Logo UAB

Fenòmens Socials i Canvi d’Època. Noves Estratègies per a Nous Problemes i Noves Polítiques

Codi: 43656 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Fernando Pindado Sánchez
Correu electrònic:
fernando.pindado@uab.cat

Equip docent

Ricard Gomà Carmona
Ismael Ivan Blanco Fillola
(Extern) Arnau Monterde
(Extern) Fernando Pindado
(Extern) Iolanda Bianchi
(Extern) Quim Brugué
(Extern) Yanina Welp

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és analitzar l'evolució i els canvis que està experimentant la nostra societat, prestant una atenció especial a aquells que afecten a les dinàmiques de cohesió social. Tanmateix, es tracta també de discutir com aquestes transformacions -aquest canvi d'època- afecten al contingut i a les formes de les polítiques públiques. Concretament, ens interessarem en observar com la nova realitat social reclama intervencions de proximitat, basades en el treball comunitari i en dinàmiques participatives.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Justificar de manera crítica la capacitat de resposta de les polítiques socials i les accions comunitàries davant la complexitat i els problemes socials actuals.
  2. CA02 (Competència) Proposar solucions innovadores per millorar les respostes que les polítiques socials i les accions comunitàries ofereixen als problemes socials actuals, emfatitzant l'àmbit microcomunitari.
  3. KA01 (Coneixement) Identificar conceptes i eines per abordar el conflicte, orientant-lo cap a la promoció i la millora de polítiques socials i accions comunitàries.
  4. KA02 (Coneixement) Descriure diferents aproximacions teòriques que aborden el conflicte i el canvi social i que permeten orientar polítiques socials i accions comunitàries.
  5. SA01 (Habilitat) Determinar, en el marc imperant de complexitat, conflicte i canvi, els principals problemes socials actuals i desafiaments futurs, considerant casos concrets.
  6. SA02 (Habilitat) Analitzar les respostes de les polítiques socials i les accions comunitàries davant problemes socials actuals, identificant avanços, dificultats i àrees de millora.

Continguts

• Complexitat, conflicte social contemporani i canvi d'època.
• Escales d'impacte dels canvis socials i polítics a nivell global-local, micro-macro.
• Relació entre conflicte, ciutadania i polítiques socials: noves formes d'acció social i comunitària.
• Respostes actuals als problemes complexos: des de les polítiques socials i l'acció comunitària.
• Formes emergents d'acció social i gestió del comuna.
• Resistències i oportunitats per al canvi.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, debats 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Lectures, visualització de material audiovisuals 80 3,2

Els alumnes de forma prèvia a les classes magistrals reben lectures prèvies i / o material audiovidual. La lectura d'aquests materials de forma prèvia a la classe juntament amb els continguts treballats en la sessió, permetran realitzar preguntes, obrir el debat i la reflexió compartida en el desenvolupament de les classes.
Un cop finalitzada la classe, els alumnes disposaran de lectures i / o audiovisuals complementaris. 

A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar exercicis per escrit que aborden els continguts treballats. Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.


Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici Final 60% 20 0,8 CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02
Exercicis durant l'assignatura 40% 5 0,2 KA01, KA02, SA01

El sistema d'avaluació constarà d'un mínim de dos activitats avaluatives.Durant l'assignatura, els alumnes fessin treballs d'avaluació a l'aula o entre cada classe. A la finalització, els alumnes hauran de presentar un treball final que abordi tots els continguts tractats. Tots ells treballs, podran ser individuals o grupals, escrits o exposicions verbals.

La nota dels treballs vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe. Previ a cada avaluació, els alumnes coneixeran els criteris sota els quals es valorarà el seu treball i s'assignarà la corresponent nota.


Bibliografia

  • Rosanvallon, P. (2012) La Sociedad de los iguales. (RBA)
  • Bauman, Z. (2016) Modernidad líquida (FCE)
  • Sennett, R. (2012) Juntos. (Anagrama)
  • Adelantado, José, Noguera, José A., y Rambla, Xavier (2000): “El marco de análisis: Las relaciones complejas entre estructura social y políticas sociales”; en J. Adelantado (coord.): Cambios en el Estado del Bienestar. Políticas sociales y desigualdades en España. Barcelona. Icària-UAB. Págs. 23-61.
  • Antón, Antonio (2009): “Debates sobre ideas de la izquierda” en A. Antón: Reestructuración del Estado de bienestar. Madrid. Talasa, Págs. 127-176
  • Adelantado, José (2017): “Reestructuración de los Estados del Bienestar ¿Hacia un cambio de paradigma?”.  Barcelona. Inédito.
  • LAKOFF, Jorge (2007). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político.Madrid: editorial complutense.
  • ALINSKI, SAUL (2012). Tratado para radicales. Manual para revolucionarios pragmáticos. Madrid: Traficantes de sueños.
  • BAQUE, Marie Helene (2016). “El Empoderamiento. Una acción progresiva que ha revolucionado la política y la sociedad”. Gedisa.
  • MORALES, Ernesto (2017). Empoderamiento y transformación de las relaciones de poder. Un análisis crítico de los procesos institucionales de participación ciudadana. Tesis doctoral. Programa de doctorado Políticas públicas y transformación social. Institut de Govern i Polítiques Públiques. Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Brugué,Q. (2001) Políticas para la Cohesión Social: Nuevos Contenidos y Nuevas Formas (Working Paper)
  • Brugué,Q., Canal,R. y Paya,P. (2015) “Inteligencia administrativa para abordar problemas malditos”, Gestión y Políticas Públicas, volumen XXIV, nº 1, pp. 85-138.
  • Brugué,Q., Blanco,I. y Boada,J. (2013) “Entornos y motores para la innovación en las políticas públicas”, Revista del CLAD Reforma y Democracia, nº 59, pp. 5-34.

Programari

Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda