Logo UAB

Principles and Methods

Code: 43012 ECTS Credits: 15
2024/2025
Degree Type Year
4313767 Spanish Language, Hispanic Literature and Spanish as a Foreign Language OB 0

Contact

Name:
Dolors Poch Olive
Email:
dolors.poch@uab.cat

Teaching groups languages

You can view this information at the end of this document.


Prerequisites

Students of this subject must be in possession of a bachelor's degree in which they have acquired the basic knowledge and skills that empower them to attend the master's program: basic training in Spanish Language and Literature or related disciplines, management of bibliographic instruments and mastery of the Spanish language that allows them to write papers in scientific Spanish.


Objectives and Contextualisation

The objective of this module is to analyze the basic concepts of the Spanish language, ELE and Hispanic literature so that students can deepen, starting from them, in the study of the various areas covered by the master's program. Likewise, the module will provide students with the necessary resources so that they can, individually, use them to document themselves and / or gather a body of work in each of the topics studied during the master.

 


Competences

  • Comentar un text des del punt de vista filològic, lingüístic i literari.
  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola.
  • Develop the ability to assess sex and gender inequalities in order to design solutions.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Distingir els problemes conceptuals que planteja l'estudi de la llengua i la literatura espanyoles als parlants natius dels problemes que planteja l'estudi de la llengua i la literatura espanyoles als parlants estrangers.
  • Identificar les varietats diatòpiques, diastràtiques i diafàsiques de l'espanyol.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Relacionar els autors i els textos literaris produïts en l'àmbit de l'Amèrica Llatina amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de la llengua normativa tant oral com escrita.
  • Tenir un domini d'especialista de les principals orientacions en l'estudi de la transmissió textual i de les diferents fases de l'edició d'un text.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Learning Outcomes

  1. Analitzar els factors lingüístics i extralingüístics que determinen la variació en espanyol.
  2. Analitzar la relació entre diferents expressions artístiques i culturals i autors i obres literàries produïdes a l'Amèrica Llatina.
  3. Aplicar la metodologia de treball apresa a l'anàlisi d'un tema lingüístic i d'un tema literari relacionats amb l'àmbit d'estudi del mòdul.
  4. Aplicar les tècniques i els mètodes propis del comentari filològic de textos.
  5. Argumentar per escrit i oralment unes conclusions.
  6. Assess the ways in which stereotypes and gender roles affect professional practice in the fields of Spanish language and Hispanic literature.
  7. Avaluar la pertinència dels propis judicis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  8. Diferenciar els mecanismes mentals associats a l'adquisició de la llengua materna dels associats a l'adquisició de les llengües estrangeres.
  9. Discriminar la pertinència de diferents punts de vista en relació amb el tema d'estudi.
  10. Elaborar el guió d'una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  11. Elaborar un esquema explicatiu que contingui la pròpia posició respecte a un dels temes de l'àmbit d'estudi del màster.
  12. Esquematitzar i comparar les idees en les quals se sustenten diferents treballs sobre un mateix fenomen lingüístic o literari.
  13. Establir la relació entre determinades obres literàries escrites en espanyol i altres expressions artístiques i culturals.
  14. Explicar en profunditat l'estat dels coneixements sobre un dels temes d'estudi del mòdul.
  15. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre el tema seleccionat.
  16. Identificar el component de la gramàtica del qual depenen determinats fenòmens lingüístics característics de la llengua espanyola.
  17. Identificar i localitzar les fonts crítiques que s'han de tenir presents en l'edició d'un text.
  18. Identificar la presència de fenòmens socials i històrics dins de la producció literària en espanyol.
  19. Identify the main inequalities and biases due to gender in the fields of Spanish language and Hispanic literature.
  20. Identify the main inequalities and discrimination based on gender that are present in society.
  21. Incorporar a l'estudi noves idees procedents d'altres disciplines que puguin complementar una determinada visió del problema lingüístic estudiat.
  22. Indagar des de quin altre camp del saber han estat abordats alguns dels fenòmens lingüístics o literaris estudiats.
  23. Interpretar críticament la bibliografia relacionada amb els continguts estudiats en el mòdul.
  24. Introduir una nova idea en un esquema preestablert i ser capaç de modificar adequadament la tesi defensada en funció de les noves aportacions.
  25. Justificar els motius pels quals determinades opcions en la puntuació, en la gramàtica, en l'elecció del lèxic i en l'organització textual resulten preferents.
  26. Produir textos escrits correctes, coherents i cohesionats.
  27. Produir textos orals correctes, coherents i cohesionats.
  28. Realitzar recerques bibliogràfiques i d'informació utilitzant els mitjans tecnològics propis dels estudis lingüístics i literaris.
  29. Relacionar autors i textos literaris en l'àmbit d'un gènere o corrent literari.
  30. Seleccionar un tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster i explicar sumàriament què es coneix en relació amb ell.
  31. Utilitzar de manera adequada la terminologia pròpia de l'àmbit d'estudis del mòdul.

Content

The contents are organized in three basic blocks:

 

BLOCK 1: ELE. Relations between linguistic theory and ELE teaching methodology since the twentieth century. Main methodological orientations in ELE in the XXI century.

 

BLOCK 2: SPANISH LANGUAGE. Main problems posed by the scientific study of the Spanish language in the twentieth century.

 

BLOCK 3: LITERATURE. Main currents and authors of Spanish-written literature, in Spain and in Latin America.

 


Activities and Methodology

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Theoretical presentations 75 3 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 24, 25, 26, 29, 30, 31
Type: Supervised      
Practical activities 100 4 3, 5, 7, 8, 9, 10, 16, 18, 23, 26, 27, 28
Type: Autonomous      
write essays 200 8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

In the three parts of which the subject consists, expository activities will be carried out on the main points of the program.

 

Students will also carry out a series of activities directed by the teachers, dedicated to problem solving and organized debates on certain relevant points of content.

 

Finally, students must carry out autonomous activities of study and elaboration of the works under evaluation.

Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.


Assessment

Continous Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
A paper on ELE 34 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
A paper on LENGUA ESPAÑOLA 33 0 0 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31
A paper on LITERATURA 33 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31

The evaluation of the subject will be carried out by calculating the average grade of the three works that students will have to complete:

 

1) An ELE block work

2) A LANGUAGE block work

3) A LITERATURE block work

 

EVALUACIÓN ÚNICA: Los profesores ineicaran, el primer día de curso, la fecha en la que los alumnos acogidos a esta modalidad de evaluación deberán e¡ntregar las actividades que serán las mismas que deberan realizar los alumnos de evaluación conitnuada dado que las competencias que deben demostrar que han adquirido son las mismas en todas las modalidades.


Bibliography

 

The teachers of each block will indicate, on the first day of class, the specific bibliography that will be used during the development of the program.

 


Software

No es requereix programari específic


Language list

Name Group Language Semester Turn
(TEm) Theory (master) 1 Spanish first semester afternoon
(TEm) Theory (master) 2 Spanish first semester afternoon