Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història del Cinema

Codi: 107550 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquin Puig Gonzalez
Correu electrònic:
Joaquim.Puig.Gonzalez@uab.cat

Equip docent

Enrique Fibla Gutierrez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per l'assignatura d' "Història del cinema"  no són necessaris més prerequisits previs que els coneixements assolits fins a l' inici del segon curs de carrera.


Objectius

L'assignatura "Història del cinema" és una introducció bàsica als criteris artístics del moviments
cinematogràfics així com a les tècniques que han contribuït al seu desenvolupament. Es també una explicació
de l'evolució històrica del cinema des dels seus orígens fins a l'actualitat en les seves facetes
estètiques,tecnològiques, institucionals i socials.


L'assignatura té com objectius formatius que l'alumnat tingui la capacitat de diferenciar cadascuna de les
etapes de l'evolució del cinema així com les característiques principals i distintives dels principals moviments
cinematogràfics.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  2. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  3. KM10 (Coneixement) Citar els principals mètodes d'anàlisi i interpretació de les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  4. KM11 (Coneixement) Reconèixer els principals moviments estètics i l'impacte social que tenen que podem trobar en les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  5. KM12 (Coneixement) Relacionar produccions concretes de cinema, ràdio i televisió amb els factors estructurals i tecnològics existents en l'àmbit de la comunicació audiovisual.
  6. SM09 (Habilitat) Investigar l'evolució històrica i l'actualitat comparada en les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  7. SM10 (Habilitat) Classificar qualsevol tipus de font o document relacionat amb les produccions audiovisuals de cinema, ràdio o televisió.

Continguts

Temari de l'assignatura:


1. Presentació i pla de treball.
2. Del pre-cinema al Tipus de Representació Primitiu.
3. Del Tipus de Representació Primitiu al Tipus de Representació Institucional.
4. Les Avantguardes.
5. Hollywood.
6. Del Tipus de Representació Institucional al Tipus de Representació Modern: Els Nous Cinemes.
7. Nou Hollywood, Postmodernitat i Digitalització.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37,5 1,5 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05
Seminaris 1,5 0,06 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 82,5 3,3 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05

 

L'assignatura de " Història del cinema" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories

Programació de l'assignatura:

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on les persones de la classe  podran trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professor informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 30% 6,3 0,25 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09
Seminaris 20% 4,2 0,17 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10
Treball autònom 50% 10,5 0,42 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10

ACTIVITATS D'AVALAUCIÓ CONTINUADA:

L' assignatura consta de les següents activitats d'avaluació continuada:


-  Un treball sobre una  pel·lícula del llistat de les millors pel·lícules de la
història del cinema segons la classificació que fa la publicació "Sight & Sound" a l'any 2022.

Aquesta activitat suposa el 50% de la qualificació final

-  Una presentació en grup de 20 minuts sobre la pel·lícula triada.
Aquesta exposició suposa el 20% de la qualificació final. 


-Una prova escrita amb apunts realitzada en grup o de forma individual que suposa el 30 % de la nota final. 


Sistema de recuperació: L'alumnat que hagi suspès la presentació podrà recuperar -la sempre i quan la
nota obtinguda sigui equivalent a un 20% de la nota final. En el cas dels seminaris o el treball, la nota que
s'ha d'obtenir per poder optar a la recuperació ha de ser un 10% de la nota final


No hi ha activitats excloses de la recuperació. Si no s'han aprovat les tres activitats l'assignatura estarà
suspesa.



Irregularitats:


L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat,...) que pugui conduir a una
variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Un treball individual sobre una  pel·lícula del llistat de les millors pel·lícules de la
història del cinema segons la classificació que fa la publicació "Sight & Sound" a l'any 2022. Aquest treball suposa el 50% de la nota final

Una prova escrita individual amb apunts que suposará el 30% de la nota final

Una presentació  individual de 20 minuts sobre la pel·lícula triada  i que suposarà el 20% de la nota final

El mateix dia de la presentació s'haurà de lliurar el treball i fer la prova. 

Sistema de recuperació: L'alumnat que hagi suspès la presentació podrà recuperar -la sempre i quan la
nota obtinguda sigui equivalent a un 20% de la nota final. En el cas dels seminaris o el treball, la nota que
s'ha d'obtenir per poder optar a la recuperació ha de ser un 10% de la nota final.

Irregularitats:


L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat,...) que pugui conduir a una
variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0

 


Bibliografia

Referents bibliogràfics sobre l'estil:


Altman, Rick Los géneros cinematográficos, Barcelona, Ed. Paidós, 2000

Aumont Jacques, Bargala Alain., Marie Michel, Vernet Marc, La estética en el cine. Espacio fílmico, montaje,
narración y lenguaje, Barcelona Ed. Paidós, 1985

Burch, Noël El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed.
Catedra, 1987

Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós, 1996

Bordwell, David El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona, 1995

Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el
documental en España, Ocho y medio. Madrid,, 2001

Català, Josep. Mª. Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid, 2009

Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) Documental y vanguardia, Madrid, Ed. Cátedra 2005

Company, Juan Miguel y Marzal, Jose Javier: La mirada cautiva: formas de ver el cine contemporáneo,
Generalitat Valenciana, Valencia, 1999

Costa, Antonio Saber ver el cine, Paidós, Barcelona, 1991


Deleuze Gilles La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1Barcelona Ed. Paidós, 1994

Deleuze Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2 Barcelona. Paidós, 2002

Nichols, Bill La representación de la realidad Barcelona, Paidós 1997

Quintana Ángel Fábulas de lo visible Barcelona, Acantilado, 2003

Riambau, Esteve Hollywood en la era digital. De Jurassic Park a Avatar. Madrid, Ed. Cátedra 2011-09-06

Sánchez Biosca, Vicente, Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras, Barcelona, Ed.
Paidós 2004


Referents bibliogràfics sobre el context tecnològic de producció

Aguilar, Carlos Guía del cine español, Anaya, Madrid, 2007

Caparrós Lera, José Mª Historia del cine español, T&B editorial, Madrid, 2007

Cousins, Mark Historia del cine, Blume, Barcelona, 2005

Dixon, Wheeler W. y Foster, Gwendolyne A. Breve historia del cine, Ma Non Troppo, Barcelona, 2009

Ebert , Roger Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona, 2003

Ebert , Roger Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona, 2006

Ebert , Roger Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona, 2008

Epstein, Edward La gran ilusión. Dinero y poder en Hollywood, Barcelona, Tusquests, 2007

Gubern, Romà Historia del cine, Lumen, Barcelona, 2006

Gubern, Romà Espejo de fantasmas, Espasa-Calpe, Madrid, 1993

Gubern, Romà, Monterde José Enrique; Pérez Perucha, Julio, Riambau, Esteve y Torreiro, Casimiro Historia
del cine español, Cátedra, Madrid, 2009

Mitry, Jean Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris, 1967

Riambau, Esteve El cine francés 1958-1998. De la Nouvelle Vague al final de la escapada Paidós, Barcelona,
2002

Riambau Esteve, y Torreiro Casimiro La escuela de Barcelona. El cine de la gauche divine, Anagrama,
Barcelona, 1999

Sánchez Noriega, José Luis. Historia del cine, Alianza Editorial,Madrid, 2002

VVAA Historia general del cine vols. I-XII, Cátedra, Madrid, 1996

VVAA Diccionario del cine español, Alianza editorial, Madrid, 1998


Referents bibliogràfics relacionats amb el context ideològic, econòmic i social:


Bordwell, David, El cine de Eisenstein: teoria y práctica, Barcelona, Paidós, 1999

Butler, Judith Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York,1990

Colaizzi, Giulia La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid, 2007

De Lauretis, Teresa Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press,
Bloomington, 1987

Ferro, Marc El cine, una visión de la historia, Madrid, Ed. Akal, 2008

Gubern, Romà. La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas, Barcelona, Ed. Anagrama, 2005

Gubern, Romà La caza de brujas en Hollwood, Barcelona, Ed. Anagrama, 1997

Godard, Jean Luc Pensar entre imágenes, Barcelona, Ed. Genrérico, 2010

Morin, Edgar Las Stars. Servidumbres y mitos. Barcelona, Dopesa, 1972

Kracauer, Siegfried De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós, 1995

Mulvey, Laura Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington, 1989

Paszkiewicz, Katarzyna Rehacer los géneros. Mujeres cineastas dentro y fuera de Hollywood, Barcelona,
Icaria, 2017

Romaguera Joaquín, Alsina Homero Textos y manifiestos del cine, Madrid, Ed. Cátedra, 1989

Programari:

Aquesta assignatura no necessita cap programari específic


Programari

No fa falta cap programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 42 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 43 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt