Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 0 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura, cal tenir interès per la literatura i les arts en general (música, cinema, etc.). Es demana responsabilitat i seriositat, i realitzar les lectures, visionaments, etc. que requereix seguir la matèria.
L’assignatura "Literatura en llengua francesa i altres arts" ofereix una introducció a les relacions que s’estableixen entre la literatura i d’altres arts com la música, el cinema i les arts plàstiques.
Mitjançant la lectura, l’anàlisi, el debat i la interpretació de textos escrits i altres creacions artístiques, l’estudiant, en acabar l’assignatura, ha de ser capaç de/d’:
- demostrar una bona comprensió lectora, en un sentit ampli, de les obres proposades (literàries, musicals, cinematogràfiques, etc.)
- utilitzar els recursos bibliogràfics en relació a la matèria estudiada,
- demostrar un bon coneixement de les coordenades sociohistòriques, culturals i estètiques de les obres abordades
- dur a terme una valoració argumentada i una anàlisi de les obres treballades mitjançant presentacions i/o comentaris de text/fitxes d'anàlisi.
- examinar i analitzar determinades formes d’interacció entre els camps de l’art i la literatura en llengua francesa.
El curs se centra en la relació entre la literatura i altres arts —com el cinema i la música, i, en menor mesura, la pintura—, i es proposa examinar algunes de les seves interseccions històriques i temàtiques. S'analitzaran diverses formes d'aquest diàleg: transvasaments d'una forma d'art a una altra (adaptacions cinematogràfiques o operístiques); musicalització de motius literaris, poemes, etc.; inclusió de formes específiques d'un medi artístic a un altre; així com l'enfocament d'un mateix gènere des de modalitats creatives diverses; per exemple, la representació de la història o el retrat a la literatura, el cinema, la pintura... El corpus literari abordat en aquesta matèria integra la literatura en llengua francesa.
El curs es divideix en tres grans blocs i una introducció:
0- Introducció: Nocions entorn de les relacions interartístiques
1- Literatura i cinema:
a. l'escriptura com a model de creació cinematogràfica; la inclusió de la poesia al cinema; i el retrat d'artista
b. les adaptacions cinematogràfiques: del teatre i la novel·la a la pantalla
2- Literatura i música:
a. literatura, adaptació operística i interrelació amb les arts plàstiques
b. poesia i melodia: de la musicalització de poemes
3- Maneres de representació de la història: literatura, pintura, arts de l'espectacle, cinema…
A l'inici del curs, es detallaran els autors, les obres i altres documents objecte d'anàlisi.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 20 | 0,8 | 1, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22 |
Lectura, estudi, treballs | 50 | 2 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Presentacions, lectures, debat y activitats externes | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les presentacions i redacció de treballs i textos crítics | 34,5 | 1,38 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
En termes generals, es dirigirà l'aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:
- Classes magistrals
- Comentari de textos
- Debats
- Seminaris
- Elaboració de treballs i projectes individuals/en equip
- Presentació oral de treballs
- Lectura de bibliografia especialitzada
- Estudi personal
- Sortides a exposicions, films, galeries d'art, concerts, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe | 10% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 22 |
Dues activitats externes (setembre): (a) Exposició "Agnès Varda. Fotografiar, filmar, reciclar" (CCCB), (b) Film d'Agnès Varda a la Filmoteca de Catalunya (Barcelona) i (c) ) Comentari crític en grup (poesia, cinema, etc.) | 30 % | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22 |
Fitxa individual en relació amb un dels punts del programa: anàlisi d'un cas | 30 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21 |
Lectura i presentació de documents i articles sobre les interrelacions de la literatura en llengua francesa amb altres arts | 30 % | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 22 |
A. L'avaluació és continuada i consta de les activitats següents:
1) Lectura i presentació de documents i articles sobre les interrelacions de la literatura en llengua francesa amb la música, el cinema, ... (30%)
2) Fitxa individual en relació amb un dels punts del programa: anàlisi d'un cas (30%)
3) Dues activitats externes: (a) Visita a l'exposició "Agnès Varda. Fotografiar, filmar, reciclar" (CCCB), (b) Assistència a la projecció d'un film d'Agnès Varda a la Filmoteca de Catalunya (Barcelona) i (c) comentari crític derivat realizat en grup (poesia, cinema, …) (30%)
4) Assistència a classe (10%)
La informació sobre l'avaluació, el tipus d'activitat d'avaluació i el seu pes sobre l'assignatura és a títol informatiu. La professora responsable de l'assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Només tenen dret a la recuperació els/les alumnes que, havent suspès, tinguin almenys una nota mitjana final de 3,5.
La recuperació consistirà en un examen final escrit (50%) i en una entrevista oral (50%) a partir dels continguts del programa.
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
Encas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.
El plagi: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades, sigui una sola frase o més, fent-ho passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d'Internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu.
La responsabilitat del seguiment de les activitats formatives i d'avaluació recau exclusivament en l'estudiant
B. Avaluació única: l'alumnat podrà acollir-se a l'avaluació única que constarà d'un examen final escrit (50%) i d'una entrevista oral (50%) a partir dels continguts del programa. La data d’examen de l’avaluació única serà la mateixa que la de la recuperació de l’avaluació continuada.
Bibliographie
ARISTOTE, La Poétique, texte, traduction, notes par Roselyne Dupont-Roc et Jean Lallot, Paris, éditions du Seuil, coll. « Poétique », 2011.
ADORNO, Theodor Wiesengrund, L’Art et les arts, textes réunis, traduits et présentés par Jean Lauxerois, Paris, Desclée de Brouwer, 2002.
BAZIN, André, Qu’est-ce que le cinéma ?, Editions du Cerf, 1976.
CHATEAU, Dominique, Qu'est-ce que l'art ?, Paris, L'Harmattan, 2000.
DENIZEAU, Gérard, Le Dialogue des arts : architecture, peinture, sculpture, littérature, musique, Paris, Larousse, 2008.
FAUCHEREAU, Serge, Avant-gardes du xxe siècle. Arts & Littérature 1905-1930, Paris, Flammarion, 2010.
GAUDREAULT, André, Du Littéraire au filmique : système du récit, Paris, Méridiens Klincksieck, 1989.
GENETTE, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Éditions du Seuil, 1982
GLIKSOHN, Jean-Michel, « Littératures et arts », dans Pierre Brunel et Yves Chevrel (dir.), Précis de littérature comparée, Paris, PUF, 1989, p. 245-261.
HELBO, André, L'adaptation. Du théâtre au cinéma, Paris : Armand Colin, 1997
JEANCOLAS, Jean-Pierre, Histoire du cinéma français, Paris, Nathan, 1995.
JEANCOLAS, Jean-Pierre, Histoire du cinéma français, 4e éd. augmentée; Malakoff, Armand Colin, [2019].
MILLER, Catherine, Cocteau, Apollinaire, Claudel et le groupe des six. Rencontres poético-musicales autour des Mélodies et des Chansons, Sprimont, Mardagaéditions, 2003.
RIAMBAU, Esteve, El cine francés 1958-1998: De la nouvelle vague al final de la escapada, Barcelona, Paidós, 1998.
Webs
BNF-Gallica. Les essentiels de la littérature. https://gallica.bnf.fr/essentiels/
Fabula. Atelier de théorie littéraire. https://www.fabula.org/ressources/atelier/
-
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.