Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura. Malgrat això, per garantir el bon seguiment de la matèria per part de l’alumnat i l’assoliment dels resultats d’aprenentatge plantejats, es recomana que l’alumnat tingui uns coneixements previs bàsics d'eines estadístiques.
D’altra banda, és recomanable que l'alumnat tingui uns coneixements mínims d’anglès.
Els objectius de l'assignatura són:
Tema 1. Estadística:
Familiaritzar l'alumnat en l'ús de l'estadística aplicada tant en l'obtenció de resultats d'un estudi com en el disseny d'una investigació
Que l'alumnat sigui capaç de descriure i justificar les metodologies estadístiques utilitzades en una investigació
Que l'alumnat sigui capaç de fer una lectura crítica i una bona interpretació dels resultats presentats en articles científics en l'àmbit de la citogenètica o la biologia de la reproducció
Tema 2. Comunicació científica:
Familiaritzar l'alumnat en les tècniques i les estratègies de comunicació científica
Tema 3. Codi de bones pràctiques científiques:
Que l'alumnat sigui capaç d'identificar els principis ètics en el desenvolupament de l'activitat investigadora i d'utilitzar el comportament èticament acceptable en la planificació, el desenvolupament i la difusió dels resultats derivats de la investigació posant un èmfasi especial en la perspectiva de gènere.
Tema 1: Estadística
BLOC1. Conceptes bàsics
BLOC2. Modelització
Tema 2: Comunicació científica
Tema 3: Codi de bones pràctiques científiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Cas pràctic de bioètica | 3 | 0,12 | 2, 4, 6, 7, 9, 13, 14 |
Casos pràctics estadística | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16 |
Codi de bones pràctiques | 2 | 0,08 | 4, 6, 7, 13, 14 |
Comunicació científica | 12 | 0,48 | 2, 5, 9, 11, 12, 15 |
Estadística | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16 |
Propostes de comunicació científica | 7 | 0,28 | 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Pràctiques Estadística | 14 | 0,56 | 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16 |
Seminari Codi de bones pràctiques | 1 | 0,04 | 4, 6, 7, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Codi de bones pràctiques | 9,5 | 0,38 | 2, 4, 6, 7, 10, 13, 14 |
Comunicació científica | 25 | 1 | 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 15 |
Estadística | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 13, 15, 16 |
L'assignatura consta de classes teòriques, de l'anàlisi i comentaris de casos proposats en un format de seminaris i de l’anàlisi i resolució de problemes i pràctiques. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que es seguirà en aquests tres tipus d’activitats formatives.
Classes de teoria (Temes 1, 2):
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professorat en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe pel professorat estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. És recomanable que l'alumnat imprimeixin aquest material i el portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts.
Classes Pràctiques (Temes 1, 2):
A més de l’assistència a les classes teòriques el seguiment de l’assignatura també implicarà un paper actiu de l'alumnat que pel TEMA 1, consistirà en realitzar una pràctica per cada bloc descrit en el contingut de l’assignatura, on s’aplicaran els conceptes apresos així com el software DeduceR. Pel TEMA 2 consistirà realitzar un seguit de treballs de presentació de continguts científics (en format de text i de pòster), així com la preparació d’una comunicació oral.
Seminaris (Tema 3):
L'alumnat adquirirà els coneixements i les competències d'aquesta part del mòdul a través de l’anàlisi i comentari d’un seguit de casos proposats durant les classes. A més, aquesta anàlisi quedarà plasmada en el comentari individual d'un cas que l'alumnat entregarà en eltermini establert, treball que serà avaluat pel professorat.
La proposta del tema serà feta pel professorat a l’inici del curs. La proposta inclourà les pautes i els punts a tractar.
Es pretén que totes aquestes activitats serveixin per consolidar els continguts prèviament treballats a les classes de teoria i també perquè l'alumnat desenvolupi les habilitats per resoldre problemes relacionats amb l’obtenció i interpretació de les dades estadístiques, en la presentació de dades científiques i desenvolupi un esperit crític en front de problemes ètics i legals relacionats amb la recerca en Biomedicina.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació 1ª pràctica estadística | 16% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16 |
Avaluació de la comunicació oral | 13,6 | 3 | 0,12 | 2, 9, 10, 12, 13, 15 |
Avaluació de la discussió pública del cas de bioètica | 4% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació del resum | 13,2% | 3 | 0,12 | 2, 9, 10, 12, 13, 15 |
Avaluació dels comentaris al cas de bioètica | 16% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació i defensa 2ª pràctica estdística | 24% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16 |
Avaluació póster | 13,2% | 3 | 0,12 | 2, 9, 10, 12, 13, 15 |
L’avaluació del mòdul constarà de les següents activitats:
1. Avaluació de les pràctiques lliurades (Tema 1): Les pràctiques seran lliurades per l'alumnat i avaluades pel professorat.
2. Avaluació dels treballs presentats (Tema 2): L’alumnat presentarà un treball de contingut científic en format de pòster i de resum. Aquesta presentació haurà de ser original i no haver-se presentat amb anterioritat. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega. L’alumnat també haurà de fer a més una comunicació oral de dades científiques sobre un tema prèviament acordat. S’avaluaran les eines visuals utilitzades per a comunicar les dades científiques, aixi com l’estructura dels continguts de la xerrada i la seva exposició.
3. Avaluació dels comentaris al cas proposat (Tema 3): S’avaluarà el treball presentat per l'alumnat individualment. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega, de forma que no serà vàlid el treball presentat posteriorment a la discussió del cas en el seminari.
Tema 1: Pes global del 40%
El pes dins la nota d’aquest tema de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Tema 2: Pes global del 40%
El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Tema 3: Pes global del 20%
El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:
Per tal de superar l'assignatura l'alumnat haurà d’obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts per al total de proves d'avaluació del mòdul.
La recuperació:
Existirà una prova de recuperació similar a la corresponent de cadascun dels temes del mòdul, excepte les que s’indiquin específicament en cada cas.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Objectiu de les proves d’avaluació
L’objectiu d’aquestes proves és avaluar no tant sols que l'alumnat hagi adquirit els coneixements conceptuals del mòdul sinó, més important, que l'hagin comprés i el sàpiguen integrar i relacionar entre sí. D’altra banda, també es valorarà que l'alumnat utilitzi la terminologia adequada en tractar les qüestions plantejades durant l’avaluació i d’argumentar i discutir de forma crítica i racional els temes tractats.
Bibliografia bàsica Tema 1:
Moore, D. S. (2010). The basic practice of Statistics. 5th ed. Freeman and Co.
Vittinghoff, E.; Shiboski, S.C.; Glidden, D.V. and McCulloch, C.F. (2005). Regression Methods in Biostatistics. Linear, Logistic, Survival, and Repeated Measures Models.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010405602406709
Bibliografia bàsica Tema 2:
Briscoe M.H. 1996. Preparing Scientific Illustrations. A guide to better posters, presentations and publications. 2nd Edition. New York. Springer.
Bibliografia bàsica Tema 3:
Codi de Bones Pràctiques en la Recerca de la UAB.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |