Logo UAB

Treball de Fi de Màster

Codi: 43022 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Dolors Poch Olive
Correu electrònic:
dolors.poch@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els alumnes han d'haver demostrat que coneixen els principis i mètodes bàsics de treball en els àmbits de la Llengua Espanyola, la Literatura Hispànica i l'ELE.


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és la realització d'un treball sobre un tema d'un dels àmbits de coneixement sobre la llengua o la literatura espanyoles compresos en el màster. El treball es presentarà per escrit i es defensarà oralment davant d'un tribunal i haurà de mostrar que l'estudiant ha adquirit el conjunt de competències generals, transversals i específiques del màster que el faculten per obtenir el diploma.


Competències

  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Distingir els problemes conceptuals que planteja l'estudi de la llengua i la literatura espanyoles als parlants natius dels problemes que planteja l'estudi de la llengua i la literatura espanyoles als parlants estrangers.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de la llengua normativa tant oral com escrita.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar el contingut de l'exposició oral a les característiques de l'auditori i al temps del qual es disposa.
  2. Aplicar adequadament les estratègies de la comunicació no verbal.
  3. Aplicar la metodologia de recerca apresa a l'anàlisi de qualsevol tema relacionat amb l'àmbit del màster.
  4. Argumentar adequadament la hipòtesi pròpia en relació amb els fenòmens literaris estudiats en el mòdul.
  5. Argumentar la pertinència dels propis judicis i la no pertinència dels aliens en relació amb el tema d'estudi.
  6. Desenvolupar un pla d'acció sobre un problema determinat dissenyat en funció del temps que es disposa per fer-lo.
  7. Distingir els aspectes sistemàtics de l'espanyol dels aspectes normatius.
  8. Elaborar el guió d'una exposició oral en la qual es defensi adequadament la hipòtesi explicativa sobre alguns dels problemes estudiats en el mòdul.
  9. Elaborar el pla d'una exposició escrita clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul.
  10. Elaborar hipòtesis que permetin interpretar, en el seu context, els problemes literaris abordats en el mòdul.
  11. Elaborar hipòtesis que permetin relacionar els fenòmens literaris abordats en el mòdul amb fenòmens literaris semblants procedents d'altres tradicions culturals.
  12. Elaborar un esquema explicatiu que contingui la pròpia posició respecte a un dels temes de l'àmbit d'estudi del màster.
  13. Exposar oralment la pròpia hipòtesi adaptant el tipus d'exposició al caràcter del text literari estudiat.
  14. Identificar les dificultats d'interpretació que plantegen els textos literaris en espanyol per a un lector estranger.
  15. Integrar tant a l'exposició oral com a l'escrita la interpretació crítica de la bibliografia utilitzada en el problema objecte d'estudi
  16. Interpretar críticament la bibliografia relacionada amb els continguts estudiats en el mòdul.
  17. Interpretar críticament la bibliografia relacionada amb un dels temes d'estudi de l'àmbit del màster.
  18. Predir les conseqüències teòriques de l'adopció de diferents hipòtesis explicatives.
  19. Produir un text escrit (TFM) i una exposició oral (DEFENSA PÚBLICA) correctes, coherents, cohesionats i adequats a la funció comunicativa.
  20. Proposar una manera d'integrar les idees procedents d'altres disciplines sobre un determinat fenomen des d'una perspectiva lingüística o literària.
  21. Redactar un treball conforme a les normes de presentació acadèmiques.
  22. Seleccionar els mitjans audiovisuals de suport de manera que facilitin la comprensió i la retenció del missatge.
  23. Utilitzar de manera adequada la terminologia pròpia de l'àmbit d'estudis del mòdul.
  24. Utilitzar la terminologia pròpia dels estudis lingüístics i literaris per a l'elaboració del TFM.

Continguts

El Treball Final de Màster és un treball individual i autònom sota la supervisió d'un professor-tutor assignat d'entre els professors del màster. No podran presentar-se treballs realitzats en grup. El TFM consisteix en la presentació per escrit i en la defensa oral d'un tema referit a qualsevol de les matèries del Màster o a la seva interrelació. El text del TFM i la presentació oral permetran avaluar de forma global i sintètica el domini que posseeix l'alumne de les compoetències específiques i transversals associades al títol de Màster. L'estudiant podrà seleccionar un telacionat amb la Llengua Espanyola, la Literatura Hispànica o l'ELE, tenint en compte l'ampli llistat de temes que ofereix la titulació. Excepcionalment, podràn proposar-se alguns temes que suposin la iniciació en la investigació lingüística o literària españoles.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Introducció teòrica 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24
Tipus: Supervisades      
Tutories regulars establertes segons cronograma 100 4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Tipus: Autònomes      
Escritura del treball y preparació presentació oral 265 10,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

1. La coordinadora proporcionarà als alumnes un llistat de les línies d'investigació dels professors del Departament de manera que els alumnes hauran d'escollir el tema del TFM d'entre els que figu8ren a la llista.

2. Els estudiaran ompliran l'imprès titulat TEMA DE TFM - DESIDERATA i l'enviaran a la coordinadora abans del divendres 15 de novembre de 2019. En l'esmentat imprès els alumnes hauran d'indicar tres temes diferents i tres professors diferents per ordre de preferència.

3. La coordinadora analitzarà les peticions i farà pública l'assignació de tema i tutor el divendres 29 de novembre de 2019. Els alumnes que resitgin revisar la seva assignació s'hauran de posar en contacte amb la coordinadora.

4. L'estudiant, d'acord amb el tutor, haurà d'enviar a la coordinadora el tema precís del TFM i el pla de treball (en el formulari PROYECTO DE TFM) el 31 de gener de 2000.

5. L'estudiant i el tutor establiran el sistema de treball i el cronograma d'elaboració del TFM.

6. L'estudiant enviarà a la coordinadora del TFM un PDF que contingui el seu treball, amb el vist-i-plau del tutor a la portada, el dia 3 de juliol de 2020.

7. El tutor enviarà a la coordinadora un informe d'avaluació del TFM tutoritzat el mateix dia 3 de juliol de 2020. L'informe és confidencial i està destinat als membres del tribunal de la defensa.

8. Els estudiants defensaran públicament els TFM els dies 13 i 14 de juliol de 2020. S'intentarà que totes les defenses es puguin dur a terme el dilluns 13.

9. En casos excepcionals, es podrà defensar el TFM el mes de setembre segons el següent calendari: entrega de treballs per part dels estudiants el dia 4 de setembre i defenses dels TFM el 10 de setembre.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposició oral 20 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Text escrit TFM 80 0 0 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 19, 20, 21, 23

El TFM consistirà en un treball escrit que es lliurarà a la coordinació del màster per tal que els distribueixi als membres dels tribunals a finals de juny (per ser defensat al juliol) i, excepcionalment, a finals de juliol (per ser defensat al setembre, i sempre amb el vistiplau del tutor). La versió final del TFM tindrà una extensió de  35 pàgines (2100 caràcters sense espais/pàgina), sense comptar annexos, i caldrà que s’ajusti a les convencions acadèmiques. El TFM es redactarà en castellà.

Al llarg del primer semestre, la coordinació del màster oferirà una oferta de tutorització i de línies recerca a l’alumnat per tal que, individualment, faci tres propostes d’elecció de tutors/es i de temes per al TFM. La coordinació assignarà tutor/a d’acord amb la tria feta i la disponibilitat del professorat. El tema final a desenvolupar en el TFM sorgirà d’un acord entre alumne i tutor/a, i caldrà que l’alumne informi periòdicament dels avenços al tutor/a, amb un mínim de dues tutories obligatòries i dos lliuraments previs, Els alumnes hauran de lliurar al tutor una primera versió completa del TFM el 31 de maig per tal que els professors puguin corregir el treball durant el mes de juny. Per la seva part, la tutorització haurà de guiar, atendre, revisar la feina de l’alumne i fer un informe final de tot el procés.

Per a l’avaluació, cal l’elaboració d’un treball escrit i la seva exposició pública i presencial (llevat de casos excepcionals amb causa justificada i amb el vistiplau del tutor/a i de la coordinació del màster). La defensa oral obligatòria es realitzarà abans de la data de tancament d’actes de juliol (o, excepcionalment, al setembre, abans de tancar-se les actes del curs). La presentació oral del TFM tindrà una durada màxima de 15 minuts (amb un valor final de 2 punts). L’avaluació del TFM escrit i de l’exposició oral serà reflectida en una rúbrica que omplirà un tribunal de tres membres (un integrant del qual serà el tutor/a del treball, que actuarà com a secretari/a). Aquesta comissió tindrà en compte l’informe final de tutorització.

Les rúbriques d’avaluació hauran de puntuar els següents aspectes del TFM escrit i de l’exposició oral:

· Defensa oral (2 punts): Ordre i claredat expositiva; correcció, fluïdesa i riquesa lingüística; actio i/o ús òptim de materials de suport; adequació del discurs als continguts del TFM i al temps establert (15 min. màxim); i resposta adequada i pertinent a les preguntes del tribunal.

· Treball escrit(8 punts): (1) Concepció, disseny de la investigació i estudi (5 punts); (2) Execució escrita del discurs (2 punts); i (3) adequació del treball a l’estil acadèmic i al format del TFM (1 punt).

Es considerarà que el TFM no és avaluable si l’alumne no ha realitzat el mínim de tutories amb el tutor/a ni els lliuraments exigits, si es lliura fora del termini establert, si no té el vistiplau de defensa del tutor/a, si incompleix el format de TFM o bé si no es produeix la defensa oral.

La Matrícula d’honor es concedirà al TFM que hagi obtingut la màxima nota, i a proposta del tribunal avaluador. En el cas d’haver-hi més candidatures que distincions, serà la Comissió de docència del màster qui determini la Matrícula d’honor d’entre els possibles treballs.

Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (còpia, plagi, ús no documentat d’IA...), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

El TFM ha de ser original i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. La presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà la qualificació de SUSPENS.

Els tutors proporcionaran a cada estudiant la bibliografia adequada per el seu tema de TFM.


Programari

No es requereix programari específic


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.