Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
1500086 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura pretén introduir l'estudiantat d'Antropologia en la perspectiva sociològica, treballant les seves característiques principals i les eines conceptuals i teòriques bàsiques. L'objectiu bàsic és el de facilitar la reflexió sobre la condició social de l' ésser humà i la comprensió dels fenòmens socials i de les seves dinàmiques de permanència i canvi.
Bloc 1. Els clàssics de la disciplina
Els grans clàssics europeus: Marx, Durkheim, Weber. Els temes principals inclouen la classe social i l'alienació; poder i autoritat; el treball i la divisió del treball; vida urbana i modernitat.
Bloc 2. Relacions socials i pràctica cultural
Els temes principals inclouen: la presentació de la persona en la vida quotidiana; el capital cultural i social; i la confiança social al context de la globalització i transformació.
Bloc 3. Identitat, desigualtat i discriminació
Els temes principals inclouen: Identitat i diversitat en el marc de la globalització; la construcció i la desigualtat de: gènere, diversitat religiosa i noves desigualtats educatives.
Bloc 4. Ciutadania i pertinença
Els temes principals inclouen: migració i integració; memòria i, molt especialmente, processos de socialització.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Debats, seminaris i teoria | 90 | 3,6 | CM02, KM02, KM03, SM04, CM02 |
Tipus: Supervisades | |||
Assaig i pensament visual | 44 | 1,76 | CM02, KM02, KM03, SM01, SM04, CM02 |
Tipus: Autònomes | |||
Presentacions | 9 | 0,36 | CM02, KM03, SM01, SM04, CM02 |
La docència s'articula a partir de tres tipus de sessions a l'aula:
(a) Classes magistrals a càrrec de la docent,
(b) tallers; que tenen una part d’aprenentatge autònom i els resultats dels quals es presenten a classe, combinats amb
(c) exercicis pràctics basats en les lliçons impartides i en les lectures assignades.
Les classes magistrals s'orienten a la presentació per part de la professora dels conceptes i arguments centrals de la matèria seguint el contingut del programa, tot i que no de manera cronològica. Totes les classes promouran la participació de l'alumnat a partir de preguntes per al debat i es farà molta atenció a la posada en marxa del pensament visual mitjançant mapes mentals i mapes conceptuals.
Els tallers són espais de treball sobre els continguts de l'assignatura a partir de les classes teòriques i les lectures assignades amb antelació. S'estructuren al voltant de tres dinàmiques (amb un calendari específic i consensuat):
1. Debats al voltant d'una lectura específica en format de "Club de lectura";
2. Presentacions orals, en grup o individual, per a tres dels blocs de l'assignatura;
3. Treball en grup que integrarà tant el mapa conceptual, una presentació oral i un document escrit (de màxim 10 pàgines).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 40 | 1 | 0,04 | CM02, KM02, KM03, SM01, SM04 |
Exàmen | 40 | 4 | 0,16 | CM02, KM02, KM03, SM01, SM04 |
Presentacions i pensament visual | 20 | 2 | 0,08 | CM02, KM02, SM01, SM04 |
L'assignatura s'avaluarà de la següent manera en tant que AVALUACIÓ CONTINUADA:
1) Participació continuada i exposició amb un grup d'estudiants d'un concepte o text mitjançant un portfolio.
· Els criteris d'avaluació s'explicaran a classe i es difondran pel campus virtual.
· Les evidències seran retornades amb comentaris.
· Els lliuraments son en equip i un mínim de tres al llarg de tot el curs.
· 20% de la nota final.
2) Elaboració d'un assaig original sobre les lectures i les practiques, en grup.
· Es realitzarà partir d'una llista de preguntes que serà facilitada durant el curs.
· Els criteris d'avaluació s'explicaran a classe i es difondran pel campus virtual.
· Les evidències seran retornades amb comentaris.
· El treball és necessàriament grupal.
· 40% de la nota final.
3) Exàmens escrits. Són dues proves escrites que es fan a meitat i final del curs, seguint el calendari de proves de la Facultat:
· Prova individual i no memorística.
· 20% de la nota final, a mig curs
· 20% de la nota a final de curs
No es contempla avaluació única.
Bauman, Z. (2006). Modernidad y Holocausto (3ª. Ed.). Madrid. Sequitur. (seleccions).
Berger, P. (1986). Invitació a la sociologia: una perspectiva humanística. Barcelona. Herder.
Bourdieu, P i Wacquant L. J. (1994). Per a una sociologia reflexiva. (seleccions)
Cardús, S. (1999). La mirada del sociòleg: què és, què fa, què diu la sociologia. Barcelona. Proa.
Dennis, Kingsley L. (2022), Asalto a la realidad, Barcelona, Blume.
Gracia, Carla (2022), Amb ulls de dona, Barcelona, Univers.
Marx, K i Engels, F. (1997) Manifiesto comunista. Madrid. Akal. (seleccions)
Porte A et al. (2006). La asimilación segmentada sobre el terreno: la nueva segunda generación al inicio de la vida adulta. Migraciones. (19):7-58 (selecció)
Putnam R. (1995). Bowling Alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy. 65-78 (seleccions)
Putnam, R. (2003). El declive del capital social: un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona. Galaxia Gutenberg.(seleccions)
Ritzer, G. (1996). La 'McDonalización' de la Sociedad: un anàlisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona. Ariel. (seleccions)
Roy, O. (2010). La santa ignorancia: el tiempo de la religión sin cultura. Barcelona. Ediciones Península. (seleccions)
Bajo Santos, N. (2007). Conceptos y teorías sobre la inmigración. Anuario jurídico y económico (40) 817-840.
Stolcke, V. i Wolfson, L. (2000). La 'naturaleza' de la nacionalidad. Desarrollo Económico, 40 (157), 23-24.
Sorvari, Marja. (2022). Travelling (Post)Memory: Maria Stepanova’s In Memory of Memory. 10.1007/978-3-030-95837-4_5.
Weber, M. (1994). L’ética protestant i l’espirit del capitalisme. Barcelona. Edicions 62. (seleccions)
MANUALS RECOMANATS I DE CONSULTA
Calhoun, C., Light D, Keller S (2000). Sociología. Madrid. McGraw Hill.
Giddens, A. (1993). Sociología. Madrid. Alianza Editorial.
Heller, A. (2006). Què és la “postmodernitat”? un quart de segle més tard. CCCB
Macionis, J., Plummer, K. (2011). Sociología. Madrid. Pearson.
Rithchart, R. (2020). The power of making thinking visible.US: Jossey-Bass Inc.
Rocher, G. (1973). Introducción a la sociología general. Barcleona. Herder.
Sennet, R. (2000). La corrosión del caràcter: las consecuencias personales del Trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona. Anagrama.
Todorov, T. (2000). Los abusos de la Memoria. Barcelona. Paidós.
Vivas, R. (2021). Visual thinking works. Barcelona. Lunwerg.
Es comentarà a classe en inicar el curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |