Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s’estableixen prerequisits.
Aquest mòdul és obligatori i se centrarà en la planificació de la lectura en els centres educatius i socials.
Seguint les aportacions de la recerca en cada camp, s'abordaran les bases sobre l'aprenentatge de la lectura (comprensió i interpretació de diferents tipus de textos), l'aprenentatge mitjançant la lectura (des de totes les àrees del currículum) i la lectura per plaer (estratègies per al foment de la lectura i la construcció d'hàbits lectors).
Es desenvoluparan estratègies de diagnòstic sobre el tractament de la lectura en els centres educatius i en altres entorns.
Es presentarà el Pla de lectura de centre com una eina global que recull i sistematitza els objectius, les metodologies i les estratègies per incidir en l'aprenentatge lector.
A més es coneixeran alguns plans de lectura d'altres indrets del món a fi d'observar-ne les característiques pròpies i els possibles aprenentatges que se'n poden derivar.
-La lectura en la societat actual i l'ensenyament i aprenentatge de la lectura en els centres escolars.
-Els plans de lectura de centres educatius i d'entorn. La comprensió lectora i la interpretació dels textos. La recerca i tractament de la informació. La lectura ficcional i la construcció d'hàbits lectors.
-El PLEC: el Pla de Lectura de Centre, i el Pla Lector
-L'impacte de les TIC en l'ensenyament i aprenentatge de la lectura. La promoció de la lectura en context digital.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'anàlisi, selecció i valoració de materials d'aula | 18 | 0,72 | CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, CA05 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment i realització dels treballs i lectures / Participació en els fòrums virtuals | 82 | 3,28 | CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, SA10, CA05 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliogràfica i de materials relacionats amb l'assignatura | 50 | 2 | CA04, KA07, SA08, CA04 |
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Classes magistrals
- Anàlisi de materials impresos i digitals aplicant conceptes i criteris de les lectures i informes
- Realització i presentació pública d'activitats / treballs
- Anàlisi i debat virtual de plans de lectura en línia de les administracions educatives
- Resolució de casos / problemes / exercicis de manera virtual a través de diferents possibilitats de les TIC
- Lectura i debat bibliogràfic en fòrums virtuals
- Tutories en línia.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'anàlisi de plans de lectura | 10% | 0 | 0 | CA04, CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, SA10 |
Activitats de valoració d'estratègies sobre l'ensenyament de la lectura, la cerca d'informació i el gust per llegir | 10% | 0 | 0 | CA04, CA05, KA08, SA08, SA10 |
Assistència i participació a les activitats presencials i virtuals | 20% | 0 | 0 | CA06, SA09 |
Disseny d'un projecte d'ensenyament de la lectura | 20% | 0 | 0 | CA04, CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, SA10 |
Presentació del projecte d'ensenyament de la lectura i de les seves activitats | 20% | 0 | 0 | CA06, KA08, SA08 |
Pràctiques de diagnòstic segons paràmetres donats | 20% | 0 | 0 | CA04, SA10 |
Avaluació
L’avaluació es farà a partir de les activitats lliurades que seran comentades pel professorat. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes havent d’obtenir un mínim de 5 sobre una escala de 10 en cadascuna d’elles.
L’assistència a classe és obligatòria. S’ha d’haver assistit a un mínim del 80% de les classes presencials.
Es tindrà en compte la participació als fòrums i a l’aula valorant la implicació de l’alumnat en les activitats que es realitzin durant les classes i, si es demana, posteriorment en format virtual. Per a les participacions als fòrums es deixarà un marge d’una setmana sent, així mateix, obligatòria la participació als mateixos i es valorarà l’opinió personal i fonamentada així com les aportacions, crítica i observacions de les intervencions dels companys. Les intervencions al fòrum no són recuperables.
El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior als vint dies hàbits del calendari acadèmic.
En el cas d’acollir-se a l’avaluació contínua, l’alumnat que no lliuri les activitats d’avaluació o que el percentatge de lliurament no superi el 20% constarà com a NO AVALUABLE.
Les úniques activitats recuperables són:
-L’activitat d’anàlisi de plans de lectura
-Les activitats de valoració d’estratègies sobre l’ensenyament de la lectura, la cerca d’informació i el gust per llegir.
-El disseny d’un projecte d’ensenyament de la lectura.
-La presentació del projecte d’ensenyament de la lectura i de les seves activitats.
-Les activitats i participació als diversos fòrums.
Si alguna persona suspengués el mòdul, la recuperació es duria a terme al juny mitjançant l’entrega d’un treball complementari a l’entorn del contingut del mòdul seguint els paràmetres dels treball grupal proposat. En cas de plagi o còpia dels treballs, sempre que no se’n citi la procedència dels fragments referenciats, es penalitzarà amb un 0 com a nota del mòdul, sense possibilitat de recuperació de la mateixa.
Avaluació única
En el cas d’optar per a seguir un format d’avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d’avaluació i recuperació per que per a l’avaluació continuada però el lliurament dels treballs escrits, les presentacions orals programades per a la resta d’alumnat que segueix l’avaluació continuada es farà en un únic dia així com les diferents aportacions als fòrums de l’assignatura. Cap d’aquestes entregues rebrà avaluació formativa perquè optar a l’avaluació única implica la renúncia a l’avaluació continuada. En el cas d’optar a avaluació única les evidències que s’avaluaran seran les següents:
Defensa oral de la seva proposta de programa lector: 15%
Recerca i presentació escrita del programa lector escollit: 20%
Intervencions individuals escrites, en format i compleció dels fòrums virtuals: 15%
Treball individual de programació del Pla de Lectura i Pla Lector: 25%
Entrevista final on es valorarà el coneixement i capacitat d’aplicació del contingut de l’alumnat: 25%
Blasco, A.; Durban, G. (2011). Competència informacional: del currículum a l’aula. Barcelona. Publicacions de Rosa Sensat.
Cairney, T.H. (1992): Enseñanza de la comprensión lectora. Madrid:Morata, 1992). CAMPS, A. (comp.) (2003): Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó.
Cassany, D. (2011): En_línia. Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona. Graó.
Chartier, A.M. (2004): Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México: Fondo de cultura económica.
Chartier, A.M.; J.Hebrard (1994): Discursos sobre la lectura (1880-1980) . Barcelona: Gedisa.
Coiro, J. (2003): «Reading comprehension on the Internet: Expanding our understanding of reading comprehension to encompass new literacies». The Reading Teacher [article en línia]. Núm. 56, p. 458-464. Versió en espanyol publicada a Eduteka (2003).
Colomer, T. (coord) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó.
Colomer, T. (2007): Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica, 2ona ed.
Colomer, T.; A.CAMPS (1991): Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre. Barcelona: Ed.62-Rosa Sensat (Trad.cast. Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid:Celeste MEC, 1996) Disponible en format digital al web www.gretel.cat
Correro, Cristina; Portell, jOAN (2023). Lectures que fan lectors. Vic: Eumo
Correro, Cristina; Real, Neus (eds.) (2018). La literatura a l'educació infantil. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat (Temes d'Infància, 73)
DDAA. (2011) Marco de referencia para las bibliotecas escolares. Madrid: Ministerio de Educación.DDAA. (2019). El pla valencià del llibre i la lectura. València: Universitat de València. A: https://mobiroderic.uv.es/handle/10550/50751
Duran,T.; Ros, R- (1995): Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir. Barcelona: Pirene. (Adapt. castellana: DURAN, T.; R. LÓPEZ (2002): Leer antes de leer. Madrid:Anaya)
Jóvenes y lectura. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: https://fundaciongsr.org/wp-content/uploads/2022/01/Jovenes-y-lectura.pdf
Goldin, D.; Kriscautzky, M.; Perelman, F. (coord.) (2012). Las TIC en la escuela, nuevas herramientas para viejos y nuevos problemas. Barcelona: Océano.
Jubany, Jordi (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona: Rosa Sensat.
Lara, T., Zayas i altres (2009). La competencia digital en el área de lengua. Barcelona. Octaedro.
Lankshear, C; Knobel, M. (2008): Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid. Morata.
Lerner, D. (2001): Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
Lluch, Gemma (2018). Le lectura entre el paper i les pantalles. Vic: Eumo
Lluch, G. (2012): La lectura al centre. Llegir (i escriure) llibres, pantalles, documents, al Pla de Lectura de Centre. Alzira: Bromera.
Mangel, A. (1998): Historia de la lectura. Madrid: Anaya.
Manresa, M. (2013). L'univers lector adolescent. Dels hàbitsde lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat.
Meek, M. (2004): En torno a la cultura escrita. México: Fondo de Cultura Económica.
Ministerio de Educación, Formación profesional y Deportes (2024): https://www.libreria.educacion.gob.es/ca/libro/guia-para-la-elaboracion-de-un-plan-de-fomento-de-la-lectura-en-un-centro-de-educacion-primaria_184437/
Monereo, C. (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó.
Moreno, V. (2004): Lectores competentes. Madrid: Anaya
Petit, M. (1999): Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.
Sarland, C. (2003): La lectura en los jóvenes: cultura y respuesta. México: Fondo de Cultura Económica.
Teberosky, A. (amb la col.laboració de T.COLOMER) (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Barcelona: Vicens Vives
Zayas, F. (1012). 10 idees clau: la competència lectora segons PISA. Reflexions i orientacions. Barcelona: Graó.
Recursos web:
Proyecto de lectura para centros escolares. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: http://www.canallector.com/
Pàgina del Departament d’Ensenyament sobre el Pla de lectura de centre. http://www.xtec.cat/web/projectes/lectura/pladelectura
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |