Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicopedagogia a les Organitzacions

Codi: 42979 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313754 Psicopedagogia OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Pilar Pineda Herrero
Correu electrònic:
pilar.pineda@uab.cat

Equip docent

Pilar Pineda Herrero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.


Objectius

El mòdul Psicopedagogia a les Organitzacions té unes característiques bàsiques que defineixen el seu disseny:

  1. Es tracta d’un mòdul de caire optatiu.
  2. Es focalitza en la perspectiva interna o institucional de les organitzacions educatives i laborals, per això és imprescindible tenir un coneixement mínim sobre l’estructura, finalitats, dinàmiques i relacions que s’estableixen en les institucions educatives i en les organitzacions, ja que sobre aquests elements organitzatius es desenvoluparà el contingut i estratègies de l’assignatura.

Els objectius principals son:

-Desenvolupar competències per descriure, desenvolupar i innovar programes, unitats i serveis psicopedagògics en les institucions educatives i en les organitzacions.

- Adquirir habilitats en la gestió de persones, projectes i recursos d’atenció psicopedagògica.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA17 (Competència) Implementar i avaluar programes de diagnòstic, avaluació, orientació i assessorament que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  2. CA18 (Competència) Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives i laborals atenent les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  3. CA19 (Competència) Establir pautes en la gestió i el desenvolupament del treball dels equips docents dels centres socioeducatius i laborals d'educació infantil i primària per a donar una resposta coordinada i eficaç des del punt de vista psicopedagògic.
  4. KA14 (Coneixement) Descriure les bases conceptuals sobre l'estructura, les finalitats, les dinàmiques i les relacions que s'estableixen tant a les institucions educatives com a les organitzacions.
  5. KA15 (Coneixement) Interpretar críticament els principis, els valors i els procediments que regeixen l'exercici de la psicopedagogia en les organitzacions.
  6. SA25 (Habilitat) Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres socioeducatius i laborals valorant-ne l'estructura, les finalitats, les dinàmiques i les relacions.
  7. SA26 (Habilitat) Planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  8. SA27 (Habilitat) Dissenyar propostes que fomentin el treball col·laboratiu entre els professionals dels centres socioeducatius i laborals.

Continguts

Docència en catalá i espanyol

La perspectiva professionalitzadora del Màster i el tractament metodològic aconsellen no fer un seguiment lineal dels continguts sinó més cíclic i transversal per tal de poder copsar les relacions existents entre ells i poder dotar l’estudiantat d’una visió i perspectiva global.

Els continguts del Mòdul, encara que no sempre es donaran en el mateix ordre, són: 

  1. Organitzacions vinculades a la innovació i la qualitat.
  2. Les organitzacions i els recursos humans en l’actualitat.
  3. Departaments de recursos humans i psicopedagogia: organització i funcionament.
  4. Les polítiques de RRHH i el rol del psicopedagog-a: gestió per competències, selecció, acollida, avaluació professional.
  5. Polítiques de RRHH i desenvolupament professional: formació dual i continua, promoció i plans de carrera dels recursos humans.
  6. Els estadis de desenvolupament organitzacional.
  7. Disseny i desenvolupament de programes i serveis orientats als canvis en les organitzacions. Les comissions pedagògiques i els departaments de formació.
  8. Disseny i desenvolupament de programes i serveis per a les persones. El pla d’acció tutorial.
  9. Xarxes i treball cooperatiu en les organitzacions.
  10. El rol del psicopedagog-a en les organitzacions.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferències i xerrades de professionals (si es cau) 10 0,4 KA15, SA25, KA15
Debat de textos i materials audiovisuals 10 0,4 KA15, SA25, KA15
Presentació de continguts 30 1,2 CA19, KA14, CA19
Presentació dels casos i bones pràctiques 10 0,4 CA19, SA26, SA27, CA19
Tipus: Supervisades      
Cerca Bibliogràfica i elaboració de treballs 10 0,4 KA14, KA15, SA25, KA14
Lectura de materials 15 0,6 KA15, SA25, KA15
Resolució de casos i bones práctiques 40 1,6 CA17, CA18, CA19, SA25, SA27, CA17
Tipus: Autònomes      
Activitats d'aprenentatge formal 25 1 CA17, KA14, SA26, SA27, CA17
Resolució del cas 75 3 CA18, CA19, KA14, KA15, SA25, SA27, CA18
Revisió bibliogràfica 25 1 KA15, SA25, KA15

L’enfocament del Mòdul Psicopedagogia en les Organitzacions combina diverses estratègies metodològiques. Per una banda, hi haurà sessions de presentació i aprofundiment dels continguts formals del mòdul, per això es preveuen sessions magistrals participatives. Per altre, a cada unitat temàtica es facilitaran diverses lectures sobre textos i articles relacionats amb la matèria.

Es treballaran diversos casos, que formaran part de l’avaluació, bé amb l’anàlisi d’un cas real sobre una política de recursos humans, bé amb la resolució d’un cas sobre la intervenció del psicopedagog a les organitzacions educatives. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència 5% 0 0 CA17, CA18, CA19, KA15, SA25
Autoavaluació 5% 0 0 KA15
Elaboració d'un projecte d'intervenció 25% 0 0 CA17, CA19, KA15, SA25, SA26, SA27
Estudi de cas al voltant d'una política de recursos humans 45% 0 0 CA18, SA25
Portafoli 20% 0 0 CA17, CA18, CA19, KA14, KA15, SA25, SA26, SA27

Per superar el Mòdul caldrà: 

Avaluació continua: 

  • Elaboració d'un portafoli d'aprenentatges (20%). Es tracta d'un informe d'autoavaluació que recull una síntesi i valoració de les diferents sessions d'aula realitzades pel professor Antonio Pérez, les lectures realitzades, l'assistència a classe i la participació en les tasques i activitats programades, l'aprofitament i contingut de les tutories individuals i en grup, etc. Cal evidenciar les competències assolides, els aprenentatges realitzats i una valoració sobre la utilitat i professionalització del mòdul. Portafolis amb l’anàlisi de dues lectures obligatòries (treball individual) que s’entregarà (3+3=6 folis), l’informe de les seves sessions de classe  (treball individual;12 folis) 
  • Elaboració i defensa oral d'un projecte d'intervenció (25%). Defensa el 7 de maig.
  • Prova individual teòric-pràctica -escrita i oral (45%) el 7 de maig.

L'alumnat que no presenti alguna de les evidències concretades anteriorment serà qualificat de 'No Presentat/da'.

La recuperació de l'avaluació continuada: serà el 28 de maig.

 

Avaluació única: consisteix en l'elaboració d'un portafoli d'aprenentatges (25%), l'elaboració i defensa oral d'un projecte d'intervenció (25%) i prova individual teòric-pràctica -escrita i oral (50%). Aquestes tres activitats tindran lloc el 8 de maig. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada: es lliuraran les activitats el 28 de maig.

 

 

 

 

 


Bibliografia

  • Alles, M. (2008). Desarrollo del talento humano basado en competencias. Granica.
  • Álvarez, V., i Lázaro, A. (2002). Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Aljibe.
  • Bernal, A. (Coord.) (2019) Formación continua. Síntesis.
  • Bolívar, A., Segovia, J. D., Escudero, J. M., García, J., i González, M. T. (2008). El centro como contexto de intervención. En Gairín, J. (Coord.). Curso de Asesoría pedagógica, Módulo I. Centro Nacional de Información y Capacitación pedagógica. 
  •  Brown, D. & Harvey, D. (2006). Changing the culture. En D. Brown & D. Harvey (Coord) An Experimental Approach to Organizational Development (pp. 67- 94). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Champoux, J. (2011). Organizational Culture. En J. Champoux (Ed) Organizational Behavior: Integrating individuals, groups, and organizations. (pp 72-99). New York: Taylor & Francis.
  • Cornejo, J. M. (2006). El análisis de las interacciones grupales: las aplicaciones SOCIOS, Anuario de Psicología, 37(3), 277- 297.
  • Cornejo, J.M. (1997). Metodología de la investigación grupal. En M.P. González (Ed.), Psicología de los Grupos. Teoría y Aplicación (pp. 45-102). Madrid. Síntesis Psicología.
  • Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2014). Organization development and change. Cengage learning.
  • Draft, R. L. (2008). Teoría y Diseño Organizacional. México: Cengage Learning Gibson, J. L., Ivancevich, J.M. Donnelly, J. H., y Konopaske, R. (2009). Organizations: Behavior, Structure, Processes. New York: McGraw-Hill.
  • Gairín, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. Educar, 27, 31-85.
  • Gairín, J. (2004). Redes institucionales y deaprendizaje en la educación no formal. En AAVV., La organización y dirección de redes educativas, 1 (pp. 23-45). Grupo Editorial Universitario.
  • Gairín, J. (2006) (Coord.). Procesos de cambio en los centros educativos a partir de evaluaciones externas. Ministerio de Educación y Ciencia: CIDE.
  • Gairín, J. (2006). Los enfoques de planificación. Máster de Formación de formadores. INAP, Módulo 4
  • Gairín, J. (2007). El centro como escenario educativo. En Bonals, J. i Sánchez-, M. (Coord.) (2007), Manual de asesoramiento Psicopedagógico. Graó, Cap. 5.
  • Gairín, J. (2007). La gestión de procesos y del conocimiento. Curso de formación especializada para la intervención en centros educativos. Ministerio de Educación.
  • Gairín, J. (2012). La organización y atención a la diversidad en centros de educación secundaria en Iberoamérica. Santillana.
  • Gairín, J. i Suárez, C.I. (2014). Clarificar e identificar los grupos vulnerables. En, Gairín, J. (Coord.), Colectivos vulnerables en la universidad. Reflexiones y propuestas para la intervención (pp. 33-61). Wolters Kluwer. http://edo.uab.cat/content/llibres
  • Gairín. J. & Castro, D. (2020). El Contexto organizativo como espacio de intervención. Madrid: Síntesis Editorial.
  • Gómez Mejía, L. et al. (2008). Gestión de recursos humanosPearson-Prentice Hall.
  • Gil-Rodríguez, F. Y Alcover, C (2003) Introducción a la Psicología de las Organizaciones (pp. 259-282). Colección Psicología y Educación. Alianza Editorial.
  • Guízar, R. (2013). Desarrollo Organizacional. Principios yaplicaciones (Cuarta edición). Mexico. McGraw Hill.
  • Gutiérrez, S., i De Pablos, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial ysu aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323–343.
  • Huici, C., Molero, F., & Gómez Jiménez, A. (2016, 16 ed.). Psicología de los Grupos.. Madrid: UNED. Ibáñez, T. (Coord.). Introducción a la Psicología Social. Barcelon: UOC
  • Lorenzo, M. (2011). Organización y gestión de centros educativos. Universitas.
  • Noguer, M. C. y Guzmán, N. (2008). La gestió per competències: una experiència municipal.Barcelona: Escola d'Administració Pública de Catalunya.Puchol, L. (2003). Dirección y gestión de recursos humanos. Barcelona: Díaz de Santos.
  • Oltra, V. (Coord.) (2005). Desarrollo del factor humano. UOC.
  • Peiró, J.M. y Martínez-Tur, V. (2008). Organizational development and change. En N. Chmiel (Ed.). An Introduction to Work and Organizational Psychology: An European Perspective. (secondedition, pp. 351-376). UK: Wiley-Blackwell.
  • Pineda, P. (Coord.) (2002). Formación en las organizaciones. Ediciones Gestión 2000.
  • Revista CAPITAL HUMANO. Wolters Kluwer.
  • Rodríguez Fernández, A y Zarco Martín, V (2008). Psicología de los recursos humanos.Madrid: Pirámide.
  • Tejada, J. (2007). La innovación formativa. En, Tejada, J. i Giménez, V. (Coord.). Formación de Formadores. Escenario institucional (pp. 631-712). Thomsom.
  • Van de Ven, Andrew H. (2004). Handbook of Organizational Change and Innovation. Cary, NC, USA: Oxford UniversityPress

 

ENLLAÇOS WEB:

  • https://www.fundae.es/
  • http://www.cedefop.europa.eu/
  • http://www20.gencat.cat/portal/site/empresaiocupacio/
  • http://www.conforcat.cat/principal.asp
  • http://ec.europa.eu/education/llp/doc1943_en.htm
  • http://www.trainersineurope.org/

Programari

Sense programari vinculat.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.