Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Organització de Congressos i Fires

Codi: 43078 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313799 Direcció i Organització de Turisme d'Esdeveniments OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Aguar Martinez
Correu electrònic:
mariajose.aguar@uab.cat

Equip docent

(Extern) Agustí Torres
(Extern) Begoña Ruíz
(Extern) Carlos Moreno
(Extern) Cristina Vizcaya
(Extern) Francesc Carrió
(Extern) Josep Antoni Llopart
(Extern) Rudolf Rannegger
(Extern) Sandra Marcos Verduque
(Extern) Sandrine Castres

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

  1. Conèixer les infraestructures per a la realització d’esdeveniments. En especial, palaus de congressos, espais singulars, hotels i recintes firals
  2.  Analitzar les diferents fases de disseny, comercialització, producció i avaluació d’un esdeveniment firal des de la perspectiva de l’organitzador, de l’expositor i del visitant
  3.  Conèixer l’estructura i organització de congressos mèdics
  4. Conèixer la gestió que fan els Organitzadors Professionals de Congressos (OPC)
  5. Aprofundir en els conceptes i eines bàsiques de màrqueting aplicades a l’organització d’esdeveniments

Competències

  • Adaptar-se a noves situacions, adquirint iniciativa per desenvolupar estratègies innovadores i competitives.
  • Dissenyar i planificar accions de comunicació i de màrqueting per a esdeveniments, entenent la visió de l'empresa que contracta l'organització d'un esdeveniment.
  • Identificar els actors i conceptes fonamentals del turisme d'esdeveniments per analitzar les dades sectorials d'actualitat i poder detectar noves tendències.
  • Planificar i gestionar els diferents tipus d'activitats necessàries per a l'organització d'un esdeveniment (disseny, comercialització, producció i avaluació).
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Treballar en equip i adquirir capacitat de lideratge.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions, adquirint iniciativa per desenvolupar estratègies innovadores i competitives.
  2. Analitzar l'impacte de les noves tecnologies en la gestió i l'organització de congressos.
  3. Analitzar la indústria farmacèutica, així com els actors d'un congrés.
  4. Analitzar les especificitats del col·lectiu de metges i les seves societats científiques.
  5. Dissenyar i planificar accions de comunicació i de màrqueting per a esdeveniments, entenent la visió de l'empresa que contracta l'organització d'un esdeveniment.
  6. Elaborar un memoràndum del congrés.
  7. Elaborar un programa científic.
  8. Establir les pautes de relació amb els mitjans de comunicació en el marc dels congressos mèdics.
  9. Establir les pautes de relació amb els proveïdors.
  10. Fidelitzar un visitant o expositor d'una fira analitzant-ne el nivell de satisfacció.
  11. Identificar els requisits de la formació continuada en el marc dels congressos mèdics.
  12. Posar en pràctica les missions de l'organitzador d'un congrés.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  15. Saber aplicar els sistemes de mesura a la gestió d'una fira: indicadors comercials.
  16. Treballar en equip i adquirir capacitat de lideratge.

Continguts

  1. Introducció al Mòdul. Operacions: Seus, instal.lacions i planificació de tasques 
  2. Gestió de les persones enfront de les noves tendències en l'organització d'esdeveniments 
  3. Tendències en l'organització de congressos: característiques, organismes promotors i oficina tècnica 
  4. Sector firal: presentació de dades i gestió tecnològica
  5. Caprtació de finançament: patrocinadors i participants 
  6. Promoció per captar participants. Recerca de patrocinadors 
  7. Disseny, llençament i organtizació d'una fira
  8. Protocols de seguretat. tecnologia per als recintes i els esdeveniments  
  9. Fires híbrides i presencials: convivència,d'ambdues, gestió diigtal del màrqueting i anàlisis de resultats 
  10. Transformació digital en les fires: innovació i tendències de futur 
  11. Sessió lectiva/ Visita a una Fira

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 36 1,44 2, 10, 4, 3, 15, 5, 9, 12, 11
Tipus: Supervisades      
Resolució casos 35,5 1,42 16, 1, 14, 13
Treballs aula 15 0,6 16, 14, 13
Tutories 15,5 0,62 16, 1, 14, 13
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 90 3,6 2, 10, 14, 15, 6, 7, 8, 13

La metodologia docent combina les classes magistrals  amb la discussió i resolució de casos pràctics amb l'estudiantat. També és plantegen temes de discussió sobre temes  prèviament llegits o explicats. La pràctica avaluadora de Mòdul s’orienta a fixar els coneixements desenvolupats durant el Mòdul.
1. Presencials:

  • Classes magistrals 
  • Resolució/discussió d’exercicis i casos amb l'estudiantat, en grup o individualment 
  • Debats entre l'estudiantat sobre temes prèviament llegits o explicats
  • Tutories

2. No presencials tutoritzades:

  • Exercicis de cas per treballar fora de l’aula
  • Preparació de pràctica d’avaluació de Mòdul

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Debats-Forums 40% 6 0,24 16, 14, 13
Presentacions orals 10% 7 0,28 16, 1, 14, 13
Prova escrita avaluadora Mòdul 50% 20 0,8 2, 10, 4, 3, 15, 5, 6, 7, 9, 8, 12, 11

Per aprovar el Mòdul l’assistència a les sessions lectives és obligatòria amb un mínim requerit del 80%

Avaluació continua (assistència, observacions puntuades): 25%

Realització de treballs ( individuals o en grup): 25%

Proves escrites/ prova avaluadora del Mòdul: 50%


Bibliografia

Dowson, Ruth (2015): Event Planning and Management: A Practical Handbook for PR and Events Professionals (PR in Practice) Paperback – September 28, 2015

De la Serna Ramos, María · Escudero López-Cepero, Marta (2017): Guía de organización de congresos, eventos feriales y exposiciones. Síntesis. Madrid

Fisher, J. (2001). Como organizar convenciones y congresos. Editorial Gedisa. Madrid

Herrero Blanco, Paloma (2017): La organización de congresos en el mundo de las reuniones. Síntesis. Madrid

Herrero Blanco, Paloma. (2014). Gestión y organización de congresos. Editorial Síntesis.

Ledergor, Udi (2015): The 50 Secrets of Trade Show Success: Everything you need to know to succeed at your next trade show, from maximizing lead generation, through choosing the best giveaways to measuring accurate ROI. Kindle Edition

Mesalles, L (2003). Eventos, reuniones y banquetes. Organización, gestión y comercialización de los servicios contratados en un establecimiento de calidad. Laertes.

Barcelona.

Miller, Steve (2000): How to Get the Most Out of Trade Shows Paperback – July 1, 2000  

Navarro García, Fernando (2001): Estrategias de Marketing Ferial. Ed. ESIC

Rogers, Tony (2003): Conferences and Conventions (Events Management) 2nd Edition

Sánchez González, Dolores del Mar (coord.) (2017): Guía de organización de congresos, eventos feriales y exposiciones.Madrid, Síntesis

Siskind, B. (2007): Marketing de Eventos. Estrategias clave para ferias comerciales,

presentaciones, conferencias y otros eventos. Deusto. Barcelona

Tarr, Mitch (2013): The World's Greatest Trade Show Marketing Guide Paperback– December 31, 2013  

Triviño,Yolanda (2006): Gestión deeventosferiales: diseño y organización. Ed. Síntesis, 2006

UFI (2015-2016): The Global Asociation for the Exhibition Industry. www.ufi.org.Surveys and Studies News and Media 2015/16


Programari

Dins del calendari establert es reservaran 15 minuts d’una classe per a que l’alumnat complimenti les enquestes d’avaluació del professorat i del mòdul


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt