Logo UAB

Cultura, Natura i Desenvolupament

Codi: 107236 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
1500086 Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Irina Casado Aijon
Correu electrònic:
irina.casado@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura "Conceptes Bàsics en Antropologia" del Primer Semestre


Objectius

L'assignatura "Natura, Cultura i Desenvolupament" és una primera aproximació a la relació entre el binomi
natura-cultura per tal de situar-lo en la tradició del pensament Occidental i no com un universal humà.
Des de l'enfocament de l'Antropologia com a ciència teòrica i pràctica, es proposa als estudiants un
acostament i una mirada disciplinar a les concepcions i representacions sobre el vincle entre natura i cultura
des de dues perspectives: la històrica i l'etnogràfica. És per aquest motiu que l'assignatura s'estructura al
voltant d'una part teòrica però alhora també etnogràfica on la presentació de casos empírics proporcionarà als
estudiants exemples de recerques, anàlisi etnogràfiques i aplicació antropològica en contextos on la natura i el
desenvolupament són claus.
Es pretén dels estudiants que siguin capaços de desenvolupar una aproximació crítica i constructiva a les
pràctiques d'intervenció sobre la natura i també sobre els models de desenvolupament impulsats per les
polítiques del món occidental i, alhora, que siguin coneixedors dels casos etnogràfics que ens serviran
d'exemple de com l'ésser humà està relacionat amb el seu entorn.
Els objectius formatius són els següents:
Plantejar-se preguntes sobre la relació cultura-societat-natura / relació entre humans - no humans a través del
temps i en diferents cultures.
Expressar punts de vista comparatius entre la Societat Occidental i altres tipus de societats.
Analitzar textos, documents, exposicions i audiovisuals.
Disposar d'eines conceptuals, teòriques i analítiques per a avaluar projectes de desenvolupament, de
cooperació i també alternatives al desenvolupament.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM08 (Competència) Valorar l'impacte social, econòmic i mediambiental en la comprensió de contextos i situacions socioculturals.
  2. CM10 (Competència) Fer servir un vocabulari específic adequat en la transmissió d'informació antropològica bàsica.
  3. KM09 (Coneixement) Identificar el caràcter cultural de les conceptualitzacions de les pràctiques, així com els diversos sistemes institucionals que regeixen les societats.
  4. SM10 (Habilitat) Interpretar contextos i situacions socioculturals aplicant els conceptes bàsics de la teoria antropològica.
  5. SM13 (Habilitat) Analitzar fenòmens socials des de la perspectiva antropològica.

Continguts

Bloc 1. Natura i Cultura: una història del pensament Occidental
1. La construcció sociocultural de la realitat
2. Natura i cultura: una dicotomia Occidental
3. La percepció de la natura en el decurs de la història
4. La natura en formes de pensament no Occidental

Bloc 2. Casos etnogràfics
Natura, cultura i
1. Percepcions dels paisatges: Valls d'Àneu (Pallars Sobirà)

2.Identitat: Escandinàvia (Noruega), trementinaires (Vall de la Vansa-Tuixent)
3.Creences, simbolisme i ritual: neopaganisme i ecoespiritualitat
4.Introducció d'espècies: l'ós, el llop i la llúdriga.
5.Natura, cultura i salut
6.Conseqüències del canvi climàtic
7.Ecoturisme, neoruralisme
8.Natura "domesticada" - Natura "salvatge": Zoos, parcs naturals, museus, jardins i laberints, animals
salvatges: la natura culturalitzada

Bloc 3. Desenvolupament, cooperació i alternatives al desenvolupament
1. El paradigma del Desenvolupament. Origen, propostes i pràctiques. Models de naturalesa com a
constructes socioculturals en el marc de relacions de poder: del colonialisme a l'ecologisme polític.
2. Models de desenvolupament. Drets de la natura?
3. ONGs, projectes de desenvolupament, figures de protecció de la natura
4. Propostes alternatives al desenvolupament: ecofeminisme, Sumak Kawsay, decreixement,
ecodesenvolupament, biocultura, patrimoni natural.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, visionat i anàlisi de documentals i activitats a l'aula 50 2 CM08, CM10, KM09, SM10, SM13, CM08
Tipus: Supervisades      
Debats a l'aula, tutories individuals o grupals 20 0,8 CM08, CM10, KM09, SM10, SM13, CM08
Tipus: Autònomes      
Estudi, lectura de textos, preparació de treballs i debats, organització i apunts de classe 60 2,4 CM08, CM10, KM09, SM10, SM13, CM08

Durant l'assignatura es realitzaran: classes teòriques i activitats dirigides per la professora. Cerca de
documentació, lectura de textos, redacció de treballs. Avaluació escrita. Això mitjançant: classes teòriques i
pràctiques amb suport de les TIC i debats en grup. Presentació d'experiències pràctiques de intervenció
sociocultural i ambiental. Visionat i debat d'audiovisuals i textos.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'aula 15% 3 0,12 CM08, CM10, KM09, SM10, SM13
Examen final 35 3 0,12 CM10, SM10, SM13
Lectura d'una monografia 25% 4 0,16 CM08, CM10, KM09, SM10, SM13
Ressenyes lectures 25% 10 0,4 CM08, CM10, KM09, SM10, SM13

Avaluació continuada
L'avaluació d'aquesta assignatura serà continuada.

L'aprovat de l'examen final serà obligatori per a superar l'assignatura.
Totes les activitas lliurades que conformen l'avaluació a excepció de les activitats d'aula seran recuperables
en la data oficial marcada per a la Recuperació.

Avaluació única
L'avaluació única constarà de tres activitats avaluatives que es duran a terme, totes tres, el mateix dia:
Examen final i examen de la monografia (60% de la nota final)
Lliurament de les 3 ressenyes: aquest lliurament es farà el mateix dia que els dos exàmens (40% de la
nota final)


Bibliografia

Bibliografia
Monografia obligatòria
VILLAVERDE MAZA, N. (2023) La naturaleza que somos. Un paseo antropológico por la naturaleza y la
humanidad. Madrid: Ediciones Oberon.
Lectures de referència
COHEN, M.P. (1984) Entre osos, coyotes y glaciares. John Muir, el hombre de los Parques Nacionales
americanos. Buenos Aires: Editorial Fraterna.
DESCOLA, Ph. - PÁLSSON, G. (eds.) (1996) Nature and Society. Anthropological perspectives. London&New
York: Routledge.
Versió en castellà a l'editorial Siglo XXI.
DESCOLA, Ph. (2003) Antropología de la naturaleza. Lima: Lluvia Editores & Instituto francés de estudios
andinos.
DESCOLA, Ph. Más allá de naturaleza y cultura. Madrid&Buenos Aires: Amorrortu.
INGOLD, T. (1987) The appropriation of nature. Essays on human ecology and social relations. Iowa City:
University of Iowa Press.
INGOLD, T. (2000) The perception of the environment. Essays in livelihood, dwelling and skill. London&New
York: Routledge.
INGOLD, T. - LEE, J. (eds.) (2008) Ways of walking. Ethnography and practice on foot. Surrey: Ashgate.

KOTTAK, Conrad Phillip (2002) Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid: McGraw-Hill.
MUIR, J. (2004) Viajes por Alaska. Madrid: Desnivel Ediciones.
MUIR, J. (2018 [1909-1913]) Escritos sobre Naturaleza. Madrid: Capitán Swing.
NARROS LLUCH, A. (2016) La comedia de la cooperación internacional. Historias etnográficas del desarrollo
en la isla de Camiguin (Filipinas). Madrid: Catarata i Instituto Universitario de Desarrollo y Cooperación.
TEICH, M. - PORTER, R. - GUSTAFSSON, B. (eds.) (1997) Nature and Society in a historical context.
Cambridge: Cambridge University Press.
THOREAU, D.H. (2011 [1854]) Walden, o la vida als boscos. Sant Cugat del Vallès: Símbol Editors.
Enllaços Webs
Proyecto Albarradas: http://www.albarradas.espol.edu.ec/
Grup GIRHAC:
http://www.uab.es/servlet/Satellite/la-investigacion/grupos-1263801907184.html
Esteban Krotz Pasos para el estudio y la exposición de un texto antropológico, a: UAM-Iztapalapa,
Departamento de Antropología
http://uam-antropologia.info/web/content/view/262/72/
Altres lectures generals
Álvarez, Silvia
2001 "El manejo colectivo de los recursos naturales en la Península de Santa Elena"a Revista Procesos,
ESPOL, Guayaquil.
2002 "La vieja historia del control y la competencia por los recursos en territorios indígenas" a Etnicidades de
la costa ecuatoriana, Abya-Yala, Quito.
Bonfil Batalla, Guillermo
1982 "El etnodesarrollo: sus premisas jurídicas, políticas y de organización" a F. Rojas Aravena (ed), America
Latina, etnodesarrollo y etnocidio, FLACSO, San José de Costa Rica.
Bretón, Víctor
2005 "¿Qué fue de los subproyectos PRODEPINE? Impresiones desde el campo" a Capital social y
etnodesarrollo en los Andes, Estudios sociales, CAAP, Quito.
Carrere, Ricardo
2009 "El desarrollo de los bosques" a El Buen Vivir. Una vía para el desarrollo, A. Acosta y E. Martinez
(Comps), Abya-Yala, Quito.
Comas d'Argemir, Dolors
1998 "Ecología política y antropología económica. Enfoques, debates" a Antropología económica, Ed. Ariel,
Barcelona.
Escobar, Arturo

1999 "Antropología y desarrollo" a Maguaré 14:42-73, Bogotá.
2000 "El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar: globalización o posdesarrollo" a Andreu Viola (comp.)
Antropología del Desarrollo. Teorías y estudios etnográficos en America Latina, Paidós eds, Barcelona.
Esteva, Gustavo
1988 "Detener la ayuda y el desarrollo: una respuesta al hambre" a Autosuficiencia alimentaria, una
perspectiva antropológica, SERBAL/UNESCO, Barcelona.
2008 "Comer o comernos" a http://www.jornada. UNAM.mx/2008/05/19/index.php
Gudynas, Eduardo
2009 "Seis puntos clave en ambiente y desarrollo" a El Buen Vivir. Una vía para el desarrollo, A. Acosta y E.
Martinez (Comps.), Abya-Yala, Quito.
Jackson, Jane
1996 "¿Existe una manera de hablar sobre hacer cultura sin hacer enemigos?" a F. Santos Granero (comp.),
Globalización y cambio en la Amazonía indígena, Vol. I, Flacso-Biblioteca Abya-Yala Nº37, Quito, pp.439-472.
Juliano, Dolores
1988 "Un Dios a nuestra imagen y semejanza: el mito del buen colonizador" a V Centenario del
descubrimiento: historia de un genocidio, Langaiak, 1988 (11):17-27.
Juncosa, José E. (complilador)
1996 "II Parte Textos indígenes" a Los guardianes de la tierra. Los indígenas y su relación con el medio
ambiente, Colección 500 años 14, Abya-Yala-MLAL, Quito. Pp.223-263.
Lander, Edgardo,
2009 "Hacia otra noción de riqueza" a El Buen Vivir. Una vía para el desarrollo, A. Acosta y E. Martinez
(Comps.), Abya-Yala, Quito.
Larrea, Cristina Killinger y Mónica Martínez Mauri
2010 "La Antropología social en España: desarrollo y cooperación internacional", a Martínez Mauri, M. i C.
Larrea K., Antropología social, desarrollo y cooperación internacional. Introducción a los fundamentos básicos
y debates actuales, Editorial UOC, Barcelona, pp. 52-114.
Latouche, Serge
2009 "Manifiesto de la Red por el Postdesarrollo" a Decrecimiento y posdesarrollo. El pensamiento creativo
contra la economía del absurdo, El Viejo Topo, Barcelona.
Leff, Enrique
1998 Prefaci i Cap.1 "Globalización, ambiente y sutentabilidad del desarrollo, Deuda financiera, deuda
ecológica, deuda de la razón" a Saber Ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder, Siglo XXI
editores, PNUMA, Madrid, Pàgs. 9-29.
Leff, Enrique
"¿Dos caras de la misma moneda?" a: http://www.tierramerica.nte/economia/doscaras.shtml
Llistar Bosch, David
2009 "Anticooperación ambiental y deuda ecológica" a Anticooperación. Interferencias Norte-Sur. Los
problemas del Sur no se resuelven con más ayuda internacional. Icaria 309 Antrazyt Relaciones Norte-Sur,
Barcelona 2009.
Martinez Novo, Carmen
1999 "Empresas mixtecas "desarrollo" y poder en una cooperativa indígena en la frontera México-Estados
Unidos", a J.C. Gimeno i P. Monreal (eds.), La controversia del desarrollo. Críticas desde la antropología, Los
libros de la catarata, Madrid.
Petras, James
"Las dos caras de las ONG" a: http://spie.pangea.org/cint/documentos/
Posey, Darrell A.
1996 "Los Kayapó y la naturaleza" a Juncosa, José E. (compilador), Los guardianes de la tierra. Los indígenas
y su relación con el medio ambiente, Colección 500 años ·14, Abya-Yala-MLAL, Quito. Pp.35-51.
Posey, Darrell A. i Anthony B. Anderson
1996 "Forestación indígena" a Juncosa, José E. (compilador), Los guardianes de la tierra. Los indígenas y su
relación con el medio ambiente, Colección 500 años ·14, Abya-Yala-MLAL, Quito. Pp.51-62.
Sepúlveda, Luis
2008 Un viejo que leía novelas de amor. Barcelona, (primera edició 1989, Premi Tigre Juan de Novel·la).
Turner, Terence
1996 "El desafío de las imágenes. La apropiación Kayapo del vídeo" a F. Santos Granero (Comp.),
Globalización y cambio en la amazonía indígena (Vol.1), Biblioteca Abya-Yala-FLACSO 37, Quito, pps.
398-438 .
Viola Recasens, Andreu (comp.)
2000"La crisis del desarrollismo y el surgimiento de la antropología del desarrollo" a Viola, A. (comp.),
Antropología del Desarrollo. Teorías y estudios etnográficos en America Latina, Paidós eds, Barcelona, pp.
9-64.
Wray, Norman
2009 "Los retos del régimen de desarrollo. El Buen Vivir en la Constitución" a El Buen Vivir. Una vía para el
desarrollo, A. Acosta y E. Martínez (Comps), Abya-Yala, Quito.
Diversos articles de:
El Buen Vivir. Una vía para el desarrollo, Alberto Acosta y Esperanza Martínez (Comps.), Abya-Yala, Quito,
2009.
Derechos de la Naturaleza. El futuro es ahora, Alberto AcostayEsperanza Martínez (Comps.), Abya-Yala,
Quito, 2009.
La naturaleza con derechos. De la filosofía a la política, Alberto Acostay Esperanza Martínez (Comps.),
Abya-Yala, Quito, 2011.
Buen vivir. Sumak kawsay. Una oportunidad para imaginar otros mundos, Alberto Acosta, Abya-Yala, Quito,
2012.

Diccionaris
AADD (1993) Diccionari d'Antropologia. Barcelona, TERMCAT.
BONTE, P. i IZARD, M. (2008 [1991]) Etnología y Antropología. Madrid: Akal.


Programari

Processador de textos (tipus Word), Powerpoint.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt