Logo UAB

Literatura, Cultura i Societat

Codi: 43020 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Rebeca Martín López
Correu electrònic:
rebeca.martin@uab.cat

Equip docent

Montserrat Amores Garcia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El mòdul està dirigit a estudiants que posseeixen una titulació universitària en l'àmbit de les filologies i, de forma més general, als titulats en disciplines d'Arts i Humanitats que estiguin interessats a aprofundir en els seus coneixements de llengua espanyola i literatura hispànica.

L'estudiantat haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit en llengua espanyola. A més, haurà de tenir coneixements bàsics de la literatura espanyola del segle XIX, especialment del Romanticisme i el Realisme i Naturalisme, així com dels principals autors de la centúria: Gustavo Adolfo Bécquer, Leopoldo Alas Clarín, Benito Pérez Galdós o Emilia Pardo Bazán.


Objectius

El mòdul ofereix l’oportunitat de conèixer i analitzar un dels gèneres literaris més cultivats en la literatura occidental durant el segle XIX: el conte. En primer lloc, s'emmarcarà aquest gènere en la seva tradició literària i, en segon lloc, s'abordarà la lectura i l'estudi del conte espanyol del Vuit-cents a partir de diversos plantejaments teòrics: relats històric-llegendaris, fantàstics, folklòrics, costumistes, realistes, policíacs, de ciència-ficció etc. Entre els autors i les autores estudiats trobem José de Espronceda, Eugenio de Ochoa, Cecili Böhl de Faber (Fernán Caballero), Gertrudis Gómez de Avellaneda, Gustavo Adolfo Bécquer, Pedro Antonio de Alarcón, José Fernández Bremón, Leopoldo Alas Clarín, Benito Pérez Galdós o Emilia Pardo Bazán.


Competències

  • Comentar un text des del punt de vista filològic, lingüístic i literari.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Identificar les varietats diatòpiques, diastràtiques i diafàsiques de l'espanyol.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Relacionar els autors i els textos literaris produïts en l'àmbit de l'Amèrica Llatina amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de les principals orientacions en l'estudi de la transmissió textual i de les diferents fases de l'edició d'un text.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tècniques i mètodes propis del comentari literari de textos
  2. Avaluar el grau de cohesió i coherència discursiva d'un text oral en funció del seu context de producció i interpretació.
  3. Avaluar la pertinència dels propis judicis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  4. Constituir un text crític i elaborar un aparell crític de variants.
  5. Desenvolupar un pla d'acció sobre un problema determinat dissenyat en funció del temps que es disposa per fer-lo.
  6. Elaborar el guió d'una exposició oral clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul
  7. Elaborar el pla d'una exposició escrita clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul.
  8. Establir la relació entre determinades obres literàries escrites en espanyol i altres expressions artístiques i culturals.
  9. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre un tema lingüístic específic.
  10. Formular un pla d'acció per recollir informació nova sobre el tema seleccionat i planificar les etapes del seu desenvolupament.
  11. Identificar i localitzar les fonts crítiques que s'han de tenir presents en l'edició d'un text.
  12. Identificar l'emergència, a la producció literària en espanyol, de fenòmens socials i històrics que es troben en la base de l'escriptura dels textos considerats.
  13. Identificar trets estilístics i tècniques literàries comunes en diferents tradicions literàries i culturals de l'Amèrica Llatina.
  14. Interpretar críticament la bibliografia, procedent de diferents perspectives d'anàlisi, sobre els temes d'estudi del mòdul.
  15. Introduir idees procedents de disciplines afins en el tractament d'un fenomen literari.
  16. Modificar un esquema d'idees preestablert mitjançant la introducció de noves aportacions.
  17. Planificar una exposició escrita l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  18. Predir les conseqüències teòriques que implicaria la introducció de noves idees en un esquema ja establert.
  19. Relacionar autors i textos literaris en l'àmbit d'un gènere o corrent literari.
  20. Relacionar els models explicatius elaborats amb idees procedents d'altres camps relacionats i modificar-los adequadament.

Continguts

 EL CUENTO ESPAÑOL. TRADICIÓN Y MODERNIDAD (SIGLO XIX) 

1. El cuento en la tradición literaria.

Los términos. Las preceptivas. El cuento durante el siglo XVIII. El cuento y su difusión. El nacimiento del cuento moderno.

2. Los relatos histórico-legendarios. 

3. El relato fantástico durante el Romanticismo.

4. El cuento y el costumbrismo español.

5. El impulso del cuento folclórico.

6. Maestros del cuento del siglo XIX: Juan Valera, Pedro Antonio de Alarcón, José Fernández Bremón, Leopoldo Alas, Emilia Pardo Bazán, Armando Palacio Valdés, Jacinto Octavio Picón.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20
Comentari de les lectures 6 0,24 1, 2, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Tipus: Supervisades      
Tutories 26 1,04 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Treball monogràfic 88 3,52 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

El mòdul combina classes magistrals amb sessions en les quals es comentaran en comú les lectures obligatòries.

L'antologia de contes que haurà de llegir l'estudiantat es publicarà al Campus Virtual de l'assignatura a l'inici del mòdul.

Sobre les activitats avaluatives, vegeu l'apartat AVALUACIÓ.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a clases 10 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Treball monogràfic 90 % 0 0 1, 3, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Avaluació contínua

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà sobre les següents activitats:

- Un comentari escrit en classe (45%).

- Un examen presencial al final del curs (45%).

- Participació i implicació en el mòdul (10%). Es tindran en compte la realització d'activitats i la participació en classe.

Han de tenir-se en compte, a més, les següents consideracions:

- Les lectures del curs són obligatòries.

- El/la estudiant ha d'obtenir una nota final igual o superior a 4'9, tenint en compte els percentatges indicats. Per a poder aplicar aquests percentatges, és imprescindible que la nota de cadascun dels treballs sigui superior a 3,5.

- Quant a l'expressió escrita, l'estudiant haurà de redactar paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna; amb més de deu faltes la prova tindrà la qualificació de suspens.

- Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, en cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. Tampoc s'admetrà l'ús no documentat de ChatGPT o altres eines d’IA. El/la estudiant haurà d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. La presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà automàticament la qualificació de suspens (0).

- Així mateix es considera que l'estudiantat coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que puguin indicar-li les professores de l'assignatura, si així ho creu necessari.

 

Avaluació única

L'estudiantat que s'hagi acollit a aquesta modalitat haurà de realitzar les següents activitats el dia que es determini en el calendari d'avaluació. Aquest calendari es farà públic durant la primera setmana del curs.

- Un treball de lectura i anàlisi de la bibliografia prèviament determinada fet en classe: 10%.

- Un comentari escrit en classe (45%).

- Un examen també presencial (45%).

La resta de consideracions (lectures obligatòries, plagi, redacció escrita, presentació d'un treball acadèmic, etc.) són les mateixes que a l'avaluació continuada.

Bibliografia

La següent bibliografia és de caràcter general. Al llarg del curs, les professores proporcionaran a l’alumnat una bibliografia específica dels autors i temes estudiats.

 

ANDERSON IMBERT, Enrique, Teoría y técnica del cuento, Madrid, Ariel, 1992.

AMORES, Montserrat, Catálogo de cuentos folclóricos reelaborados por escritores del siglo XIX, prólogo de Maxime Chevalier, Madrid, CSIC, 1997, 406 págs.

— y Rebeca Martín, eds., Estudios sobre el cuento español del siglo XIX, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2008.

BAQUERO ESCUDERO, Ana L., El cuento en la historia literaria: la difícil autonomía de un género, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 20011.

BAQUERO GOYANES, Mariano, El cuento español en el siglo XIX, Madrid, CSIC, 1949.

—, ¿Qué es la novela. Qué es el cuento?, Universidad de Murcia, 1988

—, El cuento español: del Romanticismo al Realismo, ed., de Ana Luisa Baquero Escudero, Madrid, CSIC, 1992.

CHARNON DEUTSCH, Lou, The Nineteenth Century Spanish Story. Textual Strategies o a Genre in Transition¸Londres, Tamesis, 1985.

EZAMA GIL, Ángeles, El cuento de la prensa y otros cuentos. Aproximación al estudio del relato breve entre 1890 y 1900, Universidad de Zaragoza, 1992.

GUTIÉRREA DÍAZ-BERNARDO, Esteban, El cuento español del siglo XIX, Madrid, Arcadia de las Letras, 2003.

GÜNTERT, Georges y Peter FRÖLICHER, eds., Teoría e interpretación del cuento, Viena, Lang, 1995, pp. 223-237.

JANÉ, Lídia, “Bibliografía sobre el cuento español del siglo XIX”, http://gicesxix.uab.es/

            [en recursos]

MARTÍN, Rebeca, La amenaza del yo. El doble en el cuento español del siglo XIX, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2007.

MARTÍN, Rebeca y Joaquim PARELLADA, Una horma para el cuento, Vigo, Biblioteca del Hispanismo, 2015.

PAREDES, Juan, Para una teoría del relato: las formas narrativas breves, Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.

PONT, Jaume, ed., Brujas, demonios y fantasmas en la literatura fantástica hispánica, Universitat de Lleida, 1999.

—, ed., El cuento español en el siglo XIX. Autores raros y olvidados, Scriptura, 16 (2001).

RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Borja, Historia del cuento español (1764-1850), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana /Vervuert, 2004.


Programari

Moodle, TEAMS


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda