Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
1500086 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.
Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per cursar els estudis d'Antropologia. Forma part de la matèria Conceptes i camps bàsics de l'antropologia .
En aquesta assignatura es treballa l'anàlisi de conceptes i camps clàssics de l'Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context
històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.
En acabar l'assignatura, l'alumne/a serà capaç de:
- Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.
- Gestionar les fonts d'informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l'obtenció de dades.
- Explicar i exposar els resultats de l'anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.
Tema 1. Els camps de l'etnografia: observació, descripció i representació
Tema 2. Textos i audiovisuals etnogràfics: casos, contextos i conceptes
Tema 3. De la descripció a l'ànalisi: el mètode inductiu
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral i anàlisi de documents etnogràfics textuals, audiovisuals i d'arxiu | 40 | 1,6 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12, CM07 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3,5 | 0,14 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12, CM07 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació (arxius, repositoris, etc.) | 20 | 0,8 | KM08, SM11, SM12, KM08 |
Estudi personal i preparació de treballs | 39 | 1,56 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12, CM07 |
Lectures i visionats | 20 | 0,8 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12, CM07 |
Metodologia Docent:
Activitats Formatives:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40 | 2 | 0,08 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12 |
Treball en grup | 30 | 17,5 | 0,7 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12 |
Treball individual | 30 | 8 | 0,32 | CM07, CM10, KM08, SM11, SM12 |
Avaluació continuada
L'avaluació continuada de l'assignatura es durà a terme a partir de tres mòduls:
1: Exercici individual d'anàlisi de material etnogràfic (textos i material audiovisual). [30%]
L'estudiant haurà d'identificat i comparar conceptes i continguts audiovisuals analitzats a l'aula amb alguna pel.lícula del Festival de Cinema Indígena de Barcelona (projeccions al Cinema de la UAB i online) / Mirada Nativa (plataforma online) (*Projecte EpJG FAS-UAB).
El treball haurà de citar lectures obligatòries.
A principi de curs es penjarà un document al Moodle de l'assignatura en el qual s'explicaran els materials necessaris per a la preparació, instruccions generals, criteris d'avaluació, així com el format i la data de lliurament.
2: Exercici en grup de cerca i anàlisi d'informació etnogràfica emprant les fonts i el format enciclopèdic [30%]
L'equip docent establirà, a principi de curs, una sèrie de grups de treball. Cada grup haurà de treballar sobre un tema, text, pel.lícula, concepte o grup social i presentar i penjar el resultat en format Viquipèdia.
Caldrà emprar les fonts enciclopèdiques recomanades, incorporar conceptes estudiats a classe, una bibliografia i elements visuals.
3: Examen, individual, sobre els continguts treballats a classe i al dossier de lectures obligatòries. [40%].
La modalitat concreta de l'examen (presencial, en línia, test, pregunta curta...) s'adaptarà a la dinàmica del curs. L'equip docent informarà amb suficient antelació a l'alumnat.
Procediment de revisió de les qualificacions
Al moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat mitjançant el Moodle de l'assignatura del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Consideració de “No avaluable”
Per tal de ser avaluable a l’assignatura, l’estudiant haurà d’haver-se presentat almenys als mòduls 1 i 4. Serà, per tant, NO AVALUABLE l'estudiant que no hagi completat aquestes proves en el seu moment.
Condicions per a la recuperació
L'estudiant haurà de presentar-se a la recuperació dels mòduls suspesos si la nota final de l'assignatura, calculada d'acord amb la ponderació explicada, és inferior a 5.
Per a fer aquesta ponderació, caldrà una nota mínima de 3'5 a cada mòdul. Qualsevol qualificació inferior obligarà a recuperar aquell mòdul.
La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació serà un 5.
Altres consideracions generals sobre l'avaluació
No s'acceptaran evidències d'avaluació lliurades fora de termini o que no s'ajustin als estàndards de format que figuraran al Moodle de l'assignatura.
Consideracions sobre el plagi / irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.)
Cada exercici ha de ser el resultat original del treball de l'estudiant o grup. No es pot copiar d'altres fonts (siguin treballs acadèmics, publicacions, pàgines web, etc.) sense citar-ne correctament l'autoria.
Si hi ha dubtes respecte a què constitueix plagi, es pot consultar la guia "Com citar i com evitar el plagi" (Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB) per a l'alumnat (https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants).
En casque l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació Única:
Una prova escrita a una única data a final del curs. Les pautes i la durada es donaràn al llarg del curs. La ponderació serà la següent:
-Treball individual (40%)
-Presentació del treball individual (10%)
-Prova escrita (50%)
Bibliografia general obligatòria
Descola, Philippe. (2005). Post scriptum. Las escrituras de la etnología. In Las Lanzas del crepúsculo: Relatos jíbaros: Alta Amazonia (pp. 427–429). Fondo de Cultura Económica.
Bourdieu, Pierre. (2008). Objetivación participante. Antropología. Revista interdisciplinaria del INAH, 83–84, 83–84.
Godelier, Maurice. (2014). Introducción ¿Para qué sirve la antropología? In En el fundamento de las sociedades humanas. Amorrortu.
Grau Rebollo, Jorge. (2012). Antropología audiovisual: Reflexiones teóricas. Alteridades, 22(43), 161–175.
Lévi-Strauss, Claude. (1995). Capítulo 17: Lugar de la Antropología entre las ciencias sociales y problemas planteados por su enseñanza. In Eliseo Verón (Trans.), Antropología estructural (pp. 359–392). Paidós.
Malinowski, Bronislaw. (1986). Introducció: Objecte, mètode i finalitat d’aquesta investigació. In Els Argonautes del PacíficOccidental: Estudi sobre el tarannà emprenedor i aventurer dels indígenes dels arxipèlags de la Nova Guinea melanèsia (1a ed. dincs CPM). Edicions 62.
Bibliografia temàtica, de consulta general, recomanada i citada
Aguilar Gil, Yásnaya Elena. (2022). ¿Nunca más un México sin nosotrxs? In Un nosotrxs sin estado (pp. 9–58). OnA Ediciones.
Ardévol Piera, Elisenda. (2006). La búsqueda de una mirada: Antropología visual y cine etnográfico. Editorial UOC.
Bohannan, Laura. (2010). Shakespeare en la selva. In Honorio Manuel Velasco Maíllo (Ed.), Lecturas de Antropología Social y Cultural: La cultura y las culturas (pp. 53–65). Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED.
Bonte, Pierre, Izard, Michel, Abélès, Marion, & Llinares García, Mar. (2008). Diccionario Akal de etnología y antropología. Akal.
Brown, Keith, & Ogilvie, Sarah. (2008). Concise Encyclopedia of Languages of the World. Elsevier.
Descola, Philippe. (2012). III- La gran division. In Más allá de naturaleza y cultura (pp. 102–144).
Evans-Pritchard, E. E. (1990). Antropología social: Pasado y presente. In Miguel Rivera Dorado (Trans.), Ensayos de Antropología Social (pp. 4–23). Siglo XXI.
Gennep, Arnold van. (1986). 7- Los esponsales y el matrimonio. In Los Ritos de paso (pp. 184–196). Taurus.
Gow, Peter. (1995). Cinema da Floresta Filme, Alucinação e Sonho na Amazônia Peruana. Revista de Antropologia, 38(2), 37–54.
Grau Rebollo, Jorge. (2002). Antropología audiovisual. Bellaterra.
Grau Rebollo, Jorge. (2005). “Los límites de lo etnográfico son los límites de la imaginación”. El legado fílmico de Jean Rouch. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 41, 5.
Heusch, Luc de. (2006). Jean Rouch et la naissance de l’anthropologie visuelle. L’Homme. Revue française d’anthropologie, 180, 180.
Human Relations Area Files. (n.d.). Human Relations Area Files—Cultural information for education and research. Human Relations Area Files - Cultural Information for Education and Research. Retrieved June 23, 2024
Human Relations Area Files, Inc. (2008). EHRAF world cultures. Human Relations Area Files.
Izard Martínez, Gabriel, Flores Martos, Juan Antonio, & Martínez Mauri, Mònica. (2021). Mediaciones indígenas en el espacio audiovisual: Películas, series yvideoclips. Disparidades. Revista de Antropología, 76(2)
Levinson, David (Ed.), (1991) Encyclopedia of world cultures (1–10). Human Relation Area Files Inc.; G.K. Hall & Co; MacMillan Inc,.
Malinowski, Bronislaw. (1989). Diario de campo en Melanesia. Ediciones Júcar.
Mallart i Guimerà, Lluís. (2021). Sóc fill dels evuzok: La vida d’un antropòleg al Camerun (Primera edició a Debutxaca). Debutxaca.
Margolis, Eric, & Pauwels, L. (2011). The SAGE handbook of visual research methods. SAGE.
Moseley, Christopher (Ed.). (2010). Atlas de las Lenguas del Mundo en Peligro. UNESCO.
Prosser, Jon. (1998). Image-based research: A sourcebook for qualitative researchers. Falmer Press.
Ventura, Montserrat, Medina, Henry, Alvarez, Silvia, Ruiz, Lucy, Ehrenreich, Jeffrey David, & Juncosa, José E. (comp ). (ed ). (1997). Etnografías mínimas del Ecuador. Abya-Yala.
Wallerstein, Immanuel Maurice. (1996). L.LA CONSTRUCCIÓN HISTÓRICA DE LAS CIENCIAS SOCIALES DESDE EL SIGLO XVIII HASTA 1945. In Abrir las ciencias sociales: Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales (pp. 3–36). Siglo XXI.
LibreOffice
Zotero
XMind
Viquipèdia
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |