Logo UAB

Processos 3. Formació, Desenvolupament i Rendiment

Codi: 43168 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Miriam Diez Piñol
Correu electrònic:
miriam.diez@uab.cat

Equip docent

(Extern) Joan A. Vélez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

El mòdul pretén que l'estudiantat sigui capaç d'analitzar i executar processos destinats a potenciar i aprofitar els recursos de les persones (formació, desenvolupament i avaluació de l'acompliment), des d'una aproximació afí a la gestió del talent.
S'estudiaran algunes eines TIC útils en la gestió d'aquests processos perquè l'estudiantat pugui discutir sobre les seves implicacions.
Es treballaran competències clau com a comunicació oral i escrita.


Competències

  • Avaluar plans operatius i programes específics de RRHH per introduir elements de millora.
  • Comunicar propostes, informes i resultats de forma efectiva a diferents tipus d'interlocutor.
  • Dissenyar plans operatius (de formació, d'acollida, etc.) en contextos simulats.
  • Identificar indicadors que permetin desenvolupar, col·lectivament i individualment, el potencial de les persones que integren una organització.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Dissenyar sistemes d'avaluació de l'acompliment a partir de criteris concordes amb la realitat de l'organització amb què es treballa.
  2. Elaborar el protocol per identificar necessitats de desenvolupament de personal que s'adeqüin a les característiques d'una organització donada.
  3. Elaborar la planificació del procés de formació de forma clara, viable i adequada a les necessitats d'una organització.
  4. Elaborar textos que detallin plans de formació de manera que se'n faciliti l'aplicació, el seguiment i l'avaluació.
  5. Valorar diferents models d'avaluació de l'acompliment en funció dels recursos, les condicions i les possibles aportacions que hi suposarien.

Continguts

1.Introducció: Desenvolupament de Recursos Humans:
      1.1. Conceptes clau: carrera, potencial, talent i desenvolupament
      1.2. Planificar la carrera o planificar el desenvolupament
      1.3. Detecció de necessitats en l'organització, els grups i les persones
      1.4. Protocols per identificar necessitats de desenvolupament.

2. Avaluació del potencial
      2.1 El desenvolupament del potencial en les organitzacions.
      2.2. Objectius i Indicadors
      2.2. Mètodes i tècniques de desenvolupament de potencial.
      2.3. Gestió del talent

3. Avaluació de l'acompliment
      3.1. Concepte i objectius.
      3.2. Criteris i sistemes de gestió de l'acompliment
      3.3. Avaluació de resultats
      3.4. Disseny i Implantació d'un sistema d'avaluació. Tendències actuals.

4. Diagnòstic de necessitats formatives
      4.1. Importància i necessitat de la formació en les organitzacions.
      4.2 Estudis per detectar necessitats de formació. Objectius i procés.
      4.3. Models i mètodes per a la detecció de necessitats.
      4.4. Avaluació, diagnòstic i priorització de les necessitats formatives

5. Gestió i avaluació de la formació
       5.1 Planificació i disseny de plans i programes de formació,
       5.2. Implementació de plans i accions formatives.
       5.3. Avaluació de resultats. Criteris, tipus i mètodes d'avaluació
       5.4. Tendències actuals. Factors clau per a l'eficàcia de la formació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi i resolució de casos 14 0,56 1, 2, 3
Presentació treballs 8 0,32 5, 1, 3, 4
Pràctiques grupals 8 0,32 1, 2
Tipus: Supervisades      
Supervisió virtual de projectes i activitats 40 1,6 1, 2, 3, 4
Tutories 10 0,4 3
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació bibliogràfica 10 0,4 5
Estudi i assimilació de continguts i conceptes 30 1,2 5, 2, 4
Lectura i anàlisi de textos 30 1,2 5

 

- Realització d'activitats pràctiques a l'aula i revisió de documentació tècnica.
- Resolució de problemes / casos / exercicis en grups petits i posada en comú de conclusions al ple (grup gran).
- Resolució de casos / exercicis / problemes mitjançant activitats a l'aula virtual.
- Elaboració de Treballs escrits, presentacions o reflexions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Procés d'avaluació del potencial 30% 0 0 2
Evidència 2: Desenvolupament d'un sistema d'avaluació de l'acompliment 30% 0 0 5, 1
Evidència 3.1: Desenvolupament d'un pla de formació - grupal 20% 0 0 2, 3, 4
Evidència 3.2: Desenvolupament d'un pla de formació -individual 20% 0 0 2, 3, 4

 

L'avaluació del mòdul es realitzarà a partir de quatre evidències:
Ev1: evidència: consisteix a realitzar de forma pràctica el procés d'avaluació del potencial mitjançant un treball en grup que es presentarà en classe fent la defensa i argumentació a la classe (30% nota).

Ev2: evidència: consisteix en el desenvolupament pràctic d'un sistema d'avaluació de l'acompliment dissenyant el sistema d'avaluació més adequat per a una organització concreta, a través d'un cas pràctic (30% nota).

Ev3.1 evidència: consisteix a elaborar un pla de formació per a una organització realitzant un estudi i diagnòstic de les necessitats formatives, el procés de formació i l'avaluació dels resultats, amb presentació a la classe (20% nota). Part grupal

Ev3.2 evidència: consisteix a elaborar un pla de formació per a una organització realitzant un estudi i diagnòstic de les necessitats formatives, el procés de formació i l'avaluació dels resultats, amb presentació a la classe (20% nota). Part individual

Avaluació única

Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB

Article 265. Avaluació única

2. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.

L'avaluació única no implica la no assistència a les sessions presencials. Durant les sessions presencials es poden realitzar activitats que siguin necessàries per a poder realitzar de manera satisfactòria les evidències d'avaluació.

Els i les estudiants que s'acullin a l'opció d'avaluació única presentaran, una vegada finalitzat el mòdul, les mateixes evidències previstes per a la modalitat d'avaluació continuada.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.

 

Recuperació

Podran optar a recuperació: l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul.

La nota mínima per poder optar a recuperació és de 3.5

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_23-24


Bibliografia

Alles, Marta Alicia. (2002) Desempeño por Competencias. Evaluación de 360ª. Buenos Aires: Ediciones Granica.

Beebe, S. A. (2004). Training and development: enhancing communication and leadershsip skills. Boston, MA: Allyn and Bacon. 

Carrizosa, S. (2010, junio 13). Revolución en la gestión del talento. El País. Recuperado a partir de http://elpais.com/diario/2010/06/13/negocio/1276436848_850215.html

Crawford, Curtis (2007, junio 16). Planning for CEO Succession. Human Resource Executive Online,  Recuperado a partir de http://www.hreonline.com/HRE/view/story.jhtml?id=15297678 

Cummings, L. y Schwab, D. (1985). Recursos Humanos. Desempeño y evaluación. México: Trillas.

Davis, T.(2007). Talent assessment: a new strategy for talent management. Farnham: Ashgate Pub.

Drake J. (1997). Performance appraisal. Menlo Park, CA: Thomson Crisp Learning.

Fisher, S. (2004). La gestión de la formación y el rendimiento en el puesto de trabajo. Madrid: Ed. Universitaria R. Areces.

Gan, F. y Trigine, J. (2006). Manual de instrumentos de gestión y desarrollo de las personas en organizaciones. Madrid: Díaz de Santos.

Goula, Jordi (2010, febreo 7). “¡Juegue siempre con sus piezas bien posicionadas!”. La Vanguardia, Recuperado a partir de http://hemeroteca-paginas.lavanguardia.com/LVE05/PUB/2010/02/07/LVG201002070166EB.pdf

Grote, D. (2002). The performance appraisal question and answer book: a survival guide for managers. New York: American Management Association.

Grupo Harper & Lynch España (1992). Planes de carrera y sucesión en la empresa. Madrid: Grupo Negocios de Ediciones y Publicaciones SL.

Kirkpatric, D.L (2007): Evaluación de acciones formativas: los cuatro niveles. Colección Formación y Desarrollo. Barcelona: Epise. Ed. Gestión 2000.

López Camps, Jordi (2005). Planificar la Formación con calidad. Madrid: Ed. Wolters Kluwer Educación.

Luecke, R. (2007). Gestión del Desempeño. Barcelona: Harvard Bussines School .

Maddux, R. (2000). Effective performance appraisals (4ª ed.). Menlo Park, CA: Thomson Crisp Learning.

Mager, R. F. (2005). Evaluar el resultado de la formación: cómo saber si ha conseguido los objetivos. Barcelona. Ed. Gestión 2000.

Martindale, N. (2008, febrero 4). La gestión del Talento en Coca-Cola: efervescéncia interna. Recuperado a partir de https://factorhuma.org/es/?option=com_content&view=article&id=1954&catid=4&Itemid=11&lan%2520g=ca

McNulty, Eric J. (2006, marzo 26).  ¿Qué sabemos de los directivos?. El País, Recuperado a partir de https://elpais.com/diario/2006/03/26/negocio/1143384455_850215.html

Pereda, S. y Berrocal, F. (2012). Gestión de la Formación en las Organizaciones. Madrid: Síntesis.

Pineda, P. (2002).Gestión de la Formación en las Organizaciones. Barcelona: Ariel Educación.

Planes de sucesión. (2008, abril 1).. [Fundació Factor Humà], Recuperado a partir de www.factorhuma.org/index.php?option=com_content&view=article&id=8284

Pozo, P. (2010). Formación de formadores. Madrid: Pirámide.

Quijano, S. de. (1997). Sistemas efectivos de evaluación del rendimiento. Barcelona: EUB.

Reina, A. (2005). Gestión de la formación en la empresa. Madrid: Pirámide.

Rodríguez Moreno, ML. (2006). Evaluación, Balance y Formación de Competencias laborales. Barcelona: Laertes.

Rodríguez Román, M. (2006). Gestión de la Formación: La importancia de la Formación en el ámbito Empresarial actual. Vigo: Ed. Ideas propias.

VV.AA.(2005). El Plan de formación en la empresa: guía práctica para su elaboración y desarrollo. Madrid: Ed. Fundación Confemetal.

 

 

 


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda