Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable tenir coneixements bàsics de fisiopatologia general, del sistema digestiu i de les malalties de la sang.
També és bàsic tenir coneixements d'anatomia humana, genètica, biologia molecular i farmacologia.
És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i comportament professional.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
La MiC III consta de dues parts ben diferenciades: les malalties de l’aparell digestiu i les malalties de la sang
Sistema digestiu
El seu objectiu general és l'estudi de la persona malalta de patologies del sistema digestiu: Conèixer i assolir les competències generals per l'assistència en les principals malalties mèdiques quirúrgiques de l'aparell digestiu en els aspectes de mecanismes fisiopatològics, forma de presentació clínica, diagnòstic diferencial, exploracions complementàries i opcions terapèutiques
Hematologia:
Els estudiants assoliran els coneixements necessaris sobre les malalties de la sang i dels òrgans hemopoètics, i aprendran a interpretar les alteracions hemàtiques de les malalties no primàriament hematològiques.
El programa inclou les malalties que afecten a la sang i els òrgans hematopoètics, la seva classificació nosològica, els seus factors de risc i prevenció, les manifestacions clíniques i de laboratori més característiques, el seu tractament (incloent el trasplantament de progenitors hematopoètics i la teràpia cel·lular) i seguiment posterior, les alteracions de l’hemostàsia, les transfusions de sang i hemoderivats, i la patologia i tractament quirúrgic de la melsa.
Continguts per aparells i sistemes
L’assignatura està estructurada en dues part ben diferenciades, les malalties de l’aparell digestiu i les malalties de la sang. Inclou els continguts teòrics i casos clínics corresponent a cadascuna d’elles. Les necessàries pràctiques clíniques relacionades amb aquests dos aparells o sistemes i que complementen a la MiC III, estan incloses en una altra assignatura obligatòria, les Pràctiques Medico-Quirúrgiques II.
Els continguts de l’assignatura són orientatius. Cada unitat docent podrà adaptar i concretarà en el seu programa, els temes, el professorat, les tipologies docents i l’horari assignat a cadascuna.
A) MALATIES DE l’APARELL DIGESTIU (4 crèdits)
Distribució d’hores i tipologies docents
44h presencials (Teoria 33h; Casos clínics 11h -seminaris 7h, simulació 4h-)
Mèdic 19h (teoria 13h, seminaris 5h, simulació 1h)
Quirúrgic 25h (teoria 20h, seminaris 2h, simulació 3h)
CLASSES TEÒRIQUES (33h)
CASOS CLINICS (11h)
Seminaris especialitzats (7 h)
Simulació (4h)
B) MALALTIES DE LA SANG (3 crèdits)
Distribució d’hores i tipologies docents
33h presencials (Teoria 26h; Casos clínics 7h –seminaris 6h, simulació 1h-)
Mèdic 30h (teoria 24h, seminaris 5h, simulació 1h)
Quirúrgic 3h (teoria 2h, seminari 1h, simulació 0 h)
CLASSES TEÒRIQUES (26 hores)
Conèixer i identificar les principals síndromes hematològiques (anèmica, neutropènica, hemorràgica, d’insuficiència medul·lar, poliglobúlica, adenopàtica, disglobulinèmica i esplenomegàlica). Conèixer i interpretar els resultats de les proves analítiques bàsiques en hematologia (hemograma, proves bàsiques de coagulació, índexs eritrocitaris)
Conèixer el principals tipus, fonaments i indicacions de les proves especials utilitzades aHematologia (cito/histologia, immunofenotip, citogenètica i genètica molecular)
Classificar adequadament una anèmia. Diagnosticar la causa i tractar una anèmia ferropènica. Diagnosticar l’anèmia associada a les malalties cròniques. Conèixer les diverses causes d’anèmies macrocítiques. Diagnosticar i tractar una anèmia megaloblàstica per dèficit de vitamina B12 i d’àcid fòlic
Identificar una síndrome hemolítica. Fer el diagnòstic etiològic. Conèixer les proves diagnòstiques i els diversos tractaments emprats en les anèmies hemolítiques en funció del tipus. Diagnosticar i tractar la hemoglobinúria paroxística nocturna.
Conèixer les principals causes de leucopènia, especialment de neutropènia. Identificar i tractar una agranulocitosi. Conèixer les principals causes de leucocitosi. Identificar i fer el diagnòstic diferencial d’una síndrome leucoeritroblàstica.
Conèixer les causes de les insuficiències medul·lars globals i selectives. Diagnosticar, conèixer la gravetat i tractar una aplàsia medul·lar.
Tenir clar el concepte i diagnòstic d’una síndrome mielodisplàsica. Conèixer el pronòstic i els diferents tractaments emprats en funció del risc de la malaltia.
Classificar les leucèmies agudes en funció dels criteris morfològics, immunològics, citogenètics i moleculars.
Leucèmia aguda limfoblàstica. Clínica, diagnòstic i pronòstic. Conèixer els tipus de tractament i els seus resultats.
Clínica, diagnòstic i pronòstic de la leucèmia aguda mieloblàstica i els seus diversos subtipus principals. Conèixer els tipus de tractament i els seus resultats.
Conèixer els aspectes especials del tractament dels malalts amb leucèmia aguda.
Identificar els tres tipus de NMPC sense cromosoma Filadèlfia. Conèixer els criteris diagnòstics de cadascuna d’elles i diferenciar-les entre si i dels casos secundaris. Conèixer les alteracions moleculars característiques i els tractaments clàssics i moderns.
Clínica, diagnòstic, tractament i pronòstic de la LMC. Altres malalties relacionades amb NMPC
Conèixer la sistemàtica d’estudi d’una síndrome adenopàtica. Conèixer els aspectes quirúrgics de les adenopaties. Conèixer el processos benignes i els de malignitat incerta que cursen amb adenopaties.
Conèixer les bases de la classificació moderna dels limfomes. Conèixer les característiques anatomopatològiques, immunològiques, genètiques i moleculars dels tipus més freqüents de limfomes.
Clínica, diagnòstic i tractament del limfoma de Hodgkin.
Clínica, diagnòstic i tractament dels principals tipus de limfomes de línia B i de T.
Conèixer i classificar els diversos tipus de neoplàsies limfoides indolents, amb especial èmfasi en la leucèmia limfàtica crònica.
Distingir amb claredat una gammapatia monoclonal de significat incert d’una gammapatia monoclonal maligna. Conèixer la clínica, diagnòstic, pronòstic i tractament del mieloma múltiple,
Conèixer la clínica, diagnòstic, pronòstic i tractament de la macroglobulinemia de Waldenström i de la amiloïdosis AL
Classificar les principals malalties del sistema mononuclear fagocític. Síndrome hemofagocítica. Histiocitosi acumulatives (tesaurismosis). Principals tipusde histiocitosi proliferatives.
Conèixer l’hiperesplenisme i la hipofunció esplènica. Classificació de les esplenomegàlies. Saber les malalties tributàries de cirurgia sobre la melsa. Conèixer els principals tipus i indicacions de les intervencions quirúrgiques sobre la melsa: esplenectomia oberta i laparoscòpica, cirurgia conservadora. Atenció del malalt esplenectomitzat.
Conèixer la semiologia i principals proves d’estudi de la hemostàsia. Classificar els principals tipus de trastorns de la hemostàsia. Conèixer les principals causes de púrpures vasculopàtiques, trombocitopèniques i trombocitopàtiques. Tractar les causes més freqüents (p. ex: púrpura trombocitopènica immune).
Conèixer les principals causes de coagulopaties congènites, així com les proves diagnòstiques. Hemofília i malaltia de von Willebrand, clínica, criteris de gravetat i tractament. Conèixer les coagulopaties adquirides mes freqüents, el seu diagnòstic i els diversos tractaments disponibles
Conèixer la gènesi de la trombosi arterial i venosa, les bases genètiques i els factors adquirits de la trombosi.
Conèixer les indicacions, contraindicacions, riscos i complicacions dels diversos fàrmacs emprats tant en el tractament anticoagulant com en el trombolític. Conèixer l’organització d’una consulta de tractament anticoagulant i d’una unitat d’estudi i tractament de la trombosi.
Conèixer els principals hemoderivats i les indicacions específiques de la transfusió de cadascun d’ells, així com les complicacions de la transfusió. Conèixer els diversos procediments d’afèresi (citafèresi, recanvi plasmàtic). Conèixer el funcionament d’un banc de sang.
Conèixer els fonaments i els tipus de teràpies dirigides i les estratègies immunoteràpiques a hematologia, amb especial èmfasi en els anticossos monoclonals i la teràpia amb cèl·lules CAR T
Conèixer les indicacions, procediment, complicacions, tipus i resultats del trasplantament de progenitors hematopoètics.
Conèixer el funcionament integrat d’una unitat d’hematologia clínica (hospitalització i ambulatòria/Hospital de Dia), d’un laboratori multidisciplinari d’hematologia i d’un banc de sang
Metodologia de les classes
La metodologia docent serà de dos tipus:
a. Classe teòrica-pràctica impartida pel professor, que inclourà un resum del tema teòric i la discussió d’un cas clínic representatiu del mateix. Tres de les classes es donaran en llengua anglesa. Es lliurarà un article recent clau sobre el tema de cada classe per si els alumnes volen ampliar coneixements.
b. Classes preparades pels alumnes. Es pactaran al començament del curs, en nombre de tres. També es poden preparar en llengua anglesa, previ acord. Es poden fer en grup. La preparació de classes es considerarà un mèrit cara a la avaluació final de l’assignatura
CASOS CLÍNICS (7 hores)
Seminaris (6h)
Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades de patologia de la sèrie vermella.
Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades de pancitopènia.
Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades corresponent a una malaltia ganglionar
Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades d’un trastorn hemorràgic.
Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades de una malaltia trombòtica
Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades corresponent a una malaltia que cursi amb esplenomegàlia.
Simulació (1h)
Es basarà en la resolució d’un supòsit clínic amb presencia d’un malalt (figurant)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRACTICA DE SIMULACIÓ | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
TEORIA | 59 | 2,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL/LECTURA D'ARTICLES/ INFORMES D'INTERES | 88 | 3,52 |
Aquesta guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Com a norma general de metodologia docent, les classes i seminaris han de tenir un sentit pràctic, fugint en el possible de la classe magistral i basar-la en supòsits clínics, orientats a la formació de metges generals, evitant els continguts de superespecialització. Cal recordar que es tracta de formar metges generals, no especialistes en les matèries de l'assignatura. A cada classe hauran de quedar clarament especificats els objectius i els missatges finals que l'alumne ha de tenir presents i que seran essencials per la seva futura pràctica mèdica
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Professorat
Responsables de Facultat:
Departament de Cirurgia: Eloy Espin Basany
Departament de Medicina: Josep-Maria Ribera Santasusana
Responsables a cada Unitat Docent Hospitalària:
Unitat Docent Sant Pau
Responsables de l’assignatura a la UDH
Dpt Medicina: Jorge Sierra Gil jsierra@santpau.cat
Dpt Cirurgia: María del Carmen Martínez Sánchez; mmartinezsa@santpau.cat
• Malalties de l'aparell digestiu
Responsables assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
María del carmen Martínez Sánchez; mmartinezsa@sant pau.cat
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Maria Angels Escorsell; mescorsell@santpau.cat
• Malalties de la sang
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Jorge Sierra Gil jsierra@santpau.cat
Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
María del Carmen Martínez Sánchez; mmartinezsa@santpau.cat
Unitat Docent Vall d'Hebron
Responsables de assignatura a la UDH
Dpt Medicina Joan Genesca Ferrer joan.genesca@vallhebron.cat
Dpt Cirurgia Eloi Espin Basany eespin@vhebron.net
• Malalties de l'aparell digestiu
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Juan Genesca Ferrer joan.genesca@vallhebron.cat
Responsables assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
Eloi Espin Basany eloy.espin@vallhebron.cat
• Malalties de la sang
Responsablesassignatura/part a la UDH (Medicina )
Francesc Bosch francesc.bosch@vallhebron.cat
Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
Nivardo Rodriguez Conde nivardo.rodriguez@uab.cat
Unitat Docent Germans Trias i Pujol
Responsables assignatura a la UDH:
Dpt Medicina: Josep-Maria Ribera Santasusana jribera@iconcologia.net
Dpt Cirurgia: David Pares Martinez David.Pares@uab.cat
• Malalties de l'aparell digestiu David Pares
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Eugeni Domenech Morral eugenidomenech@gmail.com
Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
David Pares Martinez dapares@gmail.com
• Malalties de la sang
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Josep Ma. Ribera Santasusana jribera@iconcologia.net
Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
David Pares Martinez David.Pares@uab.cat
Unitat Docent Parc Taulí
Responsable assignatura a la UDH
Dpt Medicina: Xavier Calvet Calvo xcalvet@tauli.cat
Dpt Cirurgia: Xavier Serra Aracil jserraa@tauli.cat
• Malalties de l'aparell digestiu
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Xavier Calvet Calvo xcalvet@tauli.cat
Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
Xavier Serra Aracil jserraa@tauli.cat
• Malalties de la sang
Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)
Luz Muñoz Marin Lmunoz@tauli.cat
Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)
Salvador Navarro Soto snavarro@tauli.cat
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació pràctica, registres narratius. Seminaris y/o problemes y/o casos clínics. Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
teoria: avaluació escrita mitjançant proves objectives: items de selecció; proves d'assaig; oral | 70% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Les dues parts diferenciades de l’assignatura (malalties de l’aparell digestiu i malalties de la sang) s’avaluen de forma continuada i per separat.
Avaluació continuada:
Inclourà diverses tipologies, amb un mínim de tres activitats avaluatavives distribuidas al llarg del curs, que cada Unitat Docent concretarà i farà públic. Com a norma general es programaran un mínim de dos examens parcials, un per a cadascuna de les parts diferenciades de l'asssignatura i que tindran caire eliminatori quan la nota obtinguda a cada part un sigui superior a 5. S’avaluaran els continguts teòrics, els casos clínics -seminaris i simulació- i la prova d’imatges en l’apartat de les malalties de la sang. La nota final de cada part de l’avaluació continuada resultarà de la suma de les diverses tipologies, amb el percentatge corresponent de cadascuna.
Prova de recuperació
L'estudiant que no hagi aprovat per avaluació continuada de les dues parts de l’assignatura (Malalties de l'Aparell Digestiu i Malaties de la Sang), amb una nota mínima de nota mínima 5/10 a cadascuna, podrà optar a una prova de recuperació de la tota l’assignatura o les parts que no hagi aprovat per avaluació continuada.
La metodologia concreta d’avaluació, tan pel fa a l’avaluació continuada com per a la prova de síntesis, s’indicarà en el programa de cada unitat docent
Qualificació final
La qualificació final de MIC III serà la mitja ponderada de parts dues parts de l’assignatura (Malalties de l’Aparell digestiu 57%, Malalties de la sang 43%)
Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació seran considerats com a "no avaluables" exhaurint els drets de matrícula de l'assignatura
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única
Bibliografía general de consulta
Sabiston’s. Textbook of Surgery. The Biological Basis of Modern Surgical Practice
21st Edition - January 8, 202. Editor: Courtney Townsend. Hardcover ISBN: 9780323640626. eBook ISBN: 9780323640640
Digestiu
Feldman, M. Friedman, L. Brandt, L. Chung, R. Rubin, D. Wilcox, C.
Accessibles lliurament a través d’internet (només per associats)
Hematologia
http://asheducationbook.hematologylibrary.org/
A cada Unitat Docent figurarà el programa de l'assignatura, amb adaptacions a les característiques de cada Unitat Docent, especialment en el referent als horaris de les classes, pràctiques, seminaris i dates d'avaluació
En cas de ser necessari un programari específic també s’hi farà constar
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.