Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen recomanacions específiques
Les ciutats al planeta, tot i que només ocupen menys del 3% de la superfície total, concentren més del 50% de la població i tenen associades l'80% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle. La construcció i la mobilitat representen més del 75% del consum de recursos energètics. En el mòdul s'apropa a l'alumne a nous escenaris de futur de les eco ciutats mitjançant les eines i mètodes per a la millora ambiental de les ciutats, així com la gestió de la mobilitat i el transport en un entorn urbà.
El mòdul està dividit en dos blocs: BLOC 1 MOBILITAT SOSTENIBLE; BLOC 2 ECOCIUTATS
BLOC 1 (4.5 ECTS) MOBILITAT SOSTENIBLE (professor: Oriol Marquet)
En els últims anys, la mobilitat i el transport, tant en l'acadèmia com en les polítiques públiques, han estat objecte d'una enorme transformació analítica i aplicativa. El subjecte d'estudi ha passat del transport als desplaçaments de la població, el que significa de l'oferta a la demanda. Al mateix temps, s'ha anat incorporant una aproximació metodològica dialèctica o congruent, en substitució a la més tradicional o causal. Tot això enquadrat dins de la innovació que ha suposat passar del paradigma de la modernitat al de la sostenibilitat. Canvis que s'inicien en la dècada dels 80 del segle XX, després de la gran crisi econòmica dels 70, quan el petroli comença a donar senyals d'energia finita i s'han de replantejar les polítiques públiques de transport, especialment en les ciutats i àrees metropolitanes. En els últims anys assistim a un període de transformació que abandona el paradigma de la modernitat, estructurador del segle XX, i adopta el de la sostenibilitat, eix conductor del segle XXI.
La mobilitat sostenible s'expressa a través dels desplaçaments que menys contaminen i que menys energia utilitzen, és a dir, dels nivells d'utilització dels mitjans de transport no mecànics (anar a peu i en bicicleta). No obstant això, l'ús d'aquests mitjans de transport requereix de unes característiques urbanes que permetin la seva utilització: uns espais públics adequats i uns orígens i destins prou propers perquè, muntats en una bici o caminant, es pugui arribar d'un lloc a un altre amb un temps raonable i amb un esforç adequat. Les variables urbanes que permeten aquesta tipologia de mobilitat es reuneixen sota el concepte de compacticitat, un espai urbà dens, on la densitat i la mixticitat de funcions urbanes siguin les adequades.
BLOC 2 (4.5 ECTS) ECOCIUTATS (Professors: Carles Martínez, Sara Maestre i Johannes Langemeyer)
Les ciutats en el planeta, encara que només ocupen menys del 3% del total de superfície, concentren més del 50% de la població i tenen associat l'80% de les emissions de gasos efecte hivernacle. En alguns països europeus, el cicle de la construcció i la mobilitat representen més del 75% consum de recursos energètics. En aquest context, l'ecologia urbana és clau per millorar el desenvolupament regional futur i dels sistemes urbans. Aquest mòdul té com a objectius l'aplicació d'eines per facilitar el desenvolupament sostenible urbà. Les classes estaran articulades en els següents sub-blocs:
Respostes urbanes a situacions complexes. L'ecosistema urbà. Anàlisi ecosistèmica. Dades, eines, i conceptes preliminars. Eines per al desenvolupament sostenible urbà: metabolisme urbà.
L'agricultura urbana com a element vertebrador de les ciutats del futur. Eines: ACV i petjada de carboni aplicades per quantificar l'impacte de la producció d'aliments en les ciutats.
Aplicació d'eines d'ecodisseny i ACV en la millora d'elements urbans. Caracterització energètica d'espais urbans: SIG + ACV.
Conceptes, metodologies i instruments per a la investigació i l'ús aplicat.
Renovació energètica. Eficiència energètica. Estalvi d'aigua i gestió d'aigües pluvials, gestió de residus i biodiversitat. Ecoinnovació en la construcció sostenible. Utilització de materials amb baix contingut energètic. Edificis autosuficients.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 49 | 1,96 | |
Tipus: Supervisades | |||
Trabajo de curso | 60 | 2,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats complementàries | 20 | 0,8 | |
Lectura d'artícles | 45 | 1,8 | |
Lectura de material docent | 18 | 0,72 | |
Lectures afins a la matèria | 28 | 1,12 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistencia i participació activa en classe | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8 |
Defensa de treballs del curs | 10% | 5 | 0,2 | 3, 5, 1, 2, 6, 4, 7, 8 |
Examen | 35%+10% | 0 | 0 | 5, 2, 6, 7 |
Treball de curs | 30% | 0 | 0 | 3, 5, 1, 2, 6, 4, 7, 8 |
Avaluació del primer Bloc (Mobilitat sostenible)
Assistència i participació a classe (30%);
Examen (70%)
Avaluació del segon Bloc (Eco-ciutats)
Entrega dels treballs (60%)
Defensa oral dels mateixos (20%)
Prova escrita (20%)
Cada bloc conta un 50% de la nota final del mòdul
Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències
Bloque 1
Apparicio, P., Gelb, J., Jarry, V., & Mann, É. L. (2021). Cycling in one of the most polluted cities in the world : Exposure to noise and air pollution and potential adverse health impacts in Delhi. International Journal of Health Geographics, 1–16. https://doi.org/10.1186/s12942-021-00272-2
Banister, D. (2008). The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, 15(2), 73–80. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005
Banister, D. (2011). The trilogy of distance, speed and time. Journal of Transport Geography, 19(4), 950–959. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.12.004
Brand, C., Anable, J., & Morton, C. (2019). Lifestyle, efficiency and limits: modelling transport energy and emissions using a socio-technical approach. Energy Efficiency, 12(1), 187–207. https://doi.org/10.1007/s12053-018-9678-9
Brand, C., Anable, J., Ketsopoulou, I., & Watson, J. (2020). Road to zero or road to nowhere? Disrupting transport and energy in a zero carbon world. Energy Policy, 139(February), 111334. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2020.111334
Choi, K., Park, H. J., & Dewald, J. (2021). The impact of mixes of transportation options on residential property values: Synergistic effects of walkability. Cities, 111(January), 103080. https://doi.org/10.1016/j.cities.2020.103080
Ivanova, D., & Wood, R. (2020). The unequal distribution of household carbon footprints in Europe and its link to sustainability. Global Sustainability, 3. https://doi.org/10.1017/sus.2020.12
De Witte, A., Hollevoet, J., Dobruszkes, F., Hubert, M., & Macharis, C. (2013). Linking modal choice to motility: A comprehensive review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 49, 329–341. https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.01.009
Ellegård, K., & Vilhelmson, B. (2004). Home as a Pocket of Local Order: Everyday Activities and The Friction of Distance. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 86(4), 281–296. https://doi.org/10.1111/j.0435-3684.2004.00168.x
Glazener, A., Sanchez, K., Ramani, T., Zietsman, J., Nieuwenhuijsen, M. J., Mindell, J. S., Fox, M., & Khreis, H. (2021). Fourteen pathways between urban transportation and health: A conceptual model and literature review. Journal of Transport and Health, 21(June 2020), 101070. https://doi.org/10.1016/j.jth.2021.101070
Harrison, R. M., Allan, J., Carruthers, D., Heal, M. R., Lewis, A. C., Marner, B., Murrells, T., & Williams, A. (2021). Non-exhaust vehicle emissions of particulate matter and VOC from road traffic : A review. Atmospheric Environment, 262(July), 118592. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2021.118592
Haugen, K., Holm, E., Strömgren, M., Vilhelmson, B., & Westin, K. (2012). Proximity, accessibility and choice: A matter of taste or condition? Papers in Regional Science, 91(1), 65–84. https://doi.org/10.1111/j.1435-5957.2011.00374.x
Hosford, K., Firth, C., Brauer, M., & Winters, M. (2021). The effects of road pricing on transportation and health equity: a scoping review. Transport Reviews. https://doi.org/10.1080/01441647.2021.1898488
Jabareen, Y. (2006). Sustainable Urban Forms: TheirTypologies, Models, and Concepts. Journal of Planning Education and Research, 26(1), 38–52. https://doi.org/10.1177/0739456X05285119
James, P., Weissman, J., Wolf, J., Mumford, K., Contant, C. K., Hwang, W., Taylor, L., & Glanz, K. (2016). Comparing GPS, Log, Survey, and Accelerometry to Measure Physical Activity. American Journal of Health Behavior, 40(1), 123–131. https://doi.org/10.5993/AJHB.40.1.14
Lamb, W. F., Mattioli, G., Levi, S., Timmons Roberts, J., Capstick, S., Creutzig, F., Minx, J. C., Müller-Hansen, F., Culhane, T., & Steinberger, J. K. (2020). Discourses of climate delay. Global Sustainability, 3, 6–10. https://doi.org/10.1017/sus.2020.13
Lamb, W. F., Res, E., Lamb, W. F., Wiedmann, T., Pongratz, J., Andrew, R., Crippa, M., Olivier, J. G. J., Wiedenhofer, D., Mattioli, G., Khourdajie, A. Al, House, J., Pachauri, S., Figueroa, M., Saheb, Y., Slade, R., & Hubacek, K. (2021). A review of trends and drivers of greenhouse gas emissions by sector from 1990 to 2018. Environmental Research, 16, 073005
Loo, B., & Chow, S. (2006). Sustainable Urban Transportation: Concepts, Policies, and Methodologies. Journal of Urban Planning and Development, 132(2), 76–79. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9488(2006)132:2(76)
Marquet, O. (2020). Spatial distribution of ride-hailing trip demand and its association with walkability and neighborhood characteristics. Cities, 106(August), 102926. https://doi.org/10.1016/j.cities.2020.102926
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2014). Walking short distances. The socioeconomic drivers for the use of proximity in everyday mobility in Barcelona. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 70, 210–222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.tra.2014.10.007
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2015). The Walkable city and the importance of the proximity environments for Barcelona’s everyday mobility. Cities, 42, 258–266. https://doi.org/10.1016/j.cities.2014.10.012
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2016). City of Motorcycles. On how objective and subjective factors are behind the rise of two-wheeled mobility in Barcelona. Transport Policy, 52, 37–45. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.07.002
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2017). Efectos de la crisis economica en la movilidad cotidiana en la Region metropolitana de Barcelona. Boletín de La Asociación de Geógrafos Españoles, 75, 9–28. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21138/bage.2490
Marquet, O., Floyd, M. F., James, P., Glanz, K., Jennings, V., Jankowska, M. M., Kerr, J., & Hipp, J. A. (2020). Associations between worksite walkability, greenness, and physical activity around work. Environment and Behavior, 52(2), 139–163. https://doi.org/10.1177/0013916518797165
Marquet, O., Hirsch, J. A., Kerr, J., Jankowska, M. M., Mitchell, J., Hart, J. E., Laden, F., Hipp, J. A., & James, P. (2022). GPS-based activity space exposure to greenness and walkability is associated with increased accelerometer-based physical activity. Environment International, 165(May), 107317. https://doi.org/10.1016/j.envint.2022.107317
Marquet, O., Ríos Bedoya, V., & Miralles-Guasch, C. (2017). Local accessibility inequalities and willingness to walk in Latin American cities. Findings from Medellín, Colombia. International Journal of Sustainable Transportation, 11(3), 186–196. https://doi.org/10.1080/15568318.2016.1230804
Mattioli, G. (2014). Where Sustainable Transport and Social Exclusion Meet: Households Without Cars and Car Dependence in Great Britain. Journal of Environmental Policy and Planning, 16(3), 379–400. https://doi.org/10.1080/1523908X.2013.858592
Næss, P., & Cao, X. J. (2017). Which D ’ s are the important ones ? The effects of built environment characteristics on driving distance in Oslo and Stavanger. The Journal of Transport and Land Use, 945–964.
Shen, L., & Stopher, P. R. (2014). Review of GPS Travel Survey and GPS Data-Processing Methods. Transport Reviews, 34(3), 316–334. https://doi.org/10.1080/01441647.2014.903530
Steg, L. (2005). Car use: lust and must. Instrumental, symbolic and affective motives forcar use. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 39(2–3), 147–162. https://doi.org/10.1016/j.tra.2004.07.001
Stopher, P. R., & Greaves, S. P. (2007). Household travel surveys: Where are we going? Transportation Research Part A, 41(5), 367–381. https://doi.org/10.1016/j.tra.2006.09.005
Bloque 2
Word, excel o similar
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |