Logo UAB

Història Colonial i Postcolonial

Codi: 107228 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
1500086 Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Bernat Hernandez Hernandez
Correu electrònic:
bernat.hernandez@uab.cat

Equip docent

David Martinez Fiol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements d’història moderna i contemporània.

Coneixements de geografia mundial (física, política i històrica).


Objectius

1. Anàlisi de la globalització occidental des del segle xv fins a l’actualitat, des d’una perspectiva no eurocèntrica en termes de relacions socials, culturals, ètniques i de gènere.

2. Examinar les formes sobre com el domini colonial occidental ha afectat i segueix afectant en l’actualitat les relacions internacionals i la vida quotidiana de les persones.

3. Descriure els processos de formació i crisi dels grans imperis colonials occidentals, i també orientals.

4. Analitzar els factors religiosos, culturals, polítics i econòmics de l’exercici del poder colonial.

5. Descriure els moviments d’adaptació i resistència contra el colonialisme en les societats no occidentals.

6. Avaluar la importància de les relacions interculturals en la història moderna i contemporània del món.

7. Desenvolupar interpretacions crítiques a partir de fonts històriques diverses.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Interpretar els esdeveniments del món actual i del passat a partir de les disciplines socials i humanes.
  2. KM01 (Coneixement) Identificar els fonaments teòrics de les disciplines afins a l'antropologia i establir-ne les relaciones.
  3. KM03 (Coneixement) Interpretar els esdeveniments del món actual incorporant-hi la diversitat de perspectives geogràfiques, històriques, filosòfiques i sociològiques.
  4. KM04 (Coneixement) Identificar les interaccions dels processos locals i globals estudiats per les disciplines afins.
  5. SM02 (Habilitat) Analitzar les dinàmiques principals del món actual incorporant altres perspectives de les ciències socials i humanes.
  6. SM03 (Habilitat) Relacionar els elements i factors que intervenen en la interpretació de contextos locals i globals estudiat per les disciplines afins.
  7. SM04 (Habilitat) Fer servir adequadament el llenguatge bàsic de les ciències afins tan en l'expressió oral com en l'escrita.

Continguts

ÉPOCA MODERNA

1.- Els imperis colonials a l’època moderna.

2.- Poblacions, economia i globalització entre els segles xvi-xviii.

3.- Agències i agendes colonials: domini i resistència a les societats no europees.

4.-  Hibridismes religiosos i culturals.

5.-  Ideologies del colonialisme: justificacions i crítiques.

 

ÈPOCA CONTEMPORÀNIA

6.- Els estats nacionals imperials i el repartiment del món: la idea d’imperi i de nació imperial al segle XIX

7.- Contra la idea d’imperi?: el paradoxal antiimperialisme imperialista durant la Gran Guerra

8.- La SDN, el nou repartiment del món i la construcció de la cultura l’antiimperialisme revolucionari

9.- La Segona Guerra Mundial i la fi del mite “de la superioritat de l’home blanc”

10.- La descolonització i els impossibles estats independents culturalment homogenis: els exemples de l’Índia, Israel i el Congo belga

11.- La descolonització cultural al món occidental: l’exemple de la lluita dels drets civils dels negres als EE.UU. i Sudàfrica

12.- Els neocolonialismes com a factor de sorgiment dels yihadismes islàmics.

13.- El neocolonialisme progressista (el mite de les ONG) i la construcció d’una nova idea d’Imperi no territorial


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04, CM01
Exercicis pautats d'aprenentatge 7,5 0,3 CM01, KM03, KM04, SM03, SM04, CM01
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica 30 1,2 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, CM01
Seminaris i pràctiques dirigides 6 0,24 KM01, KM04, SM03, SM04, KM01
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, KM01
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 KM01, KM04, SM02, SM03, KM01

Assistència a sessions teòriques i pràctiques del professorat.

Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professorat.

Lectura crítica de fonts històriques.

Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Preparació de presentacions orals.

Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i pràctiques d'aula 30% 4,5 0,18 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Exàmens 50% 3 0,12 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04
Lliurament d'un treball 20% 0 0 CM01, KM01, KM03, KM04, SM02, SM03, SM04

Avaluació

Proves escrites parcials     50%

Pràctiques d’aula             30%

Treballs de curs              20%

 

Avaluació continuada:

  • 50% Dues proves escrites parcials programades (25% + 25%): poden incloure preguntes de síntesi, comentaris sobre textos i altres documents de l’aula moodle (quadres, gràfics, mapes, imatges...), classe o bibliografia de curs.
  • 30% Pràctiques de classe (comentaris de mapes, textos, lectures de curs...).
  • 20% Realització de treballs, assaigs, ressenyes o resums, amb data concreta de lliurament.

 

Les pràctiques de classe no requereixen una programació o avís previ de realització. Les pràctiques no realitzades per manca d’assistència de l’alumnat no poden recuperar-se. L'alumnat que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.

 

Avaluació única:

Consistirà en una prova escrita (40% de la nota); prova oral (30% de la nota);  i un treball de curs (30% de la nota). La prova escrita i l’examen oral es realitzaran a la mateixa sessió. La recuperació de l'avaluació única s'efectuarà de la mateixa manera que la continuada (mateixa prova, mateix dia i hora i aula). L'alumnat que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de les activitats d’avaluació serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.

 

En general:

En cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat (plagi, còpia, ús no referenciat d’ia...) que pugui afectar la qualificació d’un acte d’avaluació, l’activitat concreta d’avaluació es qualificarà amb 0. En cas que es produeixin dues irregularitats en les activitats d’avaluació de l’assignatura, la qualificació final de l’assignatura serà 0 (Suspès), amb independència del procediment disciplinari que s’hi pugui instruir.

La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).

A les proves escrites i treballs de curs de l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de tres punts descomptats. Les faltes repetides poden descomptar.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (aula moodle, correu electrònic institucional) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Es tindran en compte els casos particulars de seguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic, en especial l’alumnat inclòs al programa PIUNE.

La nostra Universitat no accepta cap discriminació contra el professorat o l’alumnat basada en criteris d’ètnia, llengua, nacionalitat, religió, sexe, edat o diversitat funcional. A la classe farem per mantenir un ambient de respecte compartit per totes les diferències.

 


Bibliografia

ÈPOCA MODERNA

Sebastian Conrad, Historia global. Una nueva visión para el mundo actual (Planeta, Barcelona, 2017).

Serge Gruzinski, El águila y el dragón. Desmesura europea y mundialización en el siglo xvi (fce, México, 2018).

Carlos Martínez Shaw; Marina Alfonso Mola, Historia moderna: Europa, África, Asia y América (uned, Madrid, 2015).

Mary L. Pratt, Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación (Madrid, fce, 2010).

Colin Samson, The colonialism of human rights (Polity Press, Cambridge, 2020).

Sanjay Subrahmanyam, L'éléphant, le canon et le pinceau. Histoires connectées des cours d'Europe et d'Asie, 1500-1750 (París, Nuvis, 2023).

 

ÈPOCA CONTEMPORÀNIA

Jean Bricmont, Imperialismo humanitario. El uso de los Derechos Humanos para vender la guerra, prologo de Noah Chomsky, Barcelona, El Viejo Topo, 2005.

William EASTERLY, The White man’s burden: why the West’s efforts to aid the rest have done so much ill and so little good, Penguin Books, 2006 (BIBLIOTECA DE CIÈNCIES SOCIALS, UAB).

Niall Ferguson, Civilización. Occidente y el resto, Barcelona, Ramdom House Mondadori, 2012.

Josep M. Fradera, La Nación Imperial (1750-1918), Barcelona, Edhasa, 2015, 2 vols. (BIBLIOTECA D’HUMANITATS UAB).

Josep M. Fradera, Antes del antiimperialismo. Genealogía y límites de una tradición humanitària, Barcelona, Editorial Anagrama, 2022 (BIBLIOTECA D’HUMANITATS UAB).

Michael Hardt i Antonio Negri, Imperio, Barcelona, Ediciones Paidos, 2015.

Jürgen Osterhammel i Jan C. Jansen, Colonialismo. Historia, formas, efectos, Madrid, Siglo XXI de España Editores S.A., 2019.

Edward W. Said, Cultura e imperialismo, Barcelona, Penguin Random House Grupo Editorial, 2018.


Programari

*


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt