Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Narrativa Espanyola Contemporània: Segles XX i XXI

Codi: 106364 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
2504388 Estudis de Català i Espanyol OT 3
2504388 Estudis de Català i Espanyol OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Fernando Valls Guzman
Correu electrònic:
fernando.valls@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció tant oralment com per escrit.

En el cas de l'expressió escrita, l'estudiant haurà de redactar paràgrafs amb contingut ple, ben desenvolupats, evitant la prosa telegràfica. Els errors ortogràfics i d'expressió que cometi suposaran un descens de la puntuació a la qualificació final. Les faltes (ortografia, sintaxi, repeticions innecessàries, anglicismes, catalanismes, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna i, amb més de deu faltes, la prova tindrà la qualificació de suspens.

Els treballs presentats a l'assignatura, decidits d'acord amb el professor, hauran de ser originals i no s'admetrà la còpia total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant haurà d'assenyalar, a les notes i a la bibliografia, els documents que fa servir. L'eventual presentació de material no original, sense indicar-ne adequadament l'origen, comportarà la qualificació de suspens (0).

La consulta i la utilització de la bibliografia més adequada es considera imprescindible per a l'obtenció de l'aprovat.

Així mateix, l'estudiant ha de conèixer les normes generals de presentació d'un treball acadèmic, com se cita un llibre o un article i com es compon una nota a peu de pàgina. Això no obstant, podrà aplicar les normes específiques que li pugui indicar el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.


Objectius

"Narrativa espanyola contemporània segles XX i XXI" s'integra en la matèria Literatura espanyola contemporània i forma part dels 54 crèdits optatius que cursa l'estudiant a tercer i quart curs del Grau de Llengua i Literatura espanyoles. Es tracta d'una de les assignatures ofertes dins la menció de literatura espanyola i hispanoamericana, reconeixement que rep l'estudiant si cursa almenys 30 dels 54 crèdits optatius entre les assignatures assignades específicament a aquesta menció.

Entre els objectius específics bàsics d'aquesta assignatura, es pretén que l'estudiant conegui els diferents gèneres de la narrativa espanyola contemporània, així com els seus principals corrents i obres, i que sigui capaç de comentar apropiadament qualsevol text narratiu del període. El curs també contempla l'ús dels mètodes i eines de la crítica textual i disciplines afins, així com de l'edició anotada de textos i instruments auxiliars.


Competències

    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els períodes, tradicions, tendències, autors i obres més significatives de la literatura en llengua espanyola en el seu context historicosocial.
  • Interpretar els textos en llengua espanyola a partir de bases filològiques i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer les principals teories, temes i gèneres de la literatura en els diferents països de parla hispànica.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar de manera crítica la producció lingüística, literària i cultural en anglès i en espanyol aplicant les tècniques i els mètodes propis de l’edició crítica i del processament digital.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura, de la cultura, de la teoria literària, de la llengua i la lingüística, en espanyol i en anglès, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir correctament l’anglès i l’espanyol escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Interpretar textos literaris en anglès o en espanyol dins del context cultural i històric utilitzant metodologies filològiques actuals i estratègies textuals i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer els períodes, les tradicions, les tendències, els autors i les obres més significatives de la literatura en llengües anglesa i espanyola en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Demostrar el coneixement normatiu de les llengües catalana i espanyola i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma o en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la filologia catalana i espanyola, de la teoria literària i de la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre les tendències, els gèneres i els autors de la tradició literària catalana i espanyola.
  • Emprar la metodologia i els conceptes de l’anàlisi literària tenint en compte les fonts i el context històric i social.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, autors i obres més significatius de la literatura en llengua catalana i espanyola en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  2. Analitzar els aspectes fonamentals que configuren una conducta ètica, així com els desafiaments que aquesta planteja en un entorn de diversitat cultural.
  3. Analitzar els trets de la narrativa espanyola del segle XIX.
  4. Analitzar i interpretar a nivell bàsic textos literaris en anglès del s. XIX.
  5. Analitzar la influència de grans autors de la literatura anglesa de la Primera Modernitat en la construcció del cànon literari anglès i comparatiu europeu.
  6. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de la literatura anglesa.
  7. Analitzar textos literaris des de bases filològiques i comparatistes i identificar models de llengua literària en textos catalans contemporanis.
  8. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  9. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  10. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  11. Comentar textos literaris, aplicant els instruments adquirits, atenent el context històric i sociocultural.
  12. Comentar un text tenint en compte les figures de pensament i d'expressió.
  13. Comprendre textos acadèmics especialitzats (C2) sobre recerca feta en obres i contextos culturals de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  14. Contextualitzar correctament els textos literaris en anglès del s. XIX dins de la història de la literatura anglesa.
  15. Contextualitzar correctament els textos literaris en anglès del s. XIX en el seu corresponent entorn històric i cultural.
  16. Contextualitzar històricament, socialment i ideològicament la producció literària de la narrativa espanyola del segle XIX.
  17. Contextualitzar històricament, socialment i ideològicament la producció literària de la poesia i del teatre espanyols del segle XIX.
  18. Contextualitzar l'evolució dels debats intel·lectuals de la Primera Modernitat i la seva plasmació literària en la literatura contemporània.
  19. Contrastar textos d'autors i èpoques diferents.
  20. Conèixer a nivell avançat els matisos contextuals i estilístics dels autors principals que caracteritzen i defineixen la producció literària de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa.
  21. Demostrar capacitat crítica autònoma en l'elaboració d'assaigs (C2) argumentatius sobre temes que conflueixin en un conjunt ampli de textos de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  22. Demostrar que es comprèn (C2) una àmplia varietat de textos literaris en llengua anglesa del s. XIX i reconèixer-hi sentits implícits.
  23. Demostrar un coneixement sòlid dels temes relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura en general.
  24. Descriure el context històric de la literatura catalana contemporània i relacionar obres amb el seu context històric i cultural.
  25. Descriure les principals característiques d'un gènere literari concret.
  26. Detallar l'estructura d'una producció literària concreta.
  27. Distingir el factor sexe/gènere en la configuració del cànon literari.
  28. Distingir les idees principals de les secundàries i fer la síntesi dels continguts dels textos literaris en anglès del s. XIX.
  29. Documentar els processos d'anàlisi i decontextualització literàries.
  30. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  31. Elaborar comentaris de text i redactar assaigs (C2) d'extensió mitjana en anglès sobre conceptes relacionats amb obres literàries de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  32. Elaborar i presentar treballs acadèmics.
  33. Elaborar resums o ressenyes de treballs acadèmics.
  34. Elaborar textos crítics sobre les tendències principals, els autors i les obres més representatives de la literatura catalana contemporània.
  35. Elaborar treballs d'acord amb l'ètica científica.
  36. Elaborar una crítica oral i escrita de conjunt que integri els elements estilístics i culturals d'un text literari de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa.
  37. Elaborar, amb un nivell avançat, textos crítics sobre les tendències, els autors i les obres més significatives de la literatura catalana contemporània.
  38. Examinar els trets de la poesia i del teatre espanyols del segle XIX.
  39. Exposar els coneixements sobre la història, l'art o altres moviments culturals.
  40. Exposar i argumentar visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana contemporània.
  41. Exposar i argumentar, de manera complexa, visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana contemporània.
  42. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics, en la llengua estudiada.
  43. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de la literatura anglesa del s. XIX.
  44. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic, utilitzant la terminologia apropiada per a l'estudi dels textos en llengua anglesa de la Primera Modernitat i l'època contemporània.
  45. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la literatura anglesa del s. XIX utilitzant tecnologies digitals.
  46. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa utilitzant tecnologies digitals.
  47. Fer presentacions orals en anglès (C2) de contingut acadèmic sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  48. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic i en la transmissió dels seus coneixements.
  49. Fer servir les eines digitals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb l'estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  50. Fer servir les fonts tradicionals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionades amb estudi de la llengua i de la literatura espanyoles.
  51. Identificar els elements estilístics i culturals que configuren i distingeixen la producció literària de la Primera Modernitat i l'època contemporània en llengua anglesa.
  52. Identificar els principals arguments d'un text escrit.
  53. Identificar els temes literaris d'un text.
  54. Identificar els trets dels gèneres literaris del Realisme i del Modernisme.
  55. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  56. Identificar les relacions de la literatura amb la història, l'art o altres moviments culturals.
  57. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  58. Integrar el coneixement i la informació de les fonts acadèmiques consultades per als treballs escrits, citant, referenciant i parafrasejant correctament.
  59. Integrar les fonts secundàries relacionades amb la literatura anglesa del s. XIX a la producció de crítica acadèmica bàsica.
  60. Integrar les fonts secundàries relacionades amb la literatura de la Primera Modernitat i l'època contemporània a la producció de crítica acadèmica avançada.
  61. Interpretar críticament la bibliografia.
  62. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte el seu context històric i social.
  63. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  64. Interpretar la tradició cultural occidental a partir del segle XIX i fins a l'actualitat, i reconèixer amb detall en un text contemporani els trets de la tradició occidental.
  65. Justificar les característiques dels textos i períodes literaris objecte d'estudi en diferents tipus d'escrits acadèmics (exàmens escrits, treballs acadèmics, resums i ressenyes).
  66. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  67. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  68. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
  69. Organitzar continguts de manera clara i adequada per presentar-los oralment.
  70. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre qüestions relacionades amb obres literàries contemporànies i de la Primera Modernitat.
  71. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  72. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  73. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  74. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  75. Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  76. Reconèixer els principals períodes de la història literària occidental i els seus trets generals.
  77. Reconèixer els principis de la disciplina d'estudi i les seves fonts principals.
  78. Reconèixer les fonts literàries d'un text.
  79. Reconèixer textos literaris des de bases filològiques i comparatistes, aplicar-les als textos de la literatura catalana contemporània i redactar anàlisis de la llengua literària de textos catalans contemporanis.
  80. Redactar assaigs argumentatius (C2) d'extensió mitjana i comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  81. Redactar assajos històrics i interpretatius sobre la tradició literària contemporània.
  82. Redactar assajos originals i complexos, amb domini de la bibliografia pertinent, sobre autors i obres del període contemporani.
  83. Redactar assajos originals, amb domini de la bibliografia pertinent, sobre autors i obres del període contemporani.
  84. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  85. Redactar un resum de continguts de manera coherent i cohesionada.
  86. Redactar, amb un nivell avançat, assajos històrics i interpretatius sobre la tradició literària contemporània.
  87. Relacionar un autor amb la seva època i amb els trets literaris d'aquesta.
  88. Saber comentar un text de manera crítica a partir d'una lectura analítica.
  89. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
  90. Utilitzar la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  91. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.
  92. Valorar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  93. Valorar com els estereotips i els rols de gènere són presents en els textos literaris del romanticisme britànic i l'època victoriana.
  94. Valorar, a través de l'anàlisi de produccions literàries, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

LECTURES OBLIGATÒRIES

1. Antologia de contes de l'exili republicà espanyol: César M. Arconada (“Noche de Madrid”), Ramón J. Sender (“Xocoyotl o el desierto”), Rosa Chacel (“Fueron testigos”), María Teresa León (“Morirás lejos”), José Herrera Petere (“El indio enigmático y solo”), Francisco Ayala (“The Last Supper”), Max Aub (“El cojo”), Antonio Ortega (“Chino olvidado”), Luisa Carnés (“La mujer de la maleta”), Arturo Souto (“Coyote 13”), José de la Colina (“La última música del Titanic”) y Angelina Muñiz-Huberman (“Soy bruja”), que facilitarà el professor.

2. Manuel Chaves Nogales, A sangre y fuego. Héroes, bestias y mártires de España, Libros del Asteroide, Madrid, 2011. Introducción de María Isabel Cintas; Espuela de plata, Sevilla, 2013. Prólogo de Andrés Trapiello. ed. de M.I. Cintas [1937].

3. Ana María Matute, Luciérnagas, Cátedra, Madrid, 2014. Ed. de María Luisa Sotelo [1955, con el título de En esta tierra].

4. Antonio Muñoz Molina, Sefarad. Una novela de novelas, Cátedra, Madrid, 2013 [2001]. Ed. de Pablo Valdivia.

5. Esther García Llovet, Los guapos, Anagrama, Barcelona, 2023.

7. Fernando Valls, ed., Mar de pirañas. Nuevas voces del microrrelato español, Menoscuarto, Palencia, 2012.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor 60 2,4
Tipus: Supervisades      
Tutories programades 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 75 3

L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:

· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en classes pràctiques dirigides pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb el comentari i la discussió dels textos.

· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, si fossin necessàries, dedicades a la correcció i comentari de problemes als diferents nivells d'anàlisi literaria.

· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals, si n'hi hagués.

· Activitats d'avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals, si n'hi hagués, i proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94
Examen 1 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94
Examen 2 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94
Treball escrit 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94

1.- Seran obligatòries totes les lectures proposades com a tals, que s'aniran comentant a classe segons l'ordre establert, o el que decideixi el professor. Aquestes lectures determinaran els temes fonamentals, que s'aniran explicant com a introducció.

2.- El treball monogràfic (10%) s'ha de fer previ acord amb el professor, sobre alguna obra o obres o tema rellevant de la matèria impartida al curs.

3.- Tots els alumnes han de lliurar obligatòriament una ressenya crítica d'un conte o microrelat, elegits d'acord amb el professor, en les dates que ell assenyali, com a part de l'avaluació de l'assistència i participació activa a classe (10%).

4.- Durant el semestre es faran dos exàmens escrits (40% i 40%). Per poder anar a la reavaluació cal haver-se presentat a les dues proves del curs; no es podrà suspendre més d'una d'aquestes proves, i s'ha de tenir una nota de conjunt mínima de 3,5.

5.- La bibliografia bàsica de l'assignatura (general d'autors i específica d'obres) s'anirà proporcionant al llarg del semestre. La seva consulta i maneig en les proves i els treballs és imprescindible per assolir l'aprovat.
6.- L'elaboració d'una activitat suposa la voluntat de l'estudiant de ser avaluat de l'assignatura

7.- En cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una avaluació, se'l qualificarà amb 0 (zero) aquesta avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats a les avaluacions d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta serà 0 (zero).

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Es compon de dos exàmens, que valen, cadascun, el 45%, i d'un treball, que val el 10% de la nota.

La data del lliurament es comunicarà als estudiants al començament del curs.

La recuperació seguirà els mateixos criteris que l´avaluació continuada.

 

REVISIÓ DE NOTES (Avaluació continuada i avaluació única)

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA GENERAL BÀSICA

Andres-Suárez, Irene, El microrrelato español. Una estética de la elipsis, Menoscuarto, Palencia, 2010.

Aznar Soler, Manuel, y José-Ramón López García, eds., Diccionario biobibliográfico de los escritores, editoriales y revistas del exilio republicano de 1939, Renacimiento, Sevilla, 2017. 4 vols.

Balibrea, Mari Paz, ed., Líneas de fuga. Hacia otra historiografía cultural del exilio republicano español, Siglo XXI, Madrid, 2017.

Caballé, Anna, Narcisos de tinta. Ensayo sobre la literatura autobiográfica en lengua castellana (1939-1975), Megazul, Málaga, 1995.

Calvo Carilla, José Luis, e Isabel Carabantes, eds., Estéticas de la crisis. De la caída del Muro de Berlín al 11-S, Institución `Fernando El Católico´, Zaragoza, 2011.  

Champeau, Geneviève, Les enjeux du réalisme Dans le roman sous le franquisme, Casa de Velázquez, Madrid, 1993.

___ y otros, eds., Nuevos derroteros de la narrativa española actual, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza, 2011.

Díaz, Epicteto, y José Ramón González, El cuento español en el siglo XX, Alianza, Madrid, 2002.

Fernández Fernández, Luis Miguel, El neorrealismo en la narración española de los años cincuenta, Universidad de Santiago de Compostela, Santiago, 1992.

Gracia, Jordi, ed., Historia y crítica de la literatura. 9/1. Los nuevos nombres: 1975-2000, Crítica, Barcelona, 2000.

___, y Domingo Ródenas de Moya, Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010, Crítica, Barcelona, 2011.

Larraz, Fernando, Editores y editoriales del exilio republicano de 1939, Renacimiento, Sevilla, 2018.

Mainer, José-Carlos, “El siglo XX”, en VV.AA., Breve historia de la literatura española, Círculo de Lectores, Barcelona, 2000, pp. 434-535 [1ª. ed., Alianza, Madrid, 1997].

Marco, Joaquín, y Jordi Gracia, eds., La llegada los bárbaros. La recepción de la narrativa hispanoamericana en España, 1960-1981, Edhasa, Barcelona, 2004.

Martínez Cachero, José María, La novela española entre 1936 y el fin de siglo. Historia de una aventura, Castalia, Madrid, 1997.

Montiel Rayo, Francisca, ed., Las escrituras del yo. Diarios, autobiografías, memorias y epistolarios del exilio republicano de 1939, Renacimiento, Sevilla, 2018.

Neuman, Andrés, ed., Pequeñas resistencias 5. Antología del nuevo cuento español (2001-2010), Páginas de Espuma, Madrid, 2010. Prólogo de Eloy Tizón.

Nora, Eugenio G. de, La novela española contemporánea. III (1939-1967), Gredos, Madrid, 19712.

Quiñones, Javier, ed., Sólo una larga espera. Cuentos del exilio republicano español, Menoscuarto, Palencia, 2006.

Sanz Villanueva, Santos, Tendencias de la novela española actual (1950-1970), Edicusa, Madrid, 1972,

___, Historia de la novela social española (1945-1975), Alhambra, Madrid, 1980, 2 vols.

___, Historia de la literatura española. El siglo XX. Literatura actual, Ariel, Barcelona, 1984.

Sobejano, Gonzalo, Novela española de nuestro tiempo (en busca del pueblo perdido), Marenostrum, Madrid, 2005 [1975].

___, Lección de novelas (España entre 1940 y ayer), Marenostrum, Madrid, 2007.

Soldevila Durante, Ignacio, Historia de la novela española (1936-2000), Cátedra, Madrid, 2001, vol. I.

Trapiello, Andrés, Las armas y las letras. Literatura y Guerra Civil (1936-1939), Destino, Barcelona, 20194 (corregida y ampliada).

Valls, Fernando, ed., Son cuentos. Antología del relato breve español. 1975-1993, Espasa Calpe (Austral), Madrid, 1993.

___, La realidad inventada. Análisis crítico de la novela española actual, Crítica, Barcelona, 2003.

___, Soplando vidrio y otros estudios sobre el microrrelato español, Páginas de Espuma, Madrid, 2008.

___, y Gemma Pellicer, eds., Siglo XXI. Los nuevos nombres del cuento español actual, Menoscuarto, Palencia, 2010.

___, Sombras del tiempo. Estudios sobre el cuento español contemporáneo (1944-2015), Iberoamericana/Vervuert, Madrid, 2016.

Vilanova, Antonio, Novela y sociedad en la España de posguerra, Lumen, Barcelona, 1995.

VV.AA., 1939. Exilio republicano español, Ministerio de Justicia, Madrid, 2019. Ed. de Manuel Aznar Soler e Idoia Murga Castro.

 


Programari

word

pdf

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt