Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504611 Arqueologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Es porta a terme un recorregut general sobre els principals esdeveniments i processos de canvi i continuïtat de la Humanitat durant les èpoques moderna i contemporània amb diversos enfocaments temàtics de la Ciència Històrica (social, polític, econòmic, de gènere, cultural, ideològic) amb especial èmfasi en tot allò que interessa l'arqueòleg/arqueòloga. S'oferirà un panorama de la història dels darrers segles amb una mirada d'especial interès des del món de l'arqueologia. S'analitzarà especialment l'arqueologia del conflicte.
Contextualitzar i analitzar processos històrics.
Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Temari general:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | KM06, SM05, SM06 |
Seminaris i pràctiques dirigides pel professor | 6 | 0,24 | CM02, CM03, CM04 |
Sortides pràctiques (Servei d'Arqueologia de Barcelona i Jaciment del Born) | 10,5 | 0,42 | CM04 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge | 2 | 0,08 | CM02, KM05, KM06 |
Tutories | 13 | 0,52 | CM04, KM06, SM06 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50,5 | 2,02 | SM05, SM06 |
Lectura de textos. Redacció de treballs escrits i orals, individuals i/o en grup. Receca d'informació bibliogràfica i altres. | 30 | 1,2 | CM04, KM05, KM06 |
La metodologia que s'utilitzarà intercala classes teòriques, discussions de casos, sortides pràctiques i un treball de recerca en grup. Tot plegat ha d'aportar una informació i uns instruments òptims i útils perquè l'estudiant adquireixi un bon aprenentatge i uns bons recursos de cara a la investigació històrica d'època moderna i contemporània aplicada a l'arqueologia.
Altrament, també s'utilitzaran eines elaborades per estudiants d'altres anys i que permeten intercanviar dubtes i plantejar qüestions. Es pretén desenvolupar al màxim la curiositat de l'estudiant sobre el terreny a partir d'una base conceptual i analítica important:
Facebook: Grup "Arqueologia del món moderna i contemporani"
Twitter: @Arqueo_ModCont
Instagram: @arqueovisualpast (Arqueologia Visual del Passat).
També es realitzaran sortides i activitats pràctiques al jaciment del Born i al magatzem de la Zona Franca de Barcelona.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exam 1 (Lectura de textos) | 15% | 1,5 | 0,06 | CM04, KM05, KM06, SM06 |
Exam 2 (Anàlisi i síntesi) | 25% | 1,5 | 0,06 | CM02, CM04, KM06, SM06 |
Ressenya o altres tipus de treballs | 10% | 0 | 0 | CM03, SM05 |
Sortides i participaicó al Campus Virtual | 10% | 0 | 0 | CM04, SM05 |
Treball d'investigació (escrit i oral) | 40% | 0 | 0 | CM02, CM03, CM04, SM06 |
Proves escrites: 40% (exam 1: 15% + exam 2: 25%)
Prova d'un treball en grup de recerca i exposició oral: 40% (30% l'escrit i 10% l'oral)
Ressenya o altre tipus de treball: 10%
Sortides, participació al campus virtual i/o classe: 10%
-- Es recuperaran les activitats d'avaluació lliurades en els terminis establerts pel professor de l'assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant el període de recuperació.
Només es considerarà un alumne "no presentat" si ha lliurat menys de 2/3 parts de les evidències avaluables del total de l'assignatura. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5 sobre 10 (Aprovat).
* PLAGI o CÒPIA: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del
procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
* Previsió d'escenaris múltiples: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participacióa classe es
realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc.El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Es tindran en compte els casos particulars que rebran, com no podria ser d’altra manera, un tractament particular.
Avaluació única
L'alumnat que ho manifesti podrà fer avaluació única.
Consistirà en tres activitats d'avaluació que representen el 50% (examen escrit de la totalitat de la matèria), el 25% (entrevista oral) i el 25% (treball bibliogràfic i estat de la qüestió que s'haurà de lliurar el mateix dia de l'examen escrit i l'entrevista oral).
La qualificació de l'assignatura correspondrà a la suma de les tres activitats. Si la nota és entre 2 i 4,9 es podrà fer examen de recuperació per superar l'assignatura.
** General:
Ø ALTED VIGIL, A.; SÁNCHEZ, J.: Métodos y técnicas de investigación de Historia Moderna e
Historia Contemporánea. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2005.
Ø ARACIL, Rafael [et. al], El mundo actual. de la Segunda Guerra mundial a nuestros días,
Barcelona, Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1998 (2ª ed.).
Ø BERNECKER, W.L., España entre tradición y modernidad: política, economía, sociedad
(siglos XIX y XX). Madrid: Siglo XXI, 2009.
Ø ESPINO LÓPEZ, A. i Mª Antònia MARTÍ ESCAYOL (coords.), Manual d’història
moderna universal, Servei de Publicacions, UAB, Bellaterra, 2012.
Ø FONTANA, Josep, Introducció a l’estudi de la història, Barcelona, Crítica, 1999. (Cap.
5: “Les formes de subsistència: III. La indústria i el creixement econòmic”, pp. 146-
156).
Ø GARCIA ESPUCHE, Albert, La Ciutat del Born: economia i vida quotidiana a Barcelona
(segles XIV a XVIII), Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Museu d'Història de Barcelona,
2009, pp. 31-113.
Ø PARKER, Geoffrey (ed.), Historia de la guerra, Madrid, Akal, 2010, pp. 107-119.
Ø POUNDS, Norman J.G., La vida cotidiana: historia de la cultura material, Barcelona, Crítica,
1992.
** Sobre arqueologia i història:
Ø BARRAL I ALTED X., “Arqueologia industrial o Arqueologia del mundo contemporáneo”,
dins de RIPOLL LÓPEZ, G.: Arqueología, hoy. Uned, Madrid: 1992.
Ø CASANELLES RAHOLA, Eusebi, “Les colònies industrials i els habitatges obrers un
patrimoni cabdal per entendre la revolució industrial”, L’Erol, 2005, n. 86-87:
http://www.raco.cat/index.php/Erol/article/view/201134/287135
Ø CLARA, J., Els fortins de Franco. Rafael Dalmau Editor, Barcelona 2010
Ø FERNANDA, M; SANTACANA, J, L’arqueologia del segle XXI: restes i objectes del passat
industrial. Barcelona: Graó, 1998.
Ø GARCIA i ESPUCHE, A.: La Ciutat del Born : economia i vida quotidiana a Barcelona (segles
XIV a XVIII), Barcelona : Ajuntament de Barcelona : Museu d'Història de Barcelona, cop.
2009
Ø GONZÁLEZ RUIBAL, Alfredo: Volver a las trincheras. Una arqueología de la Guerra
Civil Española, Alianza Editorial, Madrid, 2016.
Ø HARRISON, R. & SCHOFIELD, J., After modernity: Archaeological approaches to the
contemporary past. Oxford: Oxford University Press, 2010.
Ø OLMOS BENLLOCH, Pau, “Arqueologia urbana i política: reflexions sobre el mercat del
Born (Barcelona)”, Ex novo: revista d'història i humanitats, 2, 2005, pp.171-172:
http://www.raco.cat/index.php/ExNovo/article/view/144701/237597
Ø SOLÉ, Queralt i JANÉ, Oscar (Coords.), Dossier “L’arqueologia del món modern i
contemporani. Noves perspectives”, Afers. Fulls de recerca i pensament, núm. 78
(2014).
** Sobre memòria i transformació de les societats
contemporànies:
Ø ANDERSON, Benedict, Comunitats imaginades, Catarroja, Editorial Afers, 2005,
pp. 105-164.
Ø DD.AA.: Barraquisme. La ciutat (im)possible. Generalitat de Catalunya,
Barcelona 2011
Ø FERRER ALÒS, Llorenç, “El règim senyorial i la tinença de la terra”. A:
Història. Política, societat i cultura dels Països Catalans, Barcelona, Fundació
Enciclopèdia Catalana, 1995, pp. 250-268:
https://docs.google.com/file/d/0Bxztdpf7zWKcNDhlNWMxYTEtZDdjZi00ZTh
hLTkxZTQtMTUwYjRjMGI0Mzc1/edit?hl=ca&pli=1
Ø JUDT, Tony, El Refugi de la memòria, La Magrana, Barcelona, 2011 (en castellà:
El Refugio de la memoria, Taurus, Madrid, 2011)
Ø RODRIGO, Javier, Cautivos. Campos de concentración en la España franquista,
1936-1947. Barcelona: Crítica, 2005.
Ø ROMERO, Eladi: Itinerarios de la guerra civil española, Ed. Laertes, Barcelona:
2001
Ø SOLÉ, Queralt, Els morts clandestins. Les fosses comunes de la Guerra
Civil a Catalunya (1936-1939), Catarroja, Editorial Afers, 2008, pp. 21-57.
Programari Sotware
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |