Logo UAB

Anàlisi i Presentació de Dades Científiques

Codi: 42940 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Santalo Pedro
Correu electrònic:
josep.santalo@uab.cat

Equip docent

Anna Genesca Garrigosa
Giulia Binotto
Joan Blanco Rodriguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura. Malgrat això, per garantir el bon seguiment de la matèria per part de l’alumnat i l’assoliment dels resultats d’aprenentatge plantejats, es recomana que l’alumnat tingui uns coneixements previs bàsics d'eines estadístiques.
D’altra banda, és recomanable que l'alumnat tingui uns coneixements mínims d’anglès.


Objectius

Els objectius de l'assignatura són:

Tema 1. Estadística:

Familiaritzar l'alumnat en l'ús de l'estadística aplicada tant en l'obtenció de resultats d'un estudi com en el disseny d'una investigació

Que l'alumnat sigui capaç de descriure i justificar les metodologies estadístiques utilitzades en una investigació

Que l'alumnat sigui capaç de fer una lectura crítica i una bona interpretació dels resultats presentats en articles científics en l'àmbit de la citogenètica o la biologia de la reproducció

Tema 2. Comunicació científica:

Familiaritzar l'alumnat en les tècniques i les estratègies de comunicació científica

Tema 3. Codi de bones pràctiques científiques:

Que l'alumnat sigui capaç d'identificar els principis ètics en el desenvolupament de l'activitat investigadora i d'utilitzar el comportament èticament acceptable en la planificació, el desenvolupament i la difusió dels resultats derivats de la investigació posant un èmfasi especial en la perspectiva de gènere.


Competències

  • Aplicar el mètode científic i el raonament crític en la resolució de problemes
  • Aplicar les eines bàsiques de l'anàlisi estadística en l'àmbit de la citogenètica i la biologia de la reproducció.
  • Demostrar capacitat de treballar en equip i d'interaccionar amb professionals d'altres especialitats
  • Desenvolupar l'activitat professional respectant els principis ètics
  • Dissenyar experiments, analitzar dades i interpretar-ne els resultats
  • Identificar els dilemes ètics i aplicar la legislació vigent en l'àrea de coneixement del màster.
  • Interpretar, resoldre i presentar casos clínics o resultats científics en l'àmbit del màster.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica o recursos informàtics en l'àmbit del màster, en les llengües pròpies i en anglès.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el mètode científic i el raonament crític en la resolució de problemes.
  2. Demostrar capacitat de treballar en equip i d'interaccionar amb professionals d'altres especialitats.
  3. Descriure i justificar les metodologies estadístiques utilitzades en una investigació.
  4. Desenvolupar l'activitat professional respectant els principis ètics.
  5. Dissenyar experiments, analitzar dades i interpretar-ne els resultats.
  6. Identificar els principis ètics en el desenvolupament de l'activitat investigadora.
  7. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  10. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
  11. Realitzar una lectura i una bona interpretació dels resultats presentats en articles científics en l'àmbit de la citogenètica o la biologia de la reproducció.
  12. Revisar les característiques de les tècniques de comunicació científica.
  13. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  14. Utilitzar el comportament èticament acceptable en la planificació, el desenvolupament i la difusió dels resultats derivats de la investigació.
  15. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica o recursos informàtics en l'àmbit del màster, en les llengües pròpies i en anglès.
  16. Utilitzar l'estadística aplicada tant en l'obtenció de resultats d'un estudi com en el disseny d'una investigació.

Continguts

Tema 1: Estadística

BLOC1. Conceptes bàsics 

  • Introducció al Software DeduceR
  • Estadística Descriptiva univariada i bivariada
  • Inferència per una població. Conceptes i aplicacions
  • Inferència per a dues poblacions. Conceptes i aplicacions
  • Inferència per k poblacions. Conceptes i aplicacions

BLOC2. Modelització 

  • Model de regressió. Conceptes generals de modelització
  • Model Lineal General. Factors i covariables
  • Model de regressió logística. Variable resposta binària
  • Model de regressió de Poisson. Variable resposta de recompte 

Tema 2: Comunicació científica 

  • El resum. El pòster. La presentació oral. Els articles. El treball de fi de màster. La tesi doctoral 

Tema 3: Codi de bones pràctiques científiques 

  • Descripció d'un codi deontològic de l'investigador: Com planificar i desenvolupar la recerca. Com registrar i difondre els resultats. Com disseminar, aplicar i explotar els coneixements derivats de la investigació

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cas pràctic de bioètica 3 0,12 2, 4, 6, 7, 9, 13, 14
Casos pràctics estadística 15 0,6 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16
Codi de bones pràctiques 2 0,08 4, 6, 7, 13, 14
Comunicació científica 12 0,48 2, 5, 9, 11, 12, 15
Estadística 6 0,24 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16
Propostes de comunicació científica 7 0,28 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Pràctiques Estadística 14 0,56 2, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 15, 16
Seminari Codi de bones pràctiques 1 0,04 4, 6, 7, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Codi de bones pràctiques 9,5 0,38 2, 4, 6, 7, 10, 13, 14
Comunicació científica 25 1 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 15
Estadística 35 1,4 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 13, 15, 16

L'assignatura consta de classes teòriques, de l'anàlisi i comentaris de casos proposats en un format de seminaris i de l’anàlisi i resolució de problemes i pràctiques. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que es seguirà en aquests tres tipus d’activitats formatives.

Classes de teoria (Temes 1, 2):

El contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professorat en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe pel professorat estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. És recomanable que l'alumnat imprimeixin aquest material i el portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts.

Classes Pràctiques (Temes 1, 2):

A més de l’assistència a les classes teòriques el seguiment de l’assignatura també implicarà un paper actiu de l'alumnat que pel TEMA 1, consistirà en realitzar una pràctica per cada bloc descrit en el contingut de l’assignatura, on s’aplicaran els conceptes apresos així com el software DeduceR. Pel TEMA 2 consistirà realitzar un seguit de treballs de presentació de continguts científics (en format de text i de pòster), així com la preparació d’una comunicació oral.

Seminaris (Tema 3):

L'alumnat adquirirà els coneixements i les competències d'aquesta part del mòdul a través de l’anàlisi i comentari d’un seguit de casos proposats durant les classes. A més, aquesta anàlisi quedarà plasmada en el comentari individual d'un cas que l'alumnat entregarà en eltermini establert, treball que serà avaluat pel professorat.

La proposta del tema serà feta pel professorat a l’inici del curs. La proposta inclourà les pautes i els punts a tractar.

Es pretén que totes aquestes activitats serveixin per consolidar els continguts prèviament treballats a les classes de teoria i també perquè l'alumnat desenvolupi les habilitats per resoldre problemes relacionats amb l’obtenció i interpretació de les dades estadístiques, en la presentació de dades científiques i desenvolupi un esperit crític en front de problemes ètics i legals relacionats amb la recerca en Biomedicina.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació 1ª pràctica estadística 16% 3,5 0,14 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16
Avaluació de la comunicació oral 13,6 3 0,12 2, 9, 10, 12, 13, 15
Avaluació de la discussió pública del cas de bioètica 4% 1 0,04 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Avaluació del resum 13,2% 3 0,12 2, 9, 10, 12, 13, 15
Avaluació dels comentaris al cas de bioètica 16% 3 0,12 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Avaluació i defensa 2ª pràctica estdística 24% 4 0,16 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16
Avaluació póster 13,2% 3 0,12 2, 9, 10, 12, 13, 15

L’avaluació del mòdul constarà de les següents activitats:

1. Avaluació de les pràctiques lliurades (Tema 1): Les pràctiques seran lliurades per l'alumnat i avaluades pel professorat.

2. Avaluació dels treballs presentats (Tema 2): L’alumnat presentarà un treball de contingut científic en format de pòster i de resum. Aquesta presentació haurà de ser original i no haver-se presentat amb anterioritat. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega. L’alumnat també haurà de fer a més una comunicació oral de dades científiques sobre un tema prèviament acordat. S’avaluaran les eines visuals utilitzades per a comunicar les dades científiques, aixi com l’estructura dels continguts de la xerrada i la seva exposició.

3. Avaluació dels comentaris al cas proposat (Tema 3): S’avaluarà el treball presentat per l'alumnat individualment. Es tindrà en consideració el compliment del termini d’entrega, de forma que no serà vàlid el treball presentat posteriorment a la discussió del cas en el seminari.

Tema 1: Pes global del 40%

El pes dins la nota d’aquest tema de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:

  • Pràctica 1: 50%
  • Pràctica 2: 50%

Tema 2: Pes global del 40%

El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:

  • Avaluació del pòster:33%
  • Avaluació del resum: 33%
  • Avaluació de la comunicacióoral:  34%

Tema 3: Pes global del 20%

El pes relatiu de cadascuna de les activitats d’avaluació serà:

  • Avaluació dels comentaris al cas: 100%

Per tal de superar l'assignatura l'alumnat haurà d’obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts per al total de proves d'avaluació del mòdul.

La recuperació:

Existirà una prova de recuperació similar a la corresponent de cadascun dels temes del mòdul, excepte les que s’indiquin específicament en cada cas.

Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.

Objectiu de les proves d’avaluació

L’objectiu d’aquestes proves és avaluar no tant sols que l'alumnat hagi adquirit els coneixements conceptuals del mòdul sinó, més important, que l'hagin comprés i el sàpiguen integrar i relacionar entre sí. D’altra banda, també es valorarà que l'alumnat utilitzi la terminologia adequada en tractar les qüestions plantejades durant l’avaluació i d’argumentar i discutir de forma crítica i racional els temes tractats.


Bibliografia

Bibliografia bàsica Tema 1:

Moore, D. S. (2010). The basic practice of Statistics. 5th ed. Freeman and Co.

Vittinghoff, E.; Shiboski, S.C.; Glidden, D.V. and McCulloch, C.F. (2005). Regression Methods in Biostatistics. Linear, Logistic, Survival, and Repeated Measures Models. 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010405602406709

Bibliografia bàsica Tema 2:

Briscoe M.H. 1996. Preparing Scientific Illustrations. A guide to better posters, presentations and publications. 2nd Edition. New York. Springer.

Bibliografia bàsica Tema 3:

Codi de Bones Pràctiques en la Recerca de la UAB.



Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEMm) Seminaris (màster) 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre matí-mixt