Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final de 0,25 per cada error.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0). El plagi no és recuperable (cf. la secció d'Avaluació).
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, si es creu necessari, es podran aplicar normes específiques que es publicaran a Campus Virtual.
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és que l'alumnat sàpiga caracteritzar les principals varietats dialectals de l'espanyol considerant el seu origen, els seus condicionaments històrics i socials, i les seves característiques lingüístiques. A més, és important que l'alumne adquireixi la metodologia emprada per a la recollida de dades i per a l'anàlisi de la variació dialectal.
1. Introducció
1.1 La variació lingüística. Consideracions preliminars i tipologia
1.2 Els orígens de la dialectologia. Conceptes bàsics.
2. Varietats geogràfiques de l'espanyol d'España
2.1 La variació geogràfica de l'espanyol: orígens i evolució
2.2 Les varietats romàniques septentrionals
2.3 Les varietats geogràfiques de l'espanyol
2.3.1 El castellà
2.3.2 Les varietats meridionals
2.4 L'espanyol a les zones bilingües
3. Varietats geogràfiques de l'espanyol a Amèrica, Àfrica i Àsia
3.1 L'espanyol d'Amèrica
3.2 L'espanyol d'Àfrica
3.3 L'espanyol d'Àsia
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes teòriques, classes pràctiques i/o seminaris | 42 | 1,68 | 1, 4, 7, 8, 9, 12, 14, 17, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories programades | 20 | 0,8 | 1, 4, 7, 8, 12, 14, 17, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
resolució d'exercicis i problemes, realització de treballs, estudi individual o en grup | 65 | 2,6 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
En aquesta assignatura s'emprarà una metodologia mixta que contempla diferents tipus de propostes. En general, com es pot veure a l'esquema, la tipologia d'activitats d'aprenentatge es distribueix de la manera següent:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 7, 8, 9, 12, 14, 17, 19, 21 |
Examen 2 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 7, 8, 9, 12, 14, 16, 17, 19, 21 |
Treball final | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
SISTEMES D'AVALUACIÓ
A) Avaluació continuada
L'avaluació continuada implica la realització obligatòria de tres activitats:
El primer dia de classe, la professora informarà l'alumnat de les característiques i del procediment que cal seguir per a la correcta realització de cada una d'aquestes activitats. Les dades imprescindibles per a la seva execució (cronologia, normes de presentació) estaran disponibles al Campus Virtual des de la primera setmana. Oportunament, també s'indicarà el procediment de revisió de les qualificacions a través de la missatgeria del Campus Virtual.
B) Avaluació única
En cas d'acollir-se al sistema d'avaluació única, les activitats d'avaluació seran diferents i consistiran en
La data per a aquesta avaluació coincidirà amb la del segon parcial per als alumnes d'avaluació continuada i s'indicarà oportunament al Campus Virtual.
Nota: en qualsevol d'aquests dos sistemes, si un alumne no efectua cap de les activitats d'avaluació o només en fa una, es considerarà 'no avaluable'. En qualsevol cas, els errors ortogràfics i de puntuació es penalitzaran amb 0.25 punts sobre la nota de l'activitat. Per altra banda, la participació en activitats extra, es premiarà amb 0.1 punts cada una sobre la nota final en cas d'haver superat els exàmens.
LA RECUPERACIÓ
La recuperació de l'assignatura és obligatòria quan s'hagi obtingut una nota inferior a 5 (els treballs no son recuperables). És important tenir en compte que només pot participar a la recuperació o bé aquell qui, en la modalitat d'avaluació continuada, hagi presentat com a mínim un conjunt d'activitats que equivalgui al 66 % del total de la nota, o bé l'alumnat en la modalitat d'avaluació única que hagi presentat tots els ítems d'avaluació. El sistema de recuperació serà el mateix per a tots dos sistemes: consistirà en una prova teòrico-pràctica (en el periode establert per la facultat per a aquesta finalitat), la nota de la qual substituirà la de les proves prèviament suspeses a la mitjana final de l'assignatura.
La professora informarà l’alumnat a través del Campus Virtual del procediment i data de revisió de les qualificacions obtingudes.
EL PLAGI
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta actitat d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que esprodueixindiverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0 i l'assignatura no podrà ser recuperada.
Aleza Izquierdo, Milagros, i José M.ª Enguita (coords.) 2010. La lengua española en América: normas y usos actuales. Universitat de València [Disponible a https://www.uv.es/aleza/esp.am.pdf].
Alvar, Manuel. Textos hispánicos dialectales. Antología histórica. CSIC.
Alvar, Manuel (dir.). 1996a. Manual de dialectología hispánica. El español de América. Ariel.
Alvar, Manuel (dir.). 1996b. Manual de dialectología hispánica. El español de España. Ariel.
García Mouton, Pilar. 1994. Lenguas y dialectos de España. Arco Libros.
Hualde, José Ignacio. 2014. Los sonidos del español. Cambridge University Press.
Lipski, John. 1994. El español de América. Cátedra.
Moreno de Alba, José G. 1988. El español en América. Fondo de Cultura Económica.
Moreno Fernández, Francisco. 2009. La lengua española en su geografía. Arco Libros.
Moreno Fernández, Francisco. 2020. Variedades de la lengua española. Routledge.
Moreno Fernández, Francisco i Rocío Caravedo (eds.). 2023. Dialectología hispánica. The Routledge Handbook of Spanish Dialectology. Routledge.
Penny, Ralph. 2000. Variation and change in Spanish. Cambridge University Press. [Traducció: 2004. Variación y cambio en español. Gredos.]
Poch, Dolors (ed.) 2016. El español en contacto con las otras lenguas peninsulares. Iberoamericana Vervuert.
RAE-ASALE. 2011. Nueva Gramática de la Lengua Española. Fonética y Fonología. Espasa-Calpe [DVD adjunt: Las voces del español. Tiempo y espacio].
Schmeiser, Benjamin. 2024. Las variedades del mundo hispano. Introducción a la dialectología española. Routledge.
Vaquero Ramírez, María. 1996. El español de América (I). Pronunciación. Arco Libros.
Vaquero Ramírez, María. 1996. El español de América (II). Morfosintaxis y léxico. Arco Libros.
Zamora Vicente, Alonso. 1960. Dialectología española. Gredos.
Boersma, Paul i David Weenink. 2024. Praat: Doing Phonetics by Computer. [https://www.fon.hum.uva.nl/praat/]
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |