Logo UAB

Plans de Lectura

Codi: 42955 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Portell Rifà
Correu electrònic:
joan.portell@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s’estableixen prerequisits.

 


Objectius

Aquest mòdul és obligatori i se centrarà en la planificació de la lectura en els centres educatius i socials.

Seguint les aportacions de la recerca en cada camp, s'abordaran les bases sobre l'aprenentatge de la lectura (comprensió i interpretació de diferents tipus de textos), l'aprenentatge mitjançant la lectura (des de totes les àrees del currículum) i la lectura per plaer (estratègies per al foment de la lectura i la construcció d'hàbits lectors).

Es desenvoluparan estratègies de diagnòstic sobre el tractament de la lectura en els centres educatius i en altres entorns.

Es presentarà el Pla de lectura de centre com una eina global que recull i sistematitza els objectius, les metodologies i les estratègies per incidir en l'aprenentatge lector.

A més es coneixeran alguns plans de lectura d'altres indrets del món a fi d'observar-ne les característiques pròpies i els possibles aprenentatges que se'n poden derivar. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA04 (Competència) Adoptar criteris de qualitat per avaluar projectes de foment de la lectura de caràcter nacional i internacional tenint en compte la coherència interna i els objectius formatius que es persegueixen.
  2. CA05 (Competència) Programar plans de lectura de centre que es derivin de les necessitats específiques identificades mitjançant un estudi diagnòstic en un context escolar o social concret, assegurant, a més, que la proposta formativa sigui coherent amb la normativa educativa i sigui adequada al context, al públic i als objectius que es persegueixen.
  3. CA06 (Competència) Presentar oralment i per escrit un pla de lectura de centre de manera completa, justificada i convincent a públics especialitzats i no especialitzats.
  4. KA07 (Coneixement) Identificar necessitats en relació amb la lectura en contextos escolars i socials, tant propers com llunyans, que serveixin de model per a futures aplicacions en plans estratègics de lectura.
  5. KA08 (Coneixement) Identificar els elements contextuals, socioculturals i institucionals que influeixen en les pràctiques i els hàbits lectors de les societats actuals, així com en els processos d'aprenentatge lector en contextos d'educació formal, per tenir-los en compte a l'hora de dissenyar plans de lectura de centres educatius i d'entorn.
  6. SA08 (Habilitat) Proposar llibres i recursos de ficció i de no-ficció adequats als diferents tipus de destinataris en el marc d'un pla de lectura de centre tenint en compte la qualitat lingüística i narrativa i els objectius globals que es persegueixen.
  7. SA09 (Habilitat) Garantir les responsabilitats socials d'inclusió i universalitat social i lingüística en la pràctica i la concreció dels coneixements i els judicis en el desenvolupament de plans de foment de la lectura en contextos institucionals tant educatius com socials.
  8. SA10 (Habilitat) Desenvolupar estratègies d'innovació i creativitat en el disseny de plans de lectura institucionals en contextos educatius i socials.

Continguts

-La lectura en la societat actual i l'ensenyament i aprenentatge de la lectura en els centres escolars.

-Els plans de lectura de centres educatius i d'entorn. La comprensió lectora i la interpretació dels textos. La recerca i tractament de la informació. La lectura ficcional i la construcció d'hàbits lectors.

-El PLEC: el Pla de Lectura de Centre, i el Pla Lector 

-L'impacte de les TIC en l'ensenyament i aprenentatge de la lectura. La promoció de la lectura en context digital.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats d'anàlisi, selecció i valoració de materials d'aula 18 0,72 CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, CA05
Tipus: Supervisades      
Seguiment i realització dels treballs i lectures / Participació en els fòrums virtuals 82 3,28 CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, SA10, CA05
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliogràfica i de materials relacionats amb l'assignatura 50 2 CA04, KA07, SA08, CA04

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

 

- Classes magistrals

- Anàlisi de materials impresos i digitals aplicant conceptes i criteris de les lectures i informes

- Realització i presentació pública d'activitats / treballs

- Anàlisi i debat virtual de plans de lectura en línia de les administracions educatives

- Resolució de casos / problemes / exercicis de manera virtual a través de diferents possibilitats de les TIC

- Lectura i debat bibliogràfic en fòrums virtuals

- Tutories en línia. 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'anàlisi de plans de lectura 10% 0 0 CA04, CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, SA10
Activitats de valoració d'estratègies sobre l'ensenyament de la lectura, la cerca d'informació i el gust per llegir 10% 0 0 CA04, CA05, KA08, SA08, SA10
Assistència i participació a les activitats presencials i virtuals 20% 0 0 CA06, SA09
Disseny d'un projecte d'ensenyament de la lectura 20% 0 0 CA04, CA05, CA06, KA07, KA08, SA08, SA09, SA10
Presentació del projecte d'ensenyament de la lectura i de les seves activitats 20% 0 0 CA06, KA08, SA08
Pràctiques de diagnòstic segons paràmetres donats 20% 0 0 CA04, SA10

Avaluació

L’avaluació es farà a partir de les activitats lliurades que seran comentades pel professorat. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes havent d’obtenir un mínim de 5 sobre una escala de 10 en cadascuna d’elles.

L’assistència a classe és obligatòria. S’ha d’haver assistit a un mínim del 80% de les classes presencials.

Es tindrà en compte la participació als fòrums i a l’aula valorant la implicació de l’alumnat en les activitats que es realitzin durant les classes i, si es demana, posteriorment en format virtual. Per a les participacions als fòrums es deixarà un marge d’una setmana sent, així mateix, obligatòria la participació als mateixos i es valorarà l’opinió personal i fonamentada així com les aportacions, crítica i observacions de les intervencions dels companys. Les intervencions al fòrum no són recuperables.

El docent farà una devolució de les activitats d’avaluació en un període no superior als vint dies hàbits del calendari acadèmic.

En el cas d’acollir-se a l’avaluació contínua, l’alumnat que no lliuri les activitats d’avaluació o que el percentatge de lliurament no superi el 20% constarà com a NO AVALUABLE.

Les úniques activitats recuperables són:

-L’activitat d’anàlisi de plans de lectura

-Les activitats de valoració d’estratègies sobre l’ensenyament de la lectura, la cerca d’informació i el gust per llegir.

-El disseny d’un projecte d’ensenyament de la lectura.

-La presentació del projecte d’ensenyament de la lectura i de les seves activitats.

-Les activitats i participació als diversos fòrums.

Si alguna persona suspengués el mòdul, la recuperació es duria a terme al juny mitjançant l’entrega d’un treball complementari a l’entorn del contingut del mòdul seguint els paràmetres dels treball grupal proposat. En cas de plagi o còpia dels treballs, sempre que no se’n citi la procedència dels fragments referenciats, es penalitzarà amb un 0 com a nota del mòdul, sense possibilitat de recuperació de la mateixa.

Avaluació única

En el cas d’optar per a seguir un format d’avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d’avaluació i recuperació per que per a l’avaluació continuada però el lliurament dels treballs escrits, les presentacions orals programades per a la resta d’alumnat que segueix l’avaluació continuada es farà en un únic dia així com les diferents aportacions als fòrums de l’assignatura. Cap d’aquestes entregues rebrà avaluació formativa perquè optar a l’avaluació única implica la renúncia a l’avaluació continuada. En el cas d’optar a avaluació única les evidències que s’avaluaran seran les següents:

Defensa oral de la seva proposta de programa lector: 15%

Recerca i presentació escrita del programa lector escollit: 20%

Intervencions individuals escrites, en format i compleció dels fòrums virtuals: 15%

Treball individual de programació del Pla de Lectura i Pla Lector: 25%

Entrevista final on es valorarà el coneixement i capacitat d’aplicació del contingut de l’alumnat: 25%

 


Bibliografia

Blasco,  A.;  Durban,  G.  (2011).  Competència  informacional:  del  currículum  a  l’aula. Barcelona. Publicacions de Rosa Sensat.

Cairney, T.H. (1992): Enseñanza de la comprensión lectora. Madrid:Morata, 1992). CAMPS, A. (comp.) (2003): Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó.

Cassany, D. (2011): En_línia. Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona. Graó.

Chartier, A.M. (2004): Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México: Fondo de cultura económica.

Chartier, A.M.; J.Hebrard (1994): Discursos sobre la lectura (1880-1980) . Barcelona: Gedisa.

Coiro, J. (2003): «Reading comprehension on the Internet: Expanding our understanding of reading comprehension to encompass new literacies». The Reading Teacher [article en línia]. Núm. 56, p. 458-464. Versió en espanyol publicada a Eduteka (2003).

Colomer, T. (coord) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó.

Colomer, T. (2007): Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica, 2ona ed.

Colomer, T.; A.CAMPS (1991): Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre. Barcelona: Ed.62-Rosa Sensat (Trad.cast. Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid:Celeste MEC, 1996) Disponible en format digital al web www.gretel.cat

Correro, Cristina; Portell, jOAN (2023). Lectures que fan lectors. Vic: Eumo 

Correro, Cristina; Real, Neus (eds.) (2018). La literatura a l'educació infantil. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat (Temes d'Infància, 73) 

DDAA. (2011) Marco de referencia para las bibliotecas escolares. Madrid: Ministerio de Educación. 
 
DDAA. (2011) Bibliotecas escolares¿entre ineterrogantes?. Madrid: Ministerio de Educación / Fundación Germán Sánchez Ruipèrez. 
 
DDAA. (2013) La lectura en un centre educatiu. Saber llegir, llegir per aprendre, gust per llegir. Barcelona: Departament d'Ensenyament. 

DDAA. (2019). El pla valencià del llibre i la lectura. València: Universitat de València. A: https://mobiroderic.uv.es/handle/10550/50751

Duran,T.; Ros, R- (1995): Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir. Barcelona: Pirene. (Adapt. castellana: DURAN, T.; R. LÓPEZ (2002): Leer antes de leer. Madrid:Anaya)

Jóvenes y lectura. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: https://fundaciongsr.org/wp-content/uploads/2022/01/Jovenes-y-lectura.pdf 

Goldin, D.; Kriscautzky, M.; Perelman, F. (coord.) (2012). Las TIC en la escuela, nuevas herramientas para viejos y nuevos problemas. Barcelona: Océano.

Jubany, Jordi (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona: Rosa Sensat.

Lara, T., Zayas i altres (2009). La competencia digital en el área de lengua. Barcelona. Octaedro.

Lankshear, C; Knobel, M. (2008): Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid. Morata.

Lerner, D. (2001): Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Lluch, Gemma (2018). Le lectura entre el paper i les pantalles. Vic: Eumo

Lluch, G. (2012): La lectura al centre. Llegir (i escriure) llibres, pantalles, documents, al Pla de Lectura de Centre. Alzira: Bromera.

Mangel, A. (1998): Historia de la lectura. Madrid: Anaya.

Manresa, M. (2013). L'univers lector adolescent. Dels hàbitsde lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat. 

Meek, M. (2004): En torno a la cultura escrita. México: Fondo de Cultura Económica.

Ministerio de Educación, Formación profesional y Deportes (2024): https://www.libreria.educacion.gob.es/ca/libro/guia-para-la-elaboracion-de-un-plan-de-fomento-de-la-lectura-en-un-centro-de-educacion-primaria_184437/

Monereo,  C.  (2005).  Internet  y  competencias  básicas.  Aprender  a  colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó.

Moreno, V. (2004): Lectores competentes. Madrid: Anaya

Petit, M. (1999): Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.

Portell, Joan (2017). Llegim? Com fer lecturs entusiastes. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat (Créixer Coneixements, 5) 
 
Portell, Joan; RUIZ, Gisela (2018). Lectura i adolescents. El binomi fantàstic. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat (Créixer Coneixements, 8) 
 
Rouxel, Annie (2005). Lectures cursives: quel accopagnement? París: Delagrave Edition / CRDP Midi-Pyrénées.

Sarland, C. (2003): La lectura en los jóvenes: cultura y respuesta. México: Fondo de Cultura Económica.

Teberosky, A. (amb la col.laboració de T.COLOMER) (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Barcelona: Vicens Vives

Zayas,  F.  (1012).  10  idees  clau:  la  competència  lectora  segons  PISA.  Reflexions  i orientacions. Barcelona: Graó.

Recursos web:

Proyecto de lectura para centros escolares. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: http://www.canallector.com/ 

Pàgina del Departament d’Ensenyament sobre el Pla de lectura de centre. http://www.xtec.cat/web/projectes/lectura/pladelectura


Programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda