Logo UAB

Eines i Recursos Lingüístics per al Llenguatge Periodístic en Català

Codi: 107554 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501933 Periodisme OT 3
2501933 Periodisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Paloma Sanllehi
Correu electrònic:
david.paloma@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer diferents eines i recursos lingüístics, tant digitals com en paper, que serveixin a l’alumnat per perfeccionar els seus coneixements sobre la llengua catalana. Al final del curs, l'alumnat ha de poder aplicar de manera eficient els coneixements adquirits a la detecció i solució d’errors lingüístics presents en textos extrets de mitjans de comunicació orals i escrits de manera eficient, així com a la composició i perfeccionament dels seus propis textos.


Competències

    Periodisme
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials oralment i per escrit.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  3. Construir textos en les dues llengües oficials que s'adeqüin a les estructures del llenguatge periodístic.
  4. Demostrar que es té domini de les llengües oficials i dels seus recursos expressius per produir texts orals i escrits amb fluïdesa, eficàcia i precisió.
  5. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Trobar el que és substancial i rellevant en textos periodístics, en les dues llengües oficials, en qualsevol suport per detectar formes correctes d'expressió orals i escrites.

Continguts

1. Introducció a les eines i els recursos lingüístics en paper i digitals. Quins i per a què

2. Gramàtiques, diccionaris i llibres d'estil. Altres obres referencials

3. Els dubtes principals en l'ús de la llengua oral i escrita

4. El llenguatge periodístic d'abans i d'ara


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis escrits 18 0,72 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Exercicis orals 17,5 0,7 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Exposició de temes 18 0,72 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Tipus: Supervisades      
Feina tutoritzada 13 0,52 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Resolució de dubtes 4,5 0,18 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 25 1 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Lectures seleccionades 14 0,56 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Preparació de textos 34 1,36 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7

La metodologia emprada combina les classes teòriques amb activitats pràctiques de diferent tipologia, que requereixen la participació activa de l'alumnat, individualment i en grup. En les activitats supervisades l'alumnat haurà de realitzar la lectura i l'anàlisi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i realitzar els treballs assignats pel professorat. L'alumnat comptarà amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials.

Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats específiques 10% 2 0,08 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7
Controls 90% 4 0,16 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7

Avaluació continuada

L’avaluació es basarà en evidències de tres tipus:
1) Assistència i participació activa a classe (10%)
2) Dues proves escrites (35% + 35%)
3) Presentació oral (20%)

A l’inici de cada activitat d’avaluació, el professor informarà els estudiants del procediment i de la data de revisió de les qualificacions. La nota mínima per a aprovar l’assignatura és 5.

Si un estudiant ha estat avaluat de menys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura, rebrà la consideració de “no avaluable”.

Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.

 

Avaluació única

L’alumnat que opti per l’avaluació única haurà de fer les següents activitats:

a) Prova escrita sobre els contiguts teòrics de la matèria (40%).

b) Prova de resolució d’un seguit d’activitats pràctiques (40%).

c) Lliurament d’un treball escrit (20%).

 

Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.


Bibliografia

Acadèmia Valenciana de la Llengua. Diccionari normatiu valencià. [https://www.avl.gva.es/lexicval/]

ésAdir, Llibre d'estil de la CCMA. Portal lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. [http://esadir.cat/]

Espinal, Maria Teresa (2004). Diccionari de sinònims de frases fetes. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Publicacions de la Universitat de València, Publicacions de l'Abadia de Montserrat. [https://dsff.uab.cat/]

Institut d'Estudis Catalans (2007). Diccionari de la llengua catalana, 2a ed. Barcelona: Edicions 62 /Enciclopèdia Catalana. [http://dlc.iec.cat]

Institut d'Estudis Catalans (2016). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: IEC. [https://giec.iec.cat/inici]

Institut d'Estudis Catalans (2017). Ortografia catalana. Barcelona: IEC.  [https://www.iec.cat/llengua/documents/ortografia_catalana_versio_digital.pdf]

Institut d'Estudis Catalans (2019). Gramàtica bàsica i d'ús de la llengua catalana. Barcelona: IEC. [https://gbu.iec.cat/inici]

Optimot, Consultes lingüístiques. [https://aplicacions.llengua.gencat.cat/llc/AppJava/index.html]

Paloma, David (2024). Tot un món en català. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona

Paloma, David; Mas, Josep Àngel; Montserrat, Mònica (2017). Diccionari de dubtes del català oral. [http://www.llengua.info/ddcor]

Softcatalà. Corrector ortogràfic. [https://www.softcatala.org/projectes/corrector-ortografic/]

Softcatalà. Diccionari de sinònims. [https://www.softcatala.org/diccionari-de-sinonims/]

Softcatalà. Traductor. [https://www.softcatala.org/traductor/]

Termcat, Centre de Terminologia. [https://www.termcat.cat/ca]

 

Bibliografia específica Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fonamentals per possibilitar el seguiment de l’assignatura.


Programari

Paquet ofimàtic de Microsotf o similar


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt