Logo UAB

Pràctica Clínica en Pediatria

Codi: 106712 Crèdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 6

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Rodrigo Gonzalo De Liria
Correu electrònic:
carlos.rodrigo@uab.cat

Equip docent

Gemma Ginovart Galiana
Maria Jesus Mendez Hernandez
Diego Yeste Fernández
Antonio de Francisco Profumo
Judith Sanchez Manubens
Susana Boronat Guerrero
Javier Rodriguez Fanjul

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  • És aconsejable que l'alumnat no tingui cap assignatura pendent d'aprovar els cursos anteriors.


    És convenient haver aconseguit coneixements suficients en:
    - Bioestadística
    - Bioètica i comunicació
    - Epidemiologia
    - Fisiopatologia i semiologia clínica
    - Patologia quirúrgica
    - Patologia mèdica
    - Farmacologia clínica
    - Pediatria
    - Ginecologia-Obstetrícia
    - Salut Mental


    Coneixement d'una tercera llengua, preferentment anglesa.


    És recomanable que l'alumnat hagi superat les assignatures següents: Fisiología Médica I i II. Anatomía Humana: Esplacnología. Psicologia Mèdica. Anatoméa Humana: Neuroanatomia. Patologia Estructural i Molecular. Farmacologia General. Fisiopatologia i Semiologia Clínica. Epidemiologia. Bases de la Cirurgia Clínica. Pediatria.


    L'alumnat adquireix el compromís de preservar la confidencialitat i el secret professional de les dades als quals pugui tenir accés per raó de l'aprenentatge dels serveis assistencials. També es compromet a mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L’assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'alumnat ja coneix els fonaments científics de la Pediatria.

L’ objectiu general és que l'alumnat consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica referents a la Pediatria:

Classifiquem els objectius en generals i específics.

Generals

- Fer un diagnòstic a través de saber fer una història i establir un diagnòstic diferencial, sota la supervisió del professorat.

- Fer un diagnòstic i establir el tractament d’una patologia determinada, sota la supervisió del professorat.

- Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per a dirigir-se amb eficiència i empatia a pacients, a familiars, acompanyants, equip mèdic i altres professionals sanitaris.

Específics

- Conèixer la patologia més freqüent de l'infant.

- Conèixer les peculiaritats de cada rang d'edat pediàtrica.

- Adquirir les habilitats necessàries per a la comunicació amb el pacient pediàtric i les seves famílies.

- Adquirir els coneixements necessaris per discernir el grau de gravetat dels pacients i poder prioritzar aquells que requereixin una atenció immediata.

- Adquirir els coneixements basats en la medicina basada en l'evidència peractuar davant les diferents patologies pediàtriques.

- Establir un algoritme diagnòstic a partir dels símptomes més freqüents i ser capaç de plantejar un diagnòstic diferencial de problemes.

- Ser capaç de gestionar situacions agudes no crítiques.

- Ser capaç de manejar les situacions crítiques que requereixin una intervenció urgent.

- Conèixer les indicacions i la rendibilitat de les diferents proves complementàries

- Conèixer els materials necessaris i els procediments més freqüentment emprats en Pediatria

 


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir de forma real als protocols assistencials de les diferents entitats que conformen el conjunt de la patologies.
  2. Analitzar els registres mèdics de manera sistemàtica.
  3. Analitzar les limitacions que hi ha en la interpretació de la conducta mitjançant la comunicació no verbal.
  4. Aplicar els coneixements teòrics de la patologia que s'han adquirit durant el grau a la pràctica clínica.
  5. Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
  6. Col·laborar en maniobres clíniques i quirúrgiques simples que s'hagin practicat amb simuladors sota supervisió.
  7. Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
  8. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  9. Consultar adequadament i mantenir en ordre els registres d'informació del pacient.
  10. Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
  11. Descriure correctament els criteris d'hospitalització.
  12. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  13. Distingir emocions bàsiques en pacients d'atenció primària a través de la interacció entre els diversos components no verbals.
  14. Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
  15. Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
  16. Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
  17. Identificar les normes bàsiques de la farmacoteràpia en adults i nens.
  18. Indicar i utilitzar els procediments diagnòstics i terapèutics específics de l'edat pediàtrica (fototeràpia, nebulitzadors i aerosols amb cambra espaiadora, estudis genètics i metabòlics).
  19. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  20. Participar activament en les tasques assistencials, fent històries clíniques, sol·licitant estudis complementaris (laboratori, tècniques d'imatge) quan sigui necessari i ajudin a orientar la història clínica.
  21. Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
  22. Redactar ordres mèdiques, informes de consulta i assistència, comunicats oficials i certificats.
  23. Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
  24. Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
  25. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  26. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Blocs distributius

Pràctiques clíniques assistencials en humans (PCAh): rotació pels diferents dispositius assistencials dels Serveis de Pediatria de les Unitats Docents.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques clíniques assistencials (PCA) 54 2,16 1, 2, 4, 5, 11, 14, 15, 16, 20, 21, 23
Tipus: Autònomes      
Estudi personal o en equip 26 1,04 3, 5, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18
Realització de treball escrito o presentació cas clínic 15 0,6 1, 4, 5, 9, 16, 18, 22, 26

  • Metodologia

 

  • UD-Germans Trias i Pujol: Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria crodrigo.germanstrias@gencat.cat i carlos.rodrigo@uab.cat i Maria Méndez Hernández (mjmendez.germanstrias@gencat.cat)
  • UD-Vall Hebron: Diego Yeste Fernández diego.yeste@uab.cat
  • UD-Sant Pau: Susana Boronat Guerrero  susana.boronat@uab.cat
  • UD-Parc Taulí: Judit Sánchez Manubens  judith.sanchez@uab.cat

 

Crèdits assignatura: 4 ECTS = 100 hores

 

DIRIGIDES (54 hores)

 - Pràctiques clíniques assistencials (PCA) 54h (5,4h x 5d x 2 setmanes) 

 

AUTÒNOMES (41 hores)

-  Estudi individual o en equip: 26 hores

-  Realització de treball o presentació cas clínic (depenent de la unitat docent):15

 

5% AVALUACIÓ (5 hores)

 

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, practiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

Segons criteri del professorat responsable i segons els recursos disponibles a cada Unitat Docent, part dels continguts corresponents a les lliçons de pràctiques de laboratori podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb la metodologia corresponent.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part del'alumnat de lesenquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació clínica objectiva estructurada 40% 2 0,08 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26
Avaluació continuada de les practiques i presentación de las clínico o treball escritores 60% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Rotació 60%:

  • Avaluació continuada de la rotació: 40%
  • Presentació cas clínic o/i realització de mini ACOE: 20%

 

 

Valoració

Notes *

Assistència  i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

4

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

   L'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma puntuacions igual o superior a 11/16

DEFINICIONS DE LES DIFERENTS DIMENSIONS

  • Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies de la rotació i que en cas d'absència hagin avisat.
  • Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge.
  • Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials.
  • Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament.
  • Comunicació: Es valorarà si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys del equip en una sessió clínica del servei

 

PRESENTACIÓ DEL  CAS CLINIC : S'avaluarà presentació de cas clínic seguit durant la rotació, en forma de treball escrit o/i de presentació oral.

 

ACOEs  40%:

  • Part pràctica 20% 
  • Part Teòrica 20%

 

L’avaluació representa un 5% dels 4 ECTS (100 h), és a dir 5 h. És una avaluació pràctica.

L'alumnat que no realitzi les proves d'avaluació que es detallen anteriorment tant a l'Hospital com a les ACOES seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment en una comissió que inclogui els responsables d’aquesta assignatura.

 Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

Nelson Textbook of Pediatrics, 22th ed. Elsevier Science 2024  

- Nelson Tratado de Pediatría, 21ªed. Elsevier 2020  

- Nelson Essentials of Pediatrics, 9th ed. Elsevier 2023

- Nelson Pediatric Symptom Based Diagnosis 2nd ed. Elsevier 2022  

- Red Book 2021–2024 Report of the Committee on Infectious Diseases 32nd ed. 2022 

 

Internet 

  • http://www.aeped.es/protocolos/index.htm (accès lliure)
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/omim/ (base de dades de malalties genètiques d'accès lliure) 


 


Programari

No cal


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.