de lectures i / o audiovisuals complementaris.
A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar exercicis per escrit que aborden els continguts treballats. Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
| Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| Exercici Final |
60% |
20
|
0,8 |
CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02
|
| Exercicis durant l'assignatura |
40% |
5
|
0,2 |
KA01, KA02, SA01
|
El sistema d'avaluació constarà d'un mínim de dos activitats avaluatives.Durant l'assignatura, els alumnes fessin treballs d'avaluació a l'aula o entre cada classe. A la finalització, els alumnes hauran de presentar un treball final que abordi tots els continguts tractats. Tots ells treballs, podran ser individuals o grupals, escrits o exposicions verbals.
La nota dels treballs vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe. Previ a cada avaluació, els alumnes coneixeran els criteris sota els quals es valorarà el seu treball i s'assignarà la corresponent nota.
Bibliografia
- Rosanvallon, P. (2012) La Sociedad de los iguales. (RBA)
- Bauman, Z. (2016) Modernidad líquida (FCE)
- Sennett, R. (2012) Juntos. (Anagrama)
- Adelantado, José, Noguera, José A., y Rambla, Xavier (2000): “El marco de análisis: Las relaciones complejas entre estructura social y políticas sociales”; en J. Adelantado (coord.): Cambios en el Estado del Bienestar. Políticas sociales y desigualdades en España. Barcelona. Icària-UAB. Págs. 23-61.
- Antón, Antonio (2009): “Debates sobre ideas de la izquierda” en A. Antón: Reestructuración del Estado de bienestar. Madrid. Talasa, Págs. 127-176
- Adelantado, José (2017): “Reestructuración de los Estados del Bienestar ¿Hacia un cambio de paradigma?”. Barcelona. Inédito.
- LAKOFF, Jorge (2007). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político.Madrid: editorial complutense.
- ALINSKI, SAUL (2012). Tratado para radicales. Manual para revolucionarios pragmáticos. Madrid: Traficantes de sueños.
- BAQUE, Marie Helene (2016). “El Empoderamiento. Una acción progresiva que ha revolucionado la política y la sociedad”. Gedisa.
- MORALES, Ernesto (2017). Empoderamiento y transformación de las relaciones de poder. Un análisis crítico de los procesos institucionales de participación ciudadana. Tesis doctoral. Programa de doctorado Políticas públicas y transformación social. Institut de Govern i Polítiques Públiques. Universitat Autònoma de Barcelona.
- Brugué,Q. (2001) Políticas para la Cohesión Social: Nuevos Contenidos y Nuevas Formas (Working Paper)
- Brugué,Q., Canal,R. y Paya,P. (2015) “Inteligencia administrativa para abordar problemas malditos”, Gestión y Políticas Públicas, volumen XXIV, nº 1, pp. 85-138.
- Brugué,Q., Blanco,I. y Boada,J. (2013) “Entornos y motores para la innovación en las políticas públicas”, Revista del CLAD Reforma y Democracia, nº 59, pp. 5-34.
Programari
Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.
Llista d'idiomes
| Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
| (TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |