This version of the course guide is provisional until the period for editing the new course guides ends.

Logo UAB

Literature, Culture and Society

Code: 43020 ECTS Credits: 6
2024/2025
Degree Type Year
4313767 Spanish Language, Hispanic Literature and Spanish as a Foreign Language OT 0

Contact

Name:
Rebeca Martín López
Email:
rebeca.martin@uab.cat

Teachers

Montserrat Amores Garcia

Teaching groups languages

You can view this information at the end of this document.


Prerequisites

The module is aimed at students who have a university degree in the field of philology and, more generally, to graduates in Arts and Humanities disciplines who are interested in deepening their knowledge of Spanish language and Hispanic literature.

Students should be able to express themselves correctly both orally and in writing in Spanish. In addition, they should have a basic knowledge of 19th century Spanish literature, especially Romanticism, Realism and Naturalism, as well as the main authors of the century: Gustavo Adolfo Bécquer, Leopoldo Alas Clarín, Benito Pérez Galdós or Emilia Pardo Bazán.

[Translated with DeepL.com]


Objectives and Contextualisation

The module offers the opportunity to learn about and analyze one of the most cultivated literary genres in Western literature during the 19th century: the short story. Firstly, this genre will be framed in its literary tradition and, secondly, the reading and study of the Spanish short story of the nineteenth century will be approached from different theoretical approaches: historical-legendary, fantastic, folkloric, costumbrist, realistic, detective, science-fiction stories, etc. Among the authors studied are José de Espronceda, Eugenio de Ochoa, Cecilia Böhl de Faber (Fernán Caballero), Gertrudis Gómez de Avellaneda, Gustavo Adolfo Bécquer, Pedro Antonio de Alarcón, José Fernández Bremón, Leopoldo Alas Clarín, Benito Pérez Galdós and Emilia Pardo Bazán.

[Translated with DeepL.com


Competences

  • Comentar un text des del punt de vista filològic, lingüístic i literari.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Identificar les varietats diatòpiques, diastràtiques i diafàsiques de l'espanyol.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Relacionar els autors i els textos literaris produïts en l'àmbit de l'Amèrica Llatina amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de les principals orientacions en l'estudi de la transmissió textual i de les diferents fases de l'edició d'un text.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Learning Outcomes

  1. Aplicar les tècniques i mètodes propis del comentari literari de textos
  2. Avaluar el grau de cohesió i coherència discursiva d'un text oral en funció del seu context de producció i interpretació.
  3. Avaluar la pertinència dels propis judicis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  4. Constituir un text crític i elaborar un aparell crític de variants.
  5. Desenvolupar un pla d'acció sobre un problema determinat dissenyat en funció del temps que es disposa per fer-lo.
  6. Elaborar el guió d'una exposició oral clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul
  7. Elaborar el pla d'una exposició escrita clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul.
  8. Establir la relació entre determinades obres literàries escrites en espanyol i altres expressions artístiques i culturals.
  9. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre un tema lingüístic específic.
  10. Formular un pla d'acció per recollir informació nova sobre el tema seleccionat i planificar les etapes del seu desenvolupament.
  11. Identificar i localitzar les fonts crítiques que s'han de tenir presents en l'edició d'un text.
  12. Identificar l'emergència, a la producció literària en espanyol, de fenòmens socials i històrics que es troben en la base de l'escriptura dels textos considerats.
  13. Identificar trets estilístics i tècniques literàries comunes en diferents tradicions literàries i culturals de l'Amèrica Llatina.
  14. Interpretar críticament la bibliografia, procedent de diferents perspectives d'anàlisi, sobre els temes d'estudi del mòdul.
  15. Introduir idees procedents de disciplines afins en el tractament d'un fenomen literari.
  16. Modificar un esquema d'idees preestablert mitjançant la introducció de noves aportacions.
  17. Planificar una exposició escrita l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  18. Predir les conseqüències teòriques que implicaria la introducció de noves idees en un esquema ja establert.
  19. Relacionar autors i textos literaris en l'àmbit d'un gènere o corrent literari.
  20. Relacionar els models explicatius elaborats amb idees procedents d'altres camps relacionats i modificar-los adequadament.

Content

EL CUENTO ESPAÑOL. TRADICIÓN Y MODERNIDAD (SIGLO XIX) 

1. El cuento en la tradición literaria.

Los términos. Las preceptivas. El cuento durante el siglo XVIII. El cuento y su difusión. El nacimiento del cuento moderno.

2. Los relatos histórico-legendarios. 

3. El relato fantástico durante el Romanticismo.

4. El cuento y el costumbrismo español.

5. El impulso del cuento folclórico.

6. Maestros del cuento del siglo XIX: Juan Valera, Pedro Antonio de Alarcón, José Fernández Bremón, Leopoldo Alas, Emilia Pardo Bazán, Armando Palacio Valdés, Jacinto Octavio Picón.


Activities and Methodology

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Readings commentary 6 0.24 1, 2, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Theoretical classes 30 1.2 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20
Type: Supervised      
Tutorials 26 1.04 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Type: Autonomous      
Monographic work 88 3.52 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

The module combines lectures with sessions in which the required readings will be discussed in common.

The anthology of short stories that the students will have to read will be published in the Virtual Campus of the course at the beginning of the module.

On the evaluation activities, see the section EVALUATION.

Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.


Assessment

Continous Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
Class attendance 10 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Monographic work 90 % 0 0 1, 3, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Continuous evaluation

The evaluation of the course will be based on the following activities:

- A written commentary in class (45 %).

- A classroom exam at the end of the course (45 %).

- Participation and involvement in the module (10%). The completion of activities and participation in class will be taken into account.

The following considerations should also be taken into account:

- The course readings are mandatory.

- The student must obtain a final grade equal to or higher than 4.9, taking into account the percentages indicated. In order to be able to apply these percentages, it is essential that the grade for each of the assignments be higher than 3.5.

- In terms of written expression, the student will have to write coherent and well-developed paragraphs that make complete sense. Faults (spelling, syntax, punctuation errors, etc.) will be deducted 0.25 points each; with more than ten faults, the test will be graded fail.

- The activities, practices and papers presented in the course must be original and under no circumstances will be allowed the total or partial plagiarism of other people's materials published in any medium. The undocumented use of ChatGPT or other AI tools will not be allowed. The student must make the authorship of all citations and the use of other people's materials explicit, according to the uses of bibliographic documentation. The presentation of non-original material without adequately indicating its origin will automatically result in a failing grade (0).

- It is also considered that the student knows the general rules for the presentation of an academic paper. However, he/she may apply the specific rules that may be indicated by the professors of the subject, if he/she deems it necessary.

 

Single evaluation

Students who have opted for this modality must perform the following activities on the day determined in the evaluation calendar. This calendar will be made public during the first week of the course. 

- A reading and analysis of the previously determined bibliography written in class: 10%.

-Awritten commentary in class (45 %).

- An exam also in class (45 %).

In terms of written expression, the student will have to write coherent and well-developed paragraphs that make complete sense. Faults (spelling, syntax, punctuation errors, etc.) will be deducted 0.25 points each; with more than ten faults, the test will be graded Fail.

[Translated with DeepL.com]


Bibliography

The following bibliography is of a general nature. Throughout the course, the teachers will provide students with a specific bibliography of the authors and topics studied.

 

ANDERSON IMBERT, Enrique, Teoría y técnica del cuento, Madrid, Ariel, 1992.

AMORES, Montserrat, Catálogo de cuentos folclóricos reelaborados por escritores del siglo XIX, prólogo de Maxime Chevalier, Madrid, CSIC, 1997, 406 págs.

— y Rebeca Martín, eds., Estudios sobre el cuento español del siglo XIX, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2008.

BAQUERO ESCUDERO, Ana L., El cuento en la historia literaria: la difícil autonomía de un género, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 20011.

BAQUERO GOYANES, Mariano, El cuento español en el siglo XIX, Madrid, CSIC, 1949.

—, ¿Qué es la novela. Qué es el cuento?, Universidad de Murcia, 1988

—, El cuento español: del Romanticismo al Realismo, ed., de Ana Luisa Baquero Escudero, Madrid, CSIC, 1992.

CHARNON DEUTSCH, Lou, The Nineteenth Century Spanish Story. Textual Strategies o a Genre in Transition¸Londres, Tamesis, 1985.

EZAMA GIL, Ángeles, El cuento de la prensa y otros cuentos. Aproximación al estudio del relato breve entre 1890 y 1900, Universidad de Zaragoza, 1992.

GUTIÉRREA DÍAZ-BERNARDO, Esteban, El cuento español del siglo XIX, Madrid, Arcadia de las Letras, 2003.

GÜNTERT, Georges y Peter FRÖLICHER, eds., Teoría e interpretación del cuento, Viena, Lang, 1995, pp. 223-237.

JANÉ, Lídia, “Bibliografía sobre el cuento español del siglo XIX”, http://gicesxix.uab.es/

            [en recursos]

MARTÍN, Rebeca, La amenaza del yo. El doble en el cuento español del siglo XIX, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2007.

MARTÍN, Rebeca y Joaquim PARELLADA, Una horma para el cuento, Vigo, Biblioteca del Hispanismo, 2015.

PAREDES, Juan, Para una teoría del relato: las formas narrativas breves, Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.

PONT, Jaume, ed., Brujas, demonios y fantasmas en la literatura fantástica hispánica, Universitat de Lleida, 1999.

—, ed., El cuento español en el siglo XIX. Autores raros y olvidados, Scriptura, 16 (2001).

RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Borja, Historia del cuento español (1764-1850), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana /Vervuert, 2004.

 


Software

Moodle, TEAMS


Language list

Name Group Language Semester Turn
(TEm) Theory (master) 1 Spanish second semester afternoon