Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | FB | 1 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | FB | 1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura requereix un domini d'expressió oral i escrita de l'espanyol equiparable al que s'obté en finalitzar el batxillerat. Es considera, per tant, imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l'idioma.
En el cas d'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut ple. Es tindran en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant haurà d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà automàticament la qualificació de suspens (0).
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professorat de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Aquesta assignatura forma part dels crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Llengua i Literatura espanyoles, que l'estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua espanyola.
Entre els objectius formatius bàsics es pretén que l'estudiant adquireixi una sòlida i àmplia base sobre les etapes i la periodització de la literatura espanyola, el desenvolupament dels principals gèneres i dels principals autors, a través de la lectura atenta dels textos literaris seleccionats. D'altra banda, l'estudiant exercitarà les seves competències específiques adquirides en la realització de discursos, tant orals com escrits, relacionats amb l'àmbit de la literatura espanyola valent-se dels mètodes, els conceptes i les teories literàries adquirides.
L'assignatura es proposa oferir una visió panoràmica de la literatura espanyola des del segle XVIII fins a les avantguardes. Es posarà especial atenció en la descripció i desenvolupament de les principals etapes de la literatura i els seus corrents literaris i estètics prenent com a centre d'atenció la lectura i anàlisi d'alguns dels textos fonamentals d'aquestes etapes, períodes, moviments o tendències.
TEMARI
1 La Il·lustració i la literatura espanyola.
1.1. Corrents estètics i el seu desenvolupament en la poesia, la prosa i el teatre del segle XVIII.
1.2. Les polèmiques teatrals: de Luzán a Leandro Fernández de Moratín.
* Lectura obligatòria: La comedia nueva, de Leandro Fernández de Moratín.
2. La literatura espanyola del Romanticisme al Realisme.
2.1. El Romanticisme europeu i el seu desenvolupament en la literatura espanyola.
2.2. La prosa romàntica. Mariano José de Larra i el periodisme romàntic.
* Lectura obligatòria: Antologia d'articles de Larra.
2.3. La poesia del segle XIX: d'Espronceda a Bécquer.
* Lectura obligatòria: Rimas de Gustavo Adolfo Bécquer.
2.4. La narrativa espanyola de la Restauració. Realisme i Naturalisme: Benito Pérez Galdós.
* Lectura obligatòria: La desheredada, de Benito Pérez Galdós.
3. Literatura espanyola contemporània: el segle XX.
3.1. El teatre espanyol, del modernisme a les avantguardes. Les avantguardes teatrals dels anys vint i els esperpents de Valle-Inclán.
* Lectura obligatòria: Martes de Carnaval, de Ramón María de la Vall-Inclán.
Lectures obligatòries
Fernández de Moratín, Leandro, El sí de las niñas. La comedia nueva, ed. René Andioc. Madrid: Austral Editorial (Clásica), 1999. Altra edició: El sí de las niñas. La comedia nueva. Ed. de Jesús Pérez Magallón. Madrid: Espasa (Biblioteca Clásica RAE), 2015.
Larra, Mariano José de, Fígaro, ed. de Alejandro Pérez Vidal, Crítica, Barcelona, 1997 (selecció indicada pel professorat).
Bécquer, Gustavo Adolfo, Rimas, ed. Francisco López Estrada y Mª Teresa López García-Berdoy, Espasa Calpe (Colección Austral), Madrid, 2010; Rimas, ed. Rafael Montesinos, Cátedra, Madrid, 2006; Rimas,
ed. Mercedes Etreros, Castalia Didáctica, Madrid, 2012.
Pérez Galdós, Benito, La desheredada, ed. Germán Gullón, Càtedra (Letras Hispánicas, 502), Madrid, 2000.
Valle-Inclán, Ramón María del, Martes de Carnaval, ed. de Jesús Rubio Jiménez, Espasa Calpe (Colección Austral), Madrid, 2003; Martes de Carnaval, ed. Ricardo Senabre, Espasa Calpe (Clásicos Castellanos), Madrid, 1990.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i pràctiques dirigides pel professor | 57 | 2,28 | 1, 6, 9, 27, 31 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades per professor i comentari de problemes | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i realització de treballs, comentaris analítics i presentacions. | 75 | 3 | 1, 3, 5, 6, 9, 14, 15, 16, 18, 19, 22, 23, 25, 27 |
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'estudiant es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professorat, en què es combinaran l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professorat, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat sobre bibliografia | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Proves escrites | 70% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 25, 27, 31 |
Per aprovar l'assignatura els alumnes hauran de demostrar un coneixement de la matèria semblant als continguts als manuals de referència. Així mateix, és indispensable que realitzin les lectures obligatòries.
L'avaluació de l'assignatura comprèn les activitats següents (s'indica entre claudàtors el pes específic de cadascuna d'elles en la nota final):
1) Una prova escrita sobre la primera part del temari i les tres primeres lectures [35%].
2) Una prova escrita sobre la segona part del temari i les dues últimes lectures [35%].
3) Lectura de la bibliografia obligatòria prèviament determinada pel professorat sobre la qual versarà una activitat que es realitzara a classe el dia que s'acordi al començament del curs [20%].
4) Assitència i participació: Lliurament de breus qüestionaris sobre les lectures abans del seu comentari a classe [10%].
Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d'avaluació en què hi s'hagin produït irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc) no són recuperables.
Es tindran en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat (Campus Virtual) del procediment ide la data de revisió de les qualificacions. La revisió de les proves es realitzarà amb una entrevista prèviament concertada amb el/la professor/a.
Els estudiants que, un cop feta la mitjana de les diverses activitats d'avaluació, no obtinguin una nota igual o superior a 5, podran presentar-se a la recuperació, sempre que compleixin els requisits següents:
a) Haver realitzat les tres primeres activitats d'avaluació (dues proves sobre temari i lectures i activitat sobre la bibliografia).
b) Haver obtingut, com a mínim, un 3,5 de mitjana a l'avaluació continuada del curs.
c) Haver suspès una sola de les dues proves sobre temari i lectures obligatòries [35%]. Si la nota mitjana final està entre un 3,5 i un 4,8, però ha suspès les dues proves sobre temari i lectures [35% + 35%], no podrà presentar-se a la recuperació.
El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de la prova suspesa per calcular la nota final de l'assignatura.
L'estudiant que no es presenti a les proves i activitats previstes es considerarà "No avaluable". La realització d'alguna de les tres activitats implica la voluntat de l'estudiant de ser avaluat.
Avaluació única
Els estudiants que s'hagin acollit a aquesta modalitat d'avaluació hauran de lliurar i realitzar les activitats avaluativas següents el dia que es determini al calendari d'avaluació que es farà públic durant la primera setmana del curs:
1. Examen parcial 1: Primera part del temari i tres primeres lectures [35%].
2. Examen parcial 2: Segona part del temari i dues últimes lectures [35%].
3. LLiurament d'un treball de lectura i anàlisi de la bibliografia prèviament determinada [30%].
Quant a la recuperació, s'aplicaran els mateixos criteris que al'avaluació continuada.
Manuals i altres llibres de consulta
Segle XVIII
ALBIAC BLANCO, María Dolores, Historia de la literatura española. 4. Razón y sentimiento (1692-1800), dirigida por José-Carlos Mainer, Barcelona, Crítica, 2015.
AGUILAR PIÑAL, Francisco, Introducción al siglo XVIII (en R. de la Fuente, ed., Historia de la literatura española, vol. 25), Madrid, Júcar, 1991.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín, Ilustración y Neoclasicismo en las letras españolas, Madrid, Síntesis («Historia de la Literatura Universal. Literatura Española», 18), 2005.
AMORÓS, Andrés, Antología comentada de la Literatura española. Siglo XIX, Madrid, Castalia, 1999.
CARNERO, Guillermo (coord.), Siglo XVIII (I y II), Tomo 6 y 7 de la Historia de la literatura española, dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1995.
CASO GONZALEZ, José Manuel, Ilustración y Neoclasicismo, Tomo 4 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1983.
GIES, David T. y SEBOLD, Russell P., Ilustración y Neoclasicismo. Primer Suplemento, Tomo 4/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1992.
Segle XIX
ALONSO, Cecilio, Historia de la literatura española. 5. Hacia una literatura nacional (1800-1900), dirigida por José-Carlos Mainer, Barcelona, Crítica, 2015.
AMORÓS, Andrés, Antología comentada de la Literatura española. Siglo XIX, Madrid, Castalia, 1999.
CARNERO, Guillermo (coord.), Siglo XIX (I), Tomo 8 de la Historia de la literatura española, dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1996.
ROMERO TOBAR, Leonardo (coord.), Panorama crítico del romanticismo español, Madrid, Castalia, 1994.
———, Siglo XIX (II), Tomo 9 dela Historia de la literatura española dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1998.
ZAVALA, Iris (coord.), Romanticismo y realismo, tomo 5 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1982.
———, Romanticismo y realismo. Primer suplemento, tomo 5/1 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1994.
Segle XX
AZNAR SOLER, Manuel, Teatro, historia y política en Martes de Carnaval de Valle-Inclán, Renacimiento, Sevilla, 2019.
GARCÍA DE LA CONCHA, Víctor (ed.), Época contemporánea: 1914-1939, tomo 7 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1984.
GRACIA, Jordi (ed.), Los nuevos nombres: 1975-2000. Primer suplemento, tomo 9/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 2000.
GRACIA, Jordi y RÓDENAS DE MOYA, Domingo, Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la Modernidad (1939-2000), Barcelona, Crítica, 2011.
MAINER, José-Carlos, La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid, Cátedra, 19812ª.
———, (ed.), Modernismo y 98, tomo 6 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1979.
———, (ed.), Modernismo y 98. Primer suplemento, tomo 6/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona,Crítica, 1994.
———, Historia de la literatura española. 6. Modernidad ynacionalismo (1900-1939), dirigida por José-Carlos Mainer, Barcelona, Crítica, 2010.
SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (ed.), Época contemporánea: 1914-1939. Primer suplemento, tomo 7/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1995.
SANZ VILLANUEVA, Santos, Literatura actual en Historia de la literatura española, Vol. VI, Barcelona, Ariel, 1984.
——— (ed.), Época contemporánea: 1939-1975. Primer suplemento, tomo 8/1, de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1999.
VILLANUEVA,Darío (ed.), Los nuevos nombres: 1975-1990, tomo 9 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1992.
YNDURÁIN, Domingo (ed.), Época contemporánea: 1939-1980, tomo 8, de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1980.
www.cervantesvirtual.com
Per fer el seguiment de l'assignatura no cal comptar amb cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |