Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per l'assignatura d' "Història del cinema" no són necessaris més prerequisits previs que els coneixements assolits fins a l' inici del segon curs de carrera.
L'assignatura "Història del cinema" és una introducció bàsica als criteris artístics del moviments
cinematogràfics així com a les tècniques que han contribuït al seu desenvolupament. Es també una explicació
de l'evolució històrica del cinema des dels seus orígens fins a l'actualitat en les seves facetes
estètiques,tecnològiques, institucionals i socials.
L'assignatura té com objectius formatius que l'alumnat tingui la capacitat de diferenciar cadascuna de les
etapes de l'evolució del cinema així com les característiques principals i distintives dels principals moviments
cinematogràfics.
Temari de l'assignatura:
1. Presentació i pla de treball.
2. Del pre-cinema al Tipus de Representació Primitiu.
3. Del Tipus de Representació Primitiu al Tipus de Representació Institucional.
4. Les Avantguardes.
5. Hollywood.
6. Del Tipus de Representació Institucional al Tipus de Representació Modern: Els Nous Cinemes.
7. Nou Hollywood, Postmodernitat i Digitalització.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37,5 | 1,5 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05 |
Seminaris | 1,5 | 0,06 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 82,5 | 3,3 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05 |
L'assignatura de " Història del cinema" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories
Programació de l'assignatura:
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on les persones de la classe podran trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professor informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 30% | 6,3 | 0,25 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09 |
Seminaris | 20% | 4,2 | 0,17 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10 |
Treball autònom | 50% | 10,5 | 0,42 | CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10 |
ACTIVITATS D'AVALAUCIÓ CONTINUADA:
L' assignatura consta de les següents activitats d'avaluació continuada:
- Un treball sobre una pel·lícula del llistat de les millors pel·lícules de la
història del cinema segons la classificació que fa la publicació "Sight & Sound" a l'any 2022.
Aquesta activitat suposa el 50% de la qualificació final
- Una presentació en grup de 20 minuts sobre la pel·lícula triada.
Aquesta exposició suposa el 20% de la qualificació final.
-Una prova escrita amb apunts realitzada en grup o de forma individual que suposa el 30 % de la nota final.
Sistema de recuperació: L'alumnat que hagi suspès la presentació podrà recuperar -la sempre i quan la
nota obtinguda sigui equivalent a un 20% de la nota final. En el cas dels seminaris o el treball, la nota que
s'ha d'obtenir per poder optar a la recuperació ha de ser un 10% de la nota final
No hi ha activitats excloses de la recuperació. Si no s'han aprovat les tres activitats l'assignatura estarà
suspesa.
Irregularitats:
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat,...) que pugui conduir a una
variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Un treball individual sobre una pel·lícula del llistat de les millors pel·lícules de la
història del cinema segons la classificació que fa la publicació "Sight & Sound" a l'any 2022. Aquest treball suposa el 50% de la nota final
Una prova escrita individual amb apunts que suposará el 30% de la nota final
Una presentació individual de 20 minuts sobre la pel·lícula triada i que suposarà el 20% de la nota final
El mateix dia de la presentació s'haurà de lliurar el treball i fer la prova.
Sistema de recuperació: L'alumnat que hagi suspès la presentació podrà recuperar -la sempre i quan la
nota obtinguda sigui equivalent a un 20% de la nota final. En el cas dels seminaris o el treball, la nota que
s'ha d'obtenir per poder optar a la recuperació ha de ser un 10% de la nota final.
Irregularitats:
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat,...) que pugui conduir a una
variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0
Referents bibliogràfics sobre l'estil:
Altman, Rick Los géneros cinematográficos, Barcelona, Ed. Paidós, 2000
Aumont Jacques, Bargala Alain., Marie Michel, Vernet Marc, La estética en el cine. Espacio fílmico, montaje,
narración y lenguaje, Barcelona Ed. Paidós, 1985
Burch, Noël El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed.
Catedra, 1987
Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós, 1996
Bordwell, David El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona, 1995
Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el
documental en España, Ocho y medio. Madrid,, 2001
Català, Josep. Mª. Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid, 2009
Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) Documental y vanguardia, Madrid, Ed. Cátedra 2005
Company, Juan Miguel y Marzal, Jose Javier: La mirada cautiva: formas de ver el cine contemporáneo,
Generalitat Valenciana, Valencia, 1999
Costa, Antonio Saber ver el cine, Paidós, Barcelona, 1991
Deleuze Gilles La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1Barcelona Ed. Paidós, 1994
Deleuze Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2 Barcelona. Paidós, 2002
Nichols, Bill La representación de la realidad Barcelona, Paidós 1997
Quintana Ángel Fábulas de lo visible Barcelona, Acantilado, 2003
Riambau, Esteve Hollywood en la era digital. De Jurassic Park a Avatar. Madrid, Ed. Cátedra 2011-09-06
Sánchez Biosca, Vicente, Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras, Barcelona, Ed.
Paidós 2004
Referents bibliogràfics sobre el context tecnològic de producció
Aguilar, Carlos Guía del cine español, Anaya, Madrid, 2007
Caparrós Lera, José Mª Historia del cine español, T&B editorial, Madrid, 2007
Cousins, Mark Historia del cine, Blume, Barcelona, 2005
Dixon, Wheeler W. y Foster, Gwendolyne A. Breve historia del cine, Ma Non Troppo, Barcelona, 2009
Ebert , Roger Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona, 2003
Ebert , Roger Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona, 2006
Ebert , Roger Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona, 2008
Epstein, Edward La gran ilusión. Dinero y poder en Hollywood, Barcelona, Tusquests, 2007
Gubern, Romà Historia del cine, Lumen, Barcelona, 2006
Gubern, Romà Espejo de fantasmas, Espasa-Calpe, Madrid, 1993
Gubern, Romà, Monterde José Enrique; Pérez Perucha, Julio, Riambau, Esteve y Torreiro, Casimiro Historia
del cine español, Cátedra, Madrid, 2009
Mitry, Jean Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris, 1967
Riambau, Esteve El cine francés 1958-1998. De la Nouvelle Vague al final de la escapada Paidós, Barcelona,
2002
Riambau Esteve, y Torreiro Casimiro La escuela de Barcelona. El cine de la gauche divine, Anagrama,
Barcelona, 1999
Sánchez Noriega, José Luis. Historia del cine, Alianza Editorial,Madrid, 2002
VVAA Historia general del cine vols. I-XII, Cátedra, Madrid, 1996
VVAA Diccionario del cine español, Alianza editorial, Madrid, 1998
Referents bibliogràfics relacionats amb el context ideològic, econòmic i social:
Bordwell, David, El cine de Eisenstein: teoria y práctica, Barcelona, Paidós, 1999
Butler, Judith Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York,1990
Colaizzi, Giulia La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid, 2007
De Lauretis, Teresa Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press,
Bloomington, 1987
Ferro, Marc El cine, una visión de la historia, Madrid, Ed. Akal, 2008
Gubern, Romà. La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas, Barcelona, Ed. Anagrama, 2005
Gubern, Romà La caza de brujas en Hollwood, Barcelona, Ed. Anagrama, 1997
Godard, Jean Luc Pensar entre imágenes, Barcelona, Ed. Genrérico, 2010
Morin, Edgar Las Stars. Servidumbres y mitos. Barcelona, Dopesa, 1972
Kracauer, Siegfried De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós, 1995
Mulvey, Laura Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington, 1989
Paszkiewicz, Katarzyna Rehacer los géneros. Mujeres cineastas dentro y fuera de Hollywood, Barcelona,
Icaria, 2017
Romaguera Joaquín, Alsina Homero Textos y manifiestos del cine, Madrid, Ed. Cátedra, 1989
Programari:
Aquesta assignatura no necessita cap programari específic
No fa falta cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 41 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 42 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 43 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |