Logo UAB

Recursos Digitals per a la Recerca Antropològica

Codi: 107232 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
1500086 Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Narciso Pedro
Correu electrònic:
laia.narciso@uab.cat

Equip docent

A Determinar Pds

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No té prerequisits.


Objectius

La finalitat d'aquesta assignatura és la comprensió d'aplicacions digitals i cursos en línia relacionats amb la investigació antropològica i els seus aspectes pràctics.

Els objectiussón els següents:

  • Conèixer els models generals de captació, gestió, tractament i anàlisi d'informacions qualitatives i quantitatives necessaris per dur a terme la recerca antropològica.
  • Disposar d'experiència en l´ús dels principals programes relacionats amb la recerca en antropologia: recerca de literatura, gestió de referències bibliogràfiques, transcripció, anàlisis de dades qualitatives, estadística bàsica descriptiva, anàlisi de consens cultural, anàlisi de xarxes socials, etc., així com les eines ofimàtiques més comunes.
  • Dissenyar processos de captació, neteja, formalització, anàlisi i gestió de grans quantitats de dades de fonts diverses per a la recerca antropològica.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Fer servir adequadament estratègies de comunicació acadèmica en la transmissió d'informació de l'àmbit antropològic.
  2. CM06 (Competència) Elaborar documents acadèmics i professionals en l'àmbit de l'antropologia a través d'una varietat de mètodes i tècniques d'anàlisi i representació.
  3. KM06 (Coneixement) Reconèixer l'ús d'aplicacions relacionades amb tècniques quantitatives i qualitatives per a l'obtenció i el tractament de dades en antropologia.
  4. SM08 (Habilitat) Fer servir aplicacions relacionades amb l'obtenció i organització de dades.
  5. SM09 (Habilitat) Reconèixer les dimensions ètiques bàsiques de la recerca en antropologia.

Continguts

Tema 1. Introducció a la gestió de la informació.

Tema 2. Herramientas éticas de investigación.

Tema 3. Pautes per a la investigació bibliogràfica i la gestió de les referències bibliogràfiques.

Tema 4. Informació sobre treball de camp i anàlisi de dades: transcripció d'entrevistes qualitatives; codificació i anàlisi de dades qualitatives; referències web; anàlisi descriptiva de dades quantitatives.

Tema 5. Preparacions per a la presentació de resultats: Elaboració de textos (plànols, construcció d'índexs i taules) i ús d'imatges.

Tema 6. Herramientas de IA. Usos i abusos.

Tema 7. Altres instruccions i conclusions.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 17 0,68 KM06, SM09, KM06
Lliurament de treballs 40 1,6 CM05, SM08, CM05
Tipus: Supervisades      
Pràctiques de laboratori 33 1,32 CM06, KM06, SM08, SM09, CM06
Tipus: Autònomes      
Lectura i recerca 50 2 KM06, SM08, SM09, KM06

Aquesta assignatura divideix  el procés d'ensenyament-aprenentatge entre classes teòriques i pràctiques de laboratori.

Classes teòriques. A les classes teòriques es disposarà d'una introducció per part de l'equip docent, amb exemples i debat amb els/les participants. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció dels interessos dels/de les participants.  Al Campus Virtual es penjaran diversos resums dels materials d'acord amb la dinàmica de les classes, així com enllaços a lectures complementaris, recursos i programari. Durant algunes de les classes teòriques, es poden desenvolupar pràctiques d'aula en funció de la dinàmica de les classes. A aquestes pràctiques d'aula es proposarà una petita activitat per parelles o en petits grups relacionada amb el temari. Aquesta activitat es recollirà al final de la classe i formarà part de l'avaluació continuada.

Pràctiques de laboratori. Durant aquestes sessions, l'alumnat realitza un exercici amb el programari relacionat amb el tema de la classe (sols, en parelles o petits grups, tal com indica el/la professor(a)), guiat per el/la professor/a i un full d'instruccions que els/les permet realitzar l'exercici pel seu compte i en el seu tempo (les instruccions es trobaran al Campus Virtual). El/la professor(a) explicarà les instruccions davant del grup i respondrà a preguntes individuals i grupals. Els/les participants exposaran en forma narrativa els resultats d´aquestes activitats en informes (en català, castellà o anglès, segons la preferència de cada estudiant) que han de pujar al Campus Virtual dins d'una setmana a partir de la pràctica. Les dates de les classes teòriques i pràctiques de laboratori consten al calendari del curs, establert des del primer dia. Els/Les docents tractaran de respectar, en la mesura del possible, les dates establertes, però els/les alumnes han de tenir en compte que es tracta d'un calendari que pot sofrir petites modificacions (per vagues, malaltia...). Qualsevol canvi serà notificat via Campus Virtual. És responsabilitat de l'alumne/a mantenir-se informat/da dels possibles canvis.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament de les pràctiques 01-03 (6.67% cadascuna) 20% 2,5 0,1 CM05, CM06, KM06, SM08, SM09
Lliurament de les pràctiques 04-06 (6.67% cadascuna) 20% 2,5 0,1 CM05, CM06, KM06, SM08, SM09
Lliurament de les pràctiques 07-09 (6.67% cadascuna) 20% 2,5 0,1 CM05, CM06, KM06, SM08, SM09
Lliurament de les pràctiques 12-14 (6.67% cadascuna) 20% 2,5 0,1 CM05, CM06, KM06, SM08, SM09

L'avaluació de l'assignatura s'entén com un procés continuat que s'estén durant el període lectiu i es desenvolupa a través de les següents tipus de activitats:

1. Participació (20%) Participació activa en les classes teòriques, les discussions i les pràctiques d'aula (es qualifica amb 0-1 per a cada classe; la mitjana de totes les classes es reconverteix a la escala 0-2 per obtenir el 20% de la nota final). Aquesta activitat avaluativa parcial no es recuperable en una data o un moment posteriors als establerts.

2. Qualitat de les pràctiques de laboratori (12 pràctiques, cada pràctica val 6,67%) Al llarg del curs es realitzaran 14 pràctiques de laboratori. Durant aquestes sessions, els i les alumnes realitzen un exercici amb el programari relacionat amb el tema de la classe (sols, en parelles o petits grups, tal com indica el/la professor(a)). Els/les participants exposaran en forma narrativa els resultats d´aquestes activitats en informes. Es demana al alumnat que lliurin l'informe de 12 pràctiques en català, castellà o anglès (sols, per parelles o grups, segons la manera de treball durant la pràctica). L'informe s'ha de carregar al Campus Virtual (https://cv.uab.cat) dins d'una setmana de la realització de cada pràctica de laboratori, mitjançant l'opció "Lliurament de treballs" del Campus virtual. Cal incloure sempre els NIUs, cognoms i noms dels/de les alumnes en el document i cal tenir el format PDF (o a vegades el format del programa utilitzat). No s'acceptaran lliuramentsde treballs després del dia i l'hora establerts. És recomanable no lliurar els treballs mitja hora abans del tancament del termini. Els/les professors/es no es fan responsables dels problemes informàtics que es puguin produir, però si el mateix Campus Virtual no funciona durant la data màxima de lliurament, s'estendrà la data un dia. La qualificació de cada informe serà de 0 a 3. Es penjaran les notes aproximadament en el termini d'una setmana després de la data límit de lliurament al Campus Virtual. Per al conjunt de pràctiques, es pren la mitjana de les 12 qualificacions dels informes i es reconverteix a la escala 0-8 per obtenir el 80% de la nota final.

Recuperació. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el/la professor/a informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. A finals de l'assignatura es reservarà una sessió de recuperació de pràctiques no lliurades per raons justificades (per mitjà de justificació oficial) i de pràctiques lliurades però no aprovades. El no lliurament és justificable per raons: laborals, familiars i de malaltia. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat (no significa aprovat) en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (Estudiants que tenen problemes de salut a llarg termini o altres problemes no previstos que els impedeixin amb regularitat lliurar les pràctiques han de parlar amb el/la professor/a, presentant una justificació, per trobar una solució). La re-avaluació consistirà en refer la pràctica o pràctiques suspeses (l'exercici i/o el material poden canviar). La nota final es comunicarà pel Sigma i es programarà una sessió de revisió de notes.

Criteris generals:

En línia amb la normativa d'avaluació en els estudis de la UAB, les qualificacions finals seran en l'escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades.

L'estudiant rebrà la qualificació de No Avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (copiar, plagi, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o part del treball d'un(a) altre/a company(a). "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.


Bibliografia

Llibre: Paulus, Trena M, Lester, Jessica N., & Dempster, Paul G. (2014). Digital Tools for Qualitative Research. London: Sage. Exemplars en la Biblioteca de Ciències Socials, Planta 0: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1905927

Pàgina web: La pàgina web de l'assignatura "Recursos Instrumentals per a la Recerca en Antropologia": https://pagines.uab.cat/recursosantropologia/ca

Bibliografia complementària per tema al CV.


Programari

Es facilitarà.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt