Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap específic
Els objectius d’aquest mòdul són:
1.- Entendre l’orientació com un procés holístic i fonamentat en les fortaleses de l'alumnat que acompanya el seu desenvolupament personal, acadèmic, professional/vocacional i ciutadà.
2.- Planificar i desenvolupar l'acció directa individual i grupal de l'orientador/a amb l'alumnat com l’espai i el temps per a l'establiment de vincle, la identificació de fortaleses i barreres per al desenvolupament del seu projecte formatiu, professional, social i de vida, i l'establiment de l'acompanyament i suports necessaris per a que aquests projectes puguin decidir-se i fer-se efectius.
3.- Dissenyar i desenvolupar plans, programes, projectes i accions d’orientació personal, acadèmica i professional.
4.- Identificar, planificar i consensuar accions d’orientació i tutoria en coherència a la cultura i identitat de centre mitjançant el treball en xarxa entre els equips docents, agents externs al centre i famílies.
5.- Entendre l’avaluació com una oportunitat d’aprenentatge: de l’avaluació psicopedagògica, a la indagació i a l’avaluació formativa.
1. Orientació educativa amb alumnat de secundària. Fonaments, finalitats i model d'orientació per al segle XXI.
2. Necessitats i fortaleses de l’alumnat en relació al desenvolupament personal, social, acadèmic i professional: autoconcepte i autoestima; convivència, participació, clima i conflictes; competències curriculars; tècniques i hàbits d’estudi; motivació; coneixement de l’entorn; maduresa vocacional i projecte vital.
2. Acció directa individual i grupal amb alumnat de secundària: instruments, tècniques i dinàmiques d'actuació.
4. Projecte educatiu de centre i l’acció tutorial i orientadora: Identitat i Cultura de centre. Horitzó compartit. De l’equip docent de secundària a l’equip educatiu. Documents estratègics de centre: PEC i Pla de convivència. Organització i lideratge.
5. L’orientació entesa com una mesura o suport universal d’atenció a tot l’alumnat. Disseny i desenvolupament de programes d’orientació personal, acadèmica i professional. El Disseny Universal d’Aprenentatge. La naturalesa de l’aprenentatge. Innovació, orientació i inclusió.
6. Treball en xarxa i co-creació d’espais i temps de reflexió i regulació. La intervenció psicopedagògica a partir de la identificació de les fortaleses i barreres del context. La indagació com a bastida de pensament i procés de transformació educativa per a garantir l’aprenentatge de tot l’alumnat i la millora professional docent.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels aspectes bàsics dels continguts del temari. Anàlisi de casos; simulacions de situacions professionals | 60 | 2,4 | CA08, CA09, KA08, SA10, SA11, SA12, CA08 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball individual i en grups, supervisat pel professorat, on s'amplia informació i lectures que permeten completar la resolució de casos, les simulacions o els exemples d'evidències presentades a les classes | 48 | 1,92 | CA08, CA09, SA10, SA11, SA13, SA14, CA08 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual de recerca de documentació, reflexió i redacció d'evidències del portfoli. Autoavaluació | 140 | 5,6 | CA08, CA09, KA08, SA10, CA08 |
La metodologia permetrà que l’aula sigui un laboratori d’experiències on l’alumnat i les docents puguin experimentar des de la pràctica tota incorporació de continguts. Aplicarem el Disseny Universal d’Aprenentatge com estructura de desenvolupament de les sessions:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació si hi ha restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 85% | 0 | 0 | CA08, CA09, KA08, SA10, SA11, SA12, SA13, SA14 |
Evidències d'autoaprenentatge | 5% | 2 | 0,08 | CA08, CA09, KA08, SA10, SA11, SA12 |
Percentatge d'assistència | 10% | 0 | 0 | KA08, SA10 |
Les evidències d'avaluació seran les següents:
Evidència 1: Simulació de tutoria individual amb un/a estudiant de secundària. Evidència individual (35%). Data aproximada de lliurament: 2 setmanes després d'acabar el bloc de contingut corresponent
Criteris d'avaluació:
Evidència 2: Disseny d'acció grupal d'orientació professional. Evidència grupal (15%). Data aproximada de lliurament: 2 setmanes després d'acabar el bloc de contingut corresponent.
Criteris d'avaluació:
Evidència 3: Proposta d’actuació d’orientació educativa i acció tutorial com a mesurai suport universal per a l’aprenentatge de l’alumne, a partir d’una sitiuació educativa. Evidència individual (35%) Data aproximada d'entrega: dues setmanes després de que acabi el bloc de contingut corresponent.
Criteris d'avaluació:
Evidència 4: La funció de l'orientació com a suport a la comunitat educativa. Evidència grupal (15%). Data aproximada de lliurament: 2 setmanes després de finalitzar el bloc de contingut corresponent.
Criteris d'avaluació:
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única consistirà en una prova escrita (50%) i una conversa personal (50%) amb l'equip docent sobre la teoria i la pràctica de les competències vinculades al Mòdul.
Les dues proves es realitzaran el dia 23 de maig i la recuperació el dia 30 de maig. Ambdues proves es realitzaran de forma presencial.
Álvarez González, M. (2009). Modelos explicativos de la orientación profesional. En L.M. Sobrado i A. Cortés (Coords.), Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas (pp.47-72). Biblioteca Nueva.
Alvarez, González, M. (Coord.) (2007). La Madurez para la carrera en la educación secundaria. Evaluación e intervención. EOS.
Alvarez, M. i Bisquerra, R. (Coords.) (1996). Manual de orientación y tutoría. Praxis.
Aymerich, R., Lluró, J. M., i Roca, E. (2011). Junts a l’aula? Present i futur del model d’educació comprensiva a Catalunya. Fundació Jaume Bofill.
Calderón, I., i Habegger, S. (2012). Educación, hándicap e inclusión. Octaedro/Mágina.
Coll, C., i Albaigés, B. (Dirs.) (2020). L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2020. Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/anuari-2020
Comas, M. (Dir.) (2014). Llibre Blanc de la participació de les famílies a l’escola. Informes breus, 51, Fundació Jaume Bofill.
Donoso, T. i Figuera, P. (2007). Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11, 5(1), 103-124. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?153
Echeverría, B. (Coord.) (2008). Orientació professional. UOC.
Funes, J. (2009). L’acompanyament de nois i noies adolescents en les seves transicions quan s’acaba l’escolaritat secundària obligatòria. Diputació de Barcelona. http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/acompanyament.asp
Gallego, S.; i Riart, J. (Coord.) (2006). La tutoría y la orientación en el siglo XXI: nuevas propuestas. Octaedro.
Instituto de las Mujeres (2017). Guía de buenas prácticas : medidas más eficaces para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Subdirección General para la Igualdad en la Empresa y la Negociación Colectiva, IMIO.
Jariot, M. (2005). El diseño de programas de orientación integrados en el núcleo formativo. Educar, 36, 131-154.
Jubany, J. (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Associació de Mestres Rosa Sensat.
Junta de Andalucía (2016). II Plan estratégico de igualdad de género en educación 2016-2021. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/delegate/content/c8458d47-056d-4d79-a1bc-4d0129f567e2
La Prova, A. (2017). La práctica del aprendizaje cooperativo. Narcea.
Longàs, J. (2007). La escuela orientadora: la acción tutorial desde una perspectiva institucional. Narcea.
Marchena, R. (2005). Mejorar el ambiente en las clases de secundaria. Ediciones Aljibe.
Martínez, M. (2004). La transición de primaria a secundaria. La experiencia de dos centros de Cerdanyola del Vallès. En, López Yánez, J. et. al., Actas del octavo congreso de Organización de Instituciones Educativas (pp. 899 – 908). Universidad de Sevilla.
Martínez, M. (2009). Competencias, Orientación y TIC. Educaweb, 183. http://www.educaweb.com/noticia/2009/02/09/competencias-orientacion-tic-13467.html
Martínez, M. (2010). L’orientació a les xarxes locals de transició escola-treball. Diputació de Barcelona. http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/orientacio.asp
Martínez, M. (2011). La tutoría y la orientación en las prácticas profesionalizadoras. En, Guías Práxis FP (pp. 1 – 28). Wolters Kluwer.
Martínez, M. (2022). Que vols ser. Orientació amb joves per a un futur verd i compromès. Eumo.
Martínez, M. i Pinya, C. (2012). Els instituts escola. Aspectes Curriculars, organitzatius i d’orientació. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Documents, 21. http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d%27avalua/Pdf%20i%20altres/Static%20file/documents21.pdf
Martínez-Roca, C. (2015). Orientación, desarrollo de competencias y factores contextuales de riesgo para el empleo. Tesis doctoral. UAB. http://www.tdx.cat/handle/10803/370112
Martínez-Roca, C., i Corral, Y. (2015). El proyecto “GPS a un futuro mejor” de la Escuela de Adultos la Olivera de Sant Quirze del Vallés. Observatorio de políticas educativas locales. Informe 2014. Diputación de Barcelona.
Martínez-Roca, C., Martínez, M., i Pineda, P. (2014). El rol de la orientación profesional en el desarrollo de competencias para una empleabilidad socialmente justa. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 139, 343-350. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.009
Martínez-Roca, C., Martínez, M., i Pineda, P. (2015). Building a Social Justice Pillar for Youth Career Development. En, Thoresen, V., Didham, R. J., Klein, J., i Doyle, D. (Ed.). Responsible Living. Concepts, Education and Future Perspectives. Springer International Publishing.
Pont, E. (2008). Situacions vitals estressants i resiliència a l’adolescència. Tesi doctoral. Facultat de Psicologia. Universitat de Barcelona.
Robinson, K. i Aronica, L. (2015). Escuelas creativas. Grijalbo.
Romero, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(2), 337-354.
Sobrado, L.M., i Cortés, A. (Coords.) (2009). Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas. Biblioteca Nueva.
Willingham, D. T. (2011). ¿Por qué a los niños no les gusta ir a la escuela? Graó.
Per a la realització d'aquest mòdul es necessita una càmara com les que es troba en els dispositius mòvils per poder registrar una de les evidències d'avaluació.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.