Logo UAB

Medicina i Cirurgia III

Codi: 106695 Crèdits: 7
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Eloy Espin Basany
Correu electrònic:
eloy.espin@uab.cat

Equip docent

Juan Genesca Ferrer
Javier Serra Aracil
Jorge Sierra Gil
Eloy Espin Basany
Jose Maria Ribera Santasusana
Nivardo Rodriguez Conde
Eugeni Domenech Morral
Javier Calvet Calvo
Francisco Bosch Albareda
Maria Angels Escorsell Mañosa
David Parés Martínez
María del Carmen Martínez Sánchez
Maria Luz Muñoz Marin

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable tenir coneixements bàsics de fisiopatologia general, del sistema digestiu i  de les malalties de la sang.

També és bàsic tenir coneixements d'anatomia humana, genètica, biologia molecular i farmacologia.

És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i comportament professional.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

La MiC III consta de dues parts ben diferenciades: les malalties de l’aparell digestiu i les malalties de la sang

 

Sistema digestiu

El seu objectiu general és l'estudi de la persona malalta de patologies del sistema digestiu: Conèixer i assolir les competències generals per l'assistència en les principals malalties mèdiques quirúrgiques de l'aparell digestiu en els aspectes de mecanismes fisiopatològics, forma de presentació clínica, diagnòstic diferencial, exploracions complementàries i opcions terapèutiques

 

Hematologia:

Els estudiants assoliran els coneixements necessaris sobre les malalties de la sang i dels òrgans hemopoètics, i aprendran a interpretar les alteracions hemàtiques de les malalties no primàriament hematològiques.

El programa inclou les malalties que afecten a la sang i els òrgans hematopoètics, la seva classificació nosològica, els seus factors de risc i prevenció, les manifestacions clíniques i de laboratori més característiques, el seu tractament (incloent el trasplantament de progenitors hematopoètics i la teràpia cel·lular) i seguiment posterior, les alteracions de  l’hemostàsia, les transfusions de sang i hemoderivats, i la patologia i tractament quirúrgic de la melsa.


Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  2. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  3. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  4. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  5. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  6. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  7. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  8. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  9. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  10. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
  11. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  12. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Continguts

Continguts per aparells i sistemes

L’assignatura està estructurada en dues part ben diferenciades, les malalties de l’aparell digestiu i les malalties de la sang. Inclou els continguts teòrics i casos clínics corresponent a cadascuna d’elles. Les necessàries pràctiques clíniques relacionades amb aquests dos aparells o sistemes i que complementen a la MiC III, estan incloses en una altra assignatura obligatòria, les Pràctiques Medico-Quirúrgiques II.

Els continguts de l’assignatura són orientatius. Cada unitat docent podrà adaptar i concretarà en el seu programa, els temes, el professorat, les tipologies docents  i l’horari assignat a cadascuna.

 

A) MALATIES DE l’APARELL DIGESTIU (4 crèdits)

Distribució d’hores i tipologies docents

44h presencials (Teoria 33h; Casos clínics 11h -seminaris 7h, simulació 4h-)

Mèdic 19h (teoria 13h, seminaris 5h, simulació 1h)

Quirúrgic 25h (teoria 20h, seminaris 2h, simulació 3h)

CLASSES TEÒRIQUES (33h)

  1. Patologia oral i maxil·lofacial: malalties més rellevants de la cavitat bucal
  2. Tumors malignes i benignes del llavi, boca i llengua
  3. Reflux gastro-esofàgic i esofagitis. Trastorns motors esofàgics. Altres esofagitis (esofagitis eosinofílica)
  4. Tumors esofàgics benignes i malignes. Tractament quirúrgic
  5. Dispèpsia, gastritis, infecció per H. pylori i ulcus gastroduodenal
  6. Patologia quirúrgica esofàgica benigne. Complicacions quirúrgiques de l'úlcus pèptic
  7. Tumors gàstrics benignes i malignes. Tractament quirúrgic
  8. Síndrome del intestí irritable. Patologia motora gastrointestinal i restrenyiment
  9. Malabsorció intestinal
  10. Malaltia inflamatòria intestinal
  11. Peritonitis. Apendicitis aguda.
  12. Oclusió intestinal
  13. Isquèmia intestinal
  14. Malaltia diverticular del colon
  15. Poliposis intestinal. Tumors de budell prim. Càncer de colon I
  16. Càncer de colon i recte II
  17. Patologia benigne anorrectal
  18. Patologia de la paret abdominal.
  19. Traumatismes abdominals
  20. Hepatitis agudes e insuficiència hepàtica fulminant.
  21. Hepatitis cròniques: viral i autoimmunes
  22. Malalties hepàtiques per fàrmacs i tòxics. Malaltia hepàtica alcohòlica.
  23. Cirrosi hepàtica. Ascitis. Peritonitis bacteriana espontània. Síndrome hepatorrenal
  24. Hipertensió portal. Hemorragia per varices. Encefalopatia hepàtica
  25. Fetge gras no alcohòlic i malalties hepàtiques metabòliques:, Wilson i Hemocromatosi
  26. Hiperbilirubinèmies, colèstasis hereditàries i adquirides: cirrosi biliar primària, colangitis esclerosant.
  27. Tumors hepàtics benignes i malignes. Hepatocarcinoma, colangiocarcinoma
  28. Bases de la cirurgia hepàtica
  29. Malalties vasculars i quístiques del fetge. Abscés hepàtic. Fetge i embaràs.
  30. Colelitiasis i colecistitis aguda. Patologia de la via biliar principal. Neoplàsia de la vesícula i vies biliars
  31. Pancreatitis aguda i pancreatitis crònica
  32. Càncer de pàncrees i altres tumors exocrins
  33. Trasplantaments digestius

 

CASOS CLINICS (11h)

Seminaris especialitzats (7 h)

  1. Disfàgia i pirosi - Exploracions funcionals digestives
  2. Diarrea / malaltia inflamatòria intestinal -malabsorció.
  3. Hemorràgia digestiva
  4. Casos clínics de patologia quirúrgica digestiva. Proctologia
  5. Casos clínics. Cirurgia oncològica digestiva
  6. Hepatitis agudes i cròniques
  7. Lesions ocupants espai hepàtiques

 

Simulació (4h)

  1. Casos clínics de patologia quirúrgica digestiva.
  2. Casos clínics de patologia quirúrgica digestiva. Abdomen agut
  3. Complicacions cirrosis
  4. Icterícia obstructiva

 

 

B) MALALTIES DE LA SANG (3 crèdits)

Distribució d’hores i tipologies docents

33h presencials (Teoria 26h; Casos clínics 7h –seminaris 6h, simulació 1h-)

Mèdic 30h (teoria 24h, seminaris 5h, simulació 1h)

Quirúrgic 3h (teoria 2h, seminari 1h, simulació 0 h)

 

CLASSES TEÒRIQUES (26 hores)

  1. Principals síndromes hematològiques. Proves hematològiques bàsiques

Conèixer i identificar les principals síndromes hematològiques (anèmica, neutropènica, hemorràgica, d’insuficiència medul·lar, poliglobúlica, adenopàtica, disglobulinèmica i esplenomegàlica). Conèixer i interpretar els resultats de les proves analítiques bàsiques en hematologia (hemograma, proves bàsiques de coagulació, índexs eritrocitaris)

  1. Proves especials a hematologia

Conèixer el principals tipus, fonaments i indicacions de les proves especials utilitzades aHematologia (cito/histologia, immunofenotip, citogenètica i genètica molecular)

  1. Anèmia. Classificació. Anèmia ferropènica. Anèmia de les malalties cròniques. Anèmies megaloblàstiques i altres anèmies macrocítiques

Classificar adequadament una anèmia. Diagnosticar la causa i tractar una anèmia ferropènica. Diagnosticar l’anèmia associada a les malalties cròniques. Conèixer les diverses causes d’anèmies macrocítiques. Diagnosticar i tractar una anèmia megaloblàstica per dèficit de vitamina B12 i d’àcid fòlic

  1. Anèmies hemolítiques congènites i adquirides

Identificar una síndrome hemolítica. Fer el diagnòstic etiològic. Conèixer les proves diagnòstiques i els diversos tractaments emprats en les anèmies hemolítiques en funció del tipus. Diagnosticar i tractar la hemoglobinúria paroxística nocturna.

  1. Alteracions quantitatives i qualitatives del sistema leucocitari

Conèixer les principals causes de leucopènia, especialment de neutropènia. Identificar i tractar una agranulocitosi. Conèixer les principals causes de leucocitosi. Identificar i fer el diagnòstic diferencial d’una síndrome leucoeritroblàstica.

  1. Insuficiències medul·lars: aplàsia medul·lar i síndromes mielodisplàsiques

Conèixer les causes de les insuficiències medul·lars globals i selectives. Diagnosticar, conèixer la gravetat i tractar una aplàsia medul·lar.

Tenir clar el concepte i diagnòstic d’una síndrome mielodisplàsica. Conèixer el pronòstic i els diferents tractaments emprats en funció del risc de la malaltia.

  1. Leucèmies agudes. Leucèmia aguda limfoblàstica

Classificar les leucèmies agudes en funció dels criteris morfològics, immunològics, citogenètics i moleculars.

Leucèmia aguda limfoblàstica. Clínica, diagnòstic i pronòstic. Conèixer els tipus de tractament i els seus resultats.

  1. Leucèmia aguda mieloblàstica. Aspectes especials del tractament dels malalts amb leucèmia aguda. 

Clínica, diagnòstic i pronòstic de la leucèmia aguda mieloblàstica i els seus diversos subtipus principals. Conèixer els tipus de tractament i els seus resultats.

Conèixer els aspectes especials del tractament dels malalts amb leucèmia aguda. 

  1. Neoplàsies mieloproliferatives cròniques (NMPC) sense cromosoma Filadèlfia

Identificar els tres tipus de NMPC sense cromosoma Filadèlfia. Conèixer els criteris diagnòstics de cadascuna d’elles i diferenciar-les entre si i dels casos secundaris. Conèixer les alteracions moleculars característiques i els tractaments clàssics i moderns.

  1. Neoplàsies mieloproliferatives cròniques amb cromosoma Filadèlfia: leucèmia mieloide crònica (LMC). Altres NMPC

Clínica, diagnòstic, tractament i pronòstic de la LMC. Altres malalties relacionades amb NMPC

  1. Patologia ganglionar benigna i maligna. Aspectes quirúrgics.

Conèixer la sistemàtica d’estudi d’una síndrome adenopàtica. Conèixer els aspectes quirúrgics de les adenopaties. Conèixer el processos benignes i els de malignitat incerta que cursen amb adenopaties.

  1. Limfomes malignes. Classificació i estudi d’extensió. Limfoma de Hodgkin

Conèixer les bases de la classificació moderna dels limfomes.  Conèixer les característiques anatomopatològiques, immunològiques, genètiques i moleculars dels tipus més freqüents de limfomes.

Clínica, diagnòstic i tractament del limfoma de Hodgkin.

  1. Limfomes no  hodgkinians agressius

Clínica, diagnòstic i tractament dels principals tipus de limfomes de línia B i de T.

  1. Neoplasies limfoides indolents. Leucèmia limfàtica crònica

Conèixer i classificar els diversos tipus de neoplàsies limfoides indolents, amb especial èmfasi en la leucèmia limfàtica crònica.  

  1. Gammapaties monoclonals. Mieloma múltiple

Distingir amb claredat una gammapatia monoclonal de significat incert d’una gammapatia monoclonal maligna. Conèixer la clínica, diagnòstic, pronòstic i tractament del mieloma múltiple,

  1. Altres gammapaties monoclonals: Macroglobulinemia de Waldenström. Amiloïdosi AL

Conèixer la clínica, diagnòstic, pronòstic i tractament de la macroglobulinemia de Waldenström i de la amiloïdosis AL

  1. Malalties del sistema mononuclear fagocític

Classificar les principals malalties del sistema mononuclear fagocític. Síndrome hemofagocítica. Histiocitosi acumulatives (tesaurismosis). Principals tipusde histiocitosi proliferatives.

  1. Patologia quirúrgica de la melsa

Conèixer l’hiperesplenisme i la hipofunció esplènica. Classificació de les esplenomegàlies. Saber les malalties tributàries de cirurgia sobre la melsa. Conèixer els principals tipus i indicacions de les intervencions quirúrgiques sobre la melsa: esplenectomia oberta i laparoscòpica, cirurgia conservadora. Atenció del malalt esplenectomitzat.

  1. Trastorns de la hemostàsia. Púrpures angiopàtiques, trombocitopènies i trombocitopaties

Conèixer la semiologia i principals proves d’estudi de la hemostàsia. Classificar els principals tipus de trastorns de la hemostàsia. Conèixer les principals causes de púrpures vasculopàtiques, trombocitopèniques i trombocitopàtiques. Tractar les causes més freqüents (p. ex: púrpura trombocitopènica immune).

  1. Coagulopaties congènites i adquirides

Conèixer les principals causes de coagulopaties congènites, així com les proves diagnòstiques. Hemofília i malaltia de von Willebrand, clínica, criteris de gravetat i tractament. Conèixer les coagulopaties adquirides mes freqüents, el seu diagnòstic i els diversos tractaments disponibles

  1. Hipercoagulabilitat.

Conèixer la gènesi de la trombosi arterial i venosa, les bases genètiques i els factors adquirits de la trombosi.

  1. Tractament anticoagulant i trombolític

Conèixer les indicacions, contraindicacions, riscos i complicacions dels diversos fàrmacs emprats tant en el tractament anticoagulant com en el trombolític. Conèixer l’organització d’una consulta de tractament anticoagulant i d’una unitat d’estudi i tractament de la trombosi.

  1. Hemoteràpia

Conèixer els principals hemoderivats i les indicacions específiques de la transfusió de cadascun d’ells, així com les complicacions de la transfusió. Conèixer els diversos procediments d’afèresi (citafèresi, recanvi plasmàtic). Conèixer el funcionament d’un banc de sang.

  1. Estratègies d’immunoteràpia i teràpies dirigides a Hematologia.

Conèixer els fonaments i els tipus de teràpies dirigides i les estratègies immunoteràpiques a hematologia, amb especial èmfasi en els anticossos monoclonals i la teràpia amb cèl·lules CAR T

  1. Trasplantament de progenitors hematopoètics

Conèixer les indicacions, procediment, complicacions, tipus i resultats del trasplantament de progenitors hematopoètics.

  1. Visió integrada de la Hematologia i Hemoteràpia

Conèixer el funcionament integrat d’una unitat d’hematologia clínica (hospitalització i ambulatòria/Hospital de Dia), d’un  laboratori multidisciplinari d’hematologia i d’un banc de sang

 

Metodologia de les classes

La metodologia docent serà de dos tipus:

a. Classe teòrica-pràctica impartida pel professor, que inclourà un resum del tema teòric i la discussió d’un cas clínic representatiu del mateix. Tres de les classes es donaran en llengua anglesa. Es lliurarà un article recent clau sobre el tema de cada classe per si els alumnes volen ampliar coneixements.

b. Classes preparades pels alumnes. Es pactaran al començament del curs, en nombre de tres. També es poden preparar en llengua anglesa, previ acord. Es poden fer en grup. La preparació de classes es considerarà un mèrit cara a la avaluació final de l’assignatura

 

CASOS CLÍNICS  (7 hores)

Seminaris (6h)

  1. 1.    Resolució de casos clínics: anèmies

Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades de patologia de la sèrie vermella.

  1. 2.    Resolució casos clínics: pancitopènia

Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades de pancitopènia.

  1. 3.    Resolució casos clínics: adenopatia

Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades corresponent a una malaltia ganglionar

  1. 4.    Resolució casos clínics: trastorns hemorràgics

Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades d’un trastorn hemorràgic.

  1. 5.    Resolució casos clínics: trombosi

Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades de una malaltia trombòtica

  1. 6.    Resolució de casos clínics: Esplenomegàlia

Discussió en grup, supervisada i estructurada dels signes guia, diagnòstic diferencial, diagnòstic clínic, proposta de tractament d’un cas clínic prèviament preparat a nivell individual en les tutories programades corresponent a una malaltia que cursi amb esplenomegàlia.

Simulació (1h)

Es basarà en la resolució d’un supòsit clínic amb presencia d’un malalt (figurant)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRACTICA DE SIMULACIÓ 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
SEMINARIS ESPECIALITZATS 13 0,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
TEORIA 59 2,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL/LECTURA D'ARTICLES/ INFORMES D'INTERES 88 3,52

Aquesta guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

Com a norma general de metodologia docent, les classes i seminaris han de tenir un sentit pràctic, fugint en el possible de la classe magistral i basar-la en supòsits clínics, orientats a la formació de metges generals, evitant els continguts de superespecialització. Cal recordar que es tracta de formar metges generals, no especialistes en les matèries de l'assignatura. A cada classe hauran de quedar clarament especificats els objectius i els missatges finals que l'alumne ha de tenir presents i que seran essencials per la seva futura pràctica mèdica

 

Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:

 

 

Professorat

Responsables de Facultat:

Departament de Cirurgia: Eloy Espin Basany

Departament de Medicina: Josep-Maria Ribera Santasusana

 

 

Responsables a cada Unitat Docent Hospitalària:

 

Unitat Docent Sant Pau

Responsables de l’assignatura a la UDH

Dpt Medicina: Jorge Sierra Gil jsierra@santpau.cat

Dpt Cirurgia:  María del Carmen Martínez Sánchez; mmartinezsa@santpau.cat

 

• Malalties de l'aparell digestiu

Responsables assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

María del carmen Martínez Sánchez; mmartinezsa@sant pau.cat

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Maria Angels Escorsell; mescorsell@santpau.cat

 

• Malalties de la sang

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Jorge Sierra Gil jsierra@santpau.cat

Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

María del Carmen Martínez Sánchez; mmartinezsa@santpau.cat

 

 

 

Unitat Docent Vall d'Hebron

Responsables de  assignatura a la UDH

Dpt Medicina Joan Genesca Ferrer joan.genesca@vallhebron.cat

Dpt Cirurgia Eloi Espin Basany eespin@vhebron.net

 

• Malalties de l'aparell digestiu

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Juan Genesca Ferrer joan.genesca@vallhebron.cat

Responsables assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

Eloi Espin Basany eloy.espin@vallhebron.cat

 

•  Malalties de la sang

Responsablesassignatura/part a la UDH (Medicina )

Francesc Bosch francesc.bosch@vallhebron.cat

Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

Nivardo Rodriguez Conde nivardo.rodriguez@uab.cat

 

 

Unitat Docent Germans Trias i Pujol

Responsables assignatura a la UDH:

Dpt Medicina: Josep-Maria Ribera Santasusana jribera@iconcologia.net

Dpt Cirurgia: David Pares Martinez David.Pares@uab.cat

 

• Malalties de l'aparell digestiu David Pares

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Eugeni Domenech Morral eugenidomenech@gmail.com

Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

David Pares Martinez dapares@gmail.com

 

• Malalties de la sang

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Josep Ma. Ribera Santasusana jribera@iconcologia.net

Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

David Pares Martinez David.Pares@uab.cat

 

 

Unitat Docent Parc Taulí

Responsable assignatura a la UDH

Dpt Medicina: Xavier Calvet Calvo xcalvet@tauli.cat

Dpt Cirurgia: Xavier Serra Aracil jserraa@tauli.cat

 

• Malalties de l'aparell digestiu

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Xavier Calvet Calvo xcalvet@tauli.cat

Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

Xavier Serra Aracil jserraa@tauli.cat

 

• Malalties de la sang

Responsable assignatura/part a la UDH (Medicina)

Luz Muñoz Marin Lmunoz@tauli.cat

Responsable assignatura/part a la UDH (Cirurgia)

Salvador Navarro Soto snavarro@tauli.cat

 

 

 

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació pràctica, registres narratius. Seminaris y/o problemes y/o casos clínics. Avaluació escrita mitjançant proves objectives 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
teoria: avaluació escrita mitjançant proves objectives: items de selecció; proves d'assaig; oral 70% 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Les dues parts diferenciades de l’assignatura (malalties de l’aparell digestiu i malalties de la sang) s’avaluen de forma continuada i per separat.

 

Avaluació continuada:

Inclourà diverses tipologies, amb un mínim de tres activitats avaluatavives distribuidas al llarg del curs, que cada Unitat Docent concretarà i farà públic. Com a norma general es programaran un mínim de dos examens parcials, un per a cadascuna de les parts diferenciades de l'asssignatura i que tindran caire eliminatori quan la nota obtinguda a cada part un sigui superior a 5. S’avaluaran els continguts teòrics, els casos clínics -seminaris i simulació- i la prova d’imatges en l’apartat de les malalties de la sang. La nota final de cada part de l’avaluació continuada resultarà de la suma de les diverses tipologies, amb el percentatge corresponent de cadascuna.

  • Malalties de l’aparell digestiu (57% de la nota final)
    • Examen part teòrica: 70%  (40% de la nota final)
    • Casos clínics (seminaris): 20% (11% de la nota final)
    • Casos clínics (simulació): 10% (6% de la nota final)
  • Malalties de la sang (43% de la nota final)
    • Examen part teòrica: 45-70% 
    • Casos clínics (seminaris i simulació): 20-45%
    • Examen d'imatges clíniques i citològiques-histològiques, radiològiques: 10% (4,4% de la nota final)

 

Prova de recuperació 

L'estudiant que no hagi aprovat per avaluació continuada de les dues parts de l’assignatura  (Malalties de l'Aparell Digestiu i Malaties de la Sang), amb una nota mínima de nota mínima 5/10 a cadascuna,  podrà optar a una prova de recuperació de la tota l’assignatura o les parts que no hagi aprovat per avaluació continuada.

La metodologia concreta d’avaluació, tan pel fa a l’avaluació continuada com per a la prova de síntesis,  s’indicarà en el programa de cada unitat docent

 

Qualificació final

La qualificació final de MIC III  serà la mitja ponderada de parts dues parts de l’assignatura (Malalties de l’Aparell digestiu 57%, Malalties de la sang 43%)

Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació seran considerats com a "no avaluables" exhaurint els drets de matrícula de l'assignatura

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única


 


Bibliografia

Bibliografía general de consulta

Sabiston’s. Textbook of Surgery. The Biological Basis of Modern Surgical Practice
21st Edition - January 8, 202.  Editor: Courtney Townsend.  Hardcover ISBN: 9780323640626. eBook ISBN: 9780323640640

Digestiu

  • Parrilla P, Garcia-Granero E, Martin E, Morales-Conde S, Navarro S, Targarona E. Cirugia. AEC, 4ª edición. editorial Panamericana Madrid 2022
  • Fernando Gomollon. Tratamiento de las enfermedades gastroenterologicas (4a edición). Springler Healtcare Madrid 2020. Depósito legal: M-7653-2020
    Accessible on line a través de la web de la Asociacion Española de Gastroenterología (No és d’accés lliure) Disponible versió paper 2011)
  • Sleisenger y Fordtran. Enfermedades Digestivas y Hepáticas. Fisiopatología, Diagnóstico y Tratamiento, (2 Vols.). 11 ª edición (Disponible versió paper 2018)


Feldman, M. Friedman, L. Brandt, L. Chung, R. Rubin, D. Wilcox, C.

  • Asociación Española de Cirujanos. Guias Clínicas

Accessibles lliurament a través d’internet (només per associats)

 

Hematologia

  • Woessner S, Florensa L. La citología óptica en el diagnóstico hematológico. 5ª ed. Madrid, Fundación Española de Hematología y Hemoterapia FEHH, 2006. 
  • Sanz MA, Carreras E. Manual práctico de Hematología Clínica. 5ª ed. Sabadell, Ed. Antares, 2020 Versió paper 2008
  • Hoffman R, Benz Jr. EJ, Astil SJ, et al. Hematology. Basic principles and practice. 7ª ed. Churchill Livingstone, Philadelphia, 2018.
  • Greer JP, Foerster J, Lukens JN, Rodgers GM, Paraskevas F, Glader B.  Wintrobe’s Clinical Hematology 14ª ed. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins, 2018.https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010506943106709
  • Lichtman M, Beutler E, Kaushansky K, Kipps TJ, Seligsohn U, Prchal J. Williams Haematology. 9ª ed. McGraw-Hill, 2016.
  • Recursos d’Internet

http://asheducationbook.hematologylibrary.org/

http://www.ash-sap.org/

http://www.hematology.org/Publications/Videos/

http://www.ehaweb.org

http://www.esh.org/

http://www.hematologyatlas.com


Programari

A cada Unitat Docent figurarà el programa de l'assignatura, amb adaptacions a les característiques de cada Unitat Docent, especialment en el referent als horaris de les classes, pràctiques, seminaris i dates d'avaluació

En cas de ser necessari un programari específic també s’hi farà constar


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.