Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4314949 Psicologia General Sanitària | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’objectiu general d’aquest mòdul és que l’estudiant construeixi un concepte de salut integral, que d’acord amb les directrius de l’OMS comprèn el factors psicològics, biològics, educatius i socials que ajuden les persones i les comunitats a millorar el seu benestar, tot incrementant el seu coneixement i influint en les seves actituds.
Els objectius específics inclouen, en primer lloc, estimular l’alumne a reflexionar sobre el concepte de salut, adquirint coneixements sobre la perspectiva biopsicosocial, la perpectiva de gènere i intercultural i la perspectiva evolutiva familiar, i en segon lloc, familiaritzar-se amb el marc d’actuació del psicòleg general sanitari a partir de conèixer la normativa vigent en l’àmbit sanitari i els seus sistemes i normes de gestió de la qualitat, els fonaments de la bioètica aplicada a la psicologia sanitària, els criteris de derivació de l’usuari cap a un especialista adequat i les opcions per endegar activitats d’emprenedoria en l’àmbit de la psicologia sanitària. Igualment, el mòdul impulsarà el desenvolupament de competències relacionades amb la recerca, la selecció i la lectura crítica d’informació rellevant per a l’actuació professional en l'àmbit de la psicologia sanitària.
1.- Fonaments conceptuals de la Psicologia Sanitaria.
a.- Salut des d’un punt de vista bio-psico-social.
b.- La salut des d’una perspectiva de gènere interseccional.
c.- La salut des de una perspectiva familiar.
2.- Fonaments professionals de la Psicologia sanitàri
a.- Perfil professional del Psicòleg Sanitari. Marc.
b.- Marc general d’actuació de la Psicologia Sanitària. Circuits assistencials.
c.- Ètica professional de la Psicologia. Confidencialitat i protecció de dades.
3.- Fonaments organitzacionals de la Psicologia sanitari.
a.- Normativa legal de la Psicologia General Sanitària.
b.- Gestió i organització del sistema sanitari.
4.- Fonaments metodològics de la Psicologia sanitària.
a.- Habilitats metodològiques per la lectura crítica de publicacions científiques sanitàries.
b.- Recerca en psicologia sanitària: Eficàcia, efectivitat i eficiència de les intervencions psicològiques sanitàries.
c.-Revisions sistemàtiques i meta-anàlisis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions i activitats a l'aula | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o en grup | 3 | 0,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i lectura de textos | 60 | 2,4 | |
Realització d'exercicis | 20 | 0,8 | |
Treball | 25 | 1 |
Es desenvoluparan diferents activitats i metodologies per tal d’aproximar els estudiants als coneixement i aplicacions contemplats en aquest mòdul. Hi hauran sessions expositives sobre els marcs general: científic, metodològic, professional i organitzacional. D’altra banda, es duran a terme activitats tant al si de l'aula com de manera autònoma que consistiran en: lectura crítica i discussió de textos, minitallers, debats, cerques bibliogràfiques, presentació i discussió de treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev 2. Prova escrita de síntesi | 25% | 2 | 0,08 | 15, 14, 3, 7, 9, 5, 10, 2 |
Ev 3. Prova no presencial de lliurament mitjançant Moodle | 30% | 0 | 0 | 12, 17, 11, 13, 18, 16, 4, 9, 10 |
Ev1. Treball | 45% | 0 | 0 | 17, 13, 18, 14, 3, 4, 8, 1, 6 |
La qualificació final consistirà en:
• Ev 1. Treball. Pes: 45%. Treball en grup que requerirà recollida i anàlisi crítica d'informació sobre un aspecte particular de l'atenció general sanitària, integrant la perspectiva bio-psico-social. Lliurament obligatori a través de Moodle. Setmana 12.
• Ev 2. Prova de síntesi. Pes: 25%. Prova per escrit que consisteix a resoldre un cas pràctic en el qual intervinguin diversos aspectes tractats en el tema 3. Prova presencial. Setmana 11.
• Ev 3. Prova no presencial de lliurament obligatori a través de Moodle. Pes: 30%. Continguts: Avaluació del risc de biaix, cerca documental, revisions sistemàtiques i meta-anàlisi . Lliurament obligatori a través de Moodle. Setmana 15.
Es considera aprovat a partir de la qualificació de 5. Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5), no es poden establir sistemes per millorar la qualificació final. Qui hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com avaluable. Els qui hagin estat avaluats d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total i no hagin superat l'assignatura poden optar a la recuperació, que consistirà en activitats complementàries o en un examen de síntesi que assignarà a cada estudiant el coordinador del mòdul. La nota màxima que es pot obtenir a la prova de recuperació és un 5.
En qualsevol cas s'aplicaran les Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2020-21: l’enllaç https://www.uab.cat/web/estudiar/calendaris-1345721956986.html
AVALUACIÓ ÚNICA
Condicions per l’estudiantat que hagi fet constar a Gestió Acadèmica la seva adscripció a l’avaluació única:
APA Presidential Task Force on Evidence-Based Practice. (2006). Evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, 271-285.
Braveman, P. (2014). What is health equity: And How does a life-course approach take us further toward it? Maternal and Child Health Journal, 18, 366-372. doi: 10.1007/s10995-013-1226-9
Higgins, J. P. T., Green, S., & Cochrane Collaboration. (2008). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Chichester, England; Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.
Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gotzsche, P. C., Ioannidis, J. P. A., … Moher, D. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ, 339(jul21 1), b2700–b2700. doi:10.1136/bmj.b2700
Miqueo, C. et al. (eds.) (2001) Perspectivas de género en salud. Madrid: Minerva Edicione
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & The PRISMA Group. (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med, 6(7), e1000097. doi:10.1371/journal.pmed.1000097
Myrick, A. C., Green, E. J., i Crenshaw, D. (2014). The influence of divergent parental attachment styles on adolescent maturation: Implications for family counseling practitioners. The Family Journal, 22(1), 35-42. doi: 10.1177/1066480713491217
OMS (2014). Organització Mundial de la Salut (World Health Organisation, WHO). Consultada l’abril de 2014 en http://www.who.int/en/
Padyab, M., Malmberg, G., Norberg, M, i Blomstedt, Y. (2013). Life course socieconomic position and mortality: A population register-based study form Sweden. Scandinavian Journal of Public Health, 41(8), Dec 2013, 785-791. Ddoi: 10.1177/1403494813493366
Portell, M. i Vives, J. (2014). Introducció als dissenys experimentals, quasiexperimentals i ex post facto. Barcelona: Servei de publicacions de la UAB.
Remschmidt, H., Belfer, M., Goodyer, I. (2004). Facilitating Pathways: care, treatment and prevention in child and adolescent mental health. Berlin: Springer.
Remschmidt, H., van Engeland, H. (1999). Child and adolescent psychiatry in Europe. Historical development, current situation, future perspectives. New YorK: Springer.
Reverte Cejudo, D. y Sánchez Bayle, M. (2009) Globalización y salud. Madrid: Ediciones GPS http://www.fadsp.org/pdf/globalizacion%20y%20salud%20(1).pdf.
Sánchez Bayle, M. (coord.) (2010). La situación de la salud y el sistema sanitario en España. Madrid: Fundación Primero de Mayo. http://www.fadsp.org/html/situacion%20salud.htm
Sánchez-Meca, J., & Botella, J. (2010). Revisiones sistemáticas y meta-análisis: herramientas para la práctica profesional. Papeles del Psicólogo, 31(1), 7–17.
Varios autores (2002). Salud y Equidad. Documentación Social: Revista de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada, 127.
Velasco, A. (2009) Sexos, género y salud. Madrid: Minerva Ediciones.
En aquest mòdul no es fa ús de cap programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.