Logo UAB

Principis i Mètodes

Codi: 43012 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Dolors Poch Olive
Correu electrònic:
dolors.poch@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els alumnes d'aquesta assignatura han d'estar en possessió d'un títol de grau en el qual hagin adquirit els coneixements i destreses bàsics que els facultin per cursar el programa de máster: formació básica en Llengua i Literatura Espanyoles o disciplines afins, utilització d'eines bibliogràfiques i domini de la llengua espanyola que els permteti redactar el treballs en espanyol científic.


Objectius

L'objectiu del mòdul és analitzar els conceoptes bàsics de la llengua espanyola, l'ELE i la literatura hispànica de manera que l'estudiant pugui aprofundir en l'estudi de les diverses àrees abarcades per el programa de màster. Igualment, en el mdòdul es proporcionara als estudiants els recursos necessaris perquè sigui capaç, individualment, d'utilitzar-los per documentar-se i/o reunir un corpus de treball en cadascuna de les temàtiques que estudia el màster.


Competències

  • Comentar un text des del punt de vista filològic, lingüístic i literari.
  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Distingir els problemes conceptuals que planteja l'estudi de la llengua i la literatura espanyoles als parlants natius dels problemes que planteja l'estudi de la llengua i la literatura espanyoles als parlants estrangers.
  • Identificar les varietats diatòpiques, diastràtiques i diafàsiques de l'espanyol.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Relacionar els autors i els textos literaris produïts en l'àmbit de l'Amèrica Llatina amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de la llengua normativa tant oral com escrita.
  • Tenir un domini d'especialista de les principals orientacions en l'estudi de la transmissió textual i de les diferents fases de l'edició d'un text.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els factors lingüístics i extralingüístics que determinen la variació en espanyol.
  2. Analitzar la relació entre diferents expressions artístiques i culturals i autors i obres literàries produïdes a l'Amèrica Llatina.
  3. Aplicar la metodologia de treball apresa a l'anàlisi d'un tema lingüístic i d'un tema literari relacionats amb l'àmbit d'estudi del mòdul.
  4. Aplicar les tècniques i els mètodes propis del comentari filològic de textos.
  5. Argumentar per escrit i oralment unes conclusions.
  6. Avaluar la pertinència dels propis judicis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  7. Diferenciar els mecanismes mentals associats a l'adquisició de la llengua materna dels associats a l'adquisició de les llengües estrangeres.
  8. Discriminar la pertinència de diferents punts de vista en relació amb el tema d'estudi.
  9. Elaborar el guió d'una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  10. Elaborar un esquema explicatiu que contingui la pròpia posició respecte a un dels temes de l'àmbit d'estudi del màster.
  11. Esquematitzar i comparar les idees en les quals se sustenten diferents treballs sobre un mateix fenomen lingüístic o literari.
  12. Establir la relació entre determinades obres literàries escrites en espanyol i altres expressions artístiques i culturals.
  13. Explicar en profunditat l'estat dels coneixements sobre un dels temes d'estudi del mòdul.
  14. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre el tema seleccionat.
  15. Identificar el component de la gramàtica del qual depenen determinats fenòmens lingüístics característics de la llengua espanyola.
  16. Identificar i localitzar les fonts crítiques que s'han de tenir presents en l'edició d'un text.
  17. Identificar la presència de fenòmens socials i històrics dins de la producció literària en espanyol.
  18. Identificar les desigualtats i biaixos principals per raó de génere en els àmbits de la llengua espanyola y de la literatura hispánica.
  19. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de gènere presents a la societat.
  20. Incorporar a l'estudi noves idees procedents d'altres disciplines que puguin complementar una determinada visió del problema lingüístic estudiat.
  21. Indagar des de quin altre camp del saber han estat abordats alguns dels fenòmens lingüístics o literaris estudiats.
  22. Interpretar críticament la bibliografia relacionada amb els continguts estudiats en el mòdul.
  23. Introduir una nova idea en un esquema preestablert i ser capaç de modificar adequadament la tesi defensada en funció de les noves aportacions.
  24. Justificar els motius pels quals determinades opcions en la puntuació, en la gramàtica, en l'elecció del lèxic i en l'organització textual resulten preferents.
  25. Produir textos escrits correctes, coherents i cohesionats.
  26. Produir textos orals correctes, coherents i cohesionats.
  27. Realitzar recerques bibliogràfiques i d'informació utilitzant els mitjans tecnològics propis dels estudis lingüístics i literaris.
  28. Relacionar autors i textos literaris en l'àmbit d'un gènere o corrent literari.
  29. Seleccionar un tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster i explicar sumàriament què es coneix en relació amb ell.
  30. Utilitzar de manera adequada la terminologia pròpia de l'àmbit d'estudis del mòdul.
  31. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional en els àmbits de la llengua espanyola y de la literatura hispánica.

Continguts

Els continguts s'organitzaenb en tres blogs:

1) ELE: Relacions entre la teoria lingüistica i la metodologia de l'ensenyament de l'ELE desde principis del segle XX. Principals orientacions metodològiques en ELE en el segle XXI.

2) LLENGUA ESPANYOLA: Principals problemes que planteja l'estudi científic de la llengua espanyola en el segle XXI.

3) LITERATURA: Principals corrents i autors de la Literatura escrita en espanyol a Espanya i a Amèrica Llatina.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives 75 3 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 23, 24, 25, 28, 29, 30
Tipus: Supervisades      
Activitats pràctiques 100 4 3, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 17, 22, 25, 26, 27
Tipus: Autònomes      
redacció treballs 200 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

En les tres parts de les que consta l'assignatura es realitzaran activitats expositives sobre els principals punts del programa.

Els alumnes realitzaran també una sèrie d'actititats dirigides per els professors dedicades a la resolució de problemes i a debats organitzats sobre determinats punt relñlevants dels continguts.

Finalment, els alumnes haura de realizar activitats autònomes d'estudi i elaboració del treballs que seran objecte d'avaluació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Un treball del blog LITERATURA 33 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Un treball del blog de LENGUA ESPAÑOLA 33 0 0 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30
Un treball sobre el blog de ELE 34 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 31, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

 
EVALUACIÓN ÚNICA: Los profesores ineicaran, el primer día de curso, la fecha en la que los alumnos acogidos a esta modalidad de evaluación deberán e¡ntregar las actividades que serán las mismas que deberan realizar los alumnos de evaluación conitnuada dado que las competencias que deben demostrar que han adquirido son las mismas en todas las modalidades.

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà calculant la nota mitja dels tres treballs que hauran de realitzar els estudiants:

1) Un treball del blog ELE

2) Un treball del blog LLENGUA

3) Un treball del blog LITERATURA


Bibliografia

Els professor de cada blog indicaran, el primer dia de classe, la bibliografia específica que s'utilitzarà durant el desenvolupament del programa.


Programari

No es requereix programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TEm) Teoria (màster) 2 Espanyol primer quadrimestre tarda